Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Rezerve din reevaluare: acoperirea pierderilor si repartizarea la dividende

reevaluareOMFP 3055/2009codul fiscaldividende


Analizam situatia unei societati cu doi asociati, cetateni straini din state UE. In anul 2011, societatea nu a mai avut profit si nu s-a mai facut repartizarea la dividende. In balanta societatii exista contul 1065 "rezerve din reevaluare" aferente unui teren si unei cladiri pe care societatea le-a vandut in 2008. Cladirea a fost reevaluata de mai multe ori si de fiecare data i s-a marit valoarea. Cand aceasta a fost vanduta in 2008, s-a facut nota 105=1065. Vom vedea astfel daca aceste rezerve din reevaluare se pot folosi pentru a acoperi pierderea din anul 2011 si daca restul poate fi utilizat pentru a fi repartizat la dividende pentru persoane fizice.


Raspuns:

Potrivit dispozitiilor pct. 247 din OMFP 3055/2009 pentru aprobarea prevederilor contabile conforme cu reglementarile Directivelor Europene, cu modificarile ulterioare, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului. Rezultatul exercitiului reprezinta soldul final al contului de profit si pierdere.

Se poate spune ca, in situatia in care cheltuielile totale sunt mai mari decat veniturile totale, se inregistreaza pierdere contabila bruta.

Pierderea contabila neta, cea afectata de impozitul pe profit, se recupereaza, potrivit dispozitiilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale prevederilor pct. 249 din OMFP 3055/2009 , cu modificarile ulterioare, din:

PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii

Asociatiile de proprietari. Contabilitate, fiscalitate si contributii!
Asociatiile de proprietari. Contabilitate, fiscalitate si contributii!

Vezi detalii



    profitul exercitiului financiar incheiat (curent),
    profitul contabil reportat,
    rezervele constituite din profitul net,
    capital social,
    alte resurse financiare proprii.

Ordinea surselor din care se acopera pierderea contabila este la latitudinea adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, respectiv a consiliului de administratie.

Din grupa rezervelor constituite din profitul net se includ rezervele care nu au la baza reglementari speciale care sa impuna cotele si termenele de constituire.

Spre deosebire de aceste rezerve, in evidenta contabila se inregistreaza si rezervele legale (rezerve din facilitati fiscale, rezerva constituita la finele anului din profitul societatii - in limitele stabilite de Legea societatilor comerciale, rezerva din reevaluarea mijloacelor fixe etc).

Rezerva din reevaluarea mijloacelor fixe, reflectata in ct. 105 “Rezerve din reevaluare” este reglementata de:

  - Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile ulterioare si Omfp nr. 3055/2009 , cu modificarile ulterioare, care stabilesc ca rezerva din reevaluare nu are caracter distribuibil, iar diminuarea ei se poate face numai in conditiile pct. 8.2.5.1. din Ordin, respectiv atunci cand se face o noua reevaluare care conduce la diminuarea mijlocului fix sau cand activul este valorificat si surplusul reprezinta castig efectiv realizat. Acest castig se inregistreaza ca venit si poate fi distribuit.

Aceste prevederi confirma ca, din punct de vedere contabil, rezerva din reevaluare trebuie sa reflecte cresterea (descresterea) de valoare a imobilizarilor existe, crestere care se recupereaza pe calea amortizarii, si ca nu poate avea o alta destinatie.

    Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, art. 19 si 22 alin.(5), potrivit carora, reducerea sau anularea rezervei care a fost anterior dedusa se include in veniturile impozabile, indiferent daca reducerea sau anularea este datorata modificarii destinatiei rezervei, distribuirii rezervei catre participanti sub orice forma. Deducerea anterioara se refera la faptul ca prin reevaluarea mijloacelor fixe valoarea reevaluata nu este tratata ca un venit (impozabil) ci ca o rezerva care, pe masura amortizarii sau valorificarii mijlocului fix s-a transferat la capitalurile proprii (ct. 1065). De retinut este faptul ca pana la valorificarea mijloacelor fixe au fost recunoscute cheltuielile cu amortizarea (cladiri), iar atunci cand acestea au fost vandute, cheltuielile cu valoarea neamortizata (terenuri si cladiri) au fost de asemenea considerate deductibile la calculul impozitului pe profit.

     Hotararea Guvernului nr. 44/2004 privind Normele metodologice pentru aplicarea Codului fiscal, pct. 12, care include in grupa veniturilor impozabile si elementele similare veniturilor, nominalizand concret si rezervele din reevaluare mijloacelor fixe atunci cand acestea sunt valorificate si anterior au fost deductibile din profitul impozabil.

     Decizia 2/2004, data in aplicarea Codului fiscal , reglementeaza la pct. 3, impunerea rezervelor din reevaluarea imobilizarilor corporale, astfel:

"In aplicarea prevederilor art. 19 si ale art. 22 alin. (5) din Legea 571/2003 , surplusul din reevaluarea imobilizarilor corporale, care a fost anterior deductibil, evidentiat potrivit reglementarilor contabile in contul "Rezultatul reportat" sau in contul "Alte rezerve", analitice distincte, se impoziteaza la momentul modificarii destinatiei rezervei, distribuirii rezervei catre participanti sub orice forma, lichidarii, divizarii, fuziunii contribuabilului sau oricarui alt motiv, inclusiv la folosirea acesteia pentru acoperirea pierderilor contabile.

Inregistrarea si mentinerea in capitaluri proprii, respectiv conturi de rezerve sau rezultatul reportat, analitice distincte, a rezervelor constituite in baza unor acte normative, nu se considera modificarea destinatiei sau distributie.

In conformitate cu prevederile art. 19 si ale art. 22 alin. (5) din Legea 571/2003 si a pct. 12 din anexa la Hotararea Guvernului 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal , aceste sume sunt elemente similare veniturilor".

Rezulta ca, in cazul in care doriti sa acoperiti pierderea contabila din rezerva din reevaluare si diferenta sa o distribuiti ca dividende, trebuie sa includeti mai intai aceste sume in veniturile impozabile - art. 22 alin. (5) din Codul fiscal.
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
reevaluareOMFP 3055/2009codul fiscaldividende

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 28 Mai 2012


Votati articolul "Rezerve din reevaluare: acoperirea pierderilor si repartizarea la dividende":
Rating:

Nota: 2.83 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Salariul minim 1900 lei - cuprinde si majorarea de 25%, care se aplica de la 01.01.2018 ?

Intrebare: Buna ziua !

Va rof frumos sa ma ajutati sa inteleg:

- daca salariului de baz? minim brut pe ?ar? garantat în plat? de 1900 lei
care se va acorda incepand cu data de 01.01.2018
cuprinde /are si majorarea de 25%
care se aplica incepand cu data de 01.01.2018,
ca urmare a transferului CAS si CASS de la angajator la angajat ?

- cf. HG nr.846 /29.11.2017 pentru stabilirea salariului de baz? minim brut pe ?ar? garantat în plat?
Art. 1
Începând cu data de 1 ianuarie 2018, salariul de baz? minim brut pe ?ar? garantat în plat?,
sum? stabilit? în bani care nu include sporuri ?i alte adaosuri,
se stabile?te la 1.900 lei lunar,
pentru un program complet de lucru de 166,666 ore, în medie, pe lun?, în anul 2018, reprezentând 11,40 lei/or?.

- cf. O.U.G. nr.90 /06.12.2017 privind unele m?suri fiscal-bugetare, modificarea ?i completarea unor acte normative ?i prorogarea unor termene:

ART. 7
(1) Pentru personalul pl?tit din fonduri publice,
cuantumul salariului de baz?/soldei de func?ie/salariului de func?ie
se stabile?te în conformitate cu prevederile art. 1 din Hot?rârea Guvernului nr. 846/2017
pentru stabilirea salariului de baz? minim brut pe ?ar? garantat în plat?,
dup? aplicarea procentului de majorare de 25%
prev?zut la art. 38 alin. (3) lit. a) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului pl?tit din fonduri publice.
(2) Sumele aferente contribu?iilor de asigur?ri sociale sau, dup? caz, contribu?iilor individuale la bugetul de stat, datorate de personalul pl?tit din fonduri publice,
astfel cum sunt stabilite în aplicarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare, sunt avute în vedere la stabilirea major?rilor salariale ce se acord?
în anul 2018 personalului pl?tit din fonduri publice
potrivit art. 38 alin. (3) lit. a) din Legea-cadru nr. 153/2017.

- cf. Legii-cadru nr. 153/2017 - salarizarea personalului pl?tit din fonduri publice
Aplicarea legii
Art. 38.
(3) Începând cu data de 1 ianuarie 2018
se acord? urm?toarele cre?teri salariale:
a) cuantumul brut al salariilor de baz?, soldelor de func?ie/salariilor de func?ie,
indemniza?iilor de încadrare, precum ?i cuantumul brut al sporurilor,
indemniza?iilor, compensa?iilor, primelor, premiilor ?i al celorlalte elemente
ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii,
din salariul lunar brut, indemniza?ia brut? de încadrare, solda lunar?/salariul lunar
de care beneficiaz? personalul pl?tit din fonduri publice
se majoreaz? cu 25% fa?? de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017,
f?r? a dep??i limita prev?zut? la art. 25,
în m?sura în care personalul respectiv î?i desf??oar? activitatea în acelea?i condi?ii;

Odata ce salariul minim va fi de 1900 lei de la 01.01.2018,
iar acest salariul de 1900 lei nu include si sporuri,
si odata ce tot de la 01.01.2018,
cuantumul brut al salariilor de baz? + cuantumul brut al sporurilor
se majoreaza cu 25%,
- salariul de 1900 lei se mai majoreaza cu 25% sau nu ?
- sumele aferente contribu?iilor de asigur?ri sociale sau, dup? caz,
contribu?iilor individuale la bugetul de stat,
datorate de salariat,
sunt avute în vedere la stabilirea salariului minim de 1900 lei ?

Raspuns: Acest lucru inseamna ca la un salariu de 1900 lei nu semai aplica majorarea de 25% ?... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 28 Mai 2012 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 2 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: or*****
subscriu
Data adaugarii: 27-Iun-2012
Postat de: ma*****
Articol foarte bine prezentat.
Data adaugarii: 13-Iun-2012
Adauga acest articol in site-ul tau

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X