Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Impozitul pe profit, venit si salarii"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Impozitul pe profit, venit si salarii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Impozitul pe profit, venit si salarii".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Care sunt penalitatile aplicate contribuabililor care nu isi platesc obligatiile fiscale la data scadenta


Neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale atrage plata unor sume suplimentare. Recent, reglementarile legale referitoare la majorarile de intarziere au fost modificate. Potrivit vechii legislatii, pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale plateam majorari de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere. Cum vom fi penalizati de acum inainte? Avand in vedere nevoia de lichiditati, pe de-o parte a statului, iar pe de alta parte a contribuabililor, noile reglementari sunt mai impovaratoare pentru contribuabili?


1. Dobanzi si penalitati de intarziere

In cazul neachitarii la scadenta a obligatiile de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.

Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru:

  • sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel;
  • obligatii fiscale accesorii;
  • cheltuieli de executare silita;
  • cheltuieli judiciare;
  • sumele confiscate;
  • sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.

a. Dobanzi

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

OMFP 3055/2009 a fost abrogat!
OMFP 3055/2009 a fost abrogat!

Vezi detalii



Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.
Pentru diferentele suplimentare de creante fiscale rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere, dobanzile se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei creantei fiscale pentru care s-a stabilit diferenta si pana la data stingerii acesteia inclusiv.

In situatia in care diferentele rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere sunt negative in raport cu sumele stabilite initial, se datoreaza dobanzi pentru suma datorata dupa corectare ori modificare, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii acesteia inclusiv.

Important!

Nivelul dobanzii de intarziere este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

b. Penalitati de intarziere

Plata cu intarziere a obligatiilor fiscale se sanctioneaza cu o penalitate de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale.

Important!

Nivelul penalitatii de intarziere se stabileste astfel:

a) daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse;

b) daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse;

c) dupa implinirea termenului de 60 de zile de la data scadentei, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.

Atentie!

Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.

2. Cazuri speciale referitoare la plata dobanzilor si a penalitatilor de intarziere

a. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul platilor efectuate prin decontare bancara

Pe fond, reglementarea a ramas aceeasi, cu mentiunea ca nu vom mai datora majorari de intarziere, ci dobanzi si penalitati.
Astfel, nedecontarea de catre unitatile bancare a sumelor cuvenite bugetului general consolidat in termen de 3 zile lucratoare de la data debitarii contului nostru nu ne exonereaza de obligatia de plata a sumelor respective si atrage pentru acesta dobanzi si penalitati de intarziere, dupa termenul de 3 zile.

Pentru recuperarea sumelor datorate bugetului si nedecontate de unitatile bancare, precum si a dobanzilor si penalitatilor de intarziere, ne putem indrepta impotriva unitatii bancare respective.

b
. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul compensarii

Nici in acest caz nu avem modificari de substanta, ci numai cele constand in inlocuirea majorarilor de intarziere cu dobanzi si penalitati.

Asadar, in cazul creantelor fiscale stinse prin compensare, datoram dobanzile si penalitatile de intarziere pana la data stingerii inclusiv, astfel:

a) pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;

b) pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent;

c) pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a unei sume ce ni se cuvine, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.

In cazul in care in urma exercitarii controlului sau analizarii cererii de compensare s-a stabilit ca suma ce urmeaza a se compensa este mai mica decat suma cuprinsa in cererea de compensare, dobanzile si penalitatile de intarziere se recalculeaza.

Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute de actele normative speciale, data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevazuta in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a acestuia, aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.

c. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul deschiderii procedurii insolventei

La fel, si pentru acest caz legiuitorul a pastrat neschimbata reglementarea pe fond, in sensul ca pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei nu se datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei.

d.
Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul contribuabililor pentru care s-a pronuntat o hotarare de dizolvare

De asemenea, si pentru aceasta ipoteza noua reglementarea prevede ca noutate numai inlocuirea majorarilor de intarziere cu dobanzi si penalitati.
Astfel, pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare a contribuabilului la registrul comertului, incepand cu aceasta data nu se mai datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere.

In cazul in care prin hotarare judecatoreasca irevocabila a fost desfiintat actul care a stat la baza inregistrarii dizolvarii, se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere intre data inregistrarii la registrul comertului a actelor de dizolvare si data ramanerii irevocabile a hotararii de desfiintare.

e. Dobanzi in cazul inlesnirilor la plata

Pe perioada pentru care au fost acordate inlesniri la plata obligatiilor fiscale restante se datoreaza dobanzi pentru obligatiile fiscale ce fac obiectul inlesnirii la plata. Nu insa si penalitati!

f.
Dobanzi in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget

Sumele de restituit reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit datorat de persoanele fizice se restituie din oficiu de organele fiscale competente, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. In cazul neachitarii sumelor de catre organul fiscal in cadrul acestui termen, pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de 60 zile. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor. Nivelul dobanzii este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

In celelalte cazuri, sumele de restituit sau de rambursat de la buget se solutioneaza pe baza unei cereri depusa de catre contribuabil. Cererea se solutioneaza de catre organul fiscal in termen de 45 de zile de la inregistrare. In cazul depasirii acestui termen, pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de 45 zile. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor. Nivelul dobanzii este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

In situatiile in care, pentru solutionarea cererii, sunt necesare informatii suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor solicitate.

3. Majorari de intarziere in cazul creantelor datorate bugetelor locale


Pentru neachitarea la termenul de scadenta a obligatiilor de plata datorate bugetelor locale, datoram dupa acest termen majorari de intarziere. Asadar, pentru aceste obligatii nu datoram dobanzi si penalitati de intarziere, ci numai majorari de intarziere.

Important!


Nivelul majorarii de intarziere este de 2% din cuantumul obligatiilor fiscale principale neachitate in termen, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.

In mod simetric, pentru sumele de restituit de la bugetul local se datoreaza dobanda, in acelasi cuantum de 2% din sumele de restituit, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna.

4. Data intrarii in vigoare a noilor dispozitii privind dobanzile, penalitatile si majorarile de intarziere

Noile prevederi referitoare la nivelul dobanzilor, al penalitatilor de intarziere si al majorarilor de intarziere se aplica incepand cu data de 1 iulie 2010.

Pentru creantele fiscale care au scadenta anterior datei de 1 iulie 2010, incepand cu aceasta data se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere. In acest caz, termenele in functie de care se stabileste nivelul penalitatii de intarziere incep sa curga de la data de 1 iulie 2010.

Rezumat

Pana la data de 1 iulie 2010, pentru neachitarea la termen a obligatiilor fiscale se datoreaza doar majorari de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.

Incepand cu data de 1 iulie 2010, pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale se datoreaza:
  • dobanzi;
  • penalitati de intarziere;
  • majorari de intarziere.

5. Nivelul dobanzii de intarziere va fi de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

Nivelul penalitatii de intarziere se va stabili astfel:

a) daca stingerea obligatiilor fiscale se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, suntem iertati de penalitati;

b) daca stingerea obligatiilor fiscale se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse;

c) dupa implinirea termenului de 60 de zile de la data scadentei, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.

Majorarile de intarziere se vor datora doar pentru obligatiile fiscale datorate bugetelor locale. Nivelul majorarii de intarziere va fi de 2% din cuantumul obligatiilor fiscale principale neachitate in termen, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.

Concluzii


In concret, fata de vechile reglementari, cei mai defavorizati vor fi cei care achita obligatiile fiscale (altele decat cele datorate bugetelor locale) in intervalul 30 de zile 300 de zile de la termenul scadent. Adica, pentru cei care achita obligatiile fiscale in primele 30 de zile de la data scadentei, noul sistem este cu mult mai bland, intrucat sunt scutiti de penalitate, iar dobanda de intarziere este mai mica decat vechea majorare de intarziere. De asemenea, din calcul rezulta ca si cei care depasesc termenul scadent cu mai mult de 300 de zile vor fi avantajati, intrucat sarcina penalitatii se dilueaza in acest interval de timp, in conditiile in care, asa cum am aratat, dobanda de intarziere este mai mica decat vechea majorare de intarziere.

Acte normative aplicabile:

Art. 70, art. 117 alin. (2), art. 119, art. 120, art. 1201, art. 121, art. 122, art. 1221, art. 1222, art. 123, art. 124 alin. (1) si (2) si art. 1241 din Codul de procedura fiscala, astfel cum a fost modificat de Ordonanta de urgenta nr. 39/2010.
Art. II alin. (2) si art. III din Ordonanta de urgenta nr. 39/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala


Sursa:
Newsletter Taxe si Impozite - >> CLICK AICI PENTRU DETALII <<


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 01 Octombrie 2010


Votati articolul "Care sunt penalitatile aplicate contribuabililor care nu isi platesc obligatiile fiscale la data scadenta":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Diurna si cazare administrator firma

Intrebare: Buna ziua!

O microintreprindere nu are angajati, activitatea desfasurand-o administratorul societatii care este si asociatul unic fara a avea contract de munca incheiat. Poate beneficia de diurna si cazare in deplasarile in interes de serviciu?

Multumesc!

Raspuns: Cazare i se poate acorda in baza facturii dar pentru diurna trebuie sa fie angajat.... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 01 Octombrie 2010 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 1 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Regimul special de TVA pentru bunurile second-hand. Analiza consultant

    • Persoanele impozabile revanzatoare respectiv persoanele care, in cursul desfasurarii activitatii economice, achizitioneaza sau importa bunuri second-hand in scopul revanzarii, indiferent daca acestea actioneaza in nume propriu sau in numele altei persoane in cadrul unui contract de comision la cumparare sau vanzare, pot aplica regimul special pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati. Regimul special se poat...» citeste mai departe aici

  • In atentia persoanelor impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat

    • Regasiti mai jos un comunicat emis de Finante in atentia persoanelor impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Codul fiscal. In M.O. nr. 178/16.03.2015 s-a publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 632/2015 prin care s-au reglementat modelul si continutul formularului 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata dator...» citeste mai departe aici

  • Termen depunere declaratii fiscale APRILIE 2015

    • In lista urmatoare sunt prezentate pe scurt toate declaratiile fiscale pe care va trebui sa le depuneti la Fisc, in calitate de contribuabili, in luna aprilie 2015. Marti 7 aprilie      Depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fi...» citeste mai departe aici

  • Aviz negativ din partea Consiliului Fiscal in ce priveste noul Cod fiscal. Ce spune documentul oficial

    • Forma finala a noului Cod fiscal a primit aviz negativ din partea Consiliului Fiscal care a atras atentia, printr-un document oficial, ca reducerile de taxe vizate ar produce deviavii semnificative de la tintele bugetare pe termen mediu, cu deficite efective de peste 3% pana in 2019, cand deficitul structural va ajunge aproape de nivelul din 2010. "Estimarile Consiliului fiscal indica deficite efective superioare nivelului de referinta de 3% din PIB pentru deficitul efecti...» citeste mai departe aici

  • Impunerea veniturilor din drepturi de autor

    • Veniturile obtinute din valorificarea drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor in conformitate cu prevederile Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe sunt venituri din drepturi de proprietate intelectuala. In conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. a)  din Codul fiscal, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala platitorii persoane juridice sau alte entitati care au...» citeste mai departe aici

  • Acte normative importante din perioada 20 – 26.03.2015

    • Va informam ca Legea nr. 54/2015 pentru completarea art. 73 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicata in M. Of. nr. 198 din 25 martie 2015. • se completeaza art. 73 cu alineate noi, astfel: – in cazul in care s-au inregistrat pierderi ca urmare a unor fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate dezastrelor naturale și care afecteaza peste 30% din suprafetele destinate productiei agricole veg...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Impozitul pe profit, venit si salarii
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Impozitul pe profit, venit si salarii".
Stiri si analize economice
SATI
X