Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Impozitul pe profit, venit si salarii"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Impozitul pe profit, venit si salarii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Impozitul pe profit, venit si salarii".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale

Legea prevede o perioada maxima pentru decontarea avansurilor?

Intrebare: Doresc sa stiu cat timp se pot mentine pe contul de 542 sume ridicate din casa/banca unei societati romanesti de catre administratorul firmei. Precizati, daca exista, normele legale care prevad o anumita perioada maxima pentru decontarea avansurilor de trezorerie ridicate. Administratorul care a ridicat banii sustine ca destinatia lor este realizarea unei investitii in achizitionarea unor utilaje din alta tara de la o persoana fizica, plati pentru care nu are documente, dar le va primi la finalizarea achitarii

Raspuns:

1. Un termen de decontare a avansului de 3 sau 4 zile lucratoare este prevazut de art. 29 din Regulamentul operatiilor de casa, aprobat prin Decretul nr. 209/1976.
Prevederile acestui Regulament sunt aplicabile numai in cazul institutiilor publice, asa cum rezulta din adresa M.F. nr. 3.700/25.11.1999, retinuta in Decizia Curtii Constitutionale nr. 13/2000 (incepand cu anul 1997, in legile bugetare anuale, cand se mentionau expres actele normative ce stateau la baza incasarii veniturilor bugetului de stat, Decretul nr. 209/1976 era mentionat ca baza legala pentru capitolul incasari si alte surse, cu specificatia <>).


Insa, termenul de decontare al unui avans de trezorerie, chiar si al unuia acordat administratorului, este stabilit in cadrul societatii, prin decizie interna, in cadrul procedurilor de control intern/politicilor contabile ale societatii, asa cum sunt ele descrise la pct. 309-317 din Reglementarile contabile conforme aprobate prin OMFP 3055/2009.

2. In mod normal, la ridicarea sumelor sub forma de avans trebuiau intocmite documente justificative (dispozitie de plata catre casierie), din care sa reiasa in mod clar pentru ce anume s-au acordat avansurile, chiar daca era vorba de administratorul societatii. Concret, in formular, la „scopul platii” trebuia mentionat in mod expres „pentru plata utilaje achizitionate de la o persoana fizica din tara X”.

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

OMFP 3055/2009 a fost abrogat!
OMFP 3055/2009 a fost abrogat!

Vezi detalii



Altminteri, daca nu exista nicio o justificare dovedita cu documente, la un eventual control al organelor fiscale/organelor Garzii Financiare, in baza principiului prevalentei economicului asupra juridicului (art. 11 alin. 1 din Codul fiscal si pct. 46 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a aprobate prin OMFP 3055/2009 ), acordarea de avansuri catre administratori/asociati poate fi reconsiderata, astfel incat sa reflecte continutul economic al unor asemenea operatiuni (ridicare de dividende, acordare de imprumuturi catre administratori/asociati etc.).

Astfel, din punct de vedere fiscal, avand in vedere prevederile art. 11 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile ulterioare, in baza carora organele fiscale pot reincadra tranzactiile dintre societatea comerciala (contribuabila) si persoanele afiliate (asociatii):

- a) acordarea avansurilor catre asociati poate fi tratata drept acordare de dividend, mai ales daca societatea inregistreaza profituri din anii precedenti ramase nerepartizate;
Exista si varianta ca sumele ridicate sa fie considerate drept „avansuri” din dividende, caz in care distribuirea de dividende, sub orice forma, din profituri fictive ori care nu puteau fi distribuite, in lipsa de situatie financiara sau contrarii celor rezultate din aceasta constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 8 ani, conform art. 2721 din Legea privind societatile comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

- b) daca sumele acordate administratorului sunt sub forma de imprumut, trebuie mentionat ca exista prevederi in Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare referitoare la acordarea de imprumuturi, conform carora:

- art. 1444 alin. 1 din lege prevede ca este interzisa acordarea de imprumuturi administratorilor, cu exceptia celor prevazute la alin. 3;

- art. 1444 alin. 3 din lege permite totusi acordarea de imprumuturi administratorilor in limita echivalentului in lei al sumei de 5.000 euro;

- incalcarea acestor prevederi constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 3 ani, conform art. 272 alin. 1 pct. 3 din Legea 31/1990 ;

- din formularea art. 272 alin. 1 pct. 3 din lege rezulta ca, in fapt, interdictia referitoare la acordarea unor imprumuturi mai mari de 5.000 euro in cazul administratorilor se aplica si fondatorilor, directorilor sau reprezentantilor legali ai societatii, care se se imprumuta, sub orice forma, direct sau printr-o persoana interpusa, cu alte cuvinte interdictia se aplica si asociatilor;

- este adevarat ca prevederile art. 1444 din Legea 31/1990 se refera la administrarea societatilor pe actiuni, fara sa existe dispozitii exprese cu privire aplicabilitatea ei in cazul societatilor cu raspundere limitata, insa cel mai prudent este sa se interpreteze ca ele sunt aplicabile si SRL-urilor;

- nerespectarea acestor dispozitii atrage raspunderea materiala a asociatului pentru daunele produse societatii, precum si raspunderea penala a acestuia conform art. 272 alin. 1 din Legea 31/1990.

Totodata, pentru sumele ridicate in numerar, sunt incidente si prevederile Legii 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile ulterioare. Potrivit acestei legi, efectuarea operatiunilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele trebuie raportate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, in cel mult 10 zile lucratoare de la data operatiunilor(art. 3 alin. 6, art. 8 lit. k si art. 15 din Legea 656/2002 ). In baza acestor raportari, Oficiul poate decide analizarea tranzactiei, in masura in care o considera suspecta, in conformitate cu medologia specifica in domeniu.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 22 Aprilie 2011


Votati articolul "Legea prevede o perioada maxima pentru decontarea avansurilor?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Legea 448/2006

Intrebare: Buna ziua! Va rog sa ma ajutati cu un raspuns la intrebarea: Cum calculez cate persoane cu handicap trebuie sa angajez cf Legii 448/2006 art. 77 daca numarul de salariati din cadrul societatii este de 70 persoane. Mentionez ca am avut un control de la ITM - relatii de munca si mi-au dat ca masura sa respect LG 448/2006, art 77.

Raspuns: Buna ziua, Conform ART. 78, din Legea nr. 448/2006, (1) Persoanele cu handicap pot fi încadrate în...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 22 Aprilie 2011 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 4 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Scutirea de TVA pentru livrari de constructii si terenuri

    • Sunt scutite de TVA conform art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal sunt scutite de TVA fara drept de deducere livrarile de constructii/parti de constructii si a terenurilor pe care sunt construite, precum si a oricaror altor terenuri. De aceasta scutire poate beneficia orice persoana impozabila din punct de vedere al TVA (persoana fizica, persoana juridica, institutie publica). Prin exceptie, scutirea nu se aplica pent...» citeste mai departe aici

  • Baza de calcul a impozitului pe veniturile microintreprinderilor

    • Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o constituie veniturile din orice sursa, respectiv totalul veniturilor trimestriale care sunt inregistrate in creditul conturilor din clasa a 7-a «Conturi de venituri», din care: 1.    se scad urmatoarele categorii de venituri: - veniturile aferente costurilor stocurilor de produse; - veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;...» citeste mai departe aici

  • Avans spre decontare catre angajat. Ce plafon se aplica in aceasta situatie?

    • O firma trebuie sa trimita un avans spre decontare catre un angajat, prin banca, deoarece acesta nu se afla la sediu. In conditiile in care avansul este de 9.500 lei, stabilim daca potrivit prevederilor din Legea 70/2015, se pot plati de catre firma 9.500 lei sau aceasta e limitata la suma de 5.000 lei. Potrivit art. 1 din Legea nr. 70/2015, operatiunile de incasari si plati efectuate de persoanele prevazute la acest articol se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numera...» citeste mai departe aici

  • Senatul a eliminat reducerea accizei la combustibili din 2016

    • Comisia de buget din Senat a eliminat din proiectul Codului fiscal masura privind reducerea accizei la combustibili, din 2016. Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a declarat ca aceasta masura ar fi reprezentat un efort pe buget mai mic cu peste trei miliarde lei. "Acciza la combustibili propusa de noi in Codul fiscal sa fie redusa de anul viitor a fost eliminata de Senat, de Comisia de buget, saptamana aceasta. Asta inseamna un efort pe buget mai mic cu 3 trei mili...» citeste mai departe aici

  • Servicii transport aferent exportului de bunuri si regim TVA. Cum se declara facturile emise de client?

    • Cazul urmator face referire la o casa de expeditii care a efectuat un transport de marfa pe ruta RO-ELVETIA. Beneficiarul transportului este din Italia si a furnizat cod valid de TVA, iar prestatorul efectiv al transportului este din Romania. Casa de expeditii a facturat catre client fara TVA, insa trasportatorul a emis societatii romane factura cu TVA. 1. In ce masura are casa de exoeditii dreptul de deducere a TVA-ului din factura care i s-a emis de catre transportator?...» citeste mai departe aici

  • Romania Fiscului bine facut- utopia devine realitate cu ajutorul specialistilor Rentrop&Straton

    • Da, "Romania Fiscului bine facut" exista! 37 de specialisti in legislatie si fiscalitate demonstreaza acest lucru, incepand din 22 aprilie. Puteti vedea pe www.fisc.ro. "Romania Fiscului bine facut" este o campanie sustinuta de Rentrop&Straton, liderul informatiilor de specialitate din Romania, impreuna cu grupul sau de specialisti in legislatie si fiscalitate di...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Impozitul pe profit, venit si salarii
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Impozitul pe profit, venit si salarii".
X