email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Stocuri. Schimbare destinatie. Monografii contabile

stocurimonografii contabileordinul 3055/2009
Autor: Irina Dumitrescu

Intrebare:

O societate comerciala achizitioneaza marfuri (materiale de constructii) pentru vanzare cu amanuntul prin magazinul propriu, intre timp contracteaza o lucrare pentru constructia unei baze sportive si consuma materialele necesare din magazinul propriu (marfa) neavand o gestiune de materiale.

Intrucat in devizul de lucrari materialele apar la pret de marfa (cu adaos) va rog sa-mi spuneti cum fac transferul marfii la materiale cu tot cu adaosul aferent, astfel incat marfa sa fie scazuta corect din gestiune, iar materialele sa fie incarcate in gestiunea de materiale la pretul din deviz. Va rog sa-mi furnizati si monografia contabila aferenta.

Raspuns
: 

Transferul intre gestiuni se efectueaza in baza Bonului de predare, transfer, restituire (Cod 14-3-3A) sau a Avizului de insotire a marfii (cod 14-3-6A), daca gestiunile sunt dispersate teritorial.
 
Cu privire la aceste formulare Normele specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile cuprinse in anexa nr. 2 la OMFP 3512/2008 stabilesc urmatoarele:

„BON DE PREDARE, TRANSFER, RESTITUIRE (Cod 14-3-3A)
(......)

In cazul utilizarii ca bon de transfer intre doua gestiuni aflate in incinta unitatii

1. Serveste ca:

- dispozitie de transfer a valorilor materiale de la o gestiune la alta in incinta unitatii;
- document justificativ pentru scadere din gestiunea predatorului si de incarcare in gestiunea primitorului.

2. Se intocmeste in doua exemplare, pe masura ce se efectueaza transferul, de catre persoana care dispune transferul, care semneaza la rubrica corespunzatoare.

Transferul se efectueaza numai intre gestiuni din incinta aceleiasi unitati. In cazul gestiunilor dispersate teritorial se intocmeste Aviz de insotire a marfii (cod 14-3-6A).

3. Circula:

- la magazia predatoare pentru eliberarea cantitatilor prevazute, semnandu-se de predare de catre gestionar (ambele exemplare);

- la delegatul magaziei primitoare care semneaza de primire pe exemplarul 1 si retine exemplarul 2;

- la compartimentul financiar-contabil, ambele exemplare, care, dupa confruntarea lor, stau la baza efectuarii inregistrarilor in evidenta magaziilor.

4. Se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil (ambele exemplare).
(......)”
 
„AVIZ DE INSOTIRE A MARFII (cod 14-3-6A)
 
Este formular cu regim special intern de tiparire si numerotare.

1. Serveste ca:

- document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz;
- document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz;
- dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi unitati;
- document de primire in gestiune, dupa caz;
- document de descarcare din gestiune a bunurilor cedate cu titlu gratuit.

2. Se intocmeste, in doua sau mai multe exemplare, de catre unitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite prin procedurile proprii ale unitatii.

In cazul transferului de bunuri intre gestiunile aceleiasi unitati, dispersate teritorial, precum si al transportului bunurilor cedate cu titlu gratuit (mostre, bunuri date pentru stimularea vanzarii sau testari la locul de desfacere, premii, materiale promotionale etc.) avizul de insotire a marfii va purta mentiunea "Fara factura", dupa caz.
(.....)”

Potrivit Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 la data intrarii in entitate bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel:

   a) la cost de achizitie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;
   b) la cost de productie - pentru bunurile produse in entitate;
   c) la valoarea de aport, stabilita in urma evaluarii - pentru bunurile reprezentand aport la capitalul social;
   d) la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere (pct.50 alin. (1)).
 
Costul stocurilor trebuie sa cuprinda toate costurile aferente achizitiei si prelucrarii, precum si alte costuri suportate pentru a aduce stocurile in forma si in locul in care se gasesc. Costul stocurilor unui prestator de servicii cuprinde manopera si alte cheltuieli legate de personalul direct angajat in furnizarea serviciilor, inclusiv personalul insarcinat cu supravegherea, precum si regiile corespunzatoare (pct. 157).
 
In functie de specificul activitatii, pentru determinarea costului pot fi folosite, de asemenea, metoda costului standard, in activitatea de productie sau metoda pretului cu amanuntul, in comertul cu amanuntul (pct.160 alin. (1)).

In comertul cu amanuntul poate fi utilizata metoda pretului cu amanuntul, pentru a determina costul stocurilor de articole numeroase si cu miscare rapida, care au marje similare si pentru care nu este practic sa se foloseasca alta metoda. In aceasta situatie, costul bunurilor vandute se calculeaza prin deducerea valorii marjei brute din pretul de vanzare al stocurilor. Orice modificare a pretului de vanzare presupune recalcularea marjei brute (pct.160 alin. (8)).
 
Astfel cum prevede punctul 161 alin. (1), la iesirea din gestiune a stocurilor si altor active fungibile, acestea se evalueaza si inregistreaza in contabilitate prin aplicarea uneia din urmatoarele metode:
   a) metoda primul intrat - primul iesit - FIFO;
   b) metoda costului mediu ponderat - CMP;
   c) metoda ultimul intrat - primul iesit - LIFO.
 
Asadar metoda pretului cu amanuntul poate fi utilizata doar in comertul cu amanuntul, pentru a determina costul stocurilor de articole numeroase si cu miscare rapida, care au marje similare si pentru care nu este practic sa se foloseasca alta metoda.
 
La intrarea in gestiune, bunurile procurate cu titlu oneros se inregistreaza in contabilitate la valoarea la cost de achizitie.
 
Prin urmare, transferul de la marfuri la materiale se va efectua la valoarea de intrare. Metoda pretului cu amanuntul se utilizeaza doar in comertul cu amanuntul. Ca atare, materialele utilizate pentru efectuarea lucrarilor de constructii nu pot fi inregistrate in contabilitate la pret de vanzare cu amanuntul.
 
Inregistrari contabile:
 
% = 371
        4428      "Marfuri"
          „TVA neexigibila”
          378
   „Diferente de pret la marfuri”
          302
      „Materiale consumabile”

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
stocurimonografii contabileordinul 3055/2009


Data aparitiei: 26 Noiembrie 2010

Votati articolul "Stocuri. Schimbare destinatie. Monografii contabile":
Rating:

Nota: 4.29 din 5 din 7 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X