Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Achizitia intracomunitara de bunuri. Obligatii de inregistrare si declaratii de depus

TVAOMFP 30/2011achizitii intracomunitare
Intrebare:

O reprezentanta a unei firme straine in Romania vrea sa achizitioneze de la o firma din UE un echipament in valoare de 2000 de euro. Ce obligatii are in aceasta situatie din punct de vedere al TVA, inclusiv cele de inregistrare? Dar daca depaseste achizitii in valoare de 10.000 euro?

Raspuns:

Daca doriti sa efectuati o achizitie intracomunitara de bunuri - iar valoarea acesteia este mai mica de c/val a 10000 euro la cursul valutar al BNR valabil la data aderarii 1 euro = 3.3817, respectiv suma de 34.000, atunci operatiunea nu este impozabila in Romania, societatea neavand obligatii in ceea ce priveste inregistrarea in scopuri de TVA si nici in Registrul Operatorilor Intracomunitari (ROI), fiind aplicabile prevederile art 126 alin 4 si 5 din Codul fiscal si normele metodologice de aplicare ale acestuia, redate mai jos:
"(4) Prin derogare de la prevederile alin. (3) lit. a), nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare de bunuri care indeplinesc urmatoarele conditii:

a) sunt efectuate de o persoana impozabila care efectueaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care taxa nu este deductibila sau de o persoana juridica neimpozabila;

b) valoarea totala a acestor achizitii intracomunitare nu depaseste pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro, al carui echivalent in lei este stabilit prin norme.

Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii

Vezi detalii

Promotii si politici de discount
Promotii si politici de discount

Vezi detalii

Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori

Vezi detalii




(5) Plafonul pentru achizitii intracomunitare prevazut la alin. (4) lit. b) este constituit din valoarea totala, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, datorata sau achitata in statul membru din care se expediaza sau se transporta bunurile, a achizitiilor intracomunitare de bunuri, altele decat mijloace de transport noi sau bunuri supuse accizelor.

(6) Persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile, eligibile pentru derogarea prevazuta la alin. (4), au dreptul sa opteze pentru regimul general prevazut la alin. (3) lit. a). Optiunea se aplica pentru cel putin doi ani calendaristici.

Normele metodologice prevad:
5) Echivalentul in lei al plafonului pentru achizitii intracomunitare de 10.000 euro, prevazut la art. 126 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal , aplicabil in cursul unui an calendaristic, se determina pe baza cursului valutar de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la cifra miilor. Rotunjirea se face prin majorare cand cifra sutelor este egala sau mai mare decat 5 si prin reducere cand cifra sutelor este mai mica de 5, prin urmare plafonul este de 34.000 lei.

(6) In aplicarea art. 126 alin. (5), pentru calculul plafonului de achizitii intracomunitare se iau in considerare urmatoarele elemente:
a) valoarea tuturor achizitiilor intracomunitare, cu exceptia achizitiilor intracomunitare prevazute la alin. (7);
b) valoarea tranzactiei ce conduce la depasirea plafonului pentru achizitii intracomunitare;
c) valoarea oricarui import efectuat de persoana juridica neimpozabila in alt stat membru, pentru bunurile transportate in Romania dupa import.

(7) La calculul plafonului pentru achizitii intracomunitare nu se vor lua in considerare:
a) valoarea achizitiilor intracomunitare de produse accizabile;
b) valoarea achizitiilor intracomunitare de mijloace noi de transport;
c) valoarea achizitiilor de bunuri a caror livrare a fost o livrare de bunuri cu instalare sau montaj, pentru care locul livrarii se considera a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal ;
d) valoarea achizitiilor de bunuri a caror livrare a fost o vanzare la distanta, pentru care locul livrarii se considera a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 alin. (2) si (3) din Codul fiscal ;
e) valoarea achizitiilor de bunuri second-hand, de opere de arta, de obiecte de colectie si antichitati, asa cum sunt definite la art. 1522 din Codul fiscal , in cazul in care aceste bunuri au fost taxate conform unui regim special similar celui prevazut la art. 1522 din Codul fiscal in statul membru din care au fost livrate;
f) valoarea achizitiilor de gaze naturale si energie electrica a caror livrare a fost efectuata in conformitate cu prevederile art. 132 alin. (1) lit. e) si f) din Codul fiscal ."

In situatia in care valoarea achizitiei intracomunitare depaseste suma de 34.000 lei (c/val a 10.000 eur la cursul BNR din data aderarii), atunci societatea va solicita inregistrarea in scop de TVA conform art 153 indice 1 , conform art 126 alin 8 din Codul fiscal , si, in acelasi timp va solicita si inregistrarea in Registrul Operatorilor Intracomunitari conform art 1582 din Codul fiscal , inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare. Pentru inregistrarea speciala in scop de TVA conform art 153 1 se va depune forumularul cod 091 - Declaratia de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratia de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii" la organul fiscal (OPANAF 7/2010). Pentru inregistrarea in Registrul Operatorilor intarcomunitarei - se va depune Cererea cod 095 insotita de cazierul judiciar al asociatilor societatii (OMFP 2101/2010).

Contribuabilii inregistrati conform art. 153 indice 1 pentru achizitii intracomunitare de bunuri, prestari si achizitii de servicii intracomunitare au obligatia sa depuna "Decontul special de taxa", cod 301, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea operatiunilor mentionate, conform Ordinul presedintelui ANAF nr. 75/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata" modificat prin OMFP 30/2011, societatea va avea obligatia platii effective a TVA la bugetul de stat.

Decontul special de taxa trebuie depus numai pentru perioadele in care ia nastere exigibilitatea taxei.

De asemenea, societatea inregistrata conform art. 153 indice 1 CF are obligatia sa depuna pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, declaratia recapitulativa cod 390 VIES, conform Ordinul presedintelui ANAF nr. 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare".

Declaratia recapitulativa se depune pentru fiecare luna calendaristica in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru operatiunile prevazute la art. 153 indice 1 CF pentru care exista obligativitatea inregistrarii in scopuri de TVA.

Redam mai jos prevederile art 126 alin 8 din Codul fiscal :

" (8) In cazul in care plafonul pentru achizitii intracomunitare este depasit, persoana prevazuta la art. 126 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal va solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 1531 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal . Inregistrarea va ramane valabila pentru perioada pana la sfarsitul anului calendaristic in care a fost depasit plafonul de achizitii si cel putin pentru anul calendaristic urmator.

(9) Persoana prevazuta la art. 126 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal poate solicita anularea inregistrarii oricand dupa incheierea anului calendaristic urmator celui in care s-a inregistrat, conform art. 1531 alin. (5) din Codul fiscal . Prin exceptie, persoana respectiva ramane inregistrata in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal pentru toate achizitiile intracomunitare efectuate cel putin pentru inca un an calendaristic, daca plafonul pentru achizitii intracomunitare este depasit si in anul calendaristic care a urmat celui in care persoana a fost inregistrata.

In concluzie, o persoana impozabila care nu este inregistrata in scopuri de TVA in regim normal (nu a realizat o cifra de afaceri mai mare sau egala cu 35.000 euro), dar este platitoare de TVA pentru A.I.C., procedeaza astfel:
- achita efectiv TVA la bugetul general consolidat;
- raporteaza operatiunea la organul fiscal teritorial in baza decontului special de TVA cod 301;

De exemplu, sectiunea 1 denumita "Achizitii intracomunitare de bunuri
taxabile" cuprinde urmatoarele coloane:
- numar document/data. In aceasta coloana se inscrie factura furnizorului intracomunitar;
- valoarea in valuta;
- tipul valutei;
- cursul de schimb valutar. Pentru raportare se utilizeaza cursul de schimb valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizor;
- baza de impozitare;
- TVA datorata.
- raporteaza operatiunea la organul fiscal teritorial in baza declaratiei recapitulative cod 390 cu simbolul A in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri.

Decontul de TVA cod 301 si declaratia recapitulativa cod 390 se depun numai in perioada fiscala in care se realizeaza astfel de operatiuni. Depunerea acestor raportari fiscale se efectueaza pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc achizitia. Daca nu au loc achizitii, declaratiile fiscale mentionate nu trebuie depuse la organul fiscal.

Daca valoarea bunurilor achizitionate este sub 10.000 euro, nu aveti obligatia inregistrarii in scopuri speciale de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 27 Octombrie 2011


Votati articolul "Achizitia intracomunitara de bunuri. Obligatii de inregistrare si declaratii de depus":
Rating:

Nota: 2.92 din 5 din 13 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

PFA norma de venit

Intrebare: Scuzati-ma: m-am grabit. Este pensionar grad III.
Multumesc!

Raspuns: Avand in vedere prevederile Codului fiscal precum si a normelor de aplicare ale acestuia, pentru...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 27 Octombrie 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: user
Va rog sa-mi comunicati daca in cei 10.000 euro se include si taxa de livrare Adica sa zicem ca achiztionez bunuri in val. de 9500 euro iar transportul costa 1000 euro. Va multumesc!
Data adaugarii: 26-Feb-2015
Postat de: as*****
Buna ziua, Numele meu este Andrei si am o intrebare in legatura cu o operatiune de achizitie intracomunitara de bunuri si anume: Daca o societate din Romania, inregistrata ca platitoare de TVA, achizitioneaza bunuri de la un furnizor din Franta caruia ai comunica codul de TVA din Romania dar si un cod de TVA de la o societate Germania, unde conform contractului vor fi transportate bunurile. Cine trebuie sa plateasca TVA si de ce? Va multumesc
Data adaugarii: 27-Apr-2013
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Impozitele valabile in 2018: dividende, dobanzi, chirii

    • Incepand cu 2018 discutam despre noile forme de impozitare, influentate semnificativ de schimbarile de ultima ora din domeniul fiscal din acest an.  Odata cu OUG 79/2017 au fost aduse unele dintre cele mai mari modificari din acest an, schimbari care intra in vigoare de la 1 ianuarie 2018.  Vorbim, in primul rand, de transferul contributiilor sociale de la angajator la angajat, schimbare care a pus pe jar toti angajatorii din Romania, obligati totodata si...» citeste mai departe aici

  • De ce ar putea fi mai avantajos sa devii PFA din 2018

    • Veniturile din activitati independente nu au fost ferite de noile modificari fiscale care, in unele cazuri, vor duce la scaderi ale castigului net.  Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 79/2017 a adus astfel modificari importante in domeniul impozitului pe venit si al contributiilor sociale. Claudia Sofianu, Partener EY Romania, a explicat recent, pentru Startupcafe.ro, in ce fel...» citeste mai departe aici

  • Formularul 108. Cine are obligatia depunerii? Analiza zilei

    • Prin OANAF 3391/2017 publicat in MOF 966 din 06.12.2017 a fost aprobat modelul si continutului formularului 108 "Declaratie privind impozitul pe reprezentanta".  Declaratia se va depune incepand cu 1 ianuarie 2018 pentru declararea obligatiilor fiscale aferente anului 2018. Declaratia privind impozitul pe reprezentanta se completeaza si se depune de catre reprezentanta unei/unor persoane juridice straine, autorizata sa functioneze in Romania, potrivit legii. ...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse Legii 95/2006. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii a fost recent modificata prin OUG 86/2017 publicata in MOf nr. 974 din 07/12/2017. Printre altele, modificarile vizeaza corelarea prevederilor Legii 95/2006 cu schimbarile aduse Codului fiscal de la 01 ianuarie 2018 privind contributiile de asigurari sociale de sanatate, precum si corelarea/completarea prevederilor privind documentele prin care se atesta calitatea de asigurat.  Astfel, incepand ...» citeste mai departe aici

  • Ghidul pentru negocierea contractelor colective de munca, lansat oficial

    • Ministerul Consultarii Publice si Dialogului Social va prezinta principalii pasi de urmat pentru demararea si incheierea procesului de negociere a contractelor colective de munca. In perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, angajatorii trebuie sa initieze negocierea contractelor colective de munca pentru punerea in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.79/2017 privind modificarea Codului Fiscal. Atentie! O propunere de ultima ora ar putea rasturna intreaga situatie:&nbs...» citeste mai departe aici

  • Tichete cadou acordate cu ocazia Craciunului. Ce conditii trebuie sa respecte firma?

    • Prin cele de mai jos, va prezentam conditiile pe care trebuie sa le respecte societatile care acorda tichete cadou in perioada sarbatorilor de iarna. Astfel, o societate doreste sa acorde tichete cadou in valoare de 300 lei pentru toti salariatii indiferent daca au copii in intretinere sau nu au. Pentru copii minori ai salariatilor se acorda cadouri in valoare de 100 lei. Tinand seama de art. 76 alin. (4) lit a si art. 142 lit. b) din Codul fiscal, vom vedea daca este corect sa se impoziteze ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X