Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Dividendele in natura

dividende in naturatva
Ce inregistrari contabile se fac la distribuirea dividendelor in natura? Care este implicatia fiscala din punctul de vedere a TVA pentru acestea?

Chiar daca situatia este mai putin intalnita in activitatea societatilor comerciale, din punct de vedere fiscal, posibilitatea acordarii dividendelor in natura este prevazuta de art. 7 punctul 12 din Codul fiscal ce stabileste ca dividendul este o distribuire in bani sau in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant la persoana juridica, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica.

Vom analiza mai intai incidenta TVA asupra operatiei descrise de intrebare, urmand ca, in functie de cadrul fiscal aplicabil, sa prezentam articolele contabile pentru inregistrarea in evidentele contabile.                           

Corespunzatoare intrebarii sunt prevederile de la art. 126 din Codul fiscal – Operatiuni impozabile:

"(1) Din punct de vedere al taxei sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:     

a) operatiunile care, in sensul art. 128-130, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;

b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 si 133;               

Examenul CECCAR 2018. 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2018. 100 de Subiecte rezolvate

Vezi detalii

Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018
Planul de Conturi general. Functiunea si corespondenta conturilor 2018

Vezi detalii

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018

Vezi detalii




c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 127 alin. (1), actionand ca atare;

d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2)".                    

Concluzie     
Prin urmare, orice operatie ce indeplineste cumulativ cele 4 conditii este supusa TVA.

Pentru prevederile de la literele b) si c) nu sunt dificultati de aplicare, respectiv operatia este efectuata de un platitor de TVA si se desfasoara pe teritoriul Romaniei.

Pentru conditia "cu plata", de la lit. a) sunt incidente prevederile de la art. 128 alin. (5) din Codul fiscal ce stabilesc:

"Orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia transferului prevazut la alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial".

Altfel spus, operatia este cu plata prin efectul legii.         
                            
in ce priveste conditia de la lit. d), sa rezulte din "una dintre activitatile economice", consideram ca aceasta este indeplinita singura datorita caracterului de dividend, consecinta a unei activitati economice producatoare de profit.                 

Atentie!
Prin urmare, distribuirea de dividende in natura, in opinia noastra, este supusa TVA.  
                              
Inregistrari in contabilitate                
                       
In opinia noastra, utilizand planul de conturi stabilit de O.M.F.P. nr. 3.055/2009 "privind contabilitatea conforma cu directivele europene", sunt corecte urmatoarele inregistrari:                 
    
•    Distribuire dividende:

457     =     clasa 2, clasa 3
"Dividende"    (analitic pentru bunul acordat sub forma de dividend)

•    Incidenta fiscala:    

635             =              4427
"Cheltuieli cu impozite si taxele"            "TVA colectata"

pentru suma de TVA datorata bugetului conform argumentatiei de mai sus
in cazul in care societatea suporta impozitul pe dividend

SAU

461        =         4427
"Debitori diversi"        "TVA colectata"

daca TVA se va recupera de la beneficiarii dividendului       
                        
635            =            446
"Cheltuieli cu impozite si taxele"          "Alte impozite si taxe, impozit dividende"

Important
Consideram util sa amintim ca pentru ultimele inregistrari contabile ce se refera la costuri, suma cheltuielilor este nedeductibila la calculul impozitului pe profit, deoarece acestea nu sunt efectuate in scopul obtinerii de venituri impozabile, ci sunt datorate de proprietarii actiunilor/partilor sociale, dar suportate de societate.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 17 Ianuarie 2011


Votati articolul "Dividendele in natura":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cine ma poate ajuta cu niste rezolvari la cateva probleme de conta?

Intrebare: 1. Capitalul social subscris la înfiinţarea unei societăţi cu răspundere limitată a fost de 400.000 lei. Aportul propriu al asociatului unic a constat într-o clădire evaluată la 350.000 lei şi depunere numerar 50.000 lei. După un an, asociatul hotărăşte vinderea clădirii. Preţul obţinut este de 425.000 lei. Să se efectueze înregistrările contabile ale operaţiunilor enumerate, în condiţiile in care valoarea amortizarii clădirii, înregistrată până la data vinderii, a fost de 20.000 lei.

2. O entitate economică are în derulare o investiţie pentru care a achitat în prima fază, un studiu de fezabilitate de 100.000 lei şi un avans la constructor de 50.000 lei. Ulterior, constructorul a emis o factura de 250.000 lei din care s-a regularizat şi avansul. La finalizarea lucrării s-a efectuat recepţia lucrării. Să se efectueze înregistrările contabile ale operaţiunilor enumerate.

3. În baza unui contract încheiat de SC TEMPO SRL, s-au achiziţionat utilaje în valoare de 620.000 lei, inclusiv TVA, pentru care s-a primit factura de la furnizor. La recepţie s-a constatat lipsa unor componente în valoare de 100.000 lei, fără TVA, pentru care furnizorul a fost actionat în instanţă, întrucât nu a procedat la remedierea deficienţelor constatate, conform contractului. Plata facturii nu a fost efectuată. Să se efectueze înregistrările contabile ale operaţiunilor enumerate, în condiţiile descrise mai sus.

4. La plecarea în delegaţie în interes de serviciu în Germania, 2 salariaţi ai SC AVAR SRL au primit un avans de 1.000 euro fiecare, la valoarea cursului valutar de 4,5 lei/euro. La întoarcere au decontat împreună următoarele cheltuieli: 700 euro cheltuieli cu transportul, 1.200 euro cheltuieli cu cazarea şi 400 euro diurnă. (cursul valutar la data decontarii a fost de 4,4 lei), urmând să primească în lei diferenţa dintre cheltuielile efective şi avansul primit. Să se efectueze înregistrările contabile ale operaţiunilor enumerate.

5. O societate a contractat în luna mai un credit pe o perioadă de 10 ani, în valoare de 150.000 euro, pentru achiziţii utilaje din ţările UE, cu o dobândă anuală fixă de 10% şi perioadă de graţie pentru începerea rambursării de un an. (la data efectuării tragerii cursul valutar era de 4,4 lei/euro iar la sfârşitul anului, cursul valutar a fost de 4,5 lei).
Să se efectueze înregistrările contabile ale operaţiunilor, la momentul contractării şi tragerii creditului şi la data de 31 decembrie a primului an, considerând că obligaţia şi plata dobânzii s-a înregistrat o singură dată, respectiv la sfârşitul anului.

6. La inventarierea anuală s-a constatat o lipsă în gestiunea de mărfuri de 50.000 lei fără TVA. Intrucât nu au fost motive justificate pentru această lipsă, gestionarul a fost acţionat în judecată în vederea recuperării prejudiciului. Să se efectueze înregistrările contabile ale operaţiunilor enumerate.

7. O societate cu capital social de 100.000 lei în care asociaţi sunt o persoană fizică cu aport la capitalul social de 40% şi o persoană juridică cu aport la capitalul social de 60%, au înregistrat în primul an de activitate un profit net de 60.000 lei. Adunarea generală a asociaţilor a hotarât în luna martie a anului următor ca profitul net să fie repartizat pentru constituirea rezervei legale şi diferenţa ca dividende care să fie achitate în luna următoare.
Să se efectueze înregistrările in contabilitate a acestor operaţiuni.

8. La SC INTERPAR SRL s-a achizitionat din Uniunea Europeană un utilaj în valoare de 80.000 euro fara TVA. Cota de TVA a ţării din care s-a procurat utilajul este de 18%. Transportul a fost asigurat de o firmă din România pentru care s-a achitat suma de 5.000 Euro + tva (curs Euro 4,5 lei). Plata facturilor la furnizori s-a efectuat prin virament bancar. La data efectuării plăţii cursul euro era de 4,5 lei.


Raspuns: La intrebarea 4 nu se inchide 542.... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 17 Ianuarie 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Noile case de marcat 2018: informatii IMPORTANTE de la ANAF

    • Pe site-ul ANAF a fost publicat un Proiect de ordin al presedintelui ANAF privind descrierea profilurilor prevazute la art. 22 pct. J lit. a) din normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, structura XML a mesajelor de activare a acestora. ...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF: ce TREBUIE sa stiti despre formularul 101 si formularul 120

    • OpANAF nr. 4160/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele" - Monitorul Oficial nr. 0014 din 8 ianuarie 2018. Avand in vedere prevederile referitoare la obligatiile declarative prevazute de Legea nr. 227/2015 priv...» citeste mai departe aici

  • Aflati cat castiga un contabil-sef intr-o companie de servicii din Romania!

    • Daca ati avut pana acum curiozitatea sa aflati ce salariu primeste un contabil-sef care lucreaza intr-o companie de servicii din Romania, veti descoperi in randurile urmatoare informatii care va vor surprinde. Conform zf.ro, pachetul salarial oferit unui candidat care aplica pentru o pozitie de contabil-sef intr-o companie din sectorul ...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 a fost modificata. Noutati 2018

    • Prin OANAF 4160/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.386/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" si 120 "Decont privind accizele", publicat in M.OF. nr. ...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere nou infiintata. Care este cota de impozitare?

    • In analiza de astazi, subiectul il reprezinta o microintreprindere infiintata in data de 04.07.2017, ce a angajat in data de 03.11.2017 un salariat (depasind astfel perioada de 60 de zile mentionata la art. 51 alin (2). Societatea este constituita pe o durata mai mare de 48 luni, iar asociatul nu a detinut titluri de participare la alte persoane juridice. Vom afla in continuare ce cota de impozitare se aplica in acest caz si pentru cat timp se mentine aceasta cota. De asemenea, este important...» citeste mai departe aici

  • Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • In data de 10 ianuarie 2018 Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site-ul oficial, la rubrica Transparenta decizionala un Proiect de hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016. Proiectul propune modificarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal in vederea corelarii normelor cu modificarile aduse C...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X