Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Legea 70/2015

Care sunt penalitatile aplicate contribuabililor care nu isi platesc obligatiile fiscale la data scadenta


Neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale atrage plata unor sume suplimentare. Recent, reglementarile legale referitoare la majorarile de intarziere au fost modificate. Potrivit vechii legislatii, pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale plateam majorari de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere. Cum vom fi penalizati de acum inainte? Avand in vedere nevoia de lichiditati, pe de-o parte a statului, iar pe de alta parte a contribuabililor, noile reglementari sunt mai impovaratoare pentru contribuabili?


1. Dobanzi si penalitati de intarziere

In cazul neachitarii la scadenta a obligatiile de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.

Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru:

  • sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel;
  • obligatii fiscale accesorii;
  • cheltuieli de executare silita;
  • cheltuieli judiciare;
  • sumele confiscate;
  • sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.

a. Dobanzi

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile

Vezi detalii

Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale
Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale

Vezi detalii



Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.
Pentru diferentele suplimentare de creante fiscale rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere, dobanzile se datoreaza incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei creantei fiscale pentru care s-a stabilit diferenta si pana la data stingerii acesteia inclusiv.

In situatia in care diferentele rezultate din corectarea declaratiilor sau modificarea unei decizii de impunere sunt negative in raport cu sumele stabilite initial, se datoreaza dobanzi pentru suma datorata dupa corectare ori modificare, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii acesteia inclusiv.

Important!

Nivelul dobanzii de intarziere este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

b. Penalitati de intarziere

Plata cu intarziere a obligatiilor fiscale se sanctioneaza cu o penalitate de intarziere datorata pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale principale.

Important!

Nivelul penalitatii de intarziere se stabileste astfel:

a) daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse;

b) daca stingerea se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse;

c) dupa implinirea termenului de 60 de zile de la data scadentei, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.

Atentie!

Penalitatea de intarziere nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor.

2. Cazuri speciale referitoare la plata dobanzilor si a penalitatilor de intarziere

a. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul platilor efectuate prin decontare bancara

Pe fond, reglementarea a ramas aceeasi, cu mentiunea ca nu vom mai datora majorari de intarziere, ci dobanzi si penalitati.
Astfel, nedecontarea de catre unitatile bancare a sumelor cuvenite bugetului general consolidat in termen de 3 zile lucratoare de la data debitarii contului nostru nu ne exonereaza de obligatia de plata a sumelor respective si atrage pentru acesta dobanzi si penalitati de intarziere, dupa termenul de 3 zile.

Pentru recuperarea sumelor datorate bugetului si nedecontate de unitatile bancare, precum si a dobanzilor si penalitatilor de intarziere, ne putem indrepta impotriva unitatii bancare respective.

b
. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul compensarii

Nici in acest caz nu avem modificari de substanta, ci numai cele constand in inlocuirea majorarilor de intarziere cu dobanzi si penalitati.

Asadar, in cazul creantelor fiscale stinse prin compensare, datoram dobanzile si penalitatile de intarziere pana la data stingerii inclusiv, astfel:

a) pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;

b) pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent;

c) pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a unei sume ce ni se cuvine, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire.

In cazul in care in urma exercitarii controlului sau analizarii cererii de compensare s-a stabilit ca suma ce urmeaza a se compensa este mai mica decat suma cuprinsa in cererea de compensare, dobanzile si penalitatile de intarziere se recalculeaza.

Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute de actele normative speciale, data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevazuta in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a acestuia, aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.

c. Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul deschiderii procedurii insolventei

La fel, si pentru acest caz legiuitorul a pastrat neschimbata reglementarea pe fond, in sensul ca pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei nu se datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei.

d.
Dobanzi si penalitati de intarziere in cazul contribuabililor pentru care s-a pronuntat o hotarare de dizolvare

De asemenea, si pentru aceasta ipoteza noua reglementarea prevede ca noutate numai inlocuirea majorarilor de intarziere cu dobanzi si penalitati.
Astfel, pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare a contribuabilului la registrul comertului, incepand cu aceasta data nu se mai datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere.

In cazul in care prin hotarare judecatoreasca irevocabila a fost desfiintat actul care a stat la baza inregistrarii dizolvarii, se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere intre data inregistrarii la registrul comertului a actelor de dizolvare si data ramanerii irevocabile a hotararii de desfiintare.

e. Dobanzi in cazul inlesnirilor la plata

Pe perioada pentru care au fost acordate inlesniri la plata obligatiilor fiscale restante se datoreaza dobanzi pentru obligatiile fiscale ce fac obiectul inlesnirii la plata. Nu insa si penalitati!

f.
Dobanzi in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget

Sumele de restituit reprezentand diferente de impozite rezultate din regularizarea anuala a impozitului pe venit datorat de persoanele fizice se restituie din oficiu de organele fiscale competente, in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere. In cazul neachitarii sumelor de catre organul fiscal in cadrul acestui termen, pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de 60 zile. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor. Nivelul dobanzii este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

In celelalte cazuri, sumele de restituit sau de rambursat de la buget se solutioneaza pe baza unei cereri depusa de catre contribuabil. Cererea se solutioneaza de catre organul fiscal in termen de 45 de zile de la inregistrare. In cazul depasirii acestui termen, pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de 45 zile. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor. Nivelul dobanzii este de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

In situatiile in care, pentru solutionarea cererii, sunt necesare informatii suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor solicitate.

3. Majorari de intarziere in cazul creantelor datorate bugetelor locale


Pentru neachitarea la termenul de scadenta a obligatiilor de plata datorate bugetelor locale, datoram dupa acest termen majorari de intarziere. Asadar, pentru aceste obligatii nu datoram dobanzi si penalitati de intarziere, ci numai majorari de intarziere.

Important!


Nivelul majorarii de intarziere este de 2% din cuantumul obligatiilor fiscale principale neachitate in termen, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.

In mod simetric, pentru sumele de restituit de la bugetul local se datoreaza dobanda, in acelasi cuantum de 2% din sumele de restituit, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna.

4. Data intrarii in vigoare a noilor dispozitii privind dobanzile, penalitatile si majorarile de intarziere

Noile prevederi referitoare la nivelul dobanzilor, al penalitatilor de intarziere si al majorarilor de intarziere se aplica incepand cu data de 1 iulie 2010.

Pentru creantele fiscale care au scadenta anterior datei de 1 iulie 2010, incepand cu aceasta data se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere. In acest caz, termenele in functie de care se stabileste nivelul penalitatii de intarziere incep sa curga de la data de 1 iulie 2010.

Rezumat

Pana la data de 1 iulie 2010, pentru neachitarea la termen a obligatiilor fiscale se datoreaza doar majorari de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.

Incepand cu data de 1 iulie 2010, pentru neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale se datoreaza:
  • dobanzi;
  • penalitati de intarziere;
  • majorari de intarziere.

5. Nivelul dobanzii de intarziere va fi de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere.

Nivelul penalitatii de intarziere se va stabili astfel:

a) daca stingerea obligatiilor fiscale se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, suntem iertati de penalitati;

b) daca stingerea obligatiilor fiscale se realizeaza in urmatoarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse;

c) dupa implinirea termenului de 60 de zile de la data scadentei, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.

Majorarile de intarziere se vor datora doar pentru obligatiile fiscale datorate bugetelor locale. Nivelul majorarii de intarziere va fi de 2% din cuantumul obligatiilor fiscale principale neachitate in termen, calculata pentru fiecare luna sau fractiune de luna, incepand cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii sumei datorate inclusiv.

Concluzii


In concret, fata de vechile reglementari, cei mai defavorizati vor fi cei care achita obligatiile fiscale (altele decat cele datorate bugetelor locale) in intervalul 30 de zile 300 de zile de la termenul scadent. Adica, pentru cei care achita obligatiile fiscale in primele 30 de zile de la data scadentei, noul sistem este cu mult mai bland, intrucat sunt scutiti de penalitate, iar dobanda de intarziere este mai mica decat vechea majorare de intarziere. De asemenea, din calcul rezulta ca si cei care depasesc termenul scadent cu mai mult de 300 de zile vor fi avantajati, intrucat sarcina penalitatii se dilueaza in acest interval de timp, in conditiile in care, asa cum am aratat, dobanda de intarziere este mai mica decat vechea majorare de intarziere.

Acte normative aplicabile:

Art. 70, art. 117 alin. (2), art. 119, art. 120, art. 1201, art. 121, art. 122, art. 1221, art. 1222, art. 123, art. 124 alin. (1) si (2) si art. 1241 din Codul de procedura fiscala, astfel cum a fost modificat de Ordonanta de urgenta nr. 39/2010.
Art. II alin. (2) si art. III din Ordonanta de urgenta nr. 39/2010 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala


Sursa:
Newsletter Taxe si Impozite - >> CLICK AICI PENTRU DETALII <<


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 01 Octombrie 2010


Votati articolul "Care sunt penalitatile aplicate contribuabililor care nu isi platesc obligatiile fiscale la data scadenta":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Plafon tva

Intrebare: va rog sa mi spuneti daca,pentru stabilirea incadrarii in plafonul de tva ,un cabinet individual de psihoterapie cumuleaza veniturile obtinute din exercitarea acestei profesii,cu cele obtinute de titularul cabinetului, in nume propriu,din drepturi de autor,pe baza unui contract civil.
va multumesc

Raspuns: Cifra de afaceri reprezinta totalitatea veniturilor PFA . Acesta cifra de afaceri se determina din...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 01 Octombrie 2010 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 3 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Raport privind registrul-jurnal de incasari si plati si registrul inventar

    • Avand in vedere prevederile art. 7 din Ordinul nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla, potrivit carora incepand cu 1.03.2015 (data intrarii in vigoare a ordinului) se abroga: - Ordinul ministrului finantelor publice 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuab...» citeste mai departe aici

  • A fost eliminat impozitul pe bacsis. Iohannis a promulgat legea

    • Presedintele Klaus Iohannis a promulgat Legea privind aprobarea ordonantei care reglementeaza emiterea bonurilor fiscale pentru toate bunurile sau serviciile, fara prevederile privind impozitarea bacsisului, abrogate in Parlament. Prin urmare, bacsisul nu va mai fi evidentiat distinct pe bon. Presedintele Klaus Iohannis a semnat decretul pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 8/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normat...» citeste mai departe aici

  • Descarcati ultima versiune pentru cec ridicare numerar multiplu

    • Va reamintim ca cec pentru ridicare numerar multiplu reprezinta o aplicatie dezvoltata de ANAF pentru prelucrarea asistata, validarea si listarea cecurilor pentru ridicare numerar conform OMFP 1801/2014. Programul a fost actualizat la 30.06.2015 si poate fi descarcat in varianta actualizata aici. Formularul Carnet de cecuri pentru ridicare num...» citeste mai departe aici

  • Raportul Z - casa de marcat. Ce obligatii are societatea?

    • In ce masura o societate cu domeniu de activitate vanzarea cu amanuntul de produse alimentare, la raportul zilnic emis la sfarsitul fiecarei zile de casa de marcat, trebuie atasata obligatoriu si chitanta tinand cont de faptul ca raportul zilnic contine pozitii separate de gestiuni si TVA 24% si 9% iar inregistrarea in contabilitate se face pe baza acestui raport zilnic? Intr-adevar, trebuie sa anexati si chitanta la raportul zilnic emis la sfasitul fiecarei zile, chiar daca raportu...» citeste mai departe aici

  • Operatiuni privind casa de marcat. Nelamuriri privind soldul Registrului de casa

    • In analiza urmatoare, pornim de la o societate dotata cu o casa de marcat electronica fiscala. La inchiderea zilei se listeaza RAPORTUL ZILNIC in care apar informatii referitoare la totalul incasarilor, numerar in sertar etc. 1. MONETARUL mai este un document care trebuie intocmit obligatoriu seara la inchidere? 2. A doua zi dimineata la deschiderea case de marcat banii ramasi de seara trebuie inregistrati in casa de marcat? 3. Soldul din registrul de casa trebui...» citeste mai departe aici

  • Inventar intermitent. Cand poate fi aplicata metoda in cazul unei institutii publice?

    • In ce masura metoda inventarului intermitent poate fi aplicata in cazul unei institutii publice? In ce conditii si care va fi temeiul legal? Reglementari privind metoda inventarului  intermitent sunt  prevazute in OMFP nr.1802/2014 si in Legea Contabilitatii nr.82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.   Aceste reglementari se aplica entitatilor care au obligatia organizarii si conducerii contabilita...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X