Functionarul fiscal care isi desfasoara activitatea in cadrul structurilor de asistenta ale contribuabililor va depune toate eforturile in vederea realizarii unei autoinstruiri continue in ceea ce priveste continutul reglementarilor in materie fiscala.
Pe langa o foarte buna pregatire de specialitate in domeniul impozitelor si taxelor, functionarul fiscal trebuie sa dispuna de aptitudini in domeniul comunicarii, astfel incat sa fie in masura sa prezinte contribuabilului, intr-un limbaj accesibil acestuia, prevederile legislatiei fiscale.
Obligatiile functionarului fiscal din structurile de asistenta pentru contribuabili, care intra in contact direct cu acestia, sunt:
a) Perfectionarea permanenta a pregatirii profesionale - Functionarul fiscal din structurile de asistenta pentru contribuabili este obligat sa-si perfectioneze permanent pregatirea profesionala pentru a putea raspunde tuturor intrebarilor referitoare la sistemul de impozite si taxe reglementat de legislatia in vigoare. In acest scop, este necesar ca unitatea fiscala sa asigure o specializare a functionarilor fiscali pe grupe de impozite si taxe.
Prin cresterea nivelului de pregatire profesionala, functionarul fiscal este in masura sa ofere toate informatiile pe care contribuabililii le solicita si sa ii ajute sa identifice formularele de declaratii fiscale, in concordanta cu situatia fiscala particulara, si totodata sa raspunda intrebarilor formulate de contribuabili in legatura cu modul de completare a datelor din declaratiile fiscale, termenul de depunere a acestora si de efectuare a platilor in contul impozitelor si taxelor, dreptul de a face contestatii, precum si consecintele neindeplinirii obligatiilor fiscale.
b) Dezvoltarea aptitudinilor de comunicare - Functionarul fiscal din structurile de asistenta pentru contribuabili va depune intregul efort pentru a aprecia cat mai corect nivelul de intelegere si starea emotionala a contribuabilului si totodata pentru a intelege cat mai corect intrebarea sau problema ridicata de acesta, astfel incat sa-i poata oferi raspunsul corect, intr-un mod pe care contribuabilul sa-l inteleaga.
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Functionarul fiscal trebuie sa aiba capacitatea de a obtine informatii complete si relevante de la contribuabil, in vederea incadrarii legale corecte a intrebarii sau spetei prezentate de contribuabil si formularii directe sau, dupa caz, in urma obtinerii punctului de vedere de la directiile (serviciile) de specialitate, a unor raspunsuri clare, in concordanta cu reglementarile fiscale si asteptarile sau exigentele contribuabilului.
In urma analizarii situatiei contribuabilului, functionarul fiscal va aduce la cunostinta acestuia pasii care trebuie urmati pentru a se conforma reglementarilor si procedurilor fiscale in vigoare.
Depasirea eventualelor obstacole care pot afecta comunicarea cu contribuabilii In activitatea de asistenta, functionarul fiscal va depune intregul efort in vederea depasirii eventualelor dificultati care pot afecta realizarea unei comunicari depline cu contribuabilii si care pot fi cauzate de ambele parti implicate :
- in ceea ce priveste contribuabilii :
- gradul de perceptie, determinat de nivelul de pregatire al contribuabilului;
- lipsa de interes din partea contribuabilului pentru mesajul transmis de administratia fiscala;
- dificultati de exprimare (ton, cuvinte folosite);
• in ceea ce priveste functionarul fiscal :
- insuficienta incredere in sine, atunci cand se urmareste transmiterea mesajului catre contribuabil;
- emotiile necontrolate;
- incompatibilitate pentru sustinerea dialogului.
c) Respectarea normelor etice - In activitatea desfasurata, functionarul fiscal va tine seama de calitatea sa de functionar public, care impune respectarea urmatoarelor obligatii etice:
- sa faca cunoscute contribuabililor datele proprii de identificare (nume, prenume, functia si locul de munca), prin
intermediul unui ecuson, purtat in mod vizibil asupra sa. In situatia in care isi desfasoara activitatea la ghiseul de acordare a asistentei, ghiseul de informatii sau alte ghisee de relatii cu publicul, functionarul va face cunoscute, prin afisare, la loc vizibil, datele sale de identificare;
- sa aiba o tinuta decenta, corespunzatoare demnitatii si prestigiului functiei;
- sa dea dovada de disciplina, atat in relatiile cu contribuabilii, cat si in cadrul institutiei in care isi desfasuara
activitatea;
- sa ramana calm, politicos si respectuos pe intreaga durata de acordare a asistentei;
- sa manifeste o atitudine pozitiva si rabdare in relatia cu contribuabilii;
- sa foloseasca un limbaj corect din punct de vedere gramatical;
- sa nu utilizeze un limbaj neadecvat situatiei (argou sau limbaj de stricta specialitate);
- sa pastreze confidentialitatea tuturor informatiilor relevante obtinute de la contribuabil;
- sa depuna intregul efort pentru a raspunde la solicitarile contribuabilului;
- sa acorde intreaga sa atentie contribuabilului pe parcursul desfasurarii asistentei fiscale;
- sa ofere raspunsuri complete si corecte contribuabilului;
- sa se asigure ca raspunsurile oferite sunt intelese de catre contribuabili;
- sa indrume contribuabilii la directia (serviciul) de specialitate, in vederea obtinerii de informatii detaliate, care depasesc competentele structurii de asistenta;
- sa multumeasca contribuabilului pentru faptul ca a contactat serviciul de asistenta pentru contribuabili si sa-l asigure de intreaga disponibilitate profesionala a administratiei fiscale;
- sa pastreze nestirbita autoritatea institutiei pe care o reprezinta fata de contribuabili.