email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conta Util: Importanta si structura dosarului preturilor de transfer

dosar preturi transferinspectie fiscalacalcul preturi transferOG nr. 92/2003

In situatia economica mondiala actuala, cand multinationalele nu mai sunt deloc o raritate si cresterea volumului si frecventei tranzactiilor intra-grup sunt o realitate, problema preturilor de transfer a devenit o problema atat pentru marile companii, cat si pentru autoritatile fiscale, deoarece afecteaza semnificativ sarcina fiscala a grupurilor.

Pretul de transfer este in esenta pretul folosit la transferul de bunuri corporale si necorporale intre persoane afiliate si el ar trebui sa fie stabilit pe baza principiului valorii de piata fara a fi influentat de relatia de afiliere. Totusi, daca in cazul serviciilor sau imobilizarilor corporale, comparatia pretului de transfer cu cel de piata este relativ usor de realizat, in cazul imobilizarilor necorporale (brevete, marci de comert, marci de fabrica, etc), cuantificarea beneficiilor viitoare la care renunta persoana afiliata comparativ cu situatia in care aceasta ar fi fost independenta este mai greu de stabilit.

Codul fiscal stipuleaza ca autoritatile fiscale pot sa reconsidere preturile de transfer si, in consecinta, sa ajusteze veniturile sau cheltuielile oricareia dintre persoanele afiliate implicate intr-o tranzactie daca pretul la care tranzactia respectiva a fost efectuata nu este un pret de piata, respectiv pretul la care tranzactia ar fi fost incheiata in aceleasi conditii sau in conditii similare de catre persoane independente. Tranzactiile care pot fi reconsiderate sunt cele incheiate intre persoane juridice romane cu persoanele afiliate nerezidente, precum si cu persoane fizice romane.

Conform Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, tranzactiile incheiate intre persoane juridice romane nu fac obiectul ajustarii de catre autoritatile fiscale. Ajustarile veniturilor si cheltuielilor efectuate de autoritatile fiscale sunt efectuate exclusiv pentru scopuri fiscale, fara a afecta situatiile financiare ale persoanelor afiliate.

Prevederi privind obligatia contribuabililor de a determina preturile de transfer exista inca din 1999. A urmat O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala si, odata cu aparitia Codului fiscal, s-a facut trimitere la aplicarea prevederilor Liniilor Directoare privind preturile de transfer, emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, referitoare la alegerea metodei de determinare a acestora. In 2006 O.G. nr. 35/2006 pentru modificarea si completarea Codului de procedura fiscala introduce cerinta pregatirii dosarului preturilor de transfer.

Totusi, prevederile privind continutul specific al dosarului preturilor de transfer au aparut abia in februarie 2008, prin emiterea Ordinului presedintelui ANAF nr. 222/2008, publicat in Monitorul Oficial nr. 129 din 19 februarie 2008.

Pentru ca problema preturilor de transfer nu este localizata in Romania, ci este o problema luata in considerare in toate economiile functionale din Europa, cerintele legislatiei interne privind continutul dosarului preturilor de transfer sunt conforme cu prevederile Codului de conduita privind documentatia preturilor de transfer pentru intreprinderile asociate din Uniunea Europeana (publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C176/1 din 28 iulie 2006), care si completeaza prevederile Ordinului nr. 222/2008. De asemenea, Ordinul nr. 222/2008 se completeaza si cu Liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.

Conform prevederilor Ordinului presedintelui ANAF nr. 222/2008, dosarul preturilor de transfer trebuie sa prezinte urmatoarele informatii, grupate in 2 sectiuni: informatii despre grup si informatii despre contribuabil.

"A. Informatii despre grup

1. structura organizatorica a grupului, legala si operationala, inclusiv participatiile, istoricul si datele financiare referitoare la acesta;
2. descrierea generala a activitatii grupului, strategia de afaceri, inclusiv schimbarile din strategia de afaceri fata de anul fiscal precedent;
3. descrierea si implementarea aplicarii metodologiei preturilor de transfer in cadrul grupului, daca este cazul;
4. prezentarea generala a tranzactiilor intre persoane afiliate, din Uniunea Europea na:

a) modul de tranzactionare;
b) modul de facturare;
c) contravaloarea tranzactiilor;
5. descrierea generala a functiilor si riscurilor asumate de persoanele afiliate, inclusiv schimbarile intervenite in acest sens fata de anul precedent;
6. prezentarea detinatorilor de active necorporale, din cadrul grupului (patent, nume, know-how etc.) si redeventele platite sau primite;
7. prezentarea acordurilor de pret in avans incheiate de catre contribuabil sau de catre alte societati din cadrul grupului, in legatura cu acesta, cu exceptia celor emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

B. Informatii despre contribuabil
1. prezentarea detaliata a tranzactiilor cu persoanele afiliate:
a) modul de tranzactionare;
b) modul de facturare;
c) contravaloarea tranzactiilor;
2. prezentarea analizei comparative:
a) caracteristicile bunurilor sau serviciilor;
b) analiza functionala (functii, riscuri, mijloace fixe utilizate etc.);
c) termenii contractuali;
d) circumstantele economice;
e) strategii de afaceri specifice;
f) informatii cu privire la tranzactii comparabile externe sau interne;
3. prezentarea persoanelor afiliate si a sediilor permanente ale acestora implicate in aceste tranzactii sau intelegeri;
4. descrierea metodei de calcul al preturilor de transfer si argumentarea criteriilor de selectie a acesteia:
a) in cazul in care nu se folosesc metode traditionale de determinare a preturilor de transfer se va justifica aceasta optiune;
b) in toate cazurile in care nu se aplica metoda de comparare a preturilor se va justifica aceasta optiune;
5. descrierea altor conditii considerate ca fiind relevante pentru contribuabil."

Solicitarea de intocmire si prezentare a dosarului preturilor de transfer se face in scris si se poate emite in cursul desfasurarii unei inspectii fiscale generale sau partiale.

Stabilirea termenului de catre organul fiscal competent, pentru punerea la dispozitie de catre contribuabil a dosarului preturilor de transfer, va avea in vedere numarul de persoane afiliate implicate in tranzactii, numarul de tranzactii efectuate si complexitatea acestora, precum si perioada de timp pe care se desfasoara tranzactiile. Termenul pentru punerea la dispozitie a dosarului preturilor de transfer va fi de maximum 3 luni calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabilului, cu o perioada egala cu cea stabilita initial.



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
dosar preturi transferinspectie fiscalacalcul preturi transferOG nr. 92/2003


Data aparitiei: 31 Mai 2012

Votati articolul "Conta Util: Importanta si structura dosarului preturilor de transfer":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X