Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Teste ceccar

Legea prevede o perioada maxima pentru decontarea avansurilor?

Intrebare: Doresc sa stiu cat timp se pot mentine pe contul de 542 sume ridicate din casa/banca unei societati romanesti de catre administratorul firmei. Precizati, daca exista, normele legale care prevad o anumita perioada maxima pentru decontarea avansurilor de trezorerie ridicate. Administratorul care a ridicat banii sustine ca destinatia lor este realizarea unei investitii in achizitionarea unor utilaje din alta tara de la o persoana fizica, plati pentru care nu are documente, dar le va primi la finalizarea achitarii

Raspuns:

1. Un termen de decontare a avansului de 3 sau 4 zile lucratoare este prevazut de art. 29 din Regulamentul operatiilor de casa, aprobat prin Decretul nr. 209/1976.
Prevederile acestui Regulament sunt aplicabile numai in cazul institutiilor publice, asa cum rezulta din adresa M.F. nr. 3.700/25.11.1999, retinuta in Decizia Curtii Constitutionale nr. 13/2000 (incepand cu anul 1997, in legile bugetare anuale, cand se mentionau expres actele normative ce stateau la baza incasarii veniturilor bugetului de stat, Decretul nr. 209/1976 era mentionat ca baza legala pentru capitolul incasari si alte surse, cu specificatia <>).


Insa, termenul de decontare al unui avans de trezorerie, chiar si al unuia acordat administratorului, este stabilit in cadrul societatii, prin decizie interna, in cadrul procedurilor de control intern/politicilor contabile ale societatii, asa cum sunt ele descrise la pct. 309-317 din Reglementarile contabile conforme aprobate prin OMFP 3055/2009.

2. In mod normal, la ridicarea sumelor sub forma de avans trebuiau intocmite documente justificative (dispozitie de plata catre casierie), din care sa reiasa in mod clar pentru ce anume s-au acordat avansurile, chiar daca era vorba de administratorul societatii. Concret, in formular, la „scopul platii” trebuia mentionat in mod expres „pentru plata utilaje achizitionate de la o persoana fizica din tara X”.

Cartea Verde a Contabilitatii Institutiilor Publice, editia noua 2015
Cartea Verde a Contabilitatii Institutiilor Publice, editia noua 2015

Vezi detalii

Cartea rosie a fiscalitatii 2015. Aflati ce greseli fiscal-contabile puteti comite
Cartea rosie a fiscalitatii 2015. Aflati ce greseli fiscal-contabile puteti comite

Vezi detalii

Pe Gaura Cheii: Ministerul de Finante. Informatii si sfaturi legislative
Pe Gaura Cheii: Ministerul de Finante. Informatii si sfaturi legislative

Vezi detalii



Altminteri, daca nu exista nicio o justificare dovedita cu documente, la un eventual control al organelor fiscale/organelor Garzii Financiare, in baza principiului prevalentei economicului asupra juridicului (art. 11 alin. 1 din Codul fiscal si pct. 46 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a aprobate prin OMFP 3055/2009 ), acordarea de avansuri catre administratori/asociati poate fi reconsiderata, astfel incat sa reflecte continutul economic al unor asemenea operatiuni (ridicare de dividende, acordare de imprumuturi catre administratori/asociati etc.).

Astfel, din punct de vedere fiscal, avand in vedere prevederile art. 11 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile ulterioare, in baza carora organele fiscale pot reincadra tranzactiile dintre societatea comerciala (contribuabila) si persoanele afiliate (asociatii):

- a) acordarea avansurilor catre asociati poate fi tratata drept acordare de dividend, mai ales daca societatea inregistreaza profituri din anii precedenti ramase nerepartizate;
Exista si varianta ca sumele ridicate sa fie considerate drept „avansuri” din dividende, caz in care distribuirea de dividende, sub orice forma, din profituri fictive ori care nu puteau fi distribuite, in lipsa de situatie financiara sau contrarii celor rezultate din aceasta constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 8 ani, conform art. 2721 din Legea privind societatile comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

- b) daca sumele acordate administratorului sunt sub forma de imprumut, trebuie mentionat ca exista prevederi in Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare referitoare la acordarea de imprumuturi, conform carora:

- art. 1444 alin. 1 din lege prevede ca este interzisa acordarea de imprumuturi administratorilor, cu exceptia celor prevazute la alin. 3;

- art. 1444 alin. 3 din lege permite totusi acordarea de imprumuturi administratorilor in limita echivalentului in lei al sumei de 5.000 euro;

- incalcarea acestor prevederi constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 3 ani, conform art. 272 alin. 1 pct. 3 din Legea 31/1990 ;

- din formularea art. 272 alin. 1 pct. 3 din lege rezulta ca, in fapt, interdictia referitoare la acordarea unor imprumuturi mai mari de 5.000 euro in cazul administratorilor se aplica si fondatorilor, directorilor sau reprezentantilor legali ai societatii, care se se imprumuta, sub orice forma, direct sau printr-o persoana interpusa, cu alte cuvinte interdictia se aplica si asociatilor;

- este adevarat ca prevederile art. 1444 din Legea 31/1990 se refera la administrarea societatilor pe actiuni, fara sa existe dispozitii exprese cu privire aplicabilitatea ei in cazul societatilor cu raspundere limitata, insa cel mai prudent este sa se interpreteze ca ele sunt aplicabile si SRL-urilor;

- nerespectarea acestor dispozitii atrage raspunderea materiala a asociatului pentru daunele produse societatii, precum si raspunderea penala a acestuia conform art. 272 alin. 1 din Legea 31/1990.

Totodata, pentru sumele ridicate in numerar, sunt incidente si prevederile Legii 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile ulterioare. Potrivit acestei legi, efectuarea operatiunilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele trebuie raportate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, in cel mult 10 zile lucratoare de la data operatiunilor(art. 3 alin. 6, art. 8 lit. k si art. 15 din Legea 656/2002 ). In baza acestor raportari, Oficiul poate decide analizarea tranzactiei, in masura in care o considera suspecta, in conformitate cu medologia specifica in domeniu.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei:


Votati articolul "Legea prevede o perioada maxima pentru decontarea avansurilor?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Impozit?

Intrebare: Buna ziua,

In anul 2009 am luat in arenda o suprafata de 4 ha vie, in baza unui contract de arendare semnat intre mine arendasul si proprietar, contract vizat de consiliul local al localitatii unde se afla via. Este singurul document act pe care l-am incheiat. Plata arendei am facut-o conform contractului, anual, 30% din productie, de asemenea impozitele pe pamant vie platite de mine la primarie. Mentionez ca nu realizez venituri rezultate din vanzarea strugurilor sau vinului.
Intrebare: in cazul de fata, daca trebuie sau trebuia...?? sa anunt Administratia financiara din localitatea unde locuiesc ?? despre existenta acestui contract de arendare pentru a mai plati ceva. In contractul incheiat de arendare si vizat de Consiliul local de acolo nu se specifica nicaieri asa ceva, nu am fost instiintata de nici o instiutie ca ar trebui declarata aceasta vie. Intamplator, m-am sesizat citind ca se impoziteaza si veniturile obtinute din arendarea unor terenuri/bunuri, asta in cazul proprietarului, care sincer nu stiu daca le plateste, asta oricum nu ma intereseaza pe mine.
Va multumesc!

Raspuns: Multumesc de amabilitatea pe care ati avut-o in incercarea de a da un raspuns la intrebarea mea....... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 22 Aprilie 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Cele 6 modificari din Codul fiscal de care depinde economia Romaniei

    • Mai multe modificari sunt aduse pe ultima suta de metri in structura Codului fiscal, in forma adoptata de Senat, dupa ce analistii si liderii partidelor politice au precizat, in repetate randuri, ca tensiunile din contextul global actual, economic si politic, obliga la o prudenta mult mai mare in luarea deciziilor. La 1 septembrie a fost adoptat in Senat proiectul noului Cod Fiscal, cu amendamentele convenite de liderii partidelor politice parlamentare. Vo...» citeste mai departe aici

  • Declaratii fiscale cu termen in septembrie 2015

    • In lista de mai jos regasiti declaratiile fiscale pe care trebuie sa le depunem la Fisc in luna septembrie 2015 pana la termenele-limita stabilite de institutie. Iata termenele pana la care se depun declaratiile, alaturi de obligatiile declarative pe care trebuie sa le indeplinim in intervalul anuntat 7 septembrie Declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimest...» citeste mai departe aici

  • Proiect Ordin de modificare si completare a unor reglementari contabile

    • MINISTERUL FINANtELOR PUBLICE Ordin de modificare si completare a unor reglementari contabile In baza art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 4 alin. (1) si ale art. 44 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ministrul finantelor publice emite urmator...» citeste mai departe aici

  • Codul fiscal a fost aprobat de Parlament. Principalele amendamente

    • Forma finala a Codului fiscal a fost aprobata de Parlament, for decizional, cu  279 voturi "pentru", 8 "impotriva" si 5 abtineri. Codul fiscal a fost aprobat pe articole, iar principalele modificari se refera la reducerea cotei de TVA, impozitul pe constructii si supraaciza la carburanti. Astfel, ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a redat principalele prevederi ale Codului Fiscal. Dintre acestea retinem reducerea cotei TVA...» citeste mai departe aici

  • Achizitie licenta. Cum procedam cand factura emisa e gresita si care sunt inregistrarile contabile?

    • Analiza noastra de azi are ca punct de pornire o societate S.R.L., platitoare de TVA, inregistrata in ROI, care achizitioneza de la o firma din Canada o licenta software pentru uz intern (licenta se obtine prin downloadare pe internet). Firma din Canada este inregistrata in scopuri de TVA in Europa, avand numar de TVA cu EU XXXXXXX. Factura emisa de firma din Canada contine ca rubrica separata - TVA de 24%. S-a procedat corect? Care sunt implicatiile fiscale si inregistrarile...» citeste mai departe aici

  • Noi reguli pentru intreprinderile debutante. Prevederile aduse de 679/2015

    • Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial nr. 0654 din 28 august 2015 s-a publicat HG 679 din 19 August 2015. In concret, HG nr. 679 din 19 August 2015 reprezinta hotararea privind modificarea ºi completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii ºi dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 96/2011 ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X