In Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 155/03.03.2011, a fost publicata Hotarārea nr. 4 a Camerei Consultantilor Fiscali pentru aprobarea Normelor de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.
Normele stabilesc principiile generale aplicabile activitatii de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea, conform prevederilor art. 83 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, care stabileste ca: Declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice vor fi certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.
Raportul de certificare
Certificarea reprezinta verificarea exactitatii si realitatii datelor inscrise in declaratiile fiscale, in concordanta cu prevederile legale, pe baza documentelor si informatiilor financiar-contabile si fiscale solicitate de catre consultantul fiscal si furnizate de companie, date ce sunt reflectate in evidenta contabila a companiei.
Relatia profesionala dintre consultantul fiscal si compania a carei declaratie fiscala anuala este supusa certificarii trebuie statuata prin intermediul unui contract in forma scrisa, incheiat intre cele doua parti.
Consultantul fiscal ce va presta serviciile de certificare a declaratiilor anuale de impozit pe profit va avea obligatia sa documenteze aceasta activitate in cadrul unui dosar de lucru, arhivat la sediul consultantului fiscal si care va sta la baza controlului de calitate efectuat periodic de catre Camera Consultantilor Fiscali.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Contabilitatea HORECA Monografii contabile si cazuri practice
Rezultatele certificarii vor fi consemnate intr-un document numit raport de certificare, care va fi inaintat companiei.
Ā Cerinte minimale de verificare in vederea certificarii declaratiei anuale de impozit pe profit
Verificarea declaratiei anuale de impozit pe profit va trebui sa urmareasca cel putin elementele mentionate in cuprinsul Titlului II Impozit pe profit din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cum ar fi: veniturile impozabile, veniturile neimpozabile, elementele similare veniturilor si cheltuielilor, reevaluarile, cheltuielile nedeductibile si cu deductibilitate limitata, gradul de indatorare, provizioanele, amortizarea, cheltuielile/veniturile angajate.
Important! Certificarea declaratiei anuale de impozit pentru o anumita perioada nu presupune si verificarea pierderii fiscale reportate si a altor elemente fiscale ce vin din perioadele anterioare si care produc efecte in perioada supusa certificarii.
Raportul de certificare va cuprinde cel putin urmatoarele elemente: o scurta prezentare a companiei, valoarea pragului de semnificatie, mentiuni referitoare la pierderea fiscala din anii anteriori, elementele care au fost supuse verificarii conform titlului II Impozit pe profit din Codul Fiscal, eventualele ajustari propuse fata de declaratia supusa verificarii, opinia consultantului fiscal referitoare la declaratia anuala de impozit pe profit ce a fost supusa verificarii.
Nota de certificare
Consultantul fiscal va emite o nota de certificare, care va insoti declaratia anuala de profit. In nota de certificare se va mentiona daca certificarea se va face cu rezerve sau fara.
Modelul notei de certificare este prevazut in anexa nr. 2 la actul normativ mentionat - in cazul certificarii de catre un consultant fiscal - si, respectiv, in anexa nr. 2A - in cazul certificarii de catre o societate comerciala de consultanta fiscala. (Sursa: ANAF)
In realitate, insa, trebuie sa stiti ca nu s-a schimbat nimic fata de discutia de acum cateva luni despre obligativitatea certificarii acestor declaratii de catre un consultant fiscal.
Ā
Practic, prevederea exista in lege, insa nu este imperativa, asa cum ar trebui pentru ca nerespectarea ei sa conduca la o sanctiune (declaratiile "vor fi certificate", nu declaratiile "trebuie certificate", eventual inainte de depunerea lor la fisc). Cu alte cuvinte, datorita lui "vor fi" se poate interpreta foarte bine ca acestea pot sa fie certificate si dupa depunerea lor la fisc, eventual la calendele grecesti, de vreme ce nu exista un termen expres prevazut in lege.
Ā
In plus, nu exista interdictie in Codul de procedura fiscal, in sensul ca declaratiile anuale nu se pot depune fara certificarea consultantului fiscal si nici sanctiune pentru depunerea lor fara viza.
Ā
Nu mai vorbim de faptul ca ele se depun obligatoriu online de contribuabilii mari si mijlocii, asa ca despre ce certificare se poarta discutia ? (vezi OPANAF 2520/2010 pt declaratiile 101, 120 si 130, care sunt anuale).