email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Diminuarea cheltuielilor cu personalul: este concedierea solutia de baza?

personalcheltuieli

Reducerea duratei de lucru (program partial), sau reincadrarea angajatului, cu trecerea sa pe o functie inferioara, reprezinta doua alternative prin care angajatorii pot reduce salariile angajatilor in mod legal, fara a trebui nevoiti sa-si reduca din costuri prin concedieri.

"Modificarea contractelor de munca, incadrarea angajatului pe alta functie sau reducerea timpului de lucru care sa duca la o reducere salariala, transferul de intreprinderi, externalizarea fortei de munca, precum si somajul tehnic sunt solutii de baza pentru reducerea costurilor cu angajatii, fara ca angajatorii sa fie nevoiti sa faca concedieri. Cu toate acestea, aproximativ 40% din companiile cu care lucram au folosit ca metoda de reducere de costuri in acest an restructurarile de personal", a afirmat Anca Grigorescu, avocat partener in cadrul casei de avocatura bpv Grigorescu, in cadrul conferintei "Posibilitati de reducere a costurilor cu angajatii- ca solutie de business", organizata de ZF in parteneriat cu casa de avocatura bpv Grigorescu.

In mediul privat, cele mai multe restructurari au avut loc pe parcursul anului 2009, cand angajatorii au facut lunar cate 20.000- 30.000 de concedieri, urcand rata somajului la maxime istorice. Din octombrie 2008 pana in prezent, peste 570.000 de salariati au disparut din economie, conform datelor de la INS, majoritatea disponibilizarilor provenind din mediul privat.

Externalizarea si leasingul de personal, alternative avantajoase la concediere
Externalizarea unor activitati si, implicit, externalizarea fortei de munca poate avea ca beneficii, pe langa diminuarea costurilor, o crestere a calitatii muncii, un control superior al businessului, dar si o expertiza mai mare adusa de furnizorul specializat numai pe o singura activitate.

"Externalizatea duce la o crestere a performantei prin concentrarea pe activitate. Noi am incercat sa facem transfer de activitate si sa mentinem angajatii si activitatile care aduceau valoare adaugata grupului. Astfel, activitatile de administrare, de curatenie si paza au fost transferate unei companii prestatoare de astfel de servicii", a spus Mircea Scridon, director politici si sisteme de grup HR in cadrul E.On Gaz.

Mihai Seitan, fost ministru al muncii, in prezent consilier, considera ca externalizarea sau somajul tehnic reprezinta solutiile optime de reducere de costuri fara a fi nevoie de concedieri.

"Unele procese de externalizare pot conduce la minuni: am lucrat cu o firma care avea 500 de angajati si pierderi anuale de 2 milioane de euro si care, prin externalizare, a reusit sa faca un milion de euro in plus cu numai 15 angajati, intr-o perioada de sase luni, fara niciun fel de probleme sociale", a spus Seitan.

Desi legislatia muncii este destul de rigida, unii angajatori afirma ca sunt mai degraba interesati de o realocare a costurilor cu forta de munca, si nu de o reducere a acestora. "Cheltuielile cu resursele umane generate si solicitate de activitatile de administrare, de procedura, de suspendare sau de reeditare a unor forme contractuale ar trebui sa fie cat mai mici, pentru a avea bugete mai mari pentru formarea profesionala a angajatilor", a spus Silvia Radu, governmental programs executive in cadrul IBM Romania, subsidiara locala a celui mai mare furnizor de servicii IT din lume. In cadrul IBM Romania, care are in prezent peste 1.400 de angajati, fiecare angajat beneficiaza de un cost al pregatirii profesionale ajungand pana la valoarea de peste cinci salarii medii pe economie pe an.

Principalele masuri propuse de Silvia Radu pentru flexibilizarea legislatiei muncii care ar putea duce la o reducere de costuri in companie sunt extinderea duratei contractului pe o perioada determinata de la 24 de luni pana la 60 de luni sau prelungirea duratei contractelor incheiate cu agentii de forta de munca temporara, un angajat fiind nevoit sa lucreze in regim temporar pentru o perioada de maximum 18 luni.

"Utilizarea angajatilor in regim temporar este instrumentul nostru cel mai des folosit, intrucat in prezent 40% din angajati lucreaza in locatii diferite. De asemenea, programul de munca de la 8 la 16 sau de la 9 la 17 este deja istorie, pentru ca fiecare angajat isi poate alege timpul de lucru adecvat. Pentru a genera cresteri ale afacerilor, avem nevoie de mobilitate si flexibilitate", spune Radu.

Schimbarea unui angajat pe o pozitie noua poate fi folosita si ca un mod ascuns de a face concedieri, in cazul in care salariatul nu face fata cerintelor noii functii, pentru ca angajatorul il poate concedia in perioada de proba. O alta problema intampinata de angajatori este intalnita chiar in cadrul concedierilor, intrucat angajatorii care sunt nevoiti sa renunte la o parte din angajati din cauza dificultatilor financiare ale firmei trebuie sa selecteze angajatii in functie de anumite criterii sociale.

"Performanta salariatilor nu e un factor care sa conteze la selectia angajatilor care urmeaza sa fie disponibilizati, iar uneori in practica angajatorul este nevoit sa concedieze angajati performanti in detrimentul celor care nu pot fi concediati din cauze sociale", spune Cristina Randjak, avocat in cadrul bpv Grigorescu.

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
personalcheltuieli


Data aparitiei: 03 Noiembrie 2010

Votati articolul "Diminuarea cheltuielilor cu personalul: este concedierea solutia de baza?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X