In scopul exercitarii activitatii pentru care a fost autorizata, PFA poate colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, intreprinzatori persoane fizice titulari ai unor intreprinderi individuale sau reprezentanti ai unor intreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activ itati economice, fara ca aceasta sa ii schimbe statutul juridic dobandit potrivit prezentei sectiuni.
PFA isi poate angaja, in calitate de angajator, terte persoane cu contract individual de munca, incheiat in conditiile legii. Cu toate acestea, o persoan a poate cumula calitatea de persoana fizica autorizata cu cea de salariat al unei terte persoane care functioneaza atat in acelasi domeniu, cat si intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel pentru care PFA este autorizata.
Atragem atentia ca fiecare angajator are obligatia de a infiinta un registru general de evidenta a salariatilor (REVISAL), denumit in continuare registru, si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora. Angajatorii au obligatia de a transmite registrul in forma electronica la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi au sediul sau domiciliul, dupa caz, cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre primul salariat.
Ulterior inregistrarii in REVISAL si a actualizarii vectorului fiscal, PFA are obligatia intocmirii statului lunar de calcul salarii, care incepand cu anul 2011 nu se mai depune la ITM si a declaratiei lunare numarul 112 si a platii contribut iilor de salarii.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
112 Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (H.G. nr. 1.397/2010) se depune de catre angajatori si entitatile asimilate acestora. Se completeaza cu programul pus la dispozitie gratuit de Ministerul Finantelor Publice.
Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator au obligatia depunerii declaratiei 112 prin mijloace electronice de transmitere la distanta prin intermediul portalului e-Romania. Prin exceptie pana la data de 1 iulie 2011, formularul "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" se poate depune la organul fiscal competent sau la oficiile acreditate de Ministerul Finantelor Publice, in format hartie, semnat si stampilat, conform legii, insotit de declaratia in format electronic, pe suport electronic.