Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

TVA la incasare, o mare dezamagire: ce se intampla daca NU se plateste factura?

TVA colectataTVA neexigibilatva la incasareplata tva la incasarecontabilitate achizitie
Cel mai recent proiect de modificare a Codului fiscal a iscat mai multe nemultumiri in urma schimbarilor care nu au fost pe masura asteptarilor preconizate de cei care sperau sa poate beneficia de ceea ce ar fi trebuit sa aduca noul proiect.

Astfel, va reamintim ca initial declaratiile din presa, comunicatele si conferintele oferite de reprezentanti oficiali anuntau adoptarea urmatoarei proceduri:

- pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, ce au realizat o cifra de afaceri pana la 500.000 euro, colectarea TVA de la livrarea de bunuri/prestarea de servicii devine exigibila la data incasarii facturii de la clienti;
- in mod similar, deducerea TVA de la achizitiile efectuate de aceste persoane cu cifra de afaceri mai mica de 500.000 euro, este posibila numai la data platii facturilor catre furnizori;
- platile se vor deconta numai prin sistemul bancar, pentru limitarea fraudelor posibile a se realiza prin platile cu numerar.

Cu toate acestea, proiectul de modificare a Codului fiscal demonstreaza urmatoarele aspecte:

Cifra de afaceri luata in calcul se refera la anul precedent si este in valoare de 2.250.000 lei, iar sistemul de deducere, respectiv colectare a TVA la data platii /incasarii facturii este obligatoriu pentru persoanele cu cifra de afaceri mai mica decat aceasta suma.

PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Vezi detalii

Examen auditor financiar 2018. Teste de verificare
Examen auditor financiar 2018. Teste de verificare

Vezi detalii



- Deducerea TVA de la achizitiile de bunuri si servicii se poate face numai la data platii facturii catre furnizorii de bunuri/prestatorii de servicii.
- Colectarea TVA se va face la data incasarii facturii, daca aceasta data este intr-un termen de 120 de zile de la data facturarii, livrarii bunurilor/prestarii serviciilor.
- Daca incasarea acestor facturi nu se realizeaza in acest termen de 120 de zile, exigibilitatea TVA colectata intervine in a 120 - a zi de la data emiterii facturii sau de la data la care trebuia emisa factura. Practic, voi achita acelasi TVA neincasat de la client, cu o perioada de gratie de 4 luni, insa voi pierde anumite drepturi de deducere.

Ce se intampla cu TVA - ul de la achizitie, daca nu se plateste factura? Devine deductibil dupa cele 120 de zile?

Daca din aceleasi motive obiective, pe care le are clientul meu ce nu imi achita factura, atunci cand societatea noastra nu plateste contravaloarea bunurilor si serviciilor catre furnizor o perioada mai mare de 120 de zile, nu isi poate exercita dreptul de deducere a TVA, insa va plati TVA de la vanzare la expirarea celor 120 de zile de la neincasarea facturilor de livrare catre clienti.

Observam in fapt ca prin lipsa TVA - ului deductibil, TVA colectata se datoreaza integral la pretul vanzarii, incalcandu-se principiul neutralitatii TVA.

In esenta, se acorda o perioada de gratie de 4 luni la plata TVA colectat si neincasat, fara sa pot exercita acelasi drept de deducere in mod simetric la facturile neplatite in acest termen.

Desigur, daca plata se efectueaza la o perioada mai indelungata, 1 sau 2 ani, in interiorul termenului de prescriptie, la data platii se poate exercita dreptul de deducere.

Deducerea trebuie sa respecte si celelalte reglementari, respectiv trebuie urmarit scopul pentru care se efectueaza achizitia.

De cand se aplica masura?

Pentru persoanele ce se incadreaza la acest criteriu al cifrei de afaceri, masura se aplica incepand cu 01 ianuarie 2013.

Astfel, incadrarea in plafonul de 2.250.000 lei se va raporta la perioada 01 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012, iar persoana impozabila are obligatia sa depuna la autoritatea fiscala pana pe 25 octombrie 2012, o notificare din care sa rezulte cifra de afaceri pentru perioada amintita.

Cum se va aplica masura in anii urmatori, presupunand ca va fi adoptata in aceasta forma?

Persoanele inregistrate in scopuri de TVA ce in anul precedent au realizat o cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei, aplica masura colectarii TVA la incasare, respectiv deducere TVA la plata facturii, incepand cu 01 februarie a anului urmator.

- Pana pe data de 31 ianuarie, aceste persoane au obligatia sa depuna o notificare la autoritatea fiscala, cu plafonul cifrei de afaceri realizat in anul precedent.

- In luna ianuarie a respectivului an, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, aplica sistemul pe care l-a utilizat in anul precedent.

Ce se intampla daca in perioada de 120 de zile sunt incasari partiale? Cum se colecteaza TVA?

Daca in perioada aceasta de 120 de zile intervine o incasare de la client, colectarea TVA se face proportional cu valoarea incasarii in total factura. Astfel, se va utiliza urmatorul procedeu de calcul:
- se prezuma ca valoarea incasarii cuprinde si TVA facturat catre client;
- se determina TVA colectata din incasare prin metoda sutei majorate. Exemplu cu procentul de 24% este 24 x 100 / 124.

Cum se deduce TVA la platile partiale?

In mod similar cu determinarea TVA colectata la incasari partiale, exercitarea dreptului de deducere a TVA la platile partiale catre furnizori, urmeaza procedura:
- se prezuma ca valoarea platii catre furnizor cuprinde si valoarea TVA deductibil;
- se determina TVA de dedus prin plata facturii, cu metoda sutei majorate.

Cand nu se aplica masura exigibilitatii TVA la incasare?

Fac exceptie de la masurile de exigibilitate a TVA la incasare, urmatoarele tipuri de activitati:
- livrari de bunuri sau prestari de servicii supuse taxarii inverse de catre beneficiarul livrarii bunului/prestarii serviciului;
- livrari de bunuri sau prestari de servicii ce sunt scutite de TVA;
- activitatile economice supuse regimurilor speciale a TVA, cum sunt regimul agentiilor de turism, regimul bunurilor second - hand, regimul operelor de arta;
- livrari de bunuri sau prestari de servicii a caror contravaloare este incasata total sau partial cu numerar, iar platitorul facturii este o persoana juridica, persoana fizica autorizata, un liber profesionist sau o asociere fara personalitate juridica.

Sa ne amintim cateva elemente de contabilitate a TVA ce ar putea fi aplicate.

Legiuitorul nu a stabilit procedura de contabilitate a TVA, astfel incat va propunem urmatoarea forma de contabilizare, ce ar putea fi totusi influentata de normele de aplicare, daca legiuitorul doreste si detalierea acestui aspect.

- TVA achizitii: SC X SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, achizitioneaza marfuri de la SC Y SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, in suma de 10.000 lei + TVA 24%.

Contabilitate achizitie:
371 "Marfuri" = 401 "Furnizori" cu suma de 10.000 lei
4428 "TVA neexigibil" = 401 "Furnizori" cu suma de 2.400 lei

Plata prin banca a facturii:
401 "Furnizori" = 5121 "Conturi la banci in lei" cu suma de 12.400 lei

Exercitarea dreptului de deducere la data platii facturii:
4426 "TVA deductibila" = 4428 "TVA neexigibil" cu suma de 2.400 lei

- TVA livrari: SC X SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, livreaza marfurile achizitionate mai sus catre SC Z SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, in suma de 12.000 lei + TVA 24%.

Contabilitate livrare:
4111 "Clienti" = 707 "Venituri din vanzarea marfurilor" cu suma de 12.000 lei
4111 "Clienti" = 4428 "TVA neexigibila" cu suma de 2.880 lei

Incasare prin banca a facturii in termen de 90 de zile de la livrare:
5121 "Conturi la banci in lei" = 4111 "Clienti" cu suma de 14.880 lei

Colectarea TVA:
4428 "TVA neexigibila" = 4427 "TVA colectata" cu suma de 2.880 lei.


Autor: Consultant fiscal Adrian Benta
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVA colectataTVA neexigibilatva la incasareplata tva la incasarecontabilitate achizitie

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 21 August 2012


Votati articolul "TVA la incasare, o mare dezamagire: ce se intampla daca NU se plateste factura?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Bunuri date in folosinta doar unui salariat in mod nelegal ?

Intrebare: Buna seara !

Doresc sa ma ajutati cu un sfat in urmatoarea problema:

- institutia noastra publica a achizitionat telefoane de serviciu

- directorul institutiei noastre i-a repartizat unui salariat un telefon de serviciu,
desi inainte cu jumatate de an salariatul mai primise inca un telefon de serviciu.
Fiecare din cele 2 telefoane primite de acel salariat are in derulare 2 Contracte diferite,
de la 2 firme de telefonie diferite.
Cele 2 telefoane primite de acel salariat sunt functionale.
Repartizarea celor 2 telefoane a fost facuta doar unui singur salariat,
iar unii din salariati reclama ca nu au primit nici un telefon de serviciu
sau au un telefon de serviciu de vreo 2-3 ani, dar defect.

Repartizarea celor 2 telefoane salariatului s-a facut fara a se fi facut vreo receptie
si fara sa fi existat vreun Referat de necesitate a salariatului.

Ce a incalcat directorul ?
Cum se poate indrepta situatia ?

Raspuns: 1. Dar daca directorul repartizeaza unui salariat 3 telefoane, in decurs de circa 1-2 ani de zile,...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 21 August 2012 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: ma*****
Ce se intampla daca o parte din marfurie achizitionate le livram cu plata cash catre clienti persoane fizice, prin casa de marcat, sau chiar cu plata cash catre pers. juridice? va multumesc
Data adaugarii: 15-Oct-2012
Postat de: da*****
daca cumpar marfa de la o societate care nu aplica plata tva la incasare, platesc cu fila cec la 60 zile, cind deduc tva-ul ? Va multumesc anticipat
Data adaugarii: 09-Oct-2012
Postat de: fi*****
Colegilor, haideti sa facem o scrisoare catre Ministerul de Finante, catre premier in care sa le explicam de ce consideram noi, ca practicieni, ca aceasta masura nu este, cu adevarat, una benefica si, mai ales, ce greutati de gestionare va genera.
Data adaugarii: 21-Aug-2012
Postat de: user
Plata TVA la incasare - o idee cit se poate de nerezonabila si cu aplicabilitate minima. Consider ca si mai abitir firmele nu-si vor plati intre ele facturile - tocmai pentru a nu plati TVA la "stat".
Data adaugarii: 21-Aug-2012
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Ce declaratii se depun pana la 25 martie?

    • Obligatiile fiscale pe care legislatia prevede ca trebuie sa le indeplinim pana pe 25 martie le vom indeplini in acest an pana la 26 martie 2018 intrucât ziua de 25 martie este zi nelucratoare. Va prezentam astfel toate declaratiile fiscale pe care va trebui sa le depunem la Fisc pana la aceasta data: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. S...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 pentru 2018: termen de depunere si instructiuni de completare

    • Ca urmare a modificarilor aduse in 2017 Codului fiscal, societatile care trec de la plata impozitului pe profit la impozitul pe venitul microintreprinderii trebuie sa depuna declaratia 010. Formularul nou a fost aprobat prin Ordinul 3725 / 2017, care inlocuieste vechiul ordin 3698 / 2015.   Ce este declaratia 010?   Formularul 010 reprezinta declaratia de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiun...» citeste mai departe aici

  • Modificarile la declaratia 600 nu se incheie aici! Iata ce va urma!

    • Intr-un articol anterior va anuntam faptul ca ministrul de Finante, Eugen Teodorovici, a facut o declaratie surprinzatoare in ceea ce priveste solutia pe care a gasit-o pentru controversata declaratie 600. Solutia pe care a gasit-o MFP in acest caz este comasarea a cinci formulare intr-unul singur. Toate cele cinci declaratii se depun in pr...» citeste mai departe aici

  • Legea Societatilor Comerciale actualizata in 2018. Contraventii si sanctiuni

    • Legea Societatilor Comerciale nr. 82/1991 a fost modificata de mai multe ori pana acum, astfel ca poate fi dificil sa tii pasul cu toate schimbarile legislative. Venim in sprijinul tau si te anuntam de noile reglementari. In forma actualizata a Legii Societatilor Comerciale, urmatoarele fapte sunt considerate contraventii si se sanctioneaza dupa caz: - detinerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si...» citeste mai departe aici

  • Contabilitatea analitica a marfurilor. Analitice la contul 371

    • Subiectul analizei de astazi il reprezinta o societate comerciala cu 7 puncte de lucru care importa marfa. Aceasta este distribuita mai departe la magazine pe baza de avize de insotire, dar in contabilitate toata marfa, la pret de achizitie si la pret de vanzare, este inregistrata intr-un singur cont. Nu sunt analitice la contul 371. Magazinele nu completeaza raportul zilnic de gestiune. Vom afla in continuare daca, in aceasta situatie, exista vreun risc ca societatea sa fie sanctionata. &nbs...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 207 pentru anul 2017. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu

    • Pana la data de 28 februarie 2018 pentru veniturile nerezidentilor platitorii de venit trebuie sa depuna la organul fiscal formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti". Declaratia se completeaza si se depune de catre platitorul de venit, respectiv persoana desemnata din cadrul asocierii/entitatii transparente fiscal, care au obligatia calcul...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X