Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Legea 70/2015

Studiu de caz: Procedura de scadere din gestiune a produselor deteriorate

Valabil la 30.08.2011

Scaderea din gestiune a produselor deteriorate se dovedeste a fi o operatiune necesara in nenumarate situatii. Una dintre acestea este si cea in care produsele sunt deteriorate de anumiti factori externi fara sa existe o parte vinovata care sa poata fi trasa la raspundere. Intr-un astfel de caz, vor trebui identificate actele de intocmit pentru scaderea din gestiunea de stocuri. In plus, cum vor fi inscrise in contabilitate aceste operatiuni?

Mai intai, va trebui intocmita inventarierea stocului de marfa/ produse finite, iar din listele de inventariere si din procesul-verbal privind rezultatele inventarierii trebuie sa reiasa situatia produselor respective (care sunt, cantitatea, pretul unitar si valoarea de achizitie, motivele pentru este necesara scoaterea lor din gestiune - deteriorare stocuri - , propuneri pentru reglarea situatiei). Aceste documente se prezinta administratorului societatii, care decide asupra modului de valorificare a rezultatelor inventarierii (pct. 42 si pct. 43 din Normele privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009).

Pentru scoatere din uz a marfurilor se va intocmi formularul Proces-Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA). Functiunea si continutul minimal al acestui document se regasesc in anexele 2, respectiv 3 la OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile.

Aceste bunuri trebuie distruse (operatiune ce se consemneaza intr-un proces-verbal) si predate apoi catre o firma specializata in colectarea/distrugerea produselor degradate (spre exemplu, firma de salubritate), pe baza de aviz de insotire a marfii, in care se mentioneaza "Nu se factureaza. Bunuri expirate/degradate calitativ/distruse. Este interzisa valorificarea".

Pe baza acestor documente se procedeaza la scoaterea din gestiune a bunurilor cu termen de valabilitate expirat ori degradate, dupa caz.

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile

Vezi detalii

Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale
Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale

Vezi detalii



Din punct de vedere al TVA, operatiunea de predare a produselor degradate nu constituie livrare de bunuri, pentru care ar fi necesara colectarea TVA, daca sunt respectate conditiile prevazute la art. 128 alin. 8 lit. b din Codul fiscal si pct. 6 alin. 12 din Normele metodologice de aplicare (bunurile nu sunt imputabile, degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente - liste de inventariere, proces-verbal, referat aprobat de conducerea societatii etc. - si se face dovada ca bunurile au fost distruse si nu au mai intrat in circuitul economic - proces-verbal de distrugere a bunurilor, contract cu societatea specializata, avizul de insotire a marfii etc.). De asemenea, taxa dedusa initial la achizitia produselor respective nu trebuie ajustata conform art. 145 alin. 3 din Codul fiscal .

In privinta impozitului pe profit, cheltuielile inregistrate in contabilitate cu ocazia scoaterii din gestiune a acestor produse sunt nedeductibile fiscal, nefiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile conform art. 21 alin. 1 din Codul fiscal. Totusi, in masura in care este vorba si de marfuri degradate datorita unor cauze ce se incadreaza la perisabilitati conform HG 831/2004 , atunci o parte din aceste cheltuieli poate fi deductibila in limitele de perisabilitate si cu respectarea conditiilor prevazute de acest act normativ, in baza art. 21 alin. 3 lit. d din Codul fiscal.

Pe baza procesului verbal de casare, inregistrarile contabile sunt:
671 " Cheltuieli privind pierderi din calamitati" =345"Produse finite"
671 este nedeductibil partea care nu se incadreaza in limitele de perisabilitate conform HG 831/2004.

In cazul in care nu se respecta prevederile din punct de vedere al TVA privind casarea, potrivit precizarilor mai sus mentionate, se colecteaza TVA prin articolul contabil:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe"=4427 "Tva colectata"

Asadar, in cazul in care produsele deteriorate nu mai pot fi recuperate in niciun fel se respecta procedura mai sus mentionata.
Pentru deseurile rezultate in urma casarii in cazul in care se poate proceda la valorificarea acestora prin vanzare se vor efectua urmatoarele inregistrari contabile:

1. Receptia deseurilor:

346 = 711
"Produse reziduale" "Venituri aferente costurilor
stocurilor de produse"
2. Valorificarea deseurilor prin vanzare:

4111 = 703
"Clienti" "Venituri din vanzarea
produselor reziduale"

3. Descarcarea gestiunii de produsele vandute:

711 = 346
"Venituri aferente costurilor "Produse reziduale"
stocurilor de produse"

Pentru vanzarea deseurilor industriale reciclabile (deseuri metalice feroase, deseuri metalice neferoase, deseuri de hartii-cartoane, deseuri de sticla -sparturi de sticla, deseuri de mase plastice, deseuri de cauciuc - anvelope uzate, camere de aer si articole din cauciuc uzate, deseuri textile) se aplica taxarea inversa conform art. 160 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 29 August 2011


Votati articolul "Studiu de caz: Procedura de scadere din gestiune a produselor deteriorate":
Rating:

Nota: 3 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Reduceri comerciale si financiare

Intrebare: Care sunt implicatiile reducerilor comerciale si financiare in situatiile financiare? Ce implicatii au asupra acestora?

Raspuns: Reduceri comerciale primite (ct. 609) se vor cuprinde la rd. 17 Alte cheltuieli financiare...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 29 August 2011 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: my*****
avem o firma de import export,legume fructe si am facut citeva importuri din care a rezultat aruncarea la vreo 10t de marfa cum ma pot scadea din contabilitate fara a da tva pe acele 10t de marfa stricata.
Data adaugarii: 31-Mai-2013
Postat de: user
buna ziua! anul trecut am infiintat un mag cu articole de pescuit, am cateva produse al caror termen de valabilitate a expirat si le-am retras de la vanzare. cum ma pot sa le scad din gestiune? am citit mai sus ca tr predate unei firme colectoare dar cei de la salubritate din orasul nostru nu stiu nimic in legatura cu acest procedeu si nu imi elibereaza niciun document de predare. va multumesc!
Data adaugarii: 24-Iul-2012
Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Regimul compensarii datoriilor intre firme. Rezolvarea propusa de consultantul fiscal

    • In cazul analizat in randurile urmatoare, avem ca subiect o societate care achizitioneaza un echipament tehnologic in suma de 250.000 RON. Profitul impozabil aferent trimestrului in care are loc achizitia este in suma de 180.000 RON. Cum se calculeaza impozitul pe profitul reinvestit, precum si modul de reflectare in rezerva legala, conform art 19 Cod Fiscal? Da, compensarea  intre persoane juridice se poate face si pentru dividende, care se incadreaza in baza legala,...» citeste mai departe aici

  • Raportarea contabila la 30 iunie 2015. Termen 17 august 2015. Sunt 5 modificari fata de sistemul de raportare din 2014!

    • A fost publicat proiectul de ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2015 a operatorilor economici si pentru modificarea si completarea unor reglementari contabile. Mai jos va prezentam si noutatile pe care le aduce proiectul, prin comparatie cu sistemul de raportare contabila din 2014. Atentie! Se elimina stampila pentru una dintre proceduri! Mai jos gasiti detalii. Precizam, mai intai, ca potrivit prevederilo...» citeste mai departe aici

  • Grile fiscale pentru examenul din 2015: Consultant fiscal certificat!

    • Vreti sa deveniti consultant fiscal? Avem 120 de intrebari si raspunsuri care va ajuta sa treceti de acest examen cu brio! "Lucrarea Grile fiscale pentru examenul de consultant fiscal 2015 se adreseaza inclusiv celor care au absolvit deja acest examen si care doresc sa isi testeze cunostintele conform celor mai recente modificari legislative. De asemenea, lucrarea este ext...» citeste mai departe aici

  • Case de marcat si bacsis. Dosar

    •   Expert contabil Anca Ivanov             Actele normative de capatai care reglementeaza utilizarea caselor de marcat sunt Ordonanta de Urgenta nr. 28 din 25 martie 1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal, republicata si modificata de nenumarate ori, impreuna cu Hotararea nr. 479 din 18 aprilie 2003, republicata si modificata privind aprobare...» citeste mai departe aici

  • CASS pe ultimii trei ani se anuleaza. Ce alte categorii de contribuabili scapa de datorii?

    • In urma proiectului aprobat recent de Camera Deputatilor, contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) pe ultimii trei ani urmeaza sa fie anulata din oficiu de catre ANAF. Prin urmare, cei care datorau contributiile de asigurari sociale de sanatate din 2012 si pana in ianuarie 2015 sunt absolviti de aceasta obligatie. Legea care nu a fost inca promulgata prevede ca se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate datorata incepand cu 1 ianua...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Firmele sanctionate cu suspendarea activitatii isi vor putea recupera amenzile platite

    • Va informam ca in Monitorul Oficial, Partea I nr. 460 din 25 iunie 2015, a fost publicata Legea 166/2015  privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale care modifica OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. In prezent, persoanele sanctionate cu suspendarea activitatii (in urma depistarii in casele de marcat a unor sume nejustificate) pot sa is...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X