email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ghid fiscal pentru asociatiile de proprietari

situatii financiare anualeasociatii de proprietaripersoane fiziceimpozitcontributiiformularul 010

Principalele obligatii fiscale care revin asociatilor de proprietari.


Inregistrarea fiscala a asociatiilor de proprietari

Asociatiile de proprietari sunt constituite si functioneaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari.

Asociatiile de proprietari se inregistreaza fiscal la organele fiscale in a caror raza teritoriala isi au sediul fiscal.

Codul de identificare fiscala al asociatiei de proprietari este codul atribuit de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF).

In vederea atribuirii codului de inregistrare fiscala si eliberarii certificatului de inregistrare fiscala, asociatiile de proprietari au obligatia sa depuna la organul fiscal competent formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica” in termen de 30 de zile de la data infiintarii. Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de identificare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.

Certificatul de inregistrare fiscala se elibereaza in termen de 15 zile de la data depunerii declaratiei de inregistrare fiscala. Eliberarea certificatului de inregistrare fiscala nu este supusa taxelor de timbru.

La incetarea activitatii, certificatul de inregistrare fiscala se preda organelor fiscale, in vederea anularii, odata cu depunerea declaratiei de mentiuni.


Conducerea evidentelor contabile si fiscale

Asociatiile de proprietari au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in partida dubla sau in partida simpla, prin optiune, potrivit hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari.

Asociatiile de proprietari organizeaza si conduc contabilitatea in conformitate cu reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1969/2007 privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial.

Evidentele contabile sunt tinute in limba romana si in moneda nationala.

Evidentele contabile si fiscale trebuie pastrate la domiciliul fiscal al asociatiei sau pot fi incredintate spre pastrare unei societati autorizate sa presteze servicii de arhivare. In cazul in care evidentele contabile sunt tinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe langa datele arhivate in format electronic, asociatia este obligata sa pastreze si sa prezinte aplicatiile informatice cu ajutorul carora le-a generat.

Asociatiile de proprietari sunt obligate sa evidentieze veniturile realizate si cheltuielile efectuate aferente activitatilor economice desfasurate, prin intocmirea registrelor sau a oricaror documente prevazute de lege. Asociatiile de proprietari sunt obligate sa utilizeze pentru activitatea desfasurata documente primare si de evidenta contabila stabilite prin lege, si sa completeze integral rubricile formularelor, corespunzator operatiunilor inregistrate.

 
Obligatiile fiscale ale asociatiilor de proprietari pentru veniturile acordate persoanelor fizice


1. Venituri obtinute de presedinte, cenzori, alte persoane alese

Veniturile realizate de persoanele alese din cadrul asociatiilor de proprietari sub forma indemnizatiilor, remuneratiilor, primelor si altor sume, pot fi acordate in baza contractelor de mandat in baza Hotararii Generale a proprietarilor.

a) Remuneratiile, indemnizatiile primite de presedintele asociatiei de proprietari, cenzori sau de alte persoane, in baza contractului de mandat sunt venituri asimilate salariilor pentru care impozitul se determina potrivit art. 57 alin. (1) lit. b), prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora. Contributiile datorate de angajat si angajator sunt urmatoarele: CAS (10,5% si 20,8%); CASS (5,5% si 5,2%) ; 0,15 - 0,85% cota datorata de angajator pentru risc si accidente diferentiata in functie de clasa de risc.

Atentie! Nu se datoreaza contributia de somaj angajat si angajator indiferent daca au sau nu calitatea de pensionar.

Asociatia are obligatia sa completeze formularul 010 pentru inregistrarea in vectorul fiscal a impozitului pe venituri din salarii si a contributiilor sociale.

Impozitul pe veniturile din salarii si contributiile sociale se declara lunar pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care se obtin veniturile, in formularul 112 sectiunea A din Anexa 1.2. Plata acestor creante se face lunar la Bugetul statului si bugetul asigurarilor sociale pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza. Anual, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator se vor depune la unitatea fiscala, fisele fiscale, iar un exemplar al acestora se va inmana persoanelor respective.

b) Remuneratiile, indemnizatiile primite in baza contractelor/conventiilor de prestari servicii, incheiate conform Codului Civil.

b.1. Activitatea desfasurata in cadrul asociatiei poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul din urmatoarele criterii prevazute la art. 7 alin. (1), pct. 2.1 lit. a) - d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal:

- beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorii de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;

- in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala nu si cu capitalul propriu;

- platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;

- platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca in contul beneficiarului de venit.

In cazul reconsiderarii ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de platitorul si beneficiarul de venit. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza, potrivit art. 57 alin. (1) lit. b), prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora. Contributiile datorate de angajat si angajator sunt urmatoarele: CAS (10,5% si 20,8%); CASS (5,5% si 5,2%); Ĺžomaj (0,5% si 0,5%) cu exceptia pensionarilor; cota datorata de angajator pentru risc si accidente diferentiata in functie de clasa de risc 0,15% - 0,85%; contributia angajatorului pentru concedii si indemnizatii 0,85%.

Obligatiile declarative ale asociatiei de proprietari sunt aceleasi ca la pct. a), astfel: inregistrarea in vectorul fiscal, completarea si depunerea formularului 112, sectiunea A din Anexa 1.2.


b.2. In cazul in care activitatea nu este reconsiderata ca activitate dependenta, conform prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 82/2010, veniturile de natura profesionala altele decat cele salariale (obtinute in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil), se impoziteaza cu cota de impozit pe venit de 10% sau 16%, in functie de optiunea beneficiarului de venit. In acest caz se retine CAS-ul de 10,5% si cota de somaj de 0,5% datorata de angajat, sume care se calculeaza la venitul brut si se vireaza la bugetul asigurarilor sociale lunar pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza.

Declararea celor doua contributii se face in formularul 112 sectiunea C din Anexa 1.2, randul 18, iar impozitul pe veniturile rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului Civil, impozit retinut la venitul brut, se declara la randul 29 din Anexa nr. 1 al aceluiasi formular.

Atentie! Pentru impozit si contributii aferente acestor venituri nu se completeaza formularul 010 pentru inregistrarea in vectorul fiscal.

Persoanele fizice care au calitatea de pensionari si obtin astfel de venituri, datoreaza decat impozit in cota de 10% sau 16% in functie de optiune care se vireaza lunar la Bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a realizat venitul. Acest impozit se declara in formularul 100 la randul 10 „Impozit pe veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil”.

Important! Persoanele fizice care au realizat astfel de venituri si au platit impozit in cota de 10% au obligatia sa depuna pana la 15 mai a anului urmator, formularul 200. Indiferent daca sunt pensionari sau nu si indiferent de cota de impozit retinuta, aceste persoane au obligatia sa declare si sa plateasca trimestrial la Casa de Asigurari de Sanatate Judeteana, contributia individuala de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5%.


2. Venituri obtinute de administrator, personalul de curatenie si personalul de intretinere

Administratorul asociatiei poate fi o persoana fizica, atestata pentru functia de administrator care poate fi angajata printr-un contract individual de munca, sau o persoana juridica specializata si autorizata angajata printr-un contract de prestari servicii.

Personalul de intretinere si curatenie poate fi angajat fie cu contract individual de munca fie cu contract de prestari servicii conform Codului Civil

a) In situatia in care asociatiile de proprietari au angajati cu contract individual de munca cu timp normal sau cu timp partial, au urmatoarele obligatii fiscale:

- sa completeze formularul 010 pentru inregistrarea in vectorul fiscal a impozitului pe venituri din salarii si a contributiilor sociale;

- completarea si depunerea lunara a formularului 112 sectiunea A din Anexa 1.2 pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care se obtin veniturile, cu impozitul pe veniturile din salarii si contributiile obligatorii. Contributiile datorate de angajat si angajator sunt urmatoarele: CAS(10,5% si 20,8%); CASS (5,5% si 5,2%); Ĺžomaj (0,5% si 0,5%) cu exceptia pensionarilor; cota datorata de angajator pentru risc si accidente diferentiata in functie de clasa de risc 0,15% - 0,85%; contributia angajatorului pentru concedii si indemnizatii 0,85%; fondul de garantare de 0,25% datorat de angajator;

- plata impozitului pe venituri din salarii si a contributiilor obligatorii pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza;

- depunerea anuala, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator a fiselor fiscale si inmanarea unui exemplar al acestora persoanelor fizice care au obtinut astfel de venituri.

b) In situatia in care asociatiile de proprietari au incheiate contracte de prestari servicii conform Codului Civil.

b.1. In cazul in care activitatea este reconsiderata ca activitate dependenta, aceste venituri sunt asimilate veniturilor din salarii si se respecta aceleasi obligatii declarative ca la pct. 2 lit. a), astfel:

- completarea formularul 010 pentru inregistrarea in vectorul fiscal a impozitului pe venituri din salarii si a contributiilor sociale daca nu exista deja;

- completarea si depunerea lunara a formularului 112 sectiunea A din Anexa 1.2 pana pe 25 a lunii urmatoare celei in care se obtin veniturile cu impozitul pe veniturile din salarii si contributiile obligatorii. Contributiile datorate de angajat si angajator sunt urmatoarele: CAS(10,5% si 20,8%); CASS (5,5% si 5,2%); Ĺžomaj (0,5% si 0,5%) cu exceptia pensionarilor; cota datorata de angajator pentru risc si accidente diferentiata in functie de clasa de risc 0,15% - 0,85%; contributia angajatorului pentru concedii si indemnizatii 0,85%; fondul de garantare de 0,25% datorat de angajator;

- plata impozitului pe venituri din salarii si a contributiilor obligatorii pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza.

- depunerea anuala, pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator a fiselor fiscale si inmanarea unui exemplar al acestora persoanelor fizice care au obtinut astfel de venituri.

b.2. In cazul in care activitatea nu este reconsiderata ca activitate dependenta, veniturile de natura profesionala altele decat cele salariale (obtinute in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil), se impoziteaza cu cota de impozit pe venit de 10% sau 16%, in functie de optiunea beneficiarului de venit.

In acest caz se retine CAS-ul de 10,5% si cota de somaj de 0,5% datorata de angajat, sume care se calculeaza la venitul brut si se vireaza la bugetul asigurarilor sociale de stat, lunar pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza.

Declararea celor doua contributii se face in formularul 112 sectiunea C din Anexa 1.2, randul 18, iar impozitul pe veniturile rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului Civil, impozit retinut la venitul brut, se declara la randul 29 din Anexa nr. 1 al aceluiasi formular.

Atentie! Pentru impozit si contributii aferente acestor venituri nu se completeaza formularul 010 pentru inregistrarea in vectorul fiscal.

Persoanele fizice care au calitatea de pensionari si obtin astfel de venituri, datoreaza decat impozit in cota de 10% sau 16% in functie de optiune si se vireaza lunar la Bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care se realizeaza. Acest impozit se declara in formularul 100 la randul 10 „Impozit pe veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil”.

Pentru persoanele fizice care realizeaza astfel de venituri, asociatia are obligatia sa depuna, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv, a anului urmator, pentru anul expirat, formularul 205 „Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit”, pentru impozitul retinut la sursa si virat la bugetul de stat.

Important! Persoanele fizice care au realizat astfel de venituri si au platit impozit in cota de 10% au obligatia sa depuna pana la 15 mai a anului urmator, formularul 200. Indiferent daca sunt pensionari sau nu si indiferent de cota de impozit retinuta, aceste persoane au obligatia sa declare si sa plateasca trimestrial la Casa de Asigurari de Sanatate Judeteana, contributia individuala de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5%.


Alte precizari

Asociatiile de proprietari sunt scutite de la plata impozitului pe profit daca veniturile obtinute din activitati economice sunt sau urmeaza a fi utilizate pentru imbunatatirea utilitatilor si a eficientei cladirii, pentru intretinerea si repararea proprietatii comune, conform art. 15 alin. (1) lit. h) din Codul Fiscal.

Daca aceste venituri nu sunt utilizate in scopurile de mai sus, asociatiile de proprietari au urmatoarele obligatii fiscale:

- sa calculeze impozitul pe profitul realizat, conform evidentelor, in cota de 16% si sa-l vireze la bugetul de stat;

- sa depuna, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator, formularul 101 „Declaratie privind impozitul pe profit”;

- sa plateasca impozitul pe profit anual pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator anului expirat.


Depunerea situatiilor financiare anuale

Asociatiile de proprietari care opteaza pentru conducerea contabilitatii in partida simpla trebuie sa depuna la compartimentele specializate in sprijinirea si indrumarea asociatiilor de proprietari din cadrul consiliilor locale situatia soldurilor elementelor de activ si pasiv, pana la data de 1 martie pentru situatia existenta la 31 decembrie si pana la data de 1 septembrie pentru situatia existenta la 30 iunie.

Asociatiile de proprietari care opteaza pentru conducerea contabilitatii in partida dubla trebuie sa depuna bilant contabil, conform prevederilor legale, in termen de 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar.


Sanctiuni

Se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 1.000 la 5.000 lei urmatoarele fapte:

- nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala sau de mentiuni;

- neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege;

- neindeplinirea obligatiei de a inscrie codul de inregistrare fiscala pe documentele emise;

- nerespectarea obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale.

*

Baza legala: Legea nr. 230/2007 privind infiintarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 490/23.08.2007; Hotararea Guvernului nr. 1.588/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007 privind infiintarea si functionarea asociatiilor de proprietari, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43/18.01.2008; Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927/23.12.2003; art. 219 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941/29.12.2003; Ordinul presedintelui ANAF nr. 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de retinere la sursa, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70/30.01.2008; Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 82/2010 pentru modificarea art. 7 alin. (1) pct. 2 subpct. 2.1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum si pentru modificarea art. III din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal si alte masuri financiar-fiscale; Hotararea Guvernului nr. 1.397/2010 privind modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 897/31.12.2010.

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
situatii financiare anualeasociatii de proprietaripersoane fiziceimpozitcontributiiformularul 010


Data aparitiei: 02 Iunie 2011

Votati articolul "Ghid fiscal pentru asociatiile de proprietari":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X