email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri realizate de catre administrator si cenzori

OUG 58salariisomaj
Intrebare:

Va rugam sa ne sprijiniti in rezolvarea problemei privind incidenta OUG 58, respectiv OUG 82, asupra veniturilor realizate lunar de catre administrator si cenzori numiti de AGA la societatea noastra, respectiv contributiile salariale datorate de acestia, persoanele respective avand contracte de munca in alta localitate unde isi au si domiciliul.

Raspuns:

Veniturile reprezentand remuneratii primite de persoanele care au calitatea de administrator, precum si in comisia de cenzori au fost si sunt calificate, in ceea ce priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii.

In acest domeniu, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 nu a produs nici o modificare prevderilor titlului III din Codul fiscal, in sensul ca indemnizatia administratorilor stabilita fie prin actul constitutiv, fie de catre adunarea generala a actionarilor in baza unui contract de administrare, precum si sumele primite de cenzori sunt tratate din punct de vedere fiscal drept venituri asimilate salariilor, potrivit art. 55 alin. (2) lit. f) si j) din Codul fiscal. Acestor venituri li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii. Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar societatea comerciala care efectueaza plata venitului are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

Informatiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii se cuprind de catre platitorul venitului in formularele de "Fisa fiscala” (210), care se depune pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul fiscal expirat.

In data de 10 septembrie 2010 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010 care a pus sfarsit unei perioade incepute la 1 iulie 2010 care a bulversat toate conceptele privind contribuțiile sociale obligatorii datorate de persoanele fizice. Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010 se modifica asadar art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si se abroga Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa nr. 2, revenindu-se la formularea initiala a art. III in ceea ce priveste obligatia platitorului in legatura cu contributiile individuale. Conform noii abordari date art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, intra sub incidenta acestor prevederi numai veniturile de natura profesionala altele decat cele salariale, care cuprind doar veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe si/sau venituri rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.
Prin urmare, asupra indemnizatiei primite de catre adminitrator si sumelor primite de cenzori, incepand cu data de 10 septembrie 2010, vor fi datorate aceleasi contributii sociale care se datorau pana la data de 30 iunie 2010:

- contributia la asigurarile sociale

Potrivit art. 5 alin. (1) pct. IV din Legea nr. 19/2000, aceste persoane datoreaza cota integrala de CAS in functie de conditiile de munca si au obligatia depunerii declaratiei de asigurare prevazuta de art. 61 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, indiferent de nivelul veniturilor realizate. Prin exceptie de la aceste dispozitii, avand in vedere prevederile art. 61 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, daca aceste persoane beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 19/2000 sau daca desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, sunt exceptate de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare, nefiind supuse contributiei la asigurarile sociale.

Prin urmare in situatia prezentata, nu va fi datorata contributia la asigurarile sociale asupra remuneratiilor obtinute intrucat persoana cumuleaza si un
venit urmare unui contract individual de munca.

- contributia la asigurarile sociale de sanatate

Pentru aceste persoane, ambele contributii de asigurari sociale de sanatate sunt datorate, atat cea individuala cat si cea datorata de societate, intrucat venitul realizat este supus impozitului pe salarii. In temeiul art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 si art. 5 alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, contributia lunara a persoanei asigurate se aplica asupra veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe venit, iar in temeiul art. 258 alin. (2) din acelasi act normativ si art. 3 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, in fondul de salarii sunt cuprinse si sumele utlizate pentru plata veniturilor asimilate salariilor astfel cum sunt definite de Codul fiscal. Societatii ii va reveni obligatia virarii ambelor contributii, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006. La rubrica „categoria de asigurat”, se va mentiona „CT” in Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate cuprinsa in anexa 2a la  Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007.

- contributia pentru concedii si indemnizatii

Asigurarea acestei categorii de persoane pentru concedii si indemnizatii prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 se constituie drept o asigurare facultativa, atat timp cat prevederile legale permit retragerea declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea unui formular tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii.

Administratorul, potrivit art. 1 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 nu va datora cota de CCI, daca solicita retragerea Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii pe baza unui formular-tip de retragere conform Normelor de aplicare a Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobate prin Ordinul comun nr. 60/32/2006.

 - contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale

Aceste persoane se pot asigura optional, pe baza de contract individual de asigurare, societatea nedatorand aceasta contributie,  conform art. 6 alin. (1) din Legea nr. 346/2002.

- contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj

Legea nr. 76/2002 prin art. 20 nu dispune obligativitatea contribuirii in acest sistem de asigurare, creand un sistem „facultativ” pentru aceasta categorie de persoana. Societatea asadar nu datoreaza nici o contributie, insa persoana se poate asigura incheiand contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca.

- contributia la Fondul de garantare

Societatea nu va datora aceasta contributie intrucat aceasta se aplica asupra sumei veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj realizate de salariatii incadrati cu contract individual de munca, potrivit art. 7 din Legea nr. 200/2006 si art. 2 din HG nr. 1850/2006.

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OUG 58salariisomaj


Data aparitiei: 03 Noiembrie 2010

Votati articolul "Venituri realizate de catre administrator si cenzori":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X