Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Imprumut intre societati

Intrebare:
Doua societati comerciale au capital integral privat romanesc, iar unul dintre asociatii firmelor, o persoana fizica, este asociat in ambele societati. Exista din punct de vedere legal posibilitatea ca aceste societati sa se imprumute reciproc, neavand interese financiare de obtinere de dobanda, ci avand ca scop ajutorarea in vederea inceperii activitatii economice pentru cea nou infiintata, tinand cont de faptul ca niciuna dintre ele nu are obiect de activitate acordarea de imprumuturi?


Raspuns:
Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice, respectiv intre societati comerciale, este posibila si are ca temei prevederile art. 100 din Titlul VI Regimul juridic al garantiilor reale mobiliare din Legea 99/1999. Astfel, orice persoana poate vinde pe credit sau poate acorda imprumuturi daca nu primeste depozite. Aceasta prevedere extinde aria posibililor creditori ai unei societati si la alte persoane decat asociatul.

Avand in vedere ca societatea care acorda imprumutul sau asociatul nu constituie depozite cu scopul acordarii de imprumuturi operatiunea este admisa implicit si de legea bancara. Aceasta de altfel nu instituie restrictii exprese in acest sens ci interzice activitatea de atragere de depozite. Este de mentionat in acest sens art. 5 alin. (1) din OUG 99/2006

Imprumutarea societatii de catre o alta societate comerciala sau asociat fie ca este persoana juridica sau fizica este posibila din perspectiva argumentelor prezentate mai sus si in contextul reglementarilor privind desfasurarea activitatii de creditare cu titlu profesional.

Activitatea de creditare se desfasoara cu titlu profesional prin institutii de credit si prin institutiile financiare prevazute de OUG 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, precum si prin institutii financiare nebancare, in conditiile stabilite prin Legea nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare. Interdictiile din aceste acte normative vizeaza doar desfasurarea activitatii cu titlu profesional, nerestrictionand operatiunile de imprumut din sfera comerciala si civila care nu sunt circumscrise acestui caracter.

Consilier Noul Cod Fiscal 2016
Consilier Noul Cod Fiscal 2016

Vezi detalii

Totul despre decontari
Totul despre decontari

Vezi detalii

Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016
Teste de verificare pentru examenul de auditor financiar 2016

Vezi detalii




Stabilirea unei dobanzi pentru imprumutul acordat este corecta avand in vedere faptul ca intre entitati independente efectuarea unor asfel de operatiuni se face in contrapartida cu plata unor sume destinate sa acopere beneficiul nerealizat de catre imprumutator pe perioada imprumutului.

Un argument suplimentar in sensul validitatii operatiune de imprumutare si de perceperea unor dobanzi este reprezentat de dispozitiile art. 23 alin. 5 din Codul fiscal care enunta ca sursa a imprumutului si alte entitati decat institutiile de credit sau institutiile financiare nebancare, situatie in care nivelul deductibil al dobanzii este limitat la nivelul dobanzii de referinta a BNR pentru imprumuturile in lei.

Asadar, operatiunile sunt posibile, ele imbraca natura unor imprumuturi si vor putea fi justificate prin incheierea unor contracte de imprumut. O atente sporita va trebui acordata dobanzii la care are loc imprumutul din perspectiva posibilitatii organelor fiscale de a ajusta veniturile si cheltuielile in cazul tranzactiilor dintre persoanele afiliate, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. 2 din Codul fiscal.

Singurul element de expunere in relatia cu administratia fiscala este inexistenta dobanzii. Stabilirea unei dobanzi pentru imprumutul acordat este justificata de specialitatea capacitatii de folosinta a societatii comerciale care poate efectua operatiuni destinate realizarii de profit si este deasemenea corecta avand in vedere faptul ca intre entitati total independente efectuarea unor asfel de operatiuni se face in contrapartida cu plata unor sume destinate sa acopere beneficiul nerealizat de catre imprumutator pe perioada imprumutului.

Desigur ca inexistenta unei dobanzi in contractul de imprumut poate fi determinata de o eventuala alta contraprestatie a imprumutatului, anterioara sau ulterioara momentului acordarii acestuia.



Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 18 Noiembrie 2011


Votati articolul "Imprumut intre societati":
Rating:

Nota: 4.17 din 5 din 6 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Minus de inventar cu asumarea raspunderii de administrator fara documentare

Intrebare: buna ziua,
Va rog o lamurie.
Am inventar incheiat la 03.11.2014 , marfuri pret amanunt.
Constatat minus de inventar.
Nu se doreste imputarea pe salariati.
Cate tipuri de pierderi sunt cumprinse in lege.
Administratorul isi poate asuma pierderea fara documentare ? Ce document de asumare trebuie intocmit.
Pierderea se doreste suportata de societate, din dividendele nete, neridicate din anii precedenti? Se poate?
Pierderea este suficient de mare. Inregistrarea pierderii ( rezulta TVA de plata ) se poate inregistra / achita si esalonat in maxim cat timp?
Care este timpul maxim de evaluare a pierderilor, analizei si ]nregistrarii / in contabilitate.
Ce legi reglementeaza modul de inregistrare a pierderilor.
Daca se poate as dori monografia inregistrarii pierderilor suportate de societate.
Va multumesc.

Raspuns: Potrivit prevederilor pct. 39 din Norma privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 18 Noiembrie 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: ag*****
daa
Data adaugarii: 19-Iun-2013
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Regimul fiscal al ajutoarelor acordate salariatilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • In ceea ce priveste impozitul pe veniturile din salarii, codul fiscal exclude din categoria veniturilor impozabile urmatoarele ajutoare acordate in conditiile prevazute de contractul de munca: - ajutoarele de inmormantare, - ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, - ajutoarele pentru dispozitive medicale, - ajutoarele pentru nastere - ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale Aceeasi pr...» citeste mai departe aici

  • Sesiune noua ANAF: Primii pasi la ANAF, dupa inregistrarea la Oficiul National al Registrului Comertului

    • Va informam ca la jumatatea saptamanii in curs a avut loc o noua sesiune de dezbatere dedicata contribuabililor persoane fizice, de data aceasta cu tema "Primii pasi la ANAF, ulterior inregistrarii la Oficiul National al Registrului Comertului". Redam mai jos unele dintre cele mai importante intrebari la care a raspuns ANAF in cadrul sesiunii de consultanta amintite: Intrebare contribuabil: Daca infiintez o firma noua pot sa ma inscriu in registrul operatorilor i...» citeste mai departe aici

  • Emitere chitanta. Cum procedam la facturarea clientilor?

    • In randurile de mai jos, stabilim daca este corect sa se emita o chitanta pentru incasarea unei facturi de client, persoana juridica, in conditiile in care detine casa de marcat la locul vanzarii sau daca trebuie emis numai bon fiscal indiferent de felul persoanei fizice sau juridice. Este corect sa emiteti chitanta in cazul incasarii unei facturi de client persoana juridica , chiar daca detineti casa de marcat la locul vanzarii. Art.1 alin.(1)  si (2) din OUG 28/1999...» citeste mai departe aici

  • Noi reguli pentru autorizarea vanzarii de produse energetice fara depozitare

    • Operatorii economici care comercializeaza in sistem angro sau en detail produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili sunt obligati sa se inregistreze la autoritatea competenta potrivit prevederilor stabilite prin OANAF 1849/2016. Prin OANAF 2329/2016 s-au adus modificari procedurii fiind introduse conditii diferite de autorizare pentru operatorii economici care doresc sa distribuie si sa comercializeze in sistem angro produs...» citeste mai departe aici

  • An financiar de anul calendaristic. Ce formulare folosim pentru situatia financiara?

    • In analiza de mai jos, vom vedea care este situatia financiara care se depune arhivata la S1042 an fiscal diferit de cel calendaristic.Situatia activelor, datoriilor(F10) si contul de profit si pierdere (F20) trebuie sa contina trei coloane pentru primul an de raportare. Vom vedea daca exista formular tip pe care-l poate descarca firma sau daca trebuie realizat de aceasta in format WordExcel. Se vor avea in vedere prevederile art. VI din OMFP 4160/2015 privind modificarea si complet...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat mai multe formulare in limba engleza

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat recent, printr-un comunicat de presa, ca vine in sprijinul contribuabililor nerezidenti, publicand pe pagina sa de internet versiunea in limba engleza a urmatoarelor formulare, insotite de instructiunile de completare: - fomularul 015 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania", - formularul 030 &...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X