Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Lichidare societate. Reglementari fiscale. Inregistrari contabile

lichidare societateinregistrari contabileimpozit pe profit
Autor: Irina Dumitrescu, valabil la 14-Nov-2010

Intrebare:

Societatea (SRL) prin asociati (cu aport 95% si 5%) a dispus dizolvarea si lichidarea voluntara a societatii la ONRC.

In balanta la incheierea activitatii (sept. 2010) avem urmatoarele solduri:
a) pe credit: 1012 20000,1061 1468 , 117 22854 si
b) pe debit: 121 30531 , 4424 86 , 5121 2262 si 5311 11443

1.Cum ar trebui inchise aceste conturi in balanta de inchidere pentru bilantul de inchidere/lichidare?
2.Cum se determina si repartizeaza activul net?
3.Societatea a constituit si achitat impozit minim in 2010 1650 lei .

50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii

Vezi detalii

Impozitarea dividendelor in 2018
Impozitarea dividendelor in 2018

Vezi detalii

Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018
Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018

Vezi detalii



Considerati ca in procesul de lichidare societatea sau/si asociatii mai au alte obligatii la bugetul de stat?
4.Care ar trebui sa fie corelatiile 101, situatii financiare la 30.10.2010 si bilant lichidare 30.10.2010 in aceasta situatie?
5.La administratia financiara in legatura cu lichidarea ce mai depunem in afara de 101 si cand (in raport de actiunile la ONRC)?

Raspuns:

Incetarea existentei societatilor comerciale ca persoane juridice presupune parcurgerea a doua etape: dizolvarea si lichidarea.

Dizolvarea societatilor comerciale este reglementata de Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (art. 227-2371).
Operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de art. 252-2701 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 27 alin. (2) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, distribuirea de active de catre o persoana juridica romana catre participantii sai, fie sub forma de dividend, fie ca urmare a operatiunii de lichidare, se trateaza ca transfer impozabil.

In acest sens, Normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabilesc ca distribuirea de active de catre o persoana juridica romana catre participantii sai se poate realiza in cazul lichidarii (punctul 80).

Profitul impozabil in cazul lichidarii se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, calculate cumulat de la inceputul anului fiscal, luandu-se in calcul: profitul din lichidarea patrimoniului, sumele din anularea provizioanelor, sumele inregistrate in conturi de capitaluri proprii constituite din profitul brut si care nu au fost impozitate la data constituirii, alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor. in cazul in care, in declaratia de impozit pe profit aferenta anului anterior lichidarii contribuabilul a inregistrat pierdere fiscala, aceasta se va recupera din profitul impozabil calculat cu ocazia lichidarii (punctul 81).

La calculul impozitului pe profit datorat de contribuabilii care isi inceteaza existenta in urma operatiunilor de lichidare nu sunt impozitate: rezervele constituite din profitul net, sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit, repartizate ca surse proprii de finantare pe parcursul perioadei de functionare, potrivit legii, rezervele constituite din diferente de curs favorabile capitalului social in devize sau din evaluarea disponibilului in devize, in conformitate cu actele normative in vigoare, daca legea nu prevede altfel (punctul 82).


Potrivit art. 65 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, venituri obtinute din lichidarea unei persoane juridice sunt considerate venituri din investitii si impozitate.
Astfel cum prevede art. 66 alin. (8), venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.

Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice se impune cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori (Codul fiscal – art. 67 alin. (3) lit. d)).

Exemple privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de lichidare a societatilor comerciale se regasesc in Norma metodologica privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora aprobata prin OMFP 1376/2004.

Potrivit acesteia operatiunile care se efectueaza in situatia dizolvarii societatii comerciale, in cazurile prevazute la art. 222 alin. (1) [cu exceptia dizolvarii prin faliment] si la art. 223-232 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru lichidarea societatii comerciale, sunt:
1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
2. intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
3. Stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
4. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
5. Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
6. Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
7. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
8. intocmirea bilantului de partaj, in conformitate cu formatele prevazute la pct. 2;
9. Efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
c) cota de participare la capitalul social.

Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidarea, intre actionarii sau asociatii societatii comerciale.

Activul net contabil = Total Active - Total Datorii

Impozitul pe profit pentru profitul din lichidare se inregistreaza in contabilitate astfel:

1. Impozit pe profit pentru profitul din lichidare:
a) impozit pe profit datorat

691 = 4411
„Cheltuieli cu impozitul pe profit” „Impozitul pe profit”

b) inchiderea contului 691

121 = 691
„Profit sau pierdere” „Cheltuieli cu impozitul pe profit”

c) virarea impozitului pe profit
4411 = 5121
„Impozitul pe profit” „Conturi la banci in lei”

In cazul prezentat inregistrarile contabile privind operatiunile de partaj intre asociati sau actionari, persoane fizice, sunt:

1. Capitalul social de restituit asociatilor

1012 = 456
„Capital subscris varsat” „Decontari cu actionarii/asociatii
privind capitalul”

2. Pierderi:

456 = 121
„Decontari cu actionarii/asociatii „Profit sau pierdere”
privind capitalul”

3. Rezultatul reportat:

117 = 456
„Rezultatul reportat” „Decontari cu actionarii/asociatii
privind capitalul”

4. Decontarea rezervelor legale

1061 = 456
„Rezerve legale” „Decontari cu actionarii/asociatii
privind capitalul”

Impozit pe profit aferent rezervelor legale:

456 = 4411
„Decontari cu actionarii/asociatii „Impozitul pe profit”
privind capitalul”

Compensarea creantelor (in conformitate cu prevederile art. 116 din Codul de procedura fiscala):

4411 = 4424
„Impozitul pe profit” „TVA de recuperat”

Daca nu se solicita restituirea taxei pe valoare adaugata de recuperat, contul 4424 se va inchide in corespondenta cu 456 „Decontari cu actionarii/asociatii privind capitalul”

Plata diferentei:
4411 = 5121
„Impozitul pe profit” „Conturi la banci in lei”

Potrivit art. 116 din Ordonanta 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, prin compensare se sting creantele statului sau unitatilor administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor acestora reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat, de restituit sau de plata de la buget, pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor, cu conditia ca respectivele creante sa fie administrate de aceeasi autoritate publica.
Creantele fiscale ale debitorului se compenseaza cu obligatii datorate aceluiasi buget, urmand ca din diferenta ramasa sa fie compensate obligatiile datorate altor bugete, in mod proportional.

Daca legea nu prevede altfel, compensarea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.

Compensarea se constata de catre organul fiscal competent, la cererea debitorului sau din oficiu. Dispozitiile art. 115 privind ordinea stingerii datoriilor sunt aplicabile in mod corespunzator.
Organul fiscal competent comunica debitorului decizia cu privire la efectuarea compensarii, in termen de 7 zile de la data efectuarii operatiunii.


5. Dividende cuvenite asociatilor/actionarilor:

Impozitul pe dividende:

456 = 446
„Decontari cu actionarii/asociatii „Alte impozite, taxe si
privind capitalul” varsaminte asimilate”

Virarea impozitului pe dividende:
446 = 5121
„Alte impozite, taxe si „Conturi la banci in lei”
varsaminte asimilate”

Plata dividendelor la asociati/actionari

456 = 5121
„Decontari cu actionarii/asociatii „Conturi la banci in lei”
privind capitalul”


Potrivit art. 34 alin. (12) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, persoanele juridice care inceteaza sa existe in cursul anului fiscal au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit (Formularul 101) si sa plateasca impozitul pana la data depunerii situatiilor financiare la registrul comertului.

Situatiile financiare si declaratia privind impozitul pe profit se intocmesc pe baza datelor inregistrate in contabilitate si in registrul de evidenta fiscala.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 16 Noiembrie 2010


Votati articolul "Lichidare societate. Reglementari fiscale. Inregistrari contabile":
Rating:

Nota: 2.92 din 5 din 6 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Contabil, cum se stabileste prejudiciul de recuperat ?

Intrebare: Va rog mult de tot sa ma ajutati si sa imi spuneti
cum se stabileste prejudiciul suferit de partea civila,
in situatia in care judecatoarea a respins
Cererea de efectuare a Expertizie muzeale si a Expertizei contabile,
intrucat a considerat ca institutia ar cauta o incadrare mai grava a faptelor inculpatilor.

Expertiza muzeala a fost solicitata sa se stabileasca daca
bunurile culturale muzeale achizitionate au fost supraevaluate.

Comisiile de evaluare nu s-au intrunit efectiv,
au fost falsificate semnaturile persoanelor care chipurile ar fi facut parte din comisii,
unii membri au declarat ca au semnat actele pe strada si ca nu au participat la vreo evaluare,
Astfel, valoarea bunurilor achizitionate nu poate fi considerata ca reala.

Daca s-ar fi efectuat cele 2 expertize s-ar fi stabilit prejudiciul
ca fiind diferenta dintre valoarea contractelor si valoarea reala.

Insa, procurorul Parchetului a spus in instanta
ca se considera ca prejudiciul = valoarea contractelor,
contractele vor fi anulate,
partile vor fi puse in situatia anterioara.

Este corect stabilit prejudiciul ?
Ce sume sa ceara institutia ?
Fara acele Expertize, cum trebuie procedat ?

Raspuns: Pentru o instrumentare incompleta a cazului judecatoarea poate cere efectuarea de expertize...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 16 Noiembrie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Plafoane fiscale 2018: fiti la curent cu noile modificari!

    • Data de 1 ianuarie 2018 a adus multe schimbari de ordin fiscal, unele cu care nu este usor sa tineti pasul, mai ales daca nu va informati din timp. Printre aceste modificari importante se numara si plafoanele fiscale pentru anul 2018. Vedeti mai jos care sunt cele 7 plafoane fiscale ce aplica incepand cu 1 ianuarie 2018, actualizate in functie de cursul valutar de la 31.12.2017! Luati in considerare ca la 31 decembrie 2017 a fost zi nebancara, in ...» citeste mai departe aici

  • Modificari privind cota de TVA 9%. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Conform art. 291 alin. (2) lit. h) din Codul fiscal cota redusa TVA 9% se aplica pentru livrarea de ingrasaminte si de pesticide utilizate in agricultura, seminte si alte produse agricole destinate insamantarii sau plantarii, precum si prestarile de servicii de tipul celor specifice utilizate in sectorul agricol. Aceste bunuri si servicii pentru care se aplica cota de 9% sunt prevazute prin OMFP 1155/868/2016. Prin OMFP nr. 3132/472/2017 publicat in MOF nr. 49 din 18....» citeste mai departe aici

  • O noua amnistie fiscala – cine beneficiaza de anularea datoriilor?

    • In Monitorul Oficial nr. 52 din 18 ianuarie 2018 a fost publicata Legea nr. 29 privind anularea unor obligatii fiscale. Legea prevede anularea urmatoarelor obligatii fiscale: 1. In cazul tranzactiilor pentru care s-a aplicat impozitul pe venit din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal al persoanelor fizice, se anuleaza diferentele de obligatii fiscale principale, respectiv impozitul pe venit si contributiile sociale, precum si obligatiil...» citeste mai departe aici

  • Vanzare marfa catre societate radiata. Cum se procedeaza?

    • In acest studiu de caz avem ca principala tema un client ocazional al unei societatii. Acesta a fost radiat de la Oficiul Registrului Comertului in data 22.06.2017. Ulterior acestei date, fara a se verifica starea clientului, i s-a intocmit o factura fiscala de vanzare a unor marfuri. Valoarea este una mica, iar vanzarea este cu document fiscal. Vom dezbate in continuare cum se procedeaza in acest caz.   Iata care este raspunsul specialistului!...» citeste mai departe aici

  • Contributii sociale OBLIGATORII in 2018: care sunt modificarile?

    • Vom dezvate in acest articol modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, care face obiectul unui proiect de hotarare de Guvern, depusa pe site-ul MFP in data de 10 ianuarie. Contributii sociale in 2018 1. Contributia de asigurari sociale Legat de contributia de asigurari sociale, s-au dezv...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X