email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Diminuarea cheltuielilor cu personalul: este concedierea solutia de baza?

personalcheltuieli

Reducerea duratei de lucru (program partial), sau reincadrarea angajatului, cu trecerea sa pe o functie inferioara, reprezinta doua alternative prin care angajatorii pot reduce salariile angajatilor in mod legal, fara a trebui nevoiti sa-si reduca din costuri prin concedieri.

"Modificarea contractelor de munca, incadrarea angajatului pe alta functie sau reducerea timpului de lucru care sa duca la o reducere salariala, transferul de intreprinderi, externalizarea fortei de munca, precum si somajul tehnic sunt solutii de baza pentru reducerea costurilor cu angajatii, fara ca angajatorii sa fie nevoiti sa faca concedieri. Cu toate acestea, aproximativ 40% din companiile cu care lucram au folosit ca metoda de reducere de costuri in acest an restructurarile de personal", a afirmat Anca Grigorescu, avocat partener in cadrul casei de avocatura bpv Grigorescu, in cadrul conferintei "Posibilitati de reducere a costurilor cu angajatii- ca solutie de business", organizata de ZF in parteneriat cu casa de avocatura bpv Grigorescu.

In mediul privat, cele mai multe restructurari au avut loc pe parcursul anului 2009, cand angajatorii au facut lunar cate 20.000- 30.000 de concedieri, urcand rata somajului la maxime istorice. Din octombrie 2008 pana in prezent, peste 570.000 de salariati au disparut din economie, conform datelor de la INS, majoritatea disponibilizarilor provenind din mediul privat.

Externalizarea si leasingul de personal, alternative avantajoase la concediere
Externalizarea unor activitati si, implicit, externalizarea fortei de munca poate avea ca beneficii, pe langa diminuarea costurilor, o crestere a calitatii muncii, un control superior al businessului, dar si o expertiza mai mare adusa de furnizorul specializat numai pe o singura activitate.

"Externalizatea duce la o crestere a performantei prin concentrarea pe activitate. Noi am incercat sa facem transfer de activitate si sa mentinem angajatii si activitatile care aduceau valoare adaugata grupului. Astfel, activitatile de administrare, de curatenie si paza au fost transferate unei companii prestatoare de astfel de servicii", a spus Mircea Scridon, director politici si sisteme de grup HR in cadrul E.On Gaz.

Mihai Seitan, fost ministru al muncii, in prezent consilier, considera ca externalizarea sau somajul tehnic reprezinta solutiile optime de reducere de costuri fara a fi nevoie de concedieri.

"Unele procese de externalizare pot conduce la minuni: am lucrat cu o firma care avea 500 de angajati si pierderi anuale de 2 milioane de euro si care, prin externalizare, a reusit sa faca un milion de euro in plus cu numai 15 angajati, intr-o perioada de sase luni, fara niciun fel de probleme sociale", a spus Seitan.

Desi legislatia muncii este destul de rigida, unii angajatori afirma ca sunt mai degraba interesati de o realocare a costurilor cu forta de munca, si nu de o reducere a acestora. "Cheltuielile cu resursele umane generate si solicitate de activitatile de administrare, de procedura, de suspendare sau de reeditare a unor forme contractuale ar trebui sa fie cat mai mici, pentru a avea bugete mai mari pentru formarea profesionala a angajatilor", a spus Silvia Radu, governmental programs executive in cadrul IBM Romania, subsidiara locala a celui mai mare furnizor de servicii IT din lume. In cadrul IBM Romania, care are in prezent peste 1.400 de angajati, fiecare angajat beneficiaza de un cost al pregatirii profesionale ajungand pana la valoarea de peste cinci salarii medii pe economie pe an.

Principalele masuri propuse de Silvia Radu pentru flexibilizarea legislatiei muncii care ar putea duce la o reducere de costuri in companie sunt extinderea duratei contractului pe o perioada determinata de la 24 de luni pana la 60 de luni sau prelungirea duratei contractelor incheiate cu agentii de forta de munca temporara, un angajat fiind nevoit sa lucreze in regim temporar pentru o perioada de maximum 18 luni.

"Utilizarea angajatilor in regim temporar este instrumentul nostru cel mai des folosit, intrucat in prezent 40% din angajati lucreaza in locatii diferite. De asemenea, programul de munca de la 8 la 16 sau de la 9 la 17 este deja istorie, pentru ca fiecare angajat isi poate alege timpul de lucru adecvat. Pentru a genera cresteri ale afacerilor, avem nevoie de mobilitate si flexibilitate", spune Radu.

Schimbarea unui angajat pe o pozitie noua poate fi folosita si ca un mod ascuns de a face concedieri, in cazul in care salariatul nu face fata cerintelor noii functii, pentru ca angajatorul il poate concedia in perioada de proba. O alta problema intampinata de angajatori este intalnita chiar in cadrul concedierilor, intrucat angajatorii care sunt nevoiti sa renunte la o parte din angajati din cauza dificultatilor financiare ale firmei trebuie sa selecteze angajatii in functie de anumite criterii sociale.

"Performanta salariatilor nu e un factor care sa conteze la selectia angajatilor care urmeaza sa fie disponibilizati, iar uneori in practica angajatorul este nevoit sa concedieze angajati performanti in detrimentul celor care nu pot fi concediati din cauze sociale", spune Cristina Randjak, avocat in cadrul bpv Grigorescu.

NOUTATI Contabile 2024

Va invitam la Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate


Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Modificari fiscal-contabile 2024

  1. CRAIOVA - 26 martie 2024
  2. TIMISOARA - 1 aprilie 2024
  3. CLUJ-NAPOCA - 2 aprilie 2024
  4. SIBIU - 3 aprilie 2024
  5. CONSTANTA - 9 aprilie 2024
  6. IASI - 15 aprilie 2024
  7. BUCURESTI - 19 aprilie 2024 + transmis LIVE
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
personalcheltuieli


Data aparitiei: 03 Noiembrie 2010

Votati articolul "Diminuarea cheltuielilor cu personalul: este concedierea solutia de baza?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X