Stiri si analize economice
Arhiva
Aplicarea Ordonantei 30 din 2011 pentru impozite si taxe locale



detalii aici

Cauti un loc de munca?


Calculeaza salarizare
Salariul Dvs.
Persoane in intretinere
Pentru calculul detaliat apasati aici
Firme de contabilitate
Munteanu Ionela Birou Expert Contabil
Constanta
Expertiza contabila, consultanta fiscala, intocmir...
IQCONTABILITATE
Bucuresti
Servicii financiar contabile - inregistrari , evid...
Vezi firme de contabilitate Firme audit
Munteanu Ionela - Birou Expert Contabil
Constanta
Expertiza contabila, consultanta fiscala, intocmir...
2 SFERO SRL
Cluj Napoca
SFERO SRL este o societate de contabilitate,audit ...
Vezi firme de audit Contabili particulari
IONELA MESESAN PFA
Timisoara
Sunt expert contabil, cu o experienta de peste 20 ...
Munteanu Ionela-Birou Expert Contabil
Constanta
Expertiza contabila, consultanta fiscala, intocmir...
Vezi contabili particulari

Contabilul.ro arrow Monografii contabile Monografie contabila: Organizarea gestiunilor de bunuri


Monografie contabila: Organizarea gestiunilor de bunuri

Cuvinte cheie: monografie contabila, gestiune bunuri

 

de expert contabil Costantin Tapusi

Cadrul legal:

Prevederile Legii nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor organizatiilor socialiste, modificate si completate cu prevederile Legii nr. 54/8 iulie 1994.

Prin gestiune se intelege atât totalitatea bunurilor materiale incredintate uneia sau mai multor persoane in vederea pastrarii si mânuirii lor, cât si totalitatea operatiunilor de primire, pastrare si eliberare a bunurilor materiale sau a valorilor banesti, indeplinite de o persoana incadrata in munca, in indeplinirea atributiilor sale principale de serviciu. Gestiunea reprezinta nucleul de baza in care se tine evidenta si se gospodaresc bunurile materiale care constituie obiectul acesteia.

In momentul elaborarii si actualizarii procedurilor referitoare, atât la gestionarea bunurilor, cât si la raspunderea gestionarilor trebuie avute in vedere mai multe aspecte, cum ar fi:

I. Organizarea gestiunilor pe categorii

In unitatile comerciale putem intâlni urmatoarele categorii de gestiuni:

  1. Gestiuni materiale si gestiuni banesti

In unitatile comertului cu amanuntul functioneaza un gen distinct de gestiuni denumite gestiuni mixte care au unele particularititati, cum ar fi: acelasi gestionar gestioneaza atât marfuri cât si numerar; evidenta se face numai valoric; marfurile se transforma in bani pe masura vânzarii lor, gestionarul trebuind sa justifice soldul valoric ce poate fi constituit numai in marfuri sau din marfuri plus numerarul incasat in cursul zilei.

  1. Gestiuni cu evidenta cantitativa; gestiuni cantitativ-valorice sau global-valorice din punctul de vedere al conducerii evidentei primare

Gestiunile cu evidenta cantitativa sau cantitativ-valorica se organizeaza de regula in unitatile economice productive si la depozitele de vânzari en-gros.

Aceste gestiuni se caracterizeaza prin aceea ca evidenta tehnico-operativa se tine pe fiecare bun in parte, numai cantitativ, cu indicarea tuturor specificatiilor, inclusiv pretul de inregistrare.

Gestiunile valorice se organizeaza in cadrul unitatilor comerciale cu amanuntul având drept caracteristica inregistrarea marfurilor intrate in unitate numai global-valoric.

Iesirile de marfuri se scad din evidenta tehnico-operativa, tinuta prin raportul de gestiune tot valoric reprezentând vânzarile zilnice.

In unitatile comerciale de vânzari cu amanuntul se pot intâlni situatii in care marfurile achizitionate intra direct in magazinul respectiv sau se inregistreaza intr-un depozit intermediar si de aici se repartizeaza pe vânzatori, intocmindu-se documentele corespunzatoare de incarcare si descarcare de gestiuni.

  1. Gestiuni unice si gestiuni colective

Primele se caracterizeaza prin aceea ca gestionarul este unul singur, chiar daca unitatea dispune de personal auxiliar care manipuleaza bunurile, ca urmare si raspunderea este unica.

In cazul gestiunilor colective unde lucreaza mai multi angajati cu functii gestionare (vânzatori), raspunderea este colectiva pentru eventualele lipsuri in gestiune, proportional cu contribuirea si timpul efectiv lucrat in cadrul perioadei in care s-a produs prejudiciul.

Privind obiectul gestiunilor, in Legea nr. 22/1969 la art. 2 se face precizarea ca „sunt considerate bunuri, in sensul prezentei legi, bunurile materiale, mijloacele banesti sau orice alte valori.” Bunurile materiale care sunt in gestiunea unitatilor comerciale se compun din: marfuri, mijloace fixe si obiecte de inventar.

Fata de cele aratate, rezulta ca bunurile unui agent economic sunt incredintate unui angajat care are atributii principale de serviciu: primirea, pastrarea si eliberarrea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara a agentului economic, indiferent de modul de dobândire si de locul unde se afla bunurile ( art. 1 din Legea nr. 22/1969). Ca atare, fiecare operator economic trebuie sa stabileasca functiile prin a caror ocupare angajatul dobândeste calitatea de gestionar.

Din acest punct de vedere, in special la unitatile comertului cu amanuntul (S.R.L.) cu capital privat, se intâlnesc cele mai multe nereguli, dupa cum urmeaza:

Ř Se asociaza intr-o societate comerciala cu raspundere limitata cu profil de comert parintii cu copiii lor, frati, surori, rude, cunoscuti, fara a se stabili de la inceput care dintre acestia raspund de gestionarea bunurilor materiale din unitatea respectiva (toti cumpara, toti vând).

Dupa o perioada de timp apar neintelegeri intre acestia, ajungând cu diverse plângeri la organele de cercetare sau de judecata.

Pentru elucidarea cazurilor respective sunt chemate organele de specialitate –respectiv experti contabili- pentru a stabili adevarul, adica raspunderea materiala.

Din cercetarile facute, acestia ajung de regula la concluzia ca nu se poate stabili raspunderea materiala intrucât nu s-a respectat legea cu privire la desemnarea persoanei care ar fi trebuit sa aiba calitatea de gestionar.

Ř In unele situatii, asociatii angajeaza o cunostinta, dar fara sa i se stabileasca o calitatea de gestionar si primesc si valorifica bunurile din unitate impreuna. Fiecare are chei de intrare in unitate si in aceste cazuri apar neintelegeri, procese etc. Tot din cauza faptului ca nu s-au respectat prevederile legii.

O mare raspundere in acest sens o au si contabilii firmelor respective care nu indruma in mod corespunzator pe patronii acestora, dar si in acest caz, unii dintre ei sunt rude, cunostinte.

De asemenea, unii patroni isi conduc singuri contabilitatea, prevalându-se de prevederile Legii contabilitatii in care se stipuleaza ca patronii raspund de organizarea si conducerea contabilitatii.

In situatiile mentionate, expertii contabili numiti a efectua expertize contabile in cazuri judiciare stau in cumpana in sarcina cui sa stabileasca raspunderea materiala – patroni, salariati, contabili sau toti la un loc.

Consideram ca normal ar fi sa se stabileasca raspunderea materiala in cazul unor lipsuri din gestiune pentru toti la un loc, intrucât nu s-au delimitat atributiile de serviciu.

Alte nereguli ce se regasesc in activitatea societatilor comerciale cu capital privat constau in faptul ca nu se aplica prevederile legale privind conditiile ce trebuie indeplinite de persoanele incadrate ca gestionari in legatura cu:

· vârsta (21 de ani);

· absolvirea unei scoli generale sau a uneia echivalente;

· sa detina cunostinte necesare pentru a indeplini aceasta functie.

In aceste conditii sunt angajati tineri fara pregatirea profesionala necesara, care nu intotdeauna au un contract de munca legal (munca la negru).

Dupa o anumita perioada se constata lipsa in gestiune fie din cauza ca nu au cunostintele necesare pentru a conduce evidentele primare sau sustrag sume de bani si dispar.

Patronii firmelor respective incep urmarirea acestora si se constata ca unii dintre ei nu au nici un fel de venit sau bunuri materiale care sa fie valorificate pentru recuperarea sumelor delapidate.

Consideram necesar ca patronii firmelor sus-mentionate sa constientizeze ca trebuie sa numeasca o comisie care sa verifice cunostintele profesionale pe care le au persoanele care vor ocupa functia de gestionar.

De asemenea, aceasta comisie trebuie sa verifice si indeplinirea celorlalte conditii pe care trebuie sa le indeplineasca aceste persoane (cu privire la antecedentele penale, prin prezentarea cazierului judiciar eliberat de organele de politie).

Cel ce urmeaza a fi angajat sau trecut pe functia de gestionar va prezenta o dovada eliberata de unitatea in care a fost anterior incadrat (daca este cazul) din care sa rezulte daca a produs pagube materiale, natura acestora si daca au fost acoperite.

Aceasta dovada poate fi solicitata de la ultimul loc de munca al salariatului si de catre firma care urmeaza a-l angaja sau muta pe postul de gestionar.

In cazurile in care din dovada eliberata de la ultimul loc de munca rezulta ca cel propus comisiei pentru functia de gestionar a produs pagube materiale, se va analiza daca persoana respectiva prezinta increderea de a fi incadrat pe functia de gestionar, tinându-se cont de cuantumul pagubei, modul in care a fost produsa si stadiul acoperirii acesteia.

In situatia in care gestiunea este incredintata mai multor persoane gestionare, angajarea sau trecerea in aceasta functie se va face cu avizul scris al celorlalti gestionari. Continutul (favorabil sau negativ) al acestor documente este consultativ pentru cel care angajeaza, care le va verifica si va hotari in cunostinta de cauza asupra incadrarii in functia de gestionar.

De asemenea, incadrarea angajatilor sezonieri sau temporari in functiile de gestionari se va face de la caz la caz si dupa o atenta verificare (vor fi preferati fostii angajati, in prezent pensionari, care au mai fost incadrati in astfel de functii). In cazul in care nu au mai fost incadrati in functia de gestionar, este obligatorie verificarea cunostintelor de catre comisia constituita de patronul societatii comerciale.

Administratorii societatilor comerciale cu capital privat, vinovati de angajarea, trecerea sau mentinerea unei persoane in functia de gestionar, fara respectarea conditiilor de vârsta, studii, stagiu, antecedente penale sau neconstituirea garantiei materiale, raspund integral pentru paguba produsa de gestionar in solidar cu acesta.

II. Angajarea gestionarilor

Gestionarul are obligatia de a constitui o garantie in numerar.

Agentii economici trebuie sa stabileasca in functie de natura sau valoarea bunurilor gestionate plafoanele valorice si conditiile in care este obligatorie si constituirea unor garantii suplimentare care por fi formate din:

· bunuri imobile sau mobile de folosinta indelungata, proprietate a gestionarului sau a unor terte persoane, pentru garantarea fata de agentul economic a acoperirii pagubelor ce ar putea fi cauzate de gestionar;

· obligatii asumate de terti fata de agentul economic de a acoperi pagubele ce ar putea fi cauzate de gestionar, fie integral, fie pentru o suma determinata.

Garantia suplimentara prevazuta la alineatul precedent poate fi constituita si in numerar. Recomandam agentilor economici sa fie preferata aceasta forma de garantie.

Agentii economici pot extinde, in functie de natura si valoarea bunurilor, obligatia de a constitui garantii in conditiile legii si asupra altor categorii de angajati care mânuiesc bunuri, cu exceptia celor care primesc bunuri in scopul indeplinirii atributiilor de serviciu.

Pentru constituirea garantiei suplimentare, gestionarul poate folosi urmatoarele modalitati:

· personal, prin bunuri imobile, bunuri mobile de folosinta indelungata sau in numerar;

· de catre terte persoane prin bunuri imobile, bunuri mobile de folosinta indelungata, in numerar, precum si prin obligatia de a acoperi pagubele din salarii sau pensii.

Obligatiile asumate de terti pentru constituirea garantiei suplimentare pot fi:

· pentru acoperirea integrala a pagubei (deci, independent de plafonul fixat pentru garantia suplimentara);

· pentru o suma determinata (in limita unui plafon stabilit).

Opinia noastra este ca se va accepta obligatia de acoperirea pagubelor de catre terte persoane prin urmarirea salariului sau a pensiei numai daca acestea sunt mai mari decât media pe tara a acestora.

La constituirea garantiei suplimentare in bunuri mobile de folosinta indelungata vor fi preferate bunuri ce se pot valorifica usor (autoturisme, electrocasnice, calculatoare etc., care nu sunt uzate si au o valoare mai mare).

Constituirea garantiei se face printr-un contract scris la angajarea gestionarului.

Garantiile reciproce intre gestionari nu sunt admise. Aceeasi persoana nu poate constitui garantii pentru mai multi gestionari. In acest sens, cel care constituie garantia, va declara pe propria raspundere daca a mai constutuit garantii.

Garantiile suplimentare se constituie inainte de incredintarea gestiunii.

Agentii economici vor trebui sa acorde o atentie deosebita intocmirii contractelor respective, astfel incât acestea sa nu prezinte vicii de fond sau de forma care sa atraga nevalabilitatea lor partiala sau integrala.

Administratorii societatilor comerciale vor desemna prin decizie de atributiuni persoana insarcinata cu intocmirea si perfectionarea contractelor de garantii si a documentelor anexa la acestea.

Contractele vor fi semnate din partea societatii comerciale de catre administrator si seful compartimentului financiar -contabil si vor fi avizate de catre un jurist.

Semnaturile gestionarilor si ale tertilor garanti vor fi date in fata conducerii societatii comerciale si numai in cazuri extreme (de imposibilitate) in fata unui delegat al societatii, care va certifica autenticitatea acestor semnaturi.

Contractul de garantie suplimentara constituita de terte persoane poate fi denuntat de una din parti, rezilierea acestuia putând avea loc doar cu acordul partilor.

ATENTIE!

Consideram ca nu trebuie sa se aprobe rezilierea contractului in vigoare pâna nu se incheie un nou contract; acordul pentru denuntarea vechiului contract nu se va da decât odata cu ridicarea gestiunii persoanei garantate.

Perfectionarea tuturor actelor de constituire a garantiilor in numerar si a garantiilor suplimentare trebuie sa fie terminata inainte de incredintarea gestiunii celui in cauza.

Legea nu permite garantarea intre soti si de asemenea, consideram ca este bine sa se evite garantarea intre rude apropiate sau persoane care au gospodarit impreuna cu gestionarul si care pot fi chemate sa participe la repararea prejudiciilor produse de gestionar.

Contractele de constituire a garantiilor vor fi pastrate in unitate si dupa incetarea calitatii de gestionar a unui salariat pentru a putea fi folosite la recuperarea eventualelor pagube care s-ar descoperi ulterior.

Agentii economici vor stabili cuantumul garantiei in numerar având la baza valoarea bunurilor incredintate gestionarului si complexitatea gestiunii.

De asemenea, opinam ca agentul economic, de comun acord cu gestionarul, ar trebui sa stabileasca si modul de plata a garantiei in numerar, desi in lege se prevede ca aceasta se retine in rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din câstigul mediu pe o luna, dupa caz.

In conformitate cu Legea nr. 54 din 8 iulie 1994 pentru modificarea unor prevederi din Legea nr.22/1969, „garantia in numerar va fi depusa de catre agentii economici, autoritatile si institutiile publice la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci, intr-un cont special al agentului economic, al autoritatii ori al institutiei publice respective. Garantiile in numerar depuse la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la banci se inscriu pe numele gestionarului. Carnetul de consemnare va fi pastrat in casieria agentului economic, autoritatii sau institutiei publice in favoarea careia s-a constituit garantia.

Pentru garantia depusa in conditiile aliniatului 1, se acorda o dobânda anuala, stabilita de depozitarul garantiei, care nu poate fi mai mica decât dobânda acordata pentru depozitele la termen pe un an.”

In situatia in care gestionarul a cauzat o paguba in gestiune la locul sau de munca si aceasta nu se acopera integral in termen de o luna de la obtinerea titlului executoriu definitiv, agentul economic se va despagubi din garantia in numerar, constituita in favoarea sa.

Atunci când, datorita valorii ridicate a unei pagube produse de un gestionar, se cunoaste ca aceasta nu va putea fi acoperita integral in intervalul de timp de o luna de la obtinerea titului executoriu definitiv, unitatea pagubita nu trebuie sa astepte trecerea acestui timp, ci imediat dupa obtinerea titlului executoriu definitiv urmeaza sa ia masuri pentru despagubire din garantia in numerar constituita de gestionar.

Prin titlu executoriu se intelege inscrisul care, intocmit in conformitate cu prevederile legii de catre organul competent, permite punerea in executare silita a creantei pe care o constata, executarea fiind posibila numai in raport cu obiectul pe care titlul executoriu l-a determinat.

Dintre titlurile executorii se citeaza: sentinte penale sau civile ramase definitive; decizii de imputare comunicate celor in cauza si necontestate in termenul legal; angajamentul scris dat in conditiile art. 32 din Legea nr. 22/1969.

Consideram ca valoarea bunurilor imobile si mobile afectate pentru constituirea garantiei suplimentare trebuie sa fie stabilita de un organ specializat si abilitat in evaluari de bunuri.

La contractul scris de constituire a garantiei suplimentare prin afectarea unor imobile, se va atasa actul doveditor ca s-a instituit inscriptia ipotecara.

Pentru bunurile mobile de folosinta indelungata afectate pentru constituirea garantiei suplimentare, se va arata in contractul de garantie denumirea acestor bunuri (cu detalii de identificare), valoarea la care au fost estimate, facându-se mentiunea ca in caz de instrainare, persoana care are aceste bunuri in custodie va fi urmarita si va suporta consecintele potrivit prevederilor legale.

Bunurile mobile vor fi verificate pe teren de un delegat al agentului economic, care va certifica acest lucru pe contractul de garantie sau pe actul anexat la contract, in care au fost trecute aceste bunuri cu toate detaliile de identificare.

In situatia in care gestionarul nu constituie, nu completeaza sau nu aduce, dupa caz, garantiile corespunzatoare mentionate in contract, unitatea poate proceda la trecerea acestuia in alta functie, ori daca aceasta nu este posibil, la desfacerea contractului de munca.

In asemenea cazuri, consideram ca este necesar sa se renegocieze cu salariatul respectiv toate clauzele care au stat la baza angajarii gestionarului.

S-a insistat in legatura cu obligatia agentilor economici de a lua masurile prevazute de lege privind constituirea garantiei in numerar si suplimentare intrucât in practica, in special la unitatile private cu profil de comert s-a constatat ca unii salariati au produs pagube importante acestora, iar agentii economici nu pot sa le recupereze deoarece nu si-au luat masuri asiguratorii.

De pilda, la un magazin de desfacere cu amanuntul o vânzatoare, care are vârsta de 22 de ani, intr-o perioada de doua luni, a produs o paguba de 24 milioane si când s-a trecut la urmarirea acesteia, s-a constatat ca nu avea nici un bun care sa fie valorificat pentru acoperirea pagubei.

Desigur ca persoana respectiva a fost cercetata de organele in drept, dar paguba a ramas neacoperita. In aparare, persoana sustine ca nu a fost controlata de catre conducerea unitatii. Parintii acesteia nu vor sa se implice intrucât considera ca persoana respectiva este majora si trebuie sa raspunda pentru faptele comise.

ATENTIE:

Gestionarul raspunde integral fata de agentul economic pentru pagubele pe care.....CONTINUA CLICK AICI 

Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 30 Iulie 2010

Votati articolul "Monografie contabila: Organizarea gestiunilor de bunuri":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Achizitie intracomunitara

Intrebare: O microintreprindere cu TVA trimestrial face o achizitie intracomunitara in luna februarie 2013. Ce implica acest lucru din punct de vedere al declaratiilor, vectorului fiscal si altele?

Raspuns: In cazul in care in luna februarie societatea dvs. a realizat o achizitie intracomunitara, aveti obl... citeste tot raspunsul aici


Alte articole referitoare la monografie contabila


» Organizarea activitatii de catering. Care sunt inregistrarile contabile?

» Studiu de caz: Monografie contabila pentru societate care executa lucrari

» Gestiune disponibilitati banesti din contul bancar la lichidare. Monografie contabila


Contabilitate 45000 de contabili citesc zilnic stirile si modificarile legislative din domeniul CONTABILITATII. Aboneaza-te GRATUIT si vei primi CADOU raportul special "Codul Fiscal: Noile Proceduri contabile modificate in 2014" .

Noi apreciem opinia ta. Adauga comentariul tau acum








  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare



Adauga acest articol in site-ul tau

Alte articole referitoare la gestiune bunuri,


» Metodele de determinare a costului stocurilor: FIFO, LIFO, CMP

» Cum procedam cu TVA-ul la facturile de reclamatii calitative?

» Monografie contabila: Organizarea gestiunilor de bunuri

Vezi toate articolele referitoare la gestiune bunuri (4)

Alte articole publicate in data de 30 Iulie 2010






Top cautari




© 2014 Rentrop & Straton. All rights reserved.
Harta site  |   Contact  |   Termeni si conditii  |   Privacy policy RO  |   Privacy policy EN  |   RSS  



SATI