In unele situatii, va puteti confrunta cu problema returnarii catre furnizori a unor marfuri cumparate care fie nu corespund cerintelor calitative, fie nu sunt vandabile.
Operatiuni contabile legate de retururi
Din punct de vedere contabil, operatiunea de retur este identica cu cea initiala de vanzare, dar cu sumele negative sau „in rosu”:
4111                              707                        Valoare totala          Valoare
 „Clienti” „Venituri din vanzarea marfurilor”     a facturii fara           TVA
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
 4427 „TVA colectata”                                                                  TVA
                                                                                                       aferenta facturii
Stornarea „in rosu” a operatiunilor de vanzare este mai adecvata din punctul de vedere al respectarii unei chei de control contabile des utilizate in contabilitatea noastra:
-
totalul vanzarilor din Jurnalul de vanzari sa coincida cu rulajul debitor al contului „Clienti”;
-
totalul vanzarilor fara TVA din Jurnalul de vanzari sa coincida cu rulajul creditor al conturilor de venituri; si
-
totalul TVA colectata din Jurnalul de vanzari sa coincida cu rulajul creditor al contului de TVA colectata.
Important:
In literatura de specialitate este prezenta si varianta inregistrarii retururilor cu sume pozitive si cu o operatiune contabila inversa celei de mai sus. Aceasta insa va deregla cheia de control mentionata si va crea suspiciuni organelor de control competente. De aceea, este „mai corect” sa apelati la stornarea „in rosu”.
Exemplu:
Entitatea ABC are ca obiect de activitate productia, prelucrarea si conservarea carnii si a produselor din carne (cod CAEN 151). La data de 22.02.2007, entitatea a vandut unui client preparate din carne in valoare de 4.000 lei, TVA 19%. Costul acestor produse este de 3.400 lei. Scadenta facturii este de 15 de zile.
Entitatea ABC a convenit cu clientul sau faptul ca produsele nevandute in termen de 4 zile de la achizitionarea lor pot fi returnate. La data de 26.02.2007, clientul a returnat 20 kg salam de vara si 30 kg parizer pui, produse evaluate la costul de 500 lei, TVA 19%. Costul de productie al acestor produse este de 400 lei.
Inregistrarile contabile efectuate sunt urmatoarele:
-
emiterea facturii, la data de 22.02.2007:
4111 |
701 |
4.760 lei |
4.000 lei |
|
„Clienti” |
„Venituri din vanzarea |
|||
produselor finite” |
||||
4427 |
760 lei |
|||
„TVA colectata” |
||||
|
||||
711 |
345 |
3.400 lei |
3.400 lei |
|
"Variatia stocurilor" |
"Produse finite" |
-
inregistrarea returului, la data de 26.02.2007:
4111                                701                             - 595 lei               -500 lei
„Clienti”                          „Venituri din vanzarea
                                        produselor finite”
                                        4427                                                          -95 lei
                                         „TVA colectata”
-
stornarea aferenta intrarii in gestiune a produselor nevandute, la data de 26.02.2007:
711                                 345                               -400 lei                    -400 lei
"Variatia stocurilor"Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â "Produse finite"
Operatiuni contabile legate de discounturi
Discounturile reprezinta reduceri de pret acordate clientilor fie pentru a-i stimula sa cumpere mai mult, fie pentru a-i stimula sa plateasca mai repede, fie pentru a le crea posibilitatea sa obtina un profit din distribuirea unor marfuri la un pret fixat.
Exista o diferenta importanta de care trebuie sa tineti cont atunci cand operati redu-ceri de pret (discounturile). Ea se refera la natura reducerii – comerciala sau financiara.
Reducerile comerciale se acorda in legatura cu o marfa facturata intr-un anumit interval de timp si are ca scop stimularea vanzarii respectivei marfi in acea perioada (are un scop comercial). Discounturile de aceasta natura se opereaza prin reducerea veniturilor comerciale, respectiv reducerea cifrei de afaceri.
In literatura de specialitate, reducerile comerciale imbraca forma de rabaturi, remize si risturnuri. Rabaturile se primesc pentru defecte de calitate si se practica asupra pretului de vanzare. Remizele se acorda asupra pretului, pentru vanzari superioare volumului convenit, iar risturnurile sunt reduceri de pret calculate asupra ansamblului de operatii efectuate cu acelasi tert in decursul unei perioade determinate (fidelizari).
Reduceri comerciale consemnate in factura initiala
In aceasta situatie, in factura vor fi inscrise preturile de vanzare aferente produselor, iar reducerile comerciale acordate vor fi trecute „in rosu”. Nu este permisa diminuarea pretului din factura cu reducerea acordata. Discounturile trebuie sa fie reflectate distinct in factura!
Exemplu:
Societatea ABC vinde marfuri la pretul de vanzare de de 5.000 lei, TVA 19%. Deoarece clientul a fost de acord sa achizitioneze o cantitate semnificativa de produse, entitatea ABC ii acorda o remiza de 10%.
La randul sau, societatea ABC a achizitionat marfurile respective la costul de 4.000 lei.
Inregistrarile contabile aferente vanzarii sunt:
-
vanzarea marfurilor se inregistreaza astfel:
4111 |
707 |
5.355 lei |
4.500 lei |
|||
„Clienti” |
„Venituri din vanzarea marfurilor” |
|||||
4427 |
855 lei |
|||||
„TVA colectata” |
||||||
|
||||||
607 | 371 | 4.000 lei | 4.000 lei | |||
"Cheltuieli privind marfurile" | "Marfuri" |
Reduceri comerciale consemnate ulterior facturii initiale
Inregistrarile contabile in acest caz sunt similare celor de la operatiunile de retur.
Exemplu:
Societatea ABC detine in stoc marfuri la costul de 14.000 lei. Pe data de 13 martie 2007, societatea vinde marfurile la pretul de vanzare de 20.000 lei, TVA 19%, scadenta facturii fiind de 30 zile. Pe data de 18 martie 2007, se acorda clientului o reducere comerciala de 8%. Pe data de 13 aprilie 2007, se incaseaza creanta de la client.
Inregistrarile contabile sunt reflectate astfel:
-
vanzarea marfurilor la data de 13 martie 2007:
4111 „Clienti” |
707 „Venituri din vanzarea marfurilor” |
23.800 lei |
20.000 lei |
|
|
4427 „TVA colectata” | Â 3.800 lei |
-
scoaterea din gestiune a marfurilor vandute:
607                                     371                                     14.000 lei   14.000 lei
"Cheltuieli privind marfurile"Â Â Â "Marfuri"
-
inregistrarea reducerii comerciale acordate la data de 18 martie 2007:
4111                                     707                                 -1.904 lei       - 1.600 lei
 „Clienti”                „Venituri din vanzarea marfurilor”Â
                                          4427                                                           - 304 lei
                                „TVA colectata”
-
incasarea creantei la data de 13 aprilie 2007:
5121                                     4111                                        21.896 lei  21.896 lei
"Conturi la banci in lei"Â Â Â Â Â Â Â Â Â "Clienti"
Reduceri comerciale consemnate ulterior incasarii facturii initiale
In aceasta situatie, daca societatea acorda o reducere comerciala ulterior momentului incasarii creantei din vanzari, suma corespunzatoare discountului va diminua veniturile din vanzari, iar suma totala (cu TVA aferenta) va fi inregistrata in contul 419 „Clienti-creditori”.
Exemplu:
Societatea ABC detine in stoc marfuri la costul de 14.000 lei. Pe data de 13 martie 2007, societatea ABC vinde marfuri la pretul de vanzare de 20.000 lei, TVA 19%, scadenta facturii fiind de 30 zile. Pe data de 13 aprilie 2007, se incaseaza creanta de la client. Pe data de 15 aprilie 2007, se acorda clientului o reducere comerciala de 8%.
Inregistrarile contabile sunt reflectate astfel:
-
vanzarea marfurilor la data de 13 martie 2007:
4111 |
707 |
23.800 lei |
20.000 lei |
„Clienti” |
„Venituri din vanzarea marfurilor” |
||
4427 |
3.800 lei |
||
„TVA colectata” |
607                                     371                     14.000 lei  14.000 lei
"Cheltuieli privind marfurile"Â Â "Marfuri"
5121                                      4111                   23.800 lei   23.800 lei
"Conturi la banci in lei"Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â "Clienti"
707                                           419                    1.600 lei      1.904 lei
 „Venituri din vanzarea           „Clienti – creditori”
marfurilor”
4427Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 304 lei
„TVA colectata”
Reducerile financiare se acorda fara un scop comercial si se regasesc sub forma de sconturi de decontare pentru incasarea creantelor inainte de termenul normal de exigibilitate.
Astfel, clientul este stimulat sa plateasca mai devreme sau sa foloseasca o anumita forma de plata (ordin de transfer in loc de cecuri, de exemplu). El nu este legat de un anumit produs, ci de o valoare si de o frecventa a platilor.
Deoarece scopul urmarit este acela de a procura mai devreme mijloace financiare, reducerile financiare acordate nu trebuie sa reflecte o diminuare a cifrei de afaceri, ci o cheltuiala financiara, similara dobanzii pe care ar plati-o in cazul unui credit bancar.
Exemplu:
Societatea ABC are ca obiect de activitate fabricarea produselor lactate si a branzeturilor (cod CAEN 1551). Unul dintre clientii cei mai importanti ai societatii este hipermarketul din oras. Volumul vanzarilor lunare este de 50.000 lei.
Conditiile contractuale prevad plata marfii la 60 de zile de la livrare si doua praguri de discount:
-
– 5% pentru plata pana la 30 de zile de la livrare; si
-
– 2% pentru plata pana la 45 de zile de la livrare.
In luna aprilie, incasarile hipermarketului sunt foarte ridicate deoarece se apropie sarbatorile de Paste. Astfel, acesta decide sa plateasca suma de 10.000 lei, aferenta vanzarilor pe luna februarie, la data de 8 aprilie si suma de 20.000 lei, aferenta vanzarilor pe luna martie la data de 20 aprilie.
Pentru plata de 10.000 lei, hipermarketul este indreptatit sa primeasca un discount de 2%, respectiv 200 lei.
Pentru plata de 20.000 lei, hipermarketul este indreptatit sa primeasca un discount de 5%, respectiv 1.000 lei. Astfel, discountul total de facturat este de 1.200 lei, in valoare bruta. Aceasta suma contine insa TVA.
TVA = 1.200 x 19 = 191,60 lei
                      119
Inregistrarea contabila efectuata la acordarea reducerii financiare se prezinta astfel:
667 |
4111 |
1.008 lei |
1.200 lei |
„Cheltuieli privind |
„Clienti“ |
||
sconturile acordate” |
4427 |
– 192 lei |
|
„TVA colectata” |