email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura pentru pierderi din creante: clienti dizolvati

creanteimpozit pe profitLegea 31/1990TVA




O societate a prestat catre un SRL in 2009 servicii in valoare de 50.000 lei pentru care a emis bilet la ordin. Ulterior banca restituie acel bilet la ordin, din lipsa de disponibil al clientului. Biletul la ordin a fost investit cu formula executorie si a fost inmanat catre un executor judecatoresc. In aprilie 2011 societatea primeste de la executorul judecatoresc instiintare, precum ca societatea care a emis biletul la ordin este in dizolvare judiciara, si i se restituie biletul la ordin respectiv.

Ce posibilitate exista in momentul de fata pentru a scadea din evidenta contabila suma nerecuperata? Vom vedea, in plus, ce posibilitate exista pentru ca societatea in cauza sa recupereze TVA-ul si impozitul pe profit platit la buget pentru suma facturata si neincasata. Mentionam ca nu a fost constituit niciun provizion pentru aceasta suma.

Raspuns:

Ajustarea bazei TVA, in situatia in care clientul nu mai exista, este permisa doar ca urmare a inchiderii procedurii de faliment al clientului, avand in vedere prevederile de la art. 138 coroborat cu art. 159 din Codul fiscal. Observam conditia impusa de legiuitor, respectiv existenta definitiva si irevocabila a falimentului.

Din pacate, in ce priveste sfarsitul existentei unei persoane juridice, ajustarea TVA nu este permisa pentru cazurile de dizolvare, fie ca sunt cu lichidare sau fara lichidare, astfel consideram ca in situatia dvs, nu se poate ajusta si recupera TVA – ul platit pe facturi.

Din punctul de vedere al creantei, consideram ca aceasta poate fi radiata din evidenta contabila, in urma unei decizii a administratorului, ce isi exercita dreptul de gestiune a societatii, in temeiul Legii 31/1990 privind societatile comerciale, republicata cu modificari.

Inregistrare contabila:

654 "Pierderi din creante" = 4111 "Clienti" / 4118 "Clienti incerti", dupa caz.

In aceasta situatie, consideram necesar de analizat natura acestei cheltuieli, respectiv daca poate fi dedusa la calculul impozitului pe profit. Pentru acest fapt, analizam prevederile de la art. 21 alin. (2) lit. n) din Codul fiscal, ce stabileste:
 (2) Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si:
(...)
n) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri: (...)
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor."

Observam ca sunt 2 situatii posibile:
a) daca clientul dvs a fost dizolvat si este o societate comerciala organizata ca SRL cu asociat unic, fara sa existe succesor, in acest caz cheltuiala este deductibila la determinarea impozitului pe profit;
b) in orice alta situatie, cheltuiala este nedeductibila la determinarea impozitului pe profit.



de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
creanteimpozit pe profitLegea 31/1990TVA


Data aparitiei: 03 Mai 2012

Votati articolul "Procedura pentru pierderi din creante: clienti dizolvati":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X