Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Studiu de caz. Taxe si contributii datorate de administratori

impozitetaxe
Intrebare:

Spuneti-mi, va rog, care sunt taxele si contributiile datorate de administratori in urmatoarele cazuri:

1. daca administratorul este salariat al firmei respective (toate impozitele si taxele datorate pt.veniturile salariale)
2. daca administratorul are contract de administrare sau mandat
3. daca administratorul este pensionar
In acelasi timp, se poate sa-mi spuneti, va rog, daca este obligatoriu incheierea unui contract de administrare sau mandat, sau este suficient faptul ca respectiva persoana apare in actele firmei inregistrate la Registrul Comertului?

Raspuns:

Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari

Vezi detalii



1. Daca respectivul administrator este si salariat al societatii respective atunci societatea va retine si plati asigurarile sociale dupa cum urmeaza:

CONTRIBUTII

COTA

Legea bugetului de stat

1. CAS - ANGAJATOR

20.8%-conditii normale

25.8%-conditii deosebite

30.8%-conditii speciale

Legii nr.12/2010

2. CAS - CONTRIBUTIE ANGAJAT

10.5% (din care)

2,5%-Aferente fondurilor de pensii administrative private

Legii nr.12/2010

3. SOMAJ - ANGAJATOR

0,5%

Legii nr.12/2010

4. SOMAJ - ANGAJAT

0,5%

Legii nr.12/2010

5. SOMAJ-persoanele asigurate in baza contractului de asigurare

1%

Legii nr.12/2010

6. FONDUL DE GARANTAREPENTRU PLATA CREANTELORSALARIALE

0,25%

OUG NR.226/2008

7. COTE ASIGURARE PENTRU ACIDENTE DE MUNCA SI BOLI PROFESIONALE

0,15% LA 0,85%

Legii nr.12/2010

8. ASIGURARI DE SANATATE - ANGAJATOR

5,2%

Legii nr.11/2010

9. ASIGURARI DE SANATATE

- ANGAJAT

5,5%

Legii nr.11/2010

10. CONTRIBUŢIE PENTRU CONCEDII ŞI INDEMNIZAŢII

0,85%

O.G. nr.158/2005

11. IMPOZIT PE VENITURI DINSALARII

16%

LEGEA nr.571/2003































  • Facem precizarea ca la explicatia privind legea bugetului de stat am prezentat actul normativ ce stabileste nivelul actual al procentului datorat la plata.
  • Din punctul de vedere al legislatiei primare ce reglementeaza asigurarile sociale, modul de determinare, retinere si plata este dat de:
  • Legea 19/2000 privind sistemul public de pensii cu modificari ulterioare, act normativ ce reglementeaza asigurarile sociale;
  • Legea 95/2006 privind asigurarile de sanatate cu modificari ulterioare, act normativ ce stabileste contributia, plata si declararea asigurarilor de sanatate;
  • Legea 76/2002 privind fondul de somaj, act normativ ce reglementeaza contributia la fondul de somaj.

2. Legislatia din Romania defineste contractul de mandat si contractul de administrare din punctul de vedere al legislatiei fiscale ca fiind impozitate conform prevederilor art. 52 din Codul fiscal cu trimitere la procedura stabilita de art. 78 lit. e) din Codul fiscal.

  • In esenta, impozitarea se efectueaza cu aplicarea procentului de 16% datorat la venitul brut, partile putand stabili una dintre urmatoarele doua proceduri:
- la data platii venitului se impoziteaza cu impozit anticipat de 10%; beneficiarul venitului are obligatia depunerii pana in data de 15 mai a anului urmator a declaratiei de venit global, ocazie cu care se vor regulariza si procentele de 6% pana la cota unica;
- partile stabilesc impozitarea cu 16% a intregului venit, fapt ce nu mai obliga beneficiarul venitului sa depuna declaratia de venit global, impozitul fiind final, cu stopaj la sursa.

  • Din punctul de vedere al asigurarilor sociale, incepand cu data de 10 septembrie 2010, a intrat in vigoare OUG 82/2010 privind modificarea Codului fiscal si modificarea OUG 58/2010 privind plata asigurarilor datorate de veniturile din profesii obtinute de persoane fizice.
  • Veniturile pentru care se datoreaza asigurarile sociale, reglementate de ordonanta sunt urmatoarele doua categorii:
a) Veniturile din drepturi de autor. [art. 7 alin. (1) pct. 13^1 Codul fiscal]
b) Venituri din conventii/contracte incheiate potrivit Codului civil. [art. 52 lit. e) sau art. 78 lit. e) din Codul fiscal].

Asigurarile sociale datorate sunt cele individuale pentru:

- contributia la asigurari sociale pensii procent 10,5%;
- contributia la somaj procent 0,5%.
  • Retinerea si declararea este in sarcina platitorului de venit, ce va depune declaratia si va efectua plata pana in 25 a lunii urmatoare celei in care se efectueaza plata venitului.
  • Nu avem prevedere speciala pentru plata asigurarilor de sanatate in aceasta ordonanta. Acest lucru insemna ca plata asigurarii este conform Legii 95/2006, privind asigurarile de sanatate, iar plata se va face de la caz la caz, in functie de calitatea de salariat, pensionar, somer, PFA a fiecarei persoane ce incaseza venituri din conventii civile sau drepturi de autor. Contributiile se datoreaza la venitul brut realizat, actul normativ are prevedere expresa in acest sens.

  • Baza lunara este de 5 salarii medii brute utilizate la elaborarea bugetului asigurarilor sociale. [pentru anul 2010: 1836 lei x 5 = 9180 lei], insa acordarea plafonului se realizeaza prin cererea persoanei fizice.
  • Avand in vedere ca legiuitorul a stabilit impozitarea prin retinerea la sursa aplicata la venitul brut, in cazul in care un beneficiar de venit incaseaza de la mai multe surse (mai multi platitori) se achita asigurari si in cazul depasirii plafonului lunar de 5 salarii.
  • Chiar daca intr-o luna se incaseaza un venit de la un singur platitor, iar venitul este mai mare decat 5 salarii brute, platitorul va retine asigurari raportate la suma bruta totala. Pana la data prezentei nu au fost adaoptate norme metodologice de aplicare a OUG nr.82/2010.

  • In acest caz se va efectua restituirea sumelor platite in plus la cererea persoanei fizice. Ordonanta face trimitere la metoda instituita de Codul de procedura fiscala.
  • Cu privire la asigurarile de sanatate art. 257 alin. (2) lit. e) din Legea 95/2006 privind asigurarile de sanatate, stabileste ca daca conventia/ contractul civil incheiat de persoana respectiva este singurul venit obtinut de acesta, atunci se datoreaza plata asigurarilor de sanatate. In plus, baza de impzitare pentru asigurarea de sanatate nu poate fi mai mica decat un salariu minim brut pe economie.

3. In cazul in care persoana pensionara este administrator al unei societati si salariat, se achita toate impozitele si contributiile stabilite conform punctului 1, mai putin contributia la fondul de somaj, atat a societatii cat si a persoanei.
  • Daca persoana pensionara nu este salariat, dar obtine veniturile ca urmare a unui contract de mandat sau administrare, atunci se datoreaza impozitul pe venit potrivit Codului fiscal.
  • Conform art. III alin. (5) din OUG 82/2010, pentru veniturile obtinute din contracte civile de catre persoanele pensionate, nu se datoreaza plata contributiei la asigurarile sociale pensii si la fondul de somaj.
  • Din punctul de vedere al contributiei la asigurarile de sanatate, venitul din pensii este reglementat de art. 257 alin. (2) lit. e) din Legea 95/2006 privind asigurarile sociale. Astfel, daca pensia obtinuta este mai mica decat pensia minima impozabila reglementata de art. 69 din Codul fiscal (pentru anul 2010 suma de 1000 lei), atunci persoana respectiva are obligatia de a plati asigurari de sanatate la venitul din contractele civile obtinut. Plata contributiei si semnarea contractului cu casa de sanatate este in obligatia persoanei fizice si nu a societatii platitoare de venituri.
  • Daca pensia este mai mare decat plafonul minim neimpozabil reglementat de art. 69 din Codul fiscal, atunci nu are obligatia platii contributiei la asigurarile de sanatate.

  • Din punctul de vedere al formalisticii privind decontarea sumelor platite pentru administrare sau mandat, existenta unui contract in forma scrisa este obligatorie conform Normelor metodologice art. 21 alin(4) lit. m) din Codul fiscal. In plus, contribuabilul trebuie sa justifice necesitatea acestor servicii.
  • Din punctul nostru de vedere, existenta in actele constitutive ale societatii a functiei de administrator conduce la indeplinirea obligatiei de administrare si reprezentare fata de terti in numele si pe seama societatii comerciale conform Legii 31/1990 privind societatile comerciale, republicata cu modificari, aceasta functie nu este opozabila organului fiscal pentru justificarea unor cheltuieli de mandat si administrare. In esenta, insasi denumirea activitatii este contract de mandat sau contract de administrare.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozitetaxe

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 05 Noiembrie 2010


Votati articolul "Studiu de caz. Taxe si contributii datorate de administratori":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Sold creditor cont 461 si cont 462

Intrebare: In balanta unei cunostinte apropiate care are o firma cu cod CAEN 1071, are solduri creditoare la ct.461 si 462.
Contabila care i-a tinut evidenta a plecat in strainatate si nu poate lua legatura cu ea. Firma nu prea mai are activitate din 2005.
Administratorul firmei nu stie ce reprezinta aceste sume.
Eu nu prea inteleg ce art. contabil a facut pe creditul lui 461? 462?
Din dosare nu prea pot sa-mi dau seama, fiindca nu are nici o explicatie.
Intr-o asemenea situatie, ce solutie contabila exista?

Raspuns: Multumesc frumos !... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 05 Noiembrie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • ANAF a publicat Ghidul caselor de marcat eletronice. Ce trebuie sa faceti de la A la Z

    • ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) a publicat pe site-ul insitutiei un ghid destinat distribuitorilor autorizati si unitatilor acreditate pentru vanzari si service case de marcat, precum si pentru utilizatorii noilor aparate de marcat electronice fiscale. In ghidul caselor de marcat electronice veti gasi informatii legate de inregistrarea caselor de marcat si proceduri legate de certificatul de atribuire a numarului unic de identificare a casei de marcat in etapa opera...» citeste mai departe aici

  • ANUNT ANAF: 25 iunie este termenul limita pentru depunerea a noua declaratii fiscale

    • ANAF atrage atentia asupra datei de 25 iunie. Aceasta reprezinta termenul limita pentru depunerea a noua declaratii fiscale. Iata mai jos lista formularelor care trebuie completate si depuse pana la aceasta data, dar si ce reprezinta acestea! Asadar, 25 iunie este termenul de depunere a:    – formularului 097 ” Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare&rd...» citeste mai departe aici

  • Semnarea situatiilor financiare. Cum se procedeaza in lipsa unui contabil sef?

    • Semnarea situatiilor financiare anuale se poate dovedi o reala problema  in conditiile in care societatea nu are desemnat contabil sef/director economic. Luam drept exemplu, o societate cu CA peste 35.000 euro, numar de salariati peste 50, un angajat cu studii economice superioare, fara viza pe anul 2017 la CECCAR (inactiv), in functie de control intern. Vom afla de la specialist daca acest angajat are dreptul sa semneze ...» citeste mai departe aici

  • Venituri din dobanzi, chirii si dividende. Ce se trece in Declaratia unica pentru fiecare caz in parte?

    • Completarea Declaratiei unice da multe batai de cap contribuabililor. Avand in vedere ca nu exista un ghid de completare personalizat al formularului, care sa te invete de la A la Z ce trebuie sa faci, prezentam mai jos un studiu de caz care sa iti vina in ajutor. Exemplu de astazi il reprezinta un contribuabil persoana fizica ce are depozite pe termen de 1 an la banci in perioada 01.07.2016-30.06.2017. Acesta a incasat dobanda in valoare de 28.000 lei in data 30.06.2017 si a reinno...» citeste mai departe aici

  • Aplicarea GDPR-ului in cazul unei companii comerciale cu capital integral privat

    • Regulamentul general de protectie a datelor (GDPR) a intrat in vigoare din data de 25 mai, insa putine firme sunt bine informate si pregatite in ceea ce priveste aplicarea masurilor acestuia. Consiliul IMM-urilor a realizat recent un chestionar arata ca peste 42% dintre IMM-uri nu au reusit sa adopte noile reglementari. Daca aveti necu...» citeste mai departe aici

  • MFP: Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2018

    • MFP (Ministerul Finantelor Publice) a realizat modul de intocmire si depunere a raportarilor contabile la 30 iunie 2018 de catre operatorii economici, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile. Astfel, potrivit actului normativ, sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2018 a operatorilor economici prevazut la art. 1 se aplica entitatilor carora le sunt incidente Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile f...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X