Valabil la 17.08.2011
Activitatea derulata de persoanele inregistrate ca PFA este reglementata printr-o serie de dispozitii care stabilesc cadrul legislativ aferent atat activitatii in sine, cat si incasarilor obtinute de pe urma acestor activitati. Ce registre vor fi obligatorii in cazul unui PFA, cod CAEN 8622, in afara de registrul Incasari si Plati si Registrul Inventar? In plus, in cazul in care se efectueaza achizitii pentru nevoile cabinetului, va mai fi necesara intocmirea NIR-ului si a bonului de consum pentru consumul materialelor?
Din punct de vedere contabil, in concordanta cu OMEF 1040/2004 pentru aprobarea normelor metodologice de organizare a contabilitatii in partida simpla si a prevederilor codului fiscal de la art. 48 si 49 - registrele obligatorii in cazul activitatilor desfasurate in mod independent (PFA) sunt:
- registrul inventar;
- registrul jurnal de incasari si plati.
Cu privire la documentele justificative, sunt aplicabile prevederile OMEF 3512/2008. Conform acestuia, sunt doar 6 cazuri in care NIR-ul este obligatoriu. In rest, inregistrarea in contabilitate se face pe baza documentului de livrare.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
SGR Sistemul Garantie-Returnare Obligatii fiscal-contabile
Extras din OMF 3512/2008:
"Grupa a III-a
Bunuri de natura stocurilor
Nota de receptie si constatare de diferente (cod 14-3-1a)
b) Se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare
c) In alte cazuri decat cele mentionate la lit. b), receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.)".
Prin urmare, PFA-ul nu are obligatia de a intocmi nota de intrare receptie atata vreme cat achizitiile sunt efectuate cu factura. In ceea ce priveste bonul de consum, se considera necesara intocmirea acestuia pentru a justifica consumul materialelor.