Atentie, Contabili!
Cititi si descoperiti toate noutatile fiscale care va afecteaza activitatea!
Descarcati gratuit Raportul Special -
"Codul Fiscal: noile Proceduri Contabile modificate in 2014"

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Stiri si analize economice
Arhiva
Aplicarea Ordonantei 30 din 2011 pentru impozite si taxe locale



detalii aici

Cauti un loc de munca?


Calculeaza salarizare
Salariul Dvs.
Persoane in intretinere
Pentru calculul detaliat apasati aici
Firme de contabilitate
ANGEL ACCOUNTING SERVICES SRL
Satu Mare
Societate membra CECCAR, oferim servicii complete ...
1 SFERO SRL
Cluj Napoca
SFERO SRL este o societate de contabilitate,audit ...
Vezi firme de contabilitate Firme audit
2 SFERO SRL
Cluj Napoca
SFERO SRL este o societate de contabilitate,audit ...
ANDERSSEN CONSULTING GROUP
Bucuresti
Anderssen Consulting este o firma de consultanta c...
Vezi firme de audit Contabili particulari
3 SFERO SRL
Cluj Napoca
SFERO SRL este o societate de contabilitate,audit ...
ANDREEA SUCIU
Cluj Napoca
Expert contabil, PFA, ofer seriozitate si profesio...
Vezi contabili particulari

Contabilul.ro arrow Studii de caz Studiu de caz: Procedura de scadere din gestiune a produselor deteriorate


Studiu de caz: Procedura de scadere din gestiune a produselor deteriorate

Cuvinte cheie: gestiune, inregistrari contabile, HG 831/2004, OMEF 3512/2008, OMFP 2861/2009

Valabil la 30.08.2011

Scaderea din gestiune a produselor deteriorate se dovedeste a fi o operatiune necesara in nenumarate situatii. Una dintre acestea este si cea in care produsele sunt deteriorate de anumiti factori externi fara sa existe o parte vinovata care sa poata fi trasa la raspundere. Intr-un astfel de caz, vor trebui identificate actele de intocmit pentru scaderea din gestiunea de stocuri. In plus, cum vor fi inscrise in contabilitate aceste operatiuni?

Mai intai, va trebui intocmita inventarierea stocului de marfa/ produse finite, iar din listele de inventariere si din procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa reiasa situatia produselor respective (care sunt, cantitatea, pretul unitar si valoarea de achizitie, motivele pentru este necesara scoaterea lor din gestiune - deteriorare stocuri - , propuneri pentru reglarea situatiei). Aceste documente se prezinta administratorului societatii, care decide asupra modului de valorificare a rezultatelor inventarierii (pct. 42 si pct. 43 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009).
 
Pentru scoatere din uz a marfurilor se va intocmi formularul Proces-Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA). Functiunea si continutul minimal al acestui document se regasesc in anexele 2, respectiv 3 la OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.
 
Aceste bunuri trebuie distruse (operatiune ce se consemneaza intr-un proces-verbal) si predate apoi catre o firma specializata in colectarea/distrugerea produselor degradate (spre exemplu, firma de salubritate), pe baza de aviz de insotire a marfii, in care se mentioneaza "Nu se factureaza. Bunuri expirate/degradate calitativ/distruse. Este interzisa valorificarea".
 
Pe baza acestor documente se procedeaza la scoaterea din gestiune a bunurilor cu termen de valabilitate expirat ori degradate, dupa caz.
 
Din punct de vedere al TVA, operatiunea de predare a produselor degradate nu constituie livrare de bunuri, pentru care ar fi necesara colectarea TVA, daca sunt respectate conditiile prevazute la art. 128 alin. 8 lit. b din Codul fiscal si pct. 6 alin. 12 din Normele metodologice de aplicare (bunurile nu sunt imputabile, degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente - liste de inventariere, proces-verbal, referat aprobat de conducerea societatii etc. - si se face dovada ca bunurile au fost distruse si nu au mai intrat in circuitul economic - proces-verbal de distrugere a bunurilor, contract cu societatea specializata, avizul de insotire a marfii etc.). De asemenea, taxa dedusa initial la achizitia produselor respective nu trebuie ajustata conform art. 145 alin. 3 din Codul fiscal .
 
In privinta impozitului pe profit, cheltuielile inregistrate in contabilitate cu ocazia scoaterii din gestiune a acestor produse sunt nedeductibile fiscal, nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile conform art. 21 alin. 1 din Codul fiscal. Totusi, in masura in care este vorba si de marfuri degradate datorita unor cauze ce se incadreaza la perisabilitati conform HG 831/2004 , atunci o parte din aceste cheltuieli poate fi deductibila in limitele de perisabilitate si cu respectarea conditiilor prevazute de acest act normativ, in baza art. 21 alin. 3 lit. d din Codul fiscal.
 
Pe baza procesului verbal de casare, inregistrarile contabile sunt:
671 " Cheltuieli privind pierderi din calamitati" =345"Produse finite"
671 este nedeductibil partea care nu se incadreaza in limitele de perisabilitate conform HG 831/2004.
 

Circulara Contabilului Roman
Circulara Contabilului Roman

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii Institutiilor Publice
Cartea Verde a Contabilitatii Institutiilor Publice

Vezi detalii



In cazul in care nu se respecta prevederile din punct de vedere al TVA privind casarea, potrivit precizarilor mai sus mentionate, se colecteaza TVA prin articolul contabil:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe"=4427 "Tva colectata"
 
Asadar, in cazul in care produsele deteriorate nu mai pot fi recuperate in niciun fel se respecta procedura mai sus mentionata.
Pentru deseurile rezultate in urma casarii in cazul in care se poate proceda la  valorificarea acestora prin vanzare se vor efectua urmatoarele inregistrari contabile:
 
1. Receptia deseurilor:
 
346 = 711
"Produse reziduale" "Venituri aferente costurilor
   stocurilor de produse"
2. Valorificarea deseurilor prin vanzare:
 
4111 = 703
                                 "Clienti"        "Venituri din vanzarea
          produselor reziduale"
 
3. Descarcarea gestiunii de produsele vandute:
 
711 = 346
    "Venituri aferente costurilor           "Produse reziduale"
                   stocurilor de produse"
 
Pentru vanzarea deseurilor industriale reciclabile (deseuri metalice feroase, deseuri metalice neferoase, deseuri de hartii-cartoane, deseuri de sticla -sparturi de sticla, deseuri de mase plastice, deseuri de cauciuc - anvelope uzate, camere de aer si articole din cauciuc uzate, deseuri textile) se aplica taxarea inversa conform art. 160 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
Ti-a placut acest articol? Trimite-l si prietenilor tai!


Data aparitiei: 29 August 2011

Votati articolul "Studiu de caz: Procedura de scadere din gestiune a produselor deteriorate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Factura Italia

Intrebare: Care este regimul fiscal in ceea ce priveste TVA pentru urmatoarea situatie: o societate persoana impozabila romanesca inregistrata in scop de TVA in Romania presteaza servicii pe teritoriul Romaniei (punere in functiune a masinilor unelte) pentru o persoana juridica (furnizorul de utilaje) inregistrata in scop de TVA din Italia (cod valid de TVA). Intrebarile sunt: - factura pentru serviciul prestat, va fi intocmita catre persoana impozabila din Italia cu TVA 24%, mergand pe regula generala conform Titlui II TVA din Codul fiscal sau - Factura va fi intocmita fara TVA catre persoana impozabila din Italia, specificandu-se pe factura baza legala, respective scutit conform art. 133 pct. 2 din Codul Fiscal. P S . Intre cele doua societatii exista un contract de prestari servicii, prestatorul fiind societatea romaneasca beneficiar societatea italiana, durata prestarii serviciilor de montaj executate in Romania de firma italiana (prin firma romaneasaca ca agent ) nu depaseste 6 luni de zile.

Raspuns: In opinia mea se aplica regula stabilita de art 133 (2)- facturati fara tva... citeste tot raspunsul aici


Alte articole referitoare la gestiune


» Valorificare marfa deteriorata. Se ajusteaza TVA dedus la cumparare?

» De ce si cum se plateste acciza diferentiata la motorina?

» Recuperarea accizei de catre transportatori se aplica din 15 iulie


Contabilitate 45000 de contabili citesc zilnic stirile si modificarile legislative din domeniul CONTABILITATII. Aboneaza-te GRATUIT si vei primi CADOU raportul special "Codul Fiscal: noile Proceduri Contabile modificate in 2014" .

Noi apreciem opinia ta. Adauga comentariul tau acum








  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare



Comentarii articol
Postat de: my*****
  avem o firma de import export,legume fructe si am facut citeva importuri din care a rezultat aruncarea la vreo 10t de marfa cum ma pot scadea din contabilitate fara a da tva pe acele 10t de marfa stricata.
Data adaugarii: 31-Mai-2013

Postat de: user
  buna ziua! anul trecut am infiintat un mag cu articole de pescuit, am cateva produse al caror termen de valabilitate a expirat si le-am retras de la vanzare. cum ma pot sa le scad din gestiune? am citit mai sus ca tr predate unei firme colectoare dar cei de la salubritate din orasul nostru nu stiu nimic in legatura cu acest procedeu si nu imi elibereaza niciun document de predare. va multumesc!
Data adaugarii: 24-Iul-2012

Adauga acest articol in site-ul tau

Alte articole referitoare la inregistrari contabile, HG 831/2004, OMEF 3512/2008, OMFP 2861/2009,


» Cum inregistram si declaram o factura omisa initial?

» Carta drepturilor si obligatiilor contribuabililor pe timpul desfasurarii inspectiei fiscale

» Contabilitate pentru Institutii Publice. Cartea care le-ntrece pe toate si simplifica materia 100%

Vezi toate articolele referitoare la inregistrari contabile (814)

» Marfuri lipsa la inventar si marfuri degradate. Cum facem inregistrarile contabile?

» Perisabilitati peste limitele maxime admise | Tratament fiscal si inregistrari contabile

» Studiu de caz: Tratamentul contabil aplicat in cazul marfurilor expirate

Vezi toate articolele referitoare la HG 831/2004 (5)

» Decalaj intre marfa sosita si nereceptionata. Cum avem grija ca CMR-ul sa fie completat corect?

» Minus la inventar. Care vor fi inregistrarile contabile?

» Marfuri lipsa pe durata transportului. Cum gestionam situatia din punct de vedere contabil si fiscal?

Vezi toate articolele referitoare la OMEF 3512/2008 (83)

» Minus la inventar. Care vor fi inregistrarile contabile?

» Minus la inventar. Cum se fac inregistrarile contabile?

» Cum se elimina din balanta contabila creantele prescrise?

Vezi toate articolele referitoare la OMFP 2861/2009 (46)

Alte articole publicate in data de 29 August 2011






Top cautari





© 2014 Rentrop & Straton. All rights reserved.
Harta site  |   Contact  |   Termeni si conditii  |   Privacy policy RO  |   Privacy policy EN  |   RSS  



SATI