Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Care sunt penalitatile aplicate contribuabililor care nu isi platesc obligatiile fiscale la data scadenta


Neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale atrage plata unor sume suplimentare. Recent, reglementarile legale referitoare la majorarile de intarziere au fost modificate. Potrivit vechii legislatii, pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale plateam majorari de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere. Cum vom fi penalizati de acum inainte? Avand in vedere nevoia de lichiditati, pe de-o parte a statului, iar pe de alta parte a contribuabililor, noile reglementari sunt mai impovaratoare pentru contribuabili?


1. Dobanzi si penalitati de intarziere

In cazul neachitarii la scadenta a obligatiile de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.

Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru:

  • sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel;
  • obligatii fiscale accesorii;
  • cheltuieli de executare silita;
  • cheltuieli judiciare;
  • sumele confiscate;
  • sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.

a. Dobanzi

Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016
Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila

Vezi detalii

Contabilitatea activitatilor agricole
Contabilitatea activitatilor agricole

Vezi detalii



Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.
Pentru diferentele suplimentare de creante fiscale rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere, dobanzile se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei creantei fiscale pentru care s-a stabilit diferenta si pana la data stingerii acesteia inclusiv.

In situatia in care diferentele rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere sunt negative in raport cu sumele stabilite initial, se datoreaza dobanzi pentru suma datorata dupa corectare ori modificare, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii acesteia inclusiv.

Important!

Nivelul dobanzii de intarziere este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

b. Penalitati de intarziere

Plata cu intarziere a obligatiilor fiscale se sanctioneaza cu o penalitate de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale.

Important!

Nivelul penalitatii de intarziere se stabileste astfel:

a) daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse;

b) daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse;

c) dupa implinirea termenului de 60 de zile de la data scadentei, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.

Atentie!

Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.

2. Cazuri speciale referitoare la plata dobanzilor si a penalitatilor de intarziere

a. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul platilor efectuate prin decontare bancara

Pe fond, reglementarea a ramas aceeasi, cu mentiunea ca nu vom mai datora majorari de intarziere, ci dobanzi si penalitati.
Astfel, nedecontarea de catre unitatile bancare a sumelor cuvenite bugetului general consolidat in termen de 3 zile lucratoare de la data debitarii contului nostru nu ne exonereaza de obligatia de plata a sumelor respective si atrage pentru acesta dobanzi si penalitati de intarziere, dupa termenul de 3 zile.

Pentru recuperarea sumelor datorate bugetului si nedecontate de unitatile bancare, precum si a dobanzilor si penalitatilor de intarziere, ne putem indrepta impotriva unitatii bancare respective.

b
. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul compensarii

Nici in acest caz nu avem modificari de substanta, ci numai cele constand in inlocuirea majorarilor de intarziere cu dobanzi si penalitati.

Asadar, in cazul creantelor fiscale stinse prin compensare, datoram dobanzile si penalitatile de intarziere pana la data stingerii inclusiv, astfel:

a) pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;

b) pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent;

c) pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a unei sume ce ni se cuvine, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.

In cazul in care in urma exercitarii controlului sau analizarii cererii de compensare s-a stabilit ca suma ce urmeaza a se compensa este mai mica decat suma cuprinsa in cererea de compensare, dobanzile si penalitatile de intarziere se recalculeaza.

Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute de actele normative speciale, data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevazuta in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a acestuia, aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.

c. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul deschiderii procedurii insolventei

La fel, si pentru acest caz legiuitorul a pastrat neschimbata reglementarea pe fond, in sensul ca pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei nu se datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei.

d.
Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul contribuabililor pentru care s-a pronuntat o hotarare de dizolvare

De asemenea, si pentru aceasta ipoteza noua reglementarea prevede ca noutate numai inlocuirea majorarilor de intarziere cu dobanzi si penalitati.
Astfel, pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare a contribuabilului la registrul comertului, incepand cu aceasta data nu se mai datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere.

In cazul in care prin hotarare judecatoreasca irevocabila a fost desfiintat actul care a stat la baza inregistrarii dizolvarii, se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere intre data inregistrarii la registrul comertului a actelor de dizolvare si data ramanerii irevocabile a hotararii de desfiintare.

e. Dobanzi in cazul inlesnirilor la plata

Pe perioada pentru care au fost acordate inlesniri la plata obligatiilor fiscale restante se datoreaza dobanzi pentru obligatiile fiscale ce fac obiectul inlesnirii la plata. Nu insa si penalitati!

f.
Dobanzi in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget

Sumele de restituit reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit datorat de persoanele fizice se restituie din oficiu de organele fiscale competente, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. In cazul neachitarii sumelor de catre organul fiscal in cadrul acestui termen, pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de 60 zile. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor. Nivelul dobanzii este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

In celelalte cazuri, sumele de restituit sau de rambursat de la buget se solutioneaza pe baza unei cereri depusa de catre contribuabil. Cererea se solutioneaza de catre organul fiscal in termen de 45 de zile de la inregistrare. In cazul depasirii acestui termen, pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de 45 zile. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor. Nivelul dobanzii este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

In situatiile in care, pentru solutionarea cererii, sunt necesare informatii suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor solicitate.

3. Majorari de intarziere in cazul creantelor datorate bugetelor locale


Pentru neachitarea la termenul de scadenta a obligatiilor de plata datorate bugetelor locale, datoram dupa acest termen majorari de intarziere. Asadar, pentru aceste obligatii nu datoram dobanzi si penalitati de intarziere, ci numai majorari de intarziere.

Important!


Nivelul majorarii de intarziere este de 2% din cuantumul obligatiilor fiscale principale neachitate in termen, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.

In mod simetric, pentru sumele de restituit de la bugetul local se datoreaza dobanda, in acelasi cuantum de 2% din sumele de restituit, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna.

4. Data intrarii in vigoare a noilor dispozitii privind dobanzile, penalitatile si majorarile de intarziere

Noile prevederi referitoare la nivelul dobanzilor, al penalitatilor de intarziere si al majorarilor de intarziere se aplica incepand cu data de 1 iulie 2010.

Pentru creantele fiscale care au scadenta anterior datei de 1 iulie 2010, incepand cu aceasta data se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere. In acest caz, termenele in functie de care se stabileste nivelul penalitatii de intarziere incep sa curga de la data de 1 iulie 2010.

Rezumat

Pana la data de 1 iulie 2010, pentru neachitarea la termen a obligatiilor fiscale se datoreaza doar majorari de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.

Incepand cu data de 1 iulie 2010, pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale se datoreaza:
  • dobanzi;
  • penalitati de intarziere;
  • majorari de intarziere.

5. Nivelul dobanzii de intarziere va fi de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

Nivelul penalitatii de intarziere se va stabili astfel:

a) daca stingerea obligatiilor fiscale se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, suntem iertati de penalitati;

b) daca stingerea obligatiilor fiscale se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse;

c) dupa implinirea termenului de 60 de zile de la data scadentei, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.

Majorarile de intarziere se vor datora doar pentru obligatiile fiscale datorate bugetelor locale. Nivelul majorarii de intarziere va fi de 2% din cuantumul obligatiilor fiscale principale neachitate in termen, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.

Concluzii


In concret, fata de vechile reglementari, cei mai defavorizati vor fi cei care achita obligatiile fiscale (altele decat cele datorate bugetelor locale) in intervalul 30 de zile 300 de zile de la termenul scadent. Adica, pentru cei care achita obligatiile fiscale in primele 30 de zile de la data scadentei, noul sistem este cu mult mai bland, intrucat sunt scutiti de penalitate, iar dobanda de intarziere este mai mica decat vechea majorare de intarziere. De asemenea, din calcul rezulta ca si cei care depasesc termenul scadent cu mai mult de 300 de zile vor fi avantajati, intrucat sarcina penalitatii se dilueaza in acest interval de timp, in conditiile in care, asa cum am aratat, dobanda de intarziere este mai mica decat vechea majorare de intarziere.

Acte normative aplicabile:

Art. 70, art. 117 alin. (2), art. 119, art. 120, art. 1201, art. 121, art. 122, art. 1221, art. 1222, art. 123, art. 124 alin. (1) si (2) si art. 1241 din Codul de procedura fiscala, astfel cum a fost modificat de Ordonanta de urgenta nr. 39/2010.
Art. II alin. (2) si art. III din Ordonanta de urgenta nr. 39/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala


Sursa:
Newsletter Taxe si Impozite - >> CLICK AICI PENTRU DETALII <<


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 01 Octombrie 2010


Votati articolul "Care sunt penalitatile aplicate contribuabililor care nu isi platesc obligatiile fiscale la data scadenta":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cheltuieli sociale

Intrebare: Va rog frumos sa imi spuneti daca este corect sa consider cheltuiala deductibila - cheltuiala sociala in limita cotei de pana la 2% din cheltuiala cu salariile - suma de 600 de lei acordata unei salariate ca ajutor pentru decesul unei rude de gradul I, pe care aceasta nu o are in intretinere.
De asemenea, tot in aceeasi categorie - cheltuiala sociala deductibila in limita cotei de pana la 2% din cheltuiala cu salariile - este corect sa consider suma de 200 de lei acordata ca ajutor pentru achizitionarea de ochelari de vedere/protectie pentru salariatii a caror activitate presupune lucrul la calculator 8h/zi. Mentionez ca decontarea se realizeaza dupa achizitia de catre salariat a ochelarilor, prin prezentarea facturii pe numele salariatului.
Va multumesc.

Raspuns: Buna ziua, In conformitate cu HOTARAREA nr. 44 din 22 ianuarie 2004 , pentru aprobarea Normelor...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 01 Octombrie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Noi criterii pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA

    • Prin OANAF 2393/2016 publicat in Monitorul Oficial nr. 629 din 17/08/2016 au fost aprobate noile criterii pe baza carora se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor care sunt infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990 care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului si care solicita inregistrarea in scopuri de TVA inainte de inceperea activitatilor, la depasirea plafonului de scutire ori carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TV...» citeste mai departe aici

  • Sfatul expertului Robert Gearba: Deducerea TVA pentru persoana impozabila cu regim mixt si persoana partial impozabila

    • Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal  prevede la articolul 300 ("Deducerea taxei pentru persoana impozabila cu regim mixt si persoana partial impozabila") ca: - persoana impozabila care realizeaza atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, este persoana impozabila cu regim mixt (de exemplu o societate care are ca obiect de activitate inchirierea bunurilor imobiliare proprii) - pe...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ CECCAR: Noutati legislative 16-19 august 2016

    • In randurile de mai jos, va prezentam cele mai importante noutati legislative publicate in Monitorul Oficial in intervalul  16-19 august 2016: OG 14/2016, OG 15/2016, OPANAF 2329/2016,  OPANAF 2393/2016.     Ordonanta Guvernului nr. 14/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M. Of. nr. 627 din 16 august 2016) √ se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca in cadrul anexei nr. 3/16/27 "...» citeste mai departe aici

  • Regimul fiscal al ajutoarelor acordate salariatilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • In ceea ce priveste impozitul pe veniturile din salarii, codul fiscal exclude din categoria veniturilor impozabile urmatoarele ajutoare acordate in conditiile prevazute de contractul de munca: - ajutoarele de inmormantare, - ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, - ajutoarele pentru dispozitive medicale, - ajutoarele pentru nastere - ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale Aceeasi pr...» citeste mai departe aici

  • Transfer produse intre depozite. Ce documente justificative sunt necesare?

    • In randurile de mai jos, vom vedea care sunt documentele justificative necesare in cazul unei societati X cu depozite in mai multe locatii, iar intre aceste depozite se realizeaza transfer de produse. Astfel, vom vedea daca in cazul acestor transferuri este obligatorie intocmirea NIR-ului la depozitul primitor. Conform prevederilor din Ordinul  2634/2015, NIR este obligatoriu in urmatoarele cazuri: - bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz d...» citeste mai departe aici

  • Sesiune noua ANAF: Primii pasi la ANAF, dupa inregistrarea la Oficiul National al Registrului Comertului

    • Va informam ca la jumatatea saptamanii in curs a avut loc o noua sesiune de dezbatere dedicata contribuabililor persoane fizice, de data aceasta cu tema "Primii pasi la ANAF, ulterior inregistrarii la Oficiul National al Registrului Comertului". Redam mai jos unele dintre cele mai importante intrebari la care a raspuns ANAF in cadrul sesiunii de consultanta amintite: Intrebare contribuabil: Daca infiintez o firma noua pot sa ma inscriu in registrul operatorilor i...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X