Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Impozitul pe profit, venit si salarii"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Impozitul pe profit, venit si salarii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Impozitul pe profit, venit si salarii".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Stiri si analize economice

Legea prevede o perioada maxima pentru decontarea avansurilor?

Intrebare: Doresc sa stiu cat timp se pot mentine pe contul de 542 sume ridicate din casa/banca unei societati romanesti de catre administratorul firmei. Precizati, daca exista, normele legale care prevad o anumita perioada maxima pentru decontarea avansurilor de trezorerie ridicate. Administratorul care a ridicat banii sustine ca destinatia lor este realizarea unei investitii in achizitionarea unor utilaje din alta tara de la o persoana fizica, plati pentru care nu are documente, dar le va primi la finalizarea achitarii

Raspuns:

1. Un termen de decontare a avansului de 3 sau 4 zile lucratoare este prevazut de art. 29 din Regulamentul operatiilor de casa, aprobat prin Decretul nr. 209/1976.
Prevederile acestui Regulament sunt aplicabile numai in cazul institutiilor publice, asa cum rezulta din adresa M.F. nr. 3.700/25.11.1999, retinuta in Decizia Curtii Constitutionale nr. 13/2000 (incepand cu anul 1997, in legile bugetare anuale, cand se mentionau expres actele normative ce stateau la baza incasarii veniturilor bugetului de stat, Decretul nr. 209/1976 era mentionat ca baza legala pentru capitolul incasari si alte surse, cu specificatia <>).


Insa, termenul de decontare al unui avans de trezorerie, chiar si al unuia acordat administratorului, este stabilit in cadrul societatii, prin decizie interna, in cadrul procedurilor de control intern/politicilor contabile ale societatii, asa cum sunt ele descrise la pct. 309-317 din Reglementarile contabile conforme aprobate prin OMFP 3055/2009.

2. In mod normal, la ridicarea sumelor sub forma de avans trebuiau intocmite documente justificative (dispozitie de plata catre casierie), din care sa reiasa in mod clar pentru ce anume s-au acordat avansurile, chiar daca era vorba de administratorul societatii. Concret, in formular, la „scopul platii” trebuia mentionat in mod expres „pentru plata utilaje achizitionate de la o persoana fizica din tara X”.

Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

OMFP 3055/2009 a fost abrogat!
OMFP 3055/2009 a fost abrogat!

Vezi detalii



Altminteri, daca nu exista nicio o justificare dovedita cu documente, la un eventual control al organelor fiscale/organelor Garzii Financiare, in baza principiului prevalentei economicului asupra juridicului (art. 11 alin. 1 din Codul fiscal si pct. 46 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a aprobate prin OMFP 3055/2009 ), acordarea de avansuri catre administratori/asociati poate fi reconsiderata, astfel incat sa reflecte continutul economic al unor asemenea operatiuni (ridicare de dividende, acordare de imprumuturi catre administratori/asociati etc.).

Astfel, din punct de vedere fiscal, avand in vedere prevederile art. 11 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile ulterioare, in baza carora organele fiscale pot reincadra tranzactiile dintre societatea comerciala (contribuabila) si persoanele afiliate (asociatii):

- a) acordarea avansurilor catre asociati poate fi tratata drept acordare de dividend, mai ales daca societatea inregistreaza profituri din anii precedenti ramase nerepartizate;
Exista si varianta ca sumele ridicate sa fie considerate drept „avansuri” din dividende, caz in care distribuirea de dividende, sub orice forma, din profituri fictive ori care nu puteau fi distribuite, in lipsa de situatie financiara sau contrarii celor rezultate din aceasta constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 8 ani, conform art. 2721 din Legea privind societatile comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

- b) daca sumele acordate administratorului sunt sub forma de imprumut, trebuie mentionat ca exista prevederi in Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare referitoare la acordarea de imprumuturi, conform carora:

- art. 1444 alin. 1 din lege prevede ca este interzisa acordarea de imprumuturi administratorilor, cu exceptia celor prevazute la alin. 3;

- art. 1444 alin. 3 din lege permite totusi acordarea de imprumuturi administratorilor in limita echivalentului in lei al sumei de 5.000 euro;

- incalcarea acestor prevederi constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 3 ani, conform art. 272 alin. 1 pct. 3 din Legea 31/1990 ;

- din formularea art. 272 alin. 1 pct. 3 din lege rezulta ca, in fapt, interdictia referitoare la acordarea unor imprumuturi mai mari de 5.000 euro in cazul administratorilor se aplica si fondatorilor, directorilor sau reprezentantilor legali ai societatii, care se se imprumuta, sub orice forma, direct sau printr-o persoana interpusa, cu alte cuvinte interdictia se aplica si asociatilor;

- este adevarat ca prevederile art. 1444 din Legea 31/1990 se refera la administrarea societatilor pe actiuni, fara sa existe dispozitii exprese cu privire aplicabilitatea ei in cazul societatilor cu raspundere limitata, insa cel mai prudent este sa se interpreteze ca ele sunt aplicabile si SRL-urilor;

- nerespectarea acestor dispozitii atrage raspunderea materiala a asociatului pentru daunele produse societatii, precum si raspunderea penala a acestuia conform art. 272 alin. 1 din Legea 31/1990.

Totodata, pentru sumele ridicate in numerar, sunt incidente si prevederile Legii 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile ulterioare. Potrivit acestei legi, efectuarea operatiunilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele trebuie raportate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, in cel mult 10 zile lucratoare de la data operatiunilor(art. 3 alin. 6, art. 8 lit. k si art. 15 din Legea 656/2002 ). In baza acestor raportari, Oficiul poate decide analizarea tranzactiei, in masura in care o considera suspecta, in conformitate cu medologia specifica in domeniu.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 22 Aprilie 2011


Votati articolul "Legea prevede o perioada maxima pentru decontarea avansurilor?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Impozitare cod CAEN 7022

Intrebare: Microintreprinderile cu un angajat pot desfasura activitate cu acest cod? Am auzit ca daca e obiect principal de activitate, in acest caz, impozitul pe venit e 16%, nu 3%, e adevarat?

Raspuns: Buna ziua, Conform articolului din Codul Fiscal mai jos mentionat nu puteti opta dumneavoastra...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 22 Aprilie 2011 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 5 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Descarcati Declaratia 112 - Ultima versiune Martie 2015 - Stare D112

    • Va informam ca PDF-ul inteligent pentru Declaratia 112 privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr.1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr.1580/ 23.12.2013, a fost actualizat la data de 03.03.2015. S-a ajuns ast...» citeste mai departe aici

  • Conturi existente la 31.12.2014, redenumite din 1.01.2015

    • V-am scris cu o zi in urma despre transpunerea conturilor din 2014 in 2015, in urma modificarilor aduse de OMFP 1802/2014. Revenim, de data aceasta, cu o redare a conturilor existente la 31 decembrie 2014 si redenumite de la 1 ianuarie 2015. Planul de conturi general actualizat 2015 poate fi consultat...» citeste mai departe aici

  • Tot ce trebuie sa stiti despre Semnatura Electronica in FOREXEBUG

    • Obligativitatea Semnaturii Electronice Din anul 2015, toate Institutiile Publice vor raporta obligatoriu prin sistemul informatic FOREXEBUG situatiile financiare. Astfel, pentru raportarile la Ministerul Finatelor Publice va deveni obligatoriu certificatul digital calificat de semnatura electronica. Este important ca furnizorul de certificat digital sa fie acreditat in conditiile legii. „Fiind vorba despre date financiare, e...» citeste mai departe aici

  • Cum recunoastem cheltuielile si veniturile din mentenanta?

    • In randurile urmatoare, tinem cont de urmatoarele aspecte: O societatea deruleaza operatiunile de mai jos: - achizitie soft + mentenanta 2 ani, acestea apar ca un pachet, o singura linie pe factura, fara sa se poata distinge valoarea softului si mentenanta. Acest pachet se vinde in acelasi mod, pachet catre client. - achizitie soft + mentenanta 2 ani, apar pe linii separate pe factura, se va vine clientului in acelasi mod. In primul caz se inregistreaza...» citeste mai departe aici

  • Presedintele Consiliului fiscal explica influenta noului Cod fiscal si efectele care se vor vedea in timp

    • In cadrul unui eveniment de specialitate desfasurat joi,  presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru, a explicat in ce fel se vor face simtite efectele masurilor de relaxare fiscala propuse in proiectului noului Cod fiscal. Potrivit acestuia, socul va fi unul destul de mare, iar efectele pozitive se vor materializa in timp, citeaza Agerpres: "Socul este unul destul de mare dupa... si efectele pozitive care se vor materializa, cum ar fi de exemplu mai multe lo...» citeste mai departe aici

  • Reportare cheltuieli cu dobanda. Cum procedam?

    • In randurile de mai jos, avem de analizat cazul unei societati care la data de 31.12.2014 in contul 121 are sold debitor in suma de 149344 lei si capitaluri proprii negative. Cheltuielile cu dobanda sunt in suma de 154.450 lei. Grad de indatorare nu se poate calcula deoarece exista capitaluri proprii negative. In aceasta situatie toata dobanda devine nedeductibila din punct de vedere fiscal, astfel ca vom stabili daca se reporteaza pentru anii urmatori. Rezulta ca firma ar...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Impozitul pe profit, venit si salarii
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Impozitul pe profit, venit si salarii".
X