Stiri si analize economice
Arhiva
Aplicarea Ordonantei 30 din 2011 pentru impozite si taxe locale



detalii aici

Cauti un loc de munca?


Calculeaza salarizare
Salariul Dvs.
Persoane in intretinere
Pentru calculul detaliat apasati aici
Firme de contabilitate
Munteanu Ionela Birou Expert Contabil
Constanta
Expertiza contabila, consultanta fiscala, intocmir...
IQCONTABILITATE
Bucuresti
Servicii financiar contabile - inregistrari , evid...
Vezi firme de contabilitate Firme audit
Munteanu Ionela - Birou Expert Contabil
Constanta
Expertiza contabila, consultanta fiscala, intocmir...
2 SFERO SRL
Cluj Napoca
SFERO SRL este o societate de contabilitate,audit ...
Vezi firme de audit Contabili particulari
IONELA MESESAN PFA
Timisoara
Sunt expert contabil, cu o experienta de peste 20 ...
Munteanu Ionela-Birou Expert Contabil
Constanta
Expertiza contabila, consultanta fiscala, intocmir...
Vezi contabili particulari

Contabilul.ro arrow Studii de caz Legea prevede o perioada maxima pentru decontarea avansurilor?


Legea prevede o perioada maxima pentru decontarea avansurilor?

Cuvinte cheie: administrator, reglementari contabile, codul fiscal

Intrebare: Doresc sa stiu cat timp se pot mentine pe contul de 542 sume ridicate din casa/banca unei societati romanesti de catre administratorul firmei. Precizati, daca exista, normele legale care prevad o anumita perioada maxima pentru decontarea avansurilor de trezorerie ridicate. Administratorul care a ridicat banii sustine ca destinatia lor este realizarea unei investitii in achizitionarea unor utilaje din alta tara de la o persoana fizica, plati pentru care nu are documente, dar le va primi la finalizarea achitarii
 
Raspuns:
 
1. Un termen de decontare a avansului de 3 sau 4 zile lucratoare este prevazut de art. 29 din Regulamentul operatiilor de casa, aprobat prin Decretul nr. 209/1976.
Prevederile acestui Regulament sunt aplicabile numai in cazul institutiilor publice, asa cum rezulta din adresa M.F. nr. 3.700/25.11.1999, retinuta in Decizia Curtii Constitutionale nr. 13/2000 (incepand cu anul 1997, in legile bugetare anuale, cand se mentionau expres actele normative ce stateau la baza incasarii veniturilor bugetului de stat, Decretul nr. 209/1976 era mentionat ca baza legala pentru capitolul incasari si alte surse, cu specificatia <<valabil numai pentru institutiile publice>>).
 
 
Insa, termenul de decontare al unui avans de trezorerie, chiar si al unuia acordat administratorului, este stabilit in cadrul societatii, prin decizie interna, in cadrul procedurilor de control intern/politicilor contabile ale societatii, asa cum sunt ele descrise la pct. 309-317 din Reglementarile contabile conforme aprobate prin OMFP 3055/2009.
 
2. In mod normal, la ridicarea sumelor sub forma de avans trebuiau intocmite documente justificative (dispozitie de plata catre casierie), din care sa reiasa in mod clar pentru ce anume s-au acordat avansurile, chiar daca era vorba de administratorul societatii. Concret, in formular, la „scopul platii” trebuia mentionat in mod expres „pentru plata utilaje achizitionate de la o persoana fizica din tara X”.

Contabilitatea organizatiilor non-profit
Contabilitatea organizatiilor non-profit

Vezi detalii

Ghidul contabilului incepator
Ghidul contabilului incepator

Vezi detalii



 
Altminteri, daca nu exista nicio o justificare dovedita cu documente, la un eventual control al organelor fiscale/organelor Garzii Financiare, in baza principiului prevalentei economicului asupra juridicului (art. 11 alin. 1 din Codul fiscal si pct. 46 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a aprobate prin OMFP 3055/2009 ), acordarea de avansuri catre administratori/asociati poate fi reconsiderata, astfel incat sa reflecte continutul economic al unor asemenea operatiuni (ridicare de dividende, acordare de imprumuturi catre administratori/asociati etc.).
 
Astfel, din punct de vedere fiscal, avand in vedere prevederile art. 11 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile ulterioare, in baza carora organele fiscale pot reincadra tranzactiile dintre societatea comerciala (contribuabila) si persoanele afiliate (asociatii):
 
- a) acordarea avansurilor catre asociati poate fi tratata drept acordare de dividend, mai ales daca societatea inregistreaza profituri din anii precedenti ramase nerepartizate;
Exista si varianta ca sumele ridicate sa fie considerate drept „avansuri” din dividende, caz in care distribuirea de dividende, sub orice forma, din profituri fictive ori care nu puteau fi distribuite, in lipsa de situatie financiara sau contrarii celor rezultate din aceasta constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 8 ani, conform art. 2721 din Legea privind societatile comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
- b) daca sumele acordate administratorului sunt sub forma de imprumut, trebuie mentionat ca exista prevederi in Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare referitoare la acordarea de imprumuturi, conform carora:
 
- art. 1444 alin. 1 din lege prevede ca este  interzisa acordarea de imprumuturi administratorilor, cu exceptia celor prevazute la alin. 3;
 
- art. 1444 alin. 3 din lege permite totusi acordarea de imprumuturi administratorilor in limita echivalentului in lei al sumei de 5.000 euro;
 
- incalcarea acestor prevederi constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 3 ani, conform art. 272 alin. 1 pct. 3 din Legea 31/1990 ;
 
- din formularea art. 272 alin. 1 pct. 3 din lege rezulta ca, in fapt, interdictia referitoare la acordarea unor imprumuturi mai mari de 5.000 euro in cazul administratorilor se aplica si fondatorilor, directorilor sau reprezentantilor legali ai societatii, care se se imprumuta, sub orice forma, direct sau printr-o persoana interpusa,  cu alte cuvinte interdictia se aplica si asociatilor;
 
- este adevarat ca prevederile art. 1444 din Legea 31/1990 se refera la administrarea societatilor pe actiuni, fara sa existe dispozitii exprese cu privire aplicabilitatea ei in cazul societatilor cu raspundere limitata, insa cel mai prudent este sa se interpreteze ca ele sunt aplicabile si SRL-urilor;
 
- nerespectarea acestor dispozitii atrage raspunderea materiala a asociatului pentru daunele produse societatii, precum si raspunderea penala a acestuia conform art. 272 alin. 1 din Legea 31/1990.  
 
Totodata, pentru sumele ridicate in numerar, sunt incidente si prevederile Legii 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile ulterioare. Potrivit acestei legi, efectuarea operatiunilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele trebuie raportate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, in cel mult 10 zile lucratoare de la data operatiunilor(art. 3 alin. 6, art. 8 lit. k  si art. 15 din Legea 656/2002 ). In baza acestor raportari, Oficiul poate decide analizarea tranzactiei, in masura in care o considera suspecta, in conformitate cu medologia specifica in domeniu.
 
Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 22 Aprilie 2011

Votati articolul "Legea prevede o perioada maxima pentru decontarea avansurilor?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Trecerea de la tva la incasare la tva normal

Intrebare: Lamuriti-ma si pe mine cum este cu trecerea tva la incasare la tva normal.<br /> Firma este infiintata in oct 2013. Nu are rulaje in acest trimestru(trim 4 2013). Abia cum, in ianuarie incep rulajele. Este cu tva la incasare pe trimestru. Vreau sa trec la tva normal pe trimestru. Ce trebuie facut si ce trebuie depus si cand? De cand voi plati tva normal? In lege sunt scrise chestii generale si nu este prea explicit. Multumesc!

Raspuns: Deci pe 25 ianuarie nu pot nu pot depune 097, da? Eu treb sa depun neaparat in martie, pe 25. Asa e?... citeste tot raspunsul aici


Alte articole referitoare la administrator


» Se modifica Legea contabilitatii! Sistemul de raportare financiara sufera schimbari!

» Documente legale. Cum procedam in cazul unui contract de imprumut?

» Calcul impozit pe profit si inregistrari contabile. Trecerea la impozit pe profit


Contabilitate 45000 de contabili citesc zilnic stirile si modificarile legislative din domeniul CONTABILITATII. Aboneaza-te GRATUIT si vei primi CADOU raportul special "Codul Fiscal: Noile Proceduri contabile modificate in 2014" .

Noi apreciem opinia ta. Adauga comentariul tau acum








  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare



Adauga acest articol in site-ul tau

Alte articole referitoare la reglementari contabile, codul fiscal,


» Marci OSIM. Care va fi monografia contabila pentru obtinerea acestor marci?

» Avans incasat in lei. Cum gestionam o achizitie de utilaje intracomunitara?

» Subtilitati si fineturi: Tot ce nu stiai despre cheltuielile deductibile si nedeductibile!

Vezi toate articolele referitoare la reglementari contabile (218)

» Cand se impune obligatia de declarare a accizelor?

» Operatiune de vanzare teren si scutire TVA. Ce deducere se aplica?

» Documentar fiscal: Retinerea la sursa a impozitului pe venit

Vezi toate articolele referitoare la codul fiscal (3829)

Alte articole publicate in data de 22 Aprilie 2011






Top cautari




© 2014 Rentrop & Straton. All rights reserved.
Harta site  |   Contact  |   Termeni si conditii  |   Privacy policy RO  |   Privacy policy EN  |   RSS  



SATI