email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce norme actuale se aplica pentru efectuarea operatiunilor intracomunitare

achizitii intracomunitareregistrul operatorilor intracomunitariROIinregistrare scopuri TVA

Se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.

Pentru a dovedi existenta unei achizitii intracomunitare este necesar sa existe documentele de transport care sa ateste efectuarea transportului. Din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.

In cazul achizitiei intracomunitare de bunuri, daca cumparatorul ii comunica furnizorului un cod de inregistrare in scopuri de TVA valabil, emis de autoritatile unui stat membru, altul decat cel in care are loc achizitia intracomunitara, locul respectivei achizitii intracomunitare se considera in statul membru care a emis codul de inregistrare in scopuri de TVA.

Persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile, inregistrate in scopuri de TVA, care intentioneaza sa desfasoare operatiuni intracomunitare trebuie sa solicite organelor fiscale competente inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni.

Operatiuni intracomunitare pot desfasura atat persoanele inregistrate ca platitori de TVA cat si persoanele juridice neinregistrate ca platitori de TVA. in scopul desfasurarii operatiunilor intracomunitare persoanele neinregistrate ca platitori de TVA vor solicita inregistrarea in scopuri speciale de TVA daca estimeaza ca vor realiza achizitii de bunuri mai mari de 10.000 euro.

Etape

I. Inregistrarea in scopuri speciale de TVA daca persoana impozabila nu este inregistrata deja in scopuri de TVA, daca:

- in anul calendaristic precedent sau in anul curent s-a depasit plafonul de 10.000 euro pentru achizitii de bunuri determinat pe baza cursului valutar de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii (3,4 lei/euro),
- urmeaza sa se realizeze achizitii sau prestari de servicii.

Atentie!
Inregistrarea in scopuri speciale de TVA se realizeaza inaintea achizitiei de bunuri daca urmeaza ca prin aceasta achizittie sa se depaseasca plafonul, inaintea prestarii serviciilor sau inaintea primirii serviciilor

Procedura de inregistrare

Inregistrarea in scopuri de TVA in conformitate cu art. 153^1 din Codul fiscal se realizeaza, prin depunerea formularului 091 - Declaratia de inregistrare in scopuri de TVA / Declaratia de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii.

Important:

inregistrarea conform art. 153^1 din Codul fiscal nu confera persoanei impozabile calitatea de
persoana inregistrata normal in scopuri de TVA. Codul de inregistrare obtinut in urma inregistrarii in scopuri speciale poate fi utilizat numai pentru achizitii intracomunitare sau pentru servicii.

II. Inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari

Procedura de inregistrare

In vederea inregistrarii in Registrul operatorilor intracomunitari, persoana inregistrata in scopuri de TVA trebuie sa completeze si sa depuna la organul fiscal competent:

- formularul 095 - Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari;
- certificatul de cazier judiciar eliberat de autoritatea competenta din Romania propriu, precum si pe cele ale tuturor asociatilor, cu exceptia societatilor pe actiuni si ale administratorilor.

Inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari se face inaintea realizarii operatiunilor intracomunitare.

III. Obligatii de raportare ale cumparatorului din Romania pentru achizitiile intracomunitare taxabile

Orice persoana inregistrata normal in scopuri de TVA trebuie:

- sa comunice furnizorului codul sau de TVA, valabil, obtinut in urma inregistrarii in Registrul Operatorilor Intracomunitari;
- sa determine valoarea taxei datorate in Romania si sa o inscrie in jurnalul pentru cumparari si in jurnalul de vanzari in conturile de TVA colectata si deductibila;
- sa inscrie valoarea achizitiei intracomunitare de bunuri si a TVA aferente in randurile aferente din decontul de TVA corespunzator perioadei fiscale de raportare;
- sa declare achizitiile intracomunitare in Declaratia 390 - Declaratie recapitulativa pentru livrari si achizitii intracomunitare, care se depune pana pe data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, in care s-au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri.

de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
achizitii intracomunitareregistrul operatorilor intracomunitariROIinregistrare scopuri TVA


Data aparitiei: 11 Iunie 2012

Votati articolul "Ce norme actuale se aplica pentru efectuarea operatiunilor intracomunitare":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X