Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Lichidare societate. Reglementari fiscale. Inregistrari contabile

Autor: Irina Dumitrescu, valabil la 14-Nov-2010

Intrebare:

Societatea (SRL) prin asociati (cu aport 95% si 5%) a dispus dizolvarea si lichidarea voluntara a societatii la ONRC.

In balanta la incheierea activitatii (sept. 2010) avem urmatoarele solduri:
a) pe credit: 1012 20000,1061 1468 , 117 22854 si
b) pe debit: 121 30531 , 4424 86 , 5121 2262 si 5311 11443

1.Cum ar trebui inchise aceste conturi in balanta de inchidere pentru bilantul de inchidere/lichidare?
2.Cum se determina si repartizeaza activul net?
3.Societatea a constituit si achitat impozit minim in 2010 1650 lei .

Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila

Vezi detalii

Preturi de transfer conform Noului Cod fiscal
Preturi de transfer conform Noului Cod fiscal

Vezi detalii

Manual de Politici Contabile
Manual de Politici Contabile

Vezi detalii



Considerati ca in procesul de lichidare societatea sau/si asociatii mai au alte obligatii la bugetul de stat?
4.Care ar trebui sa fie corelatiile 101, situatii financiare la 30.10.2010 si bilant lichidare 30.10.2010 in aceasta situatie?
5.La administratia financiara in legatura cu lichidarea ce mai depunem in afara de 101 si cand (in raport de actiunile la ONRC)?

Raspuns:

Incetarea existentei societatilor comerciale ca persoane juridice presupune parcurgerea a doua etape: dizolvarea si lichidarea.

Dizolvarea societatilor comerciale este reglementata de Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (art. 227-2371).
Operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de art. 252-2701 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 27 alin. (2) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, distribuirea de active de catre o persoana juridica romana catre participantii sai, fie sub forma de dividend, fie ca urmare a operatiunii de lichidare, se trateaza ca transfer impozabil.

In acest sens, Normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabilesc ca distribuirea de active de catre o persoana juridica romana catre participantii sai se poate realiza in cazul lichidarii (punctul 80).

Profitul impozabil in cazul lichidarii se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile efectuate pentru realizarea acestora, calculate cumulat de la inceputul anului fiscal, luandu-se in calcul: profitul din lichidarea patrimoniului, sumele din anularea provizioanelor, sumele inregistrate in conturi de capitaluri proprii constituite din profitul brut si care nu au fost impozitate la data constituirii, alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor. in cazul in care, in declaratia de impozit pe profit aferenta anului anterior lichidarii contribuabilul a inregistrat pierdere fiscala, aceasta se va recupera din profitul impozabil calculat cu ocazia lichidarii (punctul 81).

La calculul impozitului pe profit datorat de contribuabilii care isi inceteaza existenta in urma operatiunilor de lichidare nu sunt impozitate: rezervele constituite din profitul net, sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit, repartizate ca surse proprii de finantare pe parcursul perioadei de functionare, potrivit legii, rezervele constituite din diferente de curs favorabile capitalului social in devize sau din evaluarea disponibilului in devize, in conformitate cu actele normative in vigoare, daca legea nu prevede altfel (punctul 82).


Potrivit art. 65 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, venituri obtinute din lichidarea unei persoane juridice sunt considerate venituri din investitii si impozitate.
Astfel cum prevede art. 66 alin. (8), venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.

Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice se impune cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori (Codul fiscal – art. 67 alin. (3) lit. d)).

Exemple privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de lichidare a societatilor comerciale se regasesc in Norma metodologica privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora aprobata prin OMFP 1376/2004.

Potrivit acesteia operatiunile care se efectueaza in situatia dizolvarii societatii comerciale, in cazurile prevazute la art. 222 alin. (1) [cu exceptia dizolvarii prin faliment] si la art. 223-232 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru lichidarea societatii comerciale, sunt:
1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
2. intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
3. Stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
4. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
5. Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
6. Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
7. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
8. intocmirea bilantului de partaj, in conformitate cu formatele prevazute la pct. 2;
9. Efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
c) cota de participare la capitalul social.

Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidarea, intre actionarii sau asociatii societatii comerciale.

Activul net contabil = Total Active - Total Datorii

Impozitul pe profit pentru profitul din lichidare se inregistreaza in contabilitate astfel:

1. Impozit pe profit pentru profitul din lichidare:
a) impozit pe profit datorat

691 = 4411
„Cheltuieli cu impozitul pe profit” „Impozitul pe profit”

b) inchiderea contului 691

121 = 691
„Profit sau pierdere” „Cheltuieli cu impozitul pe profit”

c) virarea impozitului pe profit
4411 = 5121
„Impozitul pe profit” „Conturi la banci in lei”

In cazul prezentat inregistrarile contabile privind operatiunile de partaj intre asociati sau actionari, persoane fizice, sunt:

1. Capitalul social de restituit asociatilor

1012 = 456
„Capital subscris varsat” „Decontari cu actionarii/asociatii
privind capitalul”

2. Pierderi:

456 = 121
„Decontari cu actionarii/asociatii „Profit sau pierdere”
privind capitalul”

3. Rezultatul reportat:

117 = 456
„Rezultatul reportat” „Decontari cu actionarii/asociatii
privind capitalul”

4. Decontarea rezervelor legale

1061 = 456
„Rezerve legale” „Decontari cu actionarii/asociatii
privind capitalul”

Impozit pe profit aferent rezervelor legale:

456 = 4411
„Decontari cu actionarii/asociatii „Impozitul pe profit”
privind capitalul”

Compensarea creantelor (in conformitate cu prevederile art. 116 din Codul de procedura fiscala):

4411 = 4424
„Impozitul pe profit” „TVA de recuperat”

Daca nu se solicita restituirea taxei pe valoare adaugata de recuperat, contul 4424 se va inchide in corespondenta cu 456 „Decontari cu actionarii/asociatii privind capitalul”

Plata diferentei:
4411 = 5121
„Impozitul pe profit” „Conturi la banci in lei”

Potrivit art. 116 din Ordonanta 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, prin compensare se sting creantele statului sau unitatilor administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor acestora reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat, de restituit sau de plata de la buget, pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor, cu conditia ca respectivele creante sa fie administrate de aceeasi autoritate publica.
Creantele fiscale ale debitorului se compenseaza cu obligatii datorate aceluiasi buget, urmand ca din diferenta ramasa sa fie compensate obligatiile datorate altor bugete, in mod proportional.

Daca legea nu prevede altfel, compensarea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.

Compensarea se constata de catre organul fiscal competent, la cererea debitorului sau din oficiu. Dispozitiile art. 115 privind ordinea stingerii datoriilor sunt aplicabile in mod corespunzator.
Organul fiscal competent comunica debitorului decizia cu privire la efectuarea compensarii, in termen de 7 zile de la data efectuarii operatiunii.


5. Dividende cuvenite asociatilor/actionarilor:

Impozitul pe dividende:

456 = 446
„Decontari cu actionarii/asociatii „Alte impozite, taxe si
privind capitalul” varsaminte asimilate”

Virarea impozitului pe dividende:
446 = 5121
„Alte impozite, taxe si „Conturi la banci in lei”
varsaminte asimilate”

Plata dividendelor la asociati/actionari

456 = 5121
„Decontari cu actionarii/asociatii „Conturi la banci in lei”
privind capitalul”


Potrivit art. 34 alin. (12) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, persoanele juridice care inceteaza sa existe in cursul anului fiscal au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit (Formularul 101) si sa plateasca impozitul pana la data depunerii situatiilor financiare la registrul comertului.

Situatiile financiare si declaratia privind impozitul pe profit se intocmesc pe baza datelor inregistrate in contabilitate si in registrul de evidenta fiscala.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 16 Noiembrie 2010


Votati articolul "Lichidare societate. Reglementari fiscale. Inregistrari contabile":
Rating:

Nota: 2.5 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Rog sa imi explicati masurile dispuse

Intrebare: Va rog frumos sa ma ajutati si sa imi dati un sfat in ceea ce priveste urmatoarea problema:

- este vorba despre un caz intamplat intr-un muzeu
- acum 1 an directorul cultural a intocmit o Nota de fundamentare si a solicitat alocarea unei sume de bani pentru realizarea unui proiect cultural.
- proiectul a constat in tiparirea si distribuirea unei reviste in care muzeul nostru
avea rezervata o pagina de publicitate
- in schimb, comisia de audit a spus ca proiectul nu are nici o legatura
cu activitatea institutiei noastre, a muzeului
- nu intelegem aceasta opinie
- s-a dorit ca in urma proiectului sa creasca numarul de vizitatori si marirea veniturilor proprii prin cazari

- problema este ca, pe langa faptul ca se imputa faptul ca proiectul nu are legatura cu activitatea institutiei, a doua este urmatoarea:
- incadrarea gresita a Proiectului - la capitolul 20.01.09 ? Materiale si prestari de servicii cu caracter functional ( = la activitati culturale ), in loc la capitolul 20.11 ? Carti, publicatii si materiale documentare, pt. editarea Revistei si la capitolul 20.01.08 ? Posta, telecomunicatii, radio, TV, internet ( = editare de carti, reviste sau alte publicatii stiintifice si de popularizare )
- totusi, institutia noastra a solicitat printr-o Adresa aprobarea noului proiect si alocarea banilor necesari la capitolul 20.01.09, iar cheltuielile s-au facut din acest capitol pentru tiparire si distribuire revista
- Consiliul Judetean, ordonatorul principal de credite, a aprobat alocarea de bani in capitolul solicitat de noi si, in mod implicit, noul proiect propus de noi

- odata ce managerul poate sa propuna si alte activitati /proiecte inafara Programului minimal aprobat, odata ce are ca obiectiv realizarea de venituri proprii, ....., iar banii au fost cheltuiti de la capitolul unde au fost alocati,
- odata ce managerul a considerat ca proiectul a fost oportun si
- chiar si presedintele Consiliului Judetean a solicitat realizarea acestui proiect,
iar in sedinta a solicitat consilierilor aprobarea proiectului cu suma solicitata,

- va rog sa imi spuneti:
de ce se considera de catre comisia de control
ca proiectul nu are nici o legatura cu activitatea institutiei si ca nu a fost un proiect inclus in Programul minimal anual, cf. Anexei la Contractul de management,
si ca nu au fost respectate prevederile legale cand s-au efectuat cheltuielile ?
de ce s-a considerat ca creditele bugetare au fost utilizate pe alte destinatii decat cele aprobate, fiind nerespectate prevederile art.14 alin.3 din Leg.273/2006 si art.23(1)din aceeasi lege si cele ale art.5(1) din OG nr.119/1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv ?
de ce s-a considerat ca institutia noastra nu a avut aprobate credite bugetare la articolul bugetar 20.11-Carti, publicatii si materiale documentare, pentru editarea revistei, si ca cheltuielile ar fi fost suportate de la alineatul bugetar 20.01.09 - Materiale si prestari de servicii cu caracter functional, prin nerespectarea destinatiei creditelor aprobate ?
- comisia de control a mai spus ca
Protocolul de colaborare cu o alta unitate,
care a avut ca obiect editarea, tiparirea si distribuirea revistei,
nu a respectat toate prevederile legale.
S-a spus ca serviciile de distributie a revistei care nu sunt strict legate de activitatea entitatii si/sau au fost efectuate pe baza de documente neconforme privind serviciile prestate.
La ce anume s-a referit ?
- se poate, de ex., considera
ca obiectul contractului nu a respectat
anumite prevederi legale
cum ar fi cele de mai sus ?
( nu s-a spus asta, dar ar fi posibil sa se spuna si acest lucru ? )
- doar ordonatorul principal de credite a analizat si verificat, dar a si aprobat proiectul si bugetul aferent
- de aceea, nu inteleg de ce nu ar fi corect cum a procedat institutia noastra
- se va imputa cuiva suma de bani alocata acestui proiect ?
- odata ce s-a dispus masura:
stabilirii intinderii prejudiciului cauzat de institutie prin plata nelegala a cheltuielilor privind editarea si distribuirea revistei, care nu sunt strict legate de activitatea institutiei,
cat si dispunerea masurilor pentru recuperarea integrala a prejudiciului, potrivit legii,
- cui i se va imputa acea suma de bani ? managerului? directorului cultural? contabilului sef ? economistului care a pus viza CFP ? coordonatorului de proiect ? consilierului juridic ? sau toti sunt vinovati ?
- din lista, ar fi cineva nevinovat ? /ar ramane neacuzat de cele de mai sus ?
pentru ca oportunitatea o stabileste managerul, directorul cultural a cerut proiectul, cei 2 impreuna cu contabilul sef si cu economistul care pune viza CFP - au facut platile ...,
ceilalti ar fi doar executanti, fara factor de decizie si control financiar /raspunzatori pentru tipul de proiect si plata gresita din alt capitol ?
- daca se va considera ca toti sunt vinovati, cum se va imparti suma ?
Care este modul de stabilire a vinovatiei, care este ordinea gradului de vinovatie si care sunt procentele care ii va reveni fiecaruia si pe care le va plati fiecare ?

Raspuns: Rof a fost aprobat de consiliul judetean dar acest lucru nu inseamna ca aveti si legalitatea...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 16 Noiembrie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X