email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fuziune societati. Cum se inregistreaza procedura in contabilitate?

profit impozabilfuziune societatisocietate absorbantacontabilitateprovizion


Din punct de vedere juridic, Legea 31/1990 , republicata, cu modificarile ulterioare, defineste  fuziunea ca fiind operatiunea prin care:

a) una sau mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului lor unei alte societati in schimbul repartizarii catre asociatii societatii sau societatilor absorbite de parti sociale la societatea absorbanta si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate, in cazul fuziunii prin absorbtie,

 sau

b) mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului lor unei societati pe care o constituie, in schimbul repartizarii catre asociatii lor de parti sociale la societatea nou-constituita si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a partilor sociale astfel repartizate, la fuziunea prin contopire.

Fuziunea se poate face si intre societati de forme diferite.

Ca urmare a fuziunii prin absorbtie la societatea absorbanta are loc o crestere de capital prin aport in active si in datorii, iar la societatea absorbita se produce dizolvarea si atribuirea de parti sociale ale societatii absorbante catre asociatii societatii absorbite.

In cazul fuziunii prin contopire noua societate ia fiinta pe baza aporturilor in active si datorii ale societatilor contopite, in timp ce acestea dispar, iar asociatii acestora primesc parti sociale ale noii societati.

La fiecare din societatile care intra in fuziune, in baza hotararilor adunarilor generale, administratorii intocmesc un proiect de fuziune, care cuprinde, in principal:

a) forma, denumirea si sediul social ale societatilor implicate in fuziune;

b) fundamentarea si conditiile fuziunii;

c) conditiile alocarii de actiuni la societatea absorbanta;

d) data de la care partile sociale emise ca urmare a fuziunii dau detinatorilor dreptul de a participa la beneficii;

e) rata de schimb a partilor sociale si cuantumul eventualelor plati in numerar;

f) cuantumul primei de fuziune;

g) data la care au fost aprobate situatiile financiare ale societatilor participante, care au fost folosite pentru a se stabili conditiile fuziunii;

h) data de la care tranzactiile societatii absorbite sunt considerate din punct de vedere contabil ca apartinand societatii absorbante.

Proiectul de fuziune, semnat de reprezentantii societatilor participante, se depune la oficiul registrului comertului unde este inmatriculata fiecare societate, insotit de o declaratie a societatii care inceteaza sa existe in urma fuziunii, despre modul cum a hotarat sa stinga pasivul sau.

Proiectul de fuziune vizat de judecatorul delegat, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, pe cheltuiala partilor, cu cel putin 30 de zile inaintea datelor sedintelor in care adunarile generale extraordinare urmeaza sa hotarasca asupra fuziunii.

Procedura de fuziune se desfasoara in timp in mai multe etape:

- in prima etapa se intocmeste proiectul de fuziune,

- publicarea proiectului de fuziune;

- adoptarea hotararii privind fuziunea de catre adunarea generala extraordinara a fiecareia din societatile implicate in fuziune;

- pregatirea documentelor pentru inscrierea in Registrul Comertului a mentiunii privind fuziunea (redactarea actelor aditionale la actele constitutive ale societatilor participante in care);

- radierea din Oficiul Registrul Comertului a societatilor comerciale care isi inceteaza existenta ca persoane juridice, fara lichidare.

 Actul normativ care reglementeaza reflectarea in contabilitate a operatiunii de fuziune este Omfp 1376/2004 pentru aprobarea normelor metodologice.

In principal, operatiunea de fuziune (absorbtie sau contopire) presupune:

 a) Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de datorii ale societatilor

comerciale care fuzioneaza, evaluare care nu se inregistreaza insa in evidenta contabila,

 b) Intocmirea situatiilor financiare inainte de fuziune de catre societatile comerciale care urmeaza sa fuzioneze. Pe baza bilantului intocmit inainte de fuziune se determina activul net contabil (Total Active - Total Datorii)

 c) Evaluarea globala a societatilor si determinarea aportului net, prin una din metodele prevazute de normele romanesti si de comun acord cu dorintele asociatilor societatilor.

 d) Determinarea raportului al partilor sociale,

 e) Determinarea numarului de parti sociale de emis pentru remunerarea aportului net de fuziune.

 f) Inregistrarea in contabilitatea societatilor a operatiunilor efectuate cu ocazia fuziunii.

 Implicatiile fiscale ale operatiunilor de fuziune sunt prevazute de Codul fiscal , aprobat prin Legea 571/2003 , cu modificarile si completarile ulterioare.

 Astfel, in general, pentru societatea absorbita prevederile sunt urmatoarele:

 - veniturile inregistrate de societatea absorbita din transferul activelor sunt venituri neimpozabile, iar cheltuielile din descarcarea gestiunii sunt cheltuieli nedeductibile;

 - societatea absorbita trebuie sa transmita societatii absorbante valoarea fiscala a fiecarui element de activ si pasiv transferat;

 - reducerea sau anularea oricarui provizion ori a rezervei care a fost anterior dedusa la determinarea profitului impozabil se include in veniturile impozabile ale societatii absorbite, cu exceptia situatiei in care societatea absorbanta preia provizionul sau rezerva respectiva;

 - societatea absorbita are obligatia sa depuna declaratia de impunere si sa plateasca impozitul pe profit.

 Societatea absorbanta trebuie sa aiba in vedere urmatoarele aspecte:

- nu recupereaza pierderea fiscala a societatii absorbite daca societatea absorbita a avut pierdere fiscala la data fuziunii,

- sa preia valorile fiscale ale activelor si pasivelor asa cum acestea au fost la societatea absorbita, iar daca nu ii sunt comunicate valoarea lor este zero,

 - in situatia in care valoarea rezervei legale, rezultata in urma operatiei de fuziune, depaseste o cincime din capitalul subscris si varsat al societatii absorbante, diferenta nu se trateaza ca venit impozabil atata timp cat aceasta rezerva se mentine la valoarea rezultata;

- valoarea corespunzatoare diminuarii rezervei legale reprezinta venit impozabil, reconstituirea ulterioara a rezervei nu mai este deductibila la determinarea profitului impozabil.



de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
profit impozabilfuziune societatisocietate absorbantacontabilitateprovizion


Data aparitiei: 24 Iulie 2012

Votati articolul "Fuziune societati. Cum se inregistreaza procedura in contabilitate?":
Rating:

Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X