Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Impozitul pe profit, venit si salarii"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Impozitul pe profit, venit si salarii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Impozitul pe profit, venit si salarii".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Utilitatea si utilizatorii informatiei dintr-o balanta contabila

Balanta de verificare serveste:
- la verificarea exactitatii inregistrarilor;

- la controlul concordantei dintre contabilitatea sintetica si cea analitica;
- la intocmirea situatiilor financiare.

Pe baza Registrului -inventar si a balantei de verificare de la 31 decembrie se intocmeste bilantul care face parte din situatiile financiare, ale carui posturi, in conformitate cu prevederile Legii nr. 82/1991, republicata, si ale reglementarilor contabile aplicabile, trebuie sa corespunda cu datele inscrise in contabilitate, puse de acord cu situatia reala a elementelor de activ si de pasiv stabilita pe baza inventarului.

ATENTIE!
Balanta contabila este sinteza activitatii unei companii. Pe baza datelor din balanta (coroborate cu alte rapoarte de detaliu) se declara impozite la stat, se intocmesc situatii financiare, depinde existenta companiei in intregime.
Consecintele pot fi foarte grave daca nu se urmaresc corelatiile, prevederile legale, daca nu se efectueaza controlul sumelor cu alte rapoarte de detaliu. Un contabil poate raporta gresit impozite la stat sau poate prezenta un bilant neconform cu realitatea.

Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

OMFP 3055/2009 a fost abrogat!
OMFP 3055/2009 a fost abrogat!

Vezi detalii





Datele financiare din balanta de verificare sunt baza pentru incadrarea societatilor in anumite criterii de marime astfel:

Incadrarea ca „firma mica” potrivit Legii Contabilitatii se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale, respectiv a balantei de verificare, incheiate la finele exercitiului financiar precedent, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii aceluiasi exercitiu financiar.

Pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, in locul celor simplificate, incadrarea in criteriile de marime prevazute de Ordinul nr. 3.055/2009 se efectueaza la sfarsitul exercitiului financiar, pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare ale exercitiului financiar precedent celui de raportare si a indicatorilor determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare incheiate la finele exercitiului financiar curent, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar. Situatiile financiare anuale sunt supuse in mod obligatoriu auditului financiar.

ATENTIE!
Legea contabilitatii republicata mentioneaza: constituie contraventie urmatoarele fapte:
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, … cu privire la:
b) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
si se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
- cele prevazute la pct. 2 lit. a), b) si c), cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei.



Verificarea datelor din balanta contabila si astfel “interogarea” contabilului cu privire la inregistrarile din contabilitate se poate face de catre:
- managementul sau conducerea societatii;
- managementul sau conducerea grupului din care face parte societatea;
- organele fiscale;
- alte autoritati, functie de specificul activitatii;
- cenzor sau auditor financiar.

Necesitatile de conducere, control si analiza a agentilor economici impun o generalizare, o prezentare in ansamblu a activitatii lor, care se realizeaza cu ajutorul bilantului.
Legatura dintre cont - care furnizeaza informatii asupra fiecarui element de activ si de pasiv - si bilant - se oglindeste situatia de ansamblu a activitatii intreprinderii la un moment dat - se realizeaza prin centralizarea si verificarea exactitatii datelor cu ajutorul balantei de verificare.

Rolul balantei de verificare rezulta din functiile acesteia, si anume:

a) Functia de verificare (control) a exactitatii operatiilor economice in conturi

In timpul efectuarii inregistrarilor in conturi, a transpunerii datelor din documente in registre contabile si cu ocazia diferitelor calcule facute in conturi, se pot strecura si greseli. Unele erori se pot identifica cu balanta de verificare, care asigura verificarea exactitatii inregistrarilor din conturi si a egalitatii bilantiere (A = P), prin egalitatile care trebuie sa existe intre coloanele balantei, ceea ce ii justifica si denumirea.

Balanta de verificare se prezinta sub forma unui tablou care cuprinde coloane pentru denumirea si simbolul conturilor, soldurile initiale (debitoare si creditoare), rulajele (debitoare si creditoare) si soldurile finale (debitoare si creditoare). Astfel, ea verifica:

- corelatia dintre egalitatile generate de dubla inregistrare a operatiilor patrimoniale in contabilitate, respectiv a concordantei dintre totalul inregistrarilor din registrul jurnal si totalul rulajelor debitoare si creditoare din balanta;
- concordanta dintre totalul soldurilor finale debitoare si creditoare din cartea mare si totalul soldurilor finale debitoare si creditoare din balanta.

Soldurile initiale ale conturilor reprezinta situatia de la inceputul perioadei, preluata din bilantul incheiat la sfarsitul perioadei precedente. In acest mod se asigura, prin intermediul balantei de verificare, legatura dintre bilantul initial si conturi.



Rulajele reprezinta totalitatea miscarilor, iar soldul final - diferenta dintre soldul initial, plus cresterile, minus micsorarile elementului respectiv. Soldurile finale fiind preluate in bilantul final, acesta face legatura si intre conturi si un nou bilant.

Verificarea inregistrarilor in conturi si a egalitatii bilantiere se reflecta prin cele trei serii de egalitati ale balantei, si anume:
- suma soldurilor initiale debitoare = suma soldurilor initiale creditoare;
- suma rulajelor debitoare = suma rulajelor creditoare;
- suma soldurilor finale debitoare = suma soldurilor finale creditoare.

ATENTIE!
Daca nu se asigura aceste egalitati, s-au produs omisiuni sau greseli care trebuie depistate.


b) Functia de grupare si centralizare a datelor inregistrate in conturi

Prin centralizarea datelor dispersate din conturi cu ajutorul balantei conturilor se asigura informatiile privind volumul modificarilor in structura patrimoniului, rezultatelor financiare atat pentru perioada curenta, cat si cumulul din perioada precedenta.

c) Functia de legatura dintre conturile sintetice si bilant

Balanta de verificare concentreaza informatiile din conturile sintetice, servind la elaborarea bilantului. Astfel, soldurile finale ale conturilor sintetice de activ si de pasiv sunt trecute in balanta de verificare, de unde sunt preluate, prelucrate si grupate conform necesitatilor de intocmire a bilantului.

Soldurile initiale ale conturilor la inceputul anului sunt preluate din bilantul de deschidere a exercitiului care, potrivit principiului intangibilitatii, trebuie sa corespunda cu bilantul de inchidere a exercitiului precedent. Deci ea face legatura intre procedeele de baza a metodei contabilitatii.

d) Functia de legatura intre conturile sintetice si conturile analitice

Aceasta functie se realizeaza cu ajutorul balantelor de verificare ale conturilor analitice, intocmite pentru fiecare cont sintetic. Balantele conturilor analitice verifica concordanta dintre conturile analitice si contul sintetic din care fac parte.


e) Functia de analiza a activitatii economico-financiare

Grupand datele contabilitatii curente, balanta de verificare indeplineste si functia de instrument de analiza a activitatii economice prin confruntarea pe fiecare cont in parte, pe grupe de conturi si pe total, a datelor de la sfarsitul perioadei de gestiune cu cele de la inceputul ei. Ea are un rol deosebit de important in analiza situatiei economico-financiare pe perioade scurte de timp si in intervalul dintre doua bilanturi, fiind singurul instrument de centralizare a activitatii unitatilor patrimoniale.

In concluzie, balanta de verificare reprezinta un procedeu al metodei contabilitatii prin intermediul caruia se asigura gruparea, centralizarea si verificarea exactitatii datelor din conturi, legatura dintre conturile sintetice si cele analitice, controlul egalitatii bilantiere, legatura dintre bilantul initial si conturi, si dintre conturi si bilantul final.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 15 Noiembrie 2011


Votati articolul "Utilitatea si utilizatorii informatiei dintr-o balanta contabila":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Magazin comert produse alimentare Franta

Intrebare: Buna ziua,

Am un SRL deschis in Romania, obiect de activitate comert produse alimentare cu 2 angajati.Intentionez sa inchiriez un spatiu in Franta pentru a comercializa acolo produse romanesti.Voi trimite cei 2 salariati in Franta, unde vor locui cu chirie. In aceste conditii este necesara declararea unui sediu secundar in Franta? Salariatii vor primi salariu din Romania sau Franta? Este necesara tinerea contabilitatii si in Franta? De ce acte si autorizatii voi avea nevoie? Multumesc anticipat.

Raspuns: Activitatea va fi impozitata in franta, iar salariatii vor plati taxele acolo. Activitatea de comert...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 15 Noiembrie 2011 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 4 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Noul Cod fiscal modifica impozitul pe profit. Un desfasurator al schimbarilor aduse in domeniu

    • Suita schimbarilor aduse prin aprobarea de catre Guvern a Codului fiscal in forma actualizata e una cat se poate de cuprinzatoare, astfel incat numai capitolul privind impozitul pe profit si modificarile aferente merita un articol separat. De la plata impozitului pe profit, veti regasi mai intai stabilite exceptii in randurile urmatoarelor categorii: -    Academia Romana; -    fundatia...» citeste mai departe aici

  • CAS-ul dupa noul Cod fiscal. Ce modificari raman in vigoare?

    • Forma actualizata si finala a noului Cod fiscal, dupa aprobarea Guvernului, aduce urmatoarele schimbari in ce priveste contributiile sociale obligatorii: De la data de 1 ianuarie 2018, cotele pentru contributia de asigurari sociale datorata bugetului asigurarilor sociale de stat, in functie de conditiile de munca, sunt urmatoarele:  -   cota integrala pentru conditii normale de munca  21%, din care 7,5...» citeste mai departe aici

  • Ce se schimba in domeniul CASS si TVA in 2015, potrivit noului Cod fiscal

    • Noul Cod fiscal aprobat la jumatatea saptamanii de Guvern aduce modificari in toate ariile din domeniul fiscal si influenteaza semnificativ unele categorii de contribuabili. In cuprinsul acestui articol, discutam insa cum se modifica prin noul Cod fiscal aspectele care tin de contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) si precizam astfel ca se elimina exceptia prin care se stabileste ca persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de propr...» citeste mai departe aici

  • Intocmire situatii financiare forma lunga sau prescurtata. Cum procedam?

    • In cazul de mai jos, o societate este inregistrata in acest moment (martie 2015) la mari contribuabili. In anul 2013 au fost intocmite situatii financiare anuale in format lung. La finele anului 2013, societatea nu mai indeplinea conditiile de mare contribuabil (cifra de afaceri este mai mica de 7 mil Euro si numarul de salariati este mai mic de 50). In anul 2014, aceste doua criterii de asemenea nu se incadreaza la mare contribuabil: in 2014 cifra de afaceri este mai mica de 7 mil Euro si nu...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Deducerea pierderii preluate prin fuziune

    • In anul 2010, in urma unei operatiuni de fuziune prin absorbtie, societatea A -absorbanta preia pierderea fiscala, inregistrata si raportata in anul 2009 de catre societatea B-absorbita. Prin raportare la prevederile art 26 din Codul fiscal, asa cum acesta a fost modificat incepand cu 01.10.2012 prin O.G. 15/2012 , este in drept societatea A sa recupereze pierderea fiscala preluata de la B in urma unei operatiuni de fuziune anterioare aparitiei O.G. 15/2012? Situatia descrisa de dum...» citeste mai departe aici

  • Top 5 noutati ale saptamanii si modificarile din Codul fiscal. Retrospectiva Contabilul.ro

    • Daca la 23 martie inca mai vorbeam despre Codul fiscal care "urma sa fie aprobat", iata ca pana la finalul saptamanii am avut ocazia nu doar de a vedea ca noul cod a fost aprobat de Guvern, dar si de a scrie mai multe articole pe aceasta tema. Consideram utile informatiile referitoare la modificarile aprobate de Guvern astfel ca am analizat pe segmente unele dintre cele mai importante schimbari. In primul rand, am discutat despre cum se modifica impozitul pe prof...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Impozitul pe profit, venit si salarii
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Impozitul pe profit, venit si salarii".
Stiri si analize economice
SATI
X