Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Utilitatea si utilizatorii informatiei dintr-o balanta contabila

balanta contabilabilantul contabil
Balanta de verificare serveste:
- la verificarea exactitatii inregistrarilor;

- la controlul concordantei dintre contabilitatea sintetica si cea analitica;
- la intocmirea situatiilor financiare.

Pe baza Registrului -inventar si a balantei de verificare de la 31 decembrie se intocmeste bilantul care face parte din situatiile financiare, ale carui posturi, in conformitate cu prevederile Legii nr. 82/1991, republicata, si ale reglementarilor contabile aplicabile, trebuie sa corespunda cu datele inscrise in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor de activ si de pasiv stabilita pe baza inventarului.

ATENTIE!
Balanta contabila este sinteza activitatii unei companii. Pe baza datelor din balanta (coroborate cu alte rapoarte de detaliu) se declara impozite la stat, se intocmesc situatii financiare, depinde existenta companiei in intregime.
Consecintele pot fi foarte grave daca nu se urmaresc corelatiile, prevederile legale, daca nu se efectueaza controlul sumelor cu alte rapoarte de detaliu. Un contabil poate raporta gresit impozite la stat sau poate prezenta un bilant neconform cu realitatea.

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri: conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri: conform Codului fiscal 2017

Vezi detalii

Declaratia 101. Modificari de ultima ora
Declaratia 101. Modificari de ultima ora

Vezi detalii

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online

Vezi detalii





Datele financiare din balanta de verificare sunt baza pentru incadrarea societatilor in anumite criterii de marime astfel:

Incadrarea ca „firma mica” potrivit Legii Contabilitatii se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale, respectiv a balantei de verificare, incheiate la finele exercitiului financiar precedent, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii aceluiasi exercitiu financiar.

Pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, in locul celor simplificate, incadrarea in criteriile de marime prevazute de Ordinul nr. 3.055/2009 se efectueaza la sfarsitul exercitiului financiar, pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare ale exercitiului financiar precedent celui de raportare si a indicatorilor determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare incheiate la finele exercitiului financiar curent, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar. Situatiile financiare anuale sunt supuse in mod obligatoriu auditului financiar.

ATENTIE!
Legea contabilitatii republicata mentioneaza: constituie contraventie urmatoarele fapte:
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, … cu privire la:
b) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
si se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
- cele prevazute la pct. 2 lit. a), b) si c), cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei.



Verificarea datelor din balanta contabila si astfel “interogarea” contabilului cu privire la inregistrarile din contabilitate se poate face de catre:
- managementul sau conducerea societatii;
- managementul sau conducerea grupului din care face parte societatea;
- organele fiscale;
- alte autoritati, functie de specificul activitatii;
- cenzor sau auditor financiar.

Necesitatile de conducere, control si analiza a agentilor economici impun o generalizare, o prezentare in ansamblu a activitatii lor, care se realizeaza cu ajutorul bilantului.
Legatura dintre cont - care furnizeaza informatii asupra fiecarui element de activ si de pasiv - si bilant - se oglindeste situatia de ansamblu a activitatii intreprinderii la un moment dat - se realizeaza prin centralizarea si verificarea exactitatii datelor cu ajutorul balantei de verificare.

Rolul balantei de verificare rezulta din functiile acesteia, si anume:

a) Functia de verificare (control) a exactitatii operatiilor economice in conturi

In timpul efectuarii inregistrarilor in conturi, a transpunerii datelor din documente in registre contabile si cu ocazia diferitelor calcule facute in conturi, se pot strecura si greseli. Unele erori se pot identifica cu balanta de verificare, care asigura verificarea exactitatii inregistrarilor din conturi si a egalitatii bilantiere (A = P), prin egalitatile care trebuie sa existe intre coloanele balantei, ceea ce ii justifica si denumirea.

Balanta de verificare se prezinta sub forma unui tablou care cuprinde coloane pentru denumirea si simbolul conturilor, soldurile initiale (debitoare si creditoare), rulajele (debitoare si creditoare) si soldurile finale (debitoare si creditoare). Astfel, ea verifica:

- corelatia dintre egalitatile generate de dubla inregistrare a operatiilor patrimoniale in contabilitate, respectiv a concordantei dintre totalul inregistrarilor din registrul jurnal si totalul rulajelor debitoare si creditoare din balanta;
- concordanta dintre totalul soldurilor finale debitoare si creditoare din cartea mare si totalul soldurilor finale debitoare si creditoare din balanta.

Soldurile initiale ale conturilor reprezinta situatia de la inceputul perioadei, preluata din bilantul incheiat la sfarsitul perioadei precedente. In acest mod se asigura, prin intermediul balantei de verificare, legatura dintre bilantul initial si conturi.



Rulajele reprezinta totalitatea miscarilor, iar soldul final - diferenta dintre soldul initial, plus cresterile, minus micsorarile elementului respectiv. Soldurile finale fiind preluate in bilantul final, acesta face legatura si intre conturi si un nou bilant.

Verificarea inregistrarilor in conturi si a egalitatii bilantiere se reflecta prin cele trei serii de egalitati ale balantei, si anume:
- suma soldurilor initiale debitoare = suma soldurilor initiale creditoare;
- suma rulajelor debitoare = suma rulajelor creditoare;
- suma soldurilor finale debitoare = suma soldurilor finale creditoare.

ATENTIE!
Daca nu se asigura aceste egalitati, s-au produs omisiuni sau greseli care trebuie depistate.


b) Functia de grupare si centralizare a datelor inregistrate in conturi

Prin centralizarea datelor dispersate din conturi cu ajutorul balantei conturilor se asigura informatiile privind volumul modificarilor in structura patrimoniului, rezultatelor financiare atat pentru perioada curenta, cat si cumulul din perioada precedenta.

c) Functia de legatura dintre conturile sintetice si bilant

Balanta de verificare concentreaza informatiile din conturile sintetice, servind la elaborarea bilantului. Astfel, soldurile finale ale conturilor sintetice de activ si de pasiv sunt trecute in balanta de verificare, de unde sunt preluate, prelucrate si grupate conform necesitatilor de intocmire a bilantului.

Soldurile initiale ale conturilor la inceputul anului sunt preluate din bilantul de deschidere a exercitiului care, potrivit principiului intangibilitatii, trebuie sa corespunda cu bilantul de inchidere a exercitiului precedent. Deci ea face legatura intre procedeele de baza a metodei contabilitatii.

d) Functia de legatura intre conturile sintetice si conturile analitice

Aceasta functie se realizeaza cu ajutorul balantelor de verificare ale conturilor analitice, intocmite pentru fiecare cont sintetic. Balantele conturilor analitice verifica concordanta dintre conturile analitice si contul sintetic din care fac parte.


e) Functia de analiza a activitatii economico-financiare

Grupand datele contabilitatii curente, balanta de verificare indeplineste si functia de instrument de analiza a activitatii economice prin confruntarea pe fiecare cont in parte, pe grupe de conturi si pe total, a datelor de la sfarsitul perioadei de gestiune cu cele de la inceputul ei. Ea are un rol deosebit de important in analiza situatiei economico-financiare pe perioade scurte de timp si in intervalul dintre doua bilanturi, fiind singurul instrument de centralizare a activitatii unitatilor patrimoniale.

In concluzie, balanta de verificare reprezinta un procedeu al metodei contabilitatii prin intermediul caruia se asigura gruparea, centralizarea si verificarea exactitatii datelor din conturi, legatura dintre conturile sintetice si cele analitice, controlul egalitatii bilantiere, legatura dintre bilantul initial si conturi, si dintre conturi si bilantul final.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 15 Noiembrie 2011


Votati articolul "Utilitatea si utilizatorii informatiei dintr-o balanta contabila":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Revenire la intrebarea anterioara

Intrebare: multumesc pentru raspuns.
Va rog formulele complete pentru inregistrare,
Acoperire pierdere neimputabila din dividende cu aprobarea actionarilor pentru care s-a achitat impozit.
multumesc

Raspuns: Pentru acoperirea pierderii din dividende nu exista un model de inregistrare contabila, fiind doua...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 15 Noiembrie 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Inchiderea exercitiului financiar. Atentie la rezerva legala!

    • Obligatia de a constitui rezerva legala este prevazuta de Legea societatilor 31/1990. Potrivit art. 183 din aceasta lege, din profitul societatii se va prelua, in fiecare an, cel putin 5% pentru formarea fondului de rezerva, pana ce acesta va atinge minimum a cincea parte din capitalul social. Daca fondul de rezerva, dupa constituire, s-a micsorat din orice cauza, va fi completat, cu respectarea acestor prevederi. De asemenea, se include in fondul de rezerva, chiar daca acesta ...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Raportarile contabile 2017. Aspecte actualizate privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale

    • Regasiti prin cele de mai jos principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, pentru anul fiscal 2016, sunt reglementate prin OMFP nr 166/2017, publicat in Monitorul Oficial nr  86/31.01.2017.                 ...» citeste mai departe aici

  • Partea a II-a: Ce greseli riscati sa faceti in social media in profesia de contabil?

    • Daca primele trei greseli pe care le fac multi contabili in social media au vizat notiuni mai generale, urmatoarele trei pe care vi le propunem ating subiecte importante care influenteaza castigurile lunare si numarul de clienti pe care veti reusi sa ii atrageti prin social media. Cititi aici Partea I: 3 greseli pe ca...» citeste mai departe aici

  • 9 metode prin care puteti avea o relatie mai buna cu ANAF

    • Exista mai multe metode prin care va puteti imbunatati relatia cu ANAF, iar toate dintre acestea vizeaza o mai buna informare si un acces mai facil la noutatile legislative. Profitati, asadar, de aceste servicii private oferite de ANAF si cereti informatii suplimentare si clarificari ori de cate ori aveti nevoie. Nu uitati ca pentru raspunsuri specializate va stam la dispozitie zi de zi si prin www.portalcontabilitate.ro. ...» citeste mai departe aici

  • Sfatul expertului Robert Gearba: Clauzele INCOTERMS

    • INCOTERMS este prescurtarea de la INternational COmmercial TERMS, adica Clauze de Comert International. Ele au aparut dintr-o nevoie de simplificare si standardizare a procedurilor legate de vanzarea marfurilor - in orice contract trebuie stabilite modalitatile de livrare a marfurilor, modul cum se transfera riscurile intre vanzator si cumparator si felul in care se repartizeaza cheltuielile aferente transportului. Indeplinirea acestor cerin...» citeste mai departe aici

  • OECD: Cele mai multe tari membre OECD aplica in prezent contabilitatea de angajamente

    • CECCAR informeaza ca, potrivit unui recent studiu realizat de Federatia Internationala a Contabililor (IFAC) si de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), Practici in contabilitatea de angajamente si cum resimt reforma statele membre OECD, aproape trei sferturi dintre membrii OECD au adoptat contabilitatea de angajamente pentru raportarea financiara de la finalul acestui an fin...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI
X