Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Impozitul pe profit, venit si salarii"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Impozitul pe profit, venit si salarii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Impozitul pe profit, venit si salarii".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Stiri si analize economice

TVA la incasare, o mare dezamagire: ce se intampla daca NU se plateste factura?

Cel mai recent proiect de modificare a Codului fiscal a iscat mai multe nemultumiri in urma schimbarilor care nu au fost pe masura asteptarilor preconizate de cei care sperau sa poate beneficia de ceea ce ar fi trebuit sa aduca noul proiect.

Astfel, va reamintim ca initial declaratiile din presa, comunicatele si conferintele oferite de reprezentanti oficiali anuntau adoptarea urmatoarei proceduri:

- pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, ce au realizat o cifra de afaceri pana la 500.000 euro, colectarea TVA de la livrarea de bunuri/prestarea de servicii devine exigibila la data incasarii facturii de la clienti;
- in mod similar, deducerea TVA de la achizitiile efectuate de aceste persoane cu cifra de afaceri mai mica de 500.000 euro, este posibila numai la data platii facturilor catre furnizori;
- platile se vor deconta numai prin sistemul bancar, pentru limitarea fraudelor posibile a se realiza prin platile cu numerar.

Cu toate acestea, proiectul de modificare a Codului fiscal demonstreaza urmatoarele aspecte:

Cifra de afaceri luata in calcul se refera la anul precedent si este in valoare de 2.250.000 lei, iar sistemul de deducere, respectiv colectare a TVA la data platii /incasarii facturii este obligatoriu pentru persoanele cu cifra de afaceri mai mica decat aceasta suma.

OMFP 3055/2009 a fost abrogat!
OMFP 3055/2009 a fost abrogat!

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

Declaratia 101! - NOUL model de formular + 57 studii de caz
Declaratia 101! - NOUL model de formular + 57 studii de caz

Vezi detalii



- Deducerea TVA de la achizitiile de bunuri si servicii se poate face numai la data platii facturii catre furnizorii de bunuri/prestatorii de servicii.
- Colectarea TVA se va face la data incasarii facturii, daca aceasta data este intr-un termen de 120 de zile de la data facturarii, livrarii bunurilor/prestarii serviciilor.
- Daca incasarea acestor facturi nu se realizeaza in acest termen de 120 de zile, exigibilitatea TVA colectata intervine in a 120 - a zi de la data emiterii facturii sau de la data la care trebuia emisa factura. Practic, voi achita acelasi TVA neincasat de la client, cu o perioada de gratie de 4 luni, insa voi pierde anumite drepturi de deducere.

Ce se intampla cu TVA - ul de la achizitie, daca nu se plateste factura? Devine deductibil dupa cele 120 de zile?

Daca din aceleasi motive obiective, pe care le are clientul meu ce nu imi achita factura, atunci cand societatea noastra nu plateste contravaloarea bunurilor si serviciilor catre furnizor o perioada mai mare de 120 de zile, nu isi poate exercita dreptul de deducere a TVA, insa va plati TVA de la vanzare la expirarea celor 120 de zile de la neincasarea facturilor de livrare catre clienti.

Observam in fapt ca prin lipsa TVA - ului deductibil, TVA colectata se datoreaza integral la pretul vanzarii, incalcandu-se principiul neutralitatii TVA.

In esenta, se acorda o perioada de gratie de 4 luni la plata TVA colectat si neincasat, fara sa pot exercita acelasi drept de deducere in mod simetric la facturile neplatite in acest termen.

Desigur, daca plata se efectueaza la o perioada mai indelungata, 1 sau 2 ani, in interiorul termenului de prescriptie, la data platii se poate exercita dreptul de deducere.

Deducerea trebuie sa respecte si celelalte reglementari, respectiv trebuie urmarit scopul pentru care se efectueaza achizitia.

De cand se aplica masura?

Pentru persoanele ce se incadreaza la acest criteriu al cifrei de afaceri, masura se aplica incepand cu 01 ianuarie 2013.

Astfel, incadrarea in plafonul de 2.250.000 lei se va raporta la perioada 01 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012, iar persoana impozabila are obligatia sa depuna la autoritatea fiscala pana pe 25 octombrie 2012, o notificare din care sa rezulte cifra de afaceri pentru perioada amintita.

Cum se va aplica masura in anii urmatori, presupunand ca va fi adoptata in aceasta forma?

Persoanele inregistrate in scopuri de TVA ce in anul precedent au realizat o cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei, aplica masura colectarii TVA la incasare, respectiv deducere TVA la plata facturii, incepand cu 01 februarie a anului urmator.

- Pana pe data de 31 ianuarie, aceste persoane au obligatia sa depuna o notificare la autoritatea fiscala, cu plafonul cifrei de afaceri realizat in anul precedent.

- In luna ianuarie a respectivului an, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, aplica sistemul pe care l-a utilizat in anul precedent.

Ce se intampla daca in perioada de 120 de zile sunt incasari partiale? Cum se colecteaza TVA?

Daca in perioada aceasta de 120 de zile intervine o incasare de la client, colectarea TVA se face proportional cu valoarea incasarii in total factura. Astfel, se va utiliza urmatorul procedeu de calcul:
- se prezuma ca valoarea incasarii cuprinde si TVA facturat catre client;
- se determina TVA colectata din incasare prin metoda sutei majorate. Exemplu cu procentul de 24% este 24 x 100 / 124.

Cum se deduce TVA la platile partiale?

In mod similar cu determinarea TVA colectata la incasari partiale, exercitarea dreptului de deducere a TVA la platile partiale catre furnizori, urmeaza procedura:
- se prezuma ca valoarea platii catre furnizor cuprinde si valoarea TVA deductibil;
- se determina TVA de dedus prin plata facturii, cu metoda sutei majorate.

Cand nu se aplica masura exigibilitatii TVA la incasare?

Fac exceptie de la masurile de exigibilitate a TVA la incasare, urmatoarele tipuri de activitati:
- livrari de bunuri sau prestari de servicii supuse taxarii inverse de catre beneficiarul livrarii bunului/prestarii serviciului;
- livrari de bunuri sau prestari de servicii ce sunt scutite de TVA;
- activitatile economice supuse regimurilor speciale a TVA, cum sunt regimul agentiilor de turism, regimul bunurilor second - hand, regimul operelor de arta;
- livrari de bunuri sau prestari de servicii a caror contravaloare este incasata total sau partial cu numerar, iar platitorul facturii este o persoana juridica, persoana fizica autorizata, un liber profesionist sau o asociere fara personalitate juridica.

Sa ne amintim cateva elemente de contabilitate a TVA ce ar putea fi aplicate.

Legiuitorul nu a stabilit procedura de contabilitate a TVA, astfel incat va propunem urmatoarea forma de contabilizare, ce ar putea fi totusi influentata de normele de aplicare, daca legiuitorul doreste si detalierea acestui aspect.

- TVA achizitii: SC X SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, achizitioneaza marfuri de la SC Y SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, in suma de 10.000 lei + TVA 24%.

Contabilitate achizitie:
371 "Marfuri" = 401 "Furnizori" cu suma de 10.000 lei
4428 "TVA neexigibil" = 401 "Furnizori" cu suma de 2.400 lei

Plata prin banca a facturii:
401 "Furnizori" = 5121 "Conturi la banci in lei" cu suma de 12.400 lei

Exercitarea dreptului de deducere la data platii facturii:
4426 "TVA deductibila" = 4428 "TVA neexigibil" cu suma de 2.400 lei

- TVA livrari: SC X SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, livreaza marfurile achizitionate mai sus catre SC Z SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, in suma de 12.000 lei + TVA 24%.

Contabilitate livrare:
4111 "Clienti" = 707 "Venituri din vanzarea marfurilor" cu suma de 12.000 lei
4111 "Clienti" = 4428 "TVA neexigibila" cu suma de 2.880 lei

Incasare prin banca a facturii in termen de 90 de zile de la livrare:
5121 "Conturi la banci in lei" = 4111 "Clienti" cu suma de 14.880 lei

Colectarea TVA:
4428 "TVA neexigibila" = 4427 "TVA colectata" cu suma de 2.880 lei.


Autor: Consultant fiscal Adrian Benta
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 21 August 2012


Votati articolul "TVA la incasare, o mare dezamagire: ce se intampla daca NU se plateste factura?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Bilant iunie 2013

Intrebare: O microintreprindere depune bilant iunie 2013?multumesc.

Raspuns: Pentru 30 iunie 2013 exista obligatia de a depune raportari contabile de catre entitatile care in...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 21 August 2012 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 4 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: ma*****
Ce se intampla daca o parte din marfurie achizitionate le livram cu plata cash catre clienti persoane fizice, prin casa de marcat, sau chiar cu plata cash catre pers. juridice? va multumesc
Data adaugarii: 15-Oct-2012
Postat de: da*****
daca cumpar marfa de la o societate care nu aplica plata tva la incasare, platesc cu fila cec la 60 zile, cind deduc tva-ul ? Va multumesc anticipat
Data adaugarii: 09-Oct-2012
Postat de: fi*****
Colegilor, haideti sa facem o scrisoare catre Ministerul de Finante, catre premier in care sa le explicam de ce consideram noi, ca practicieni, ca aceasta masura nu este, cu adevarat, una benefica si, mai ales, ce greutati de gestionare va genera.
Data adaugarii: 21-Aug-2012
Postat de: user
Plata TVA la incasare - o idee cit se poate de nerezonabila si cu aplicabilitate minima. Consider ca si mai abitir firmele nu-si vor plati intre ele facturile - tocmai pentru a nu plati TVA la "stat".
Data adaugarii: 21-Aug-2012
Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Declaratia 392 A - actualizata FEB 2015. Trei noi modele aprobate: D 392A, D392 B, D393

    • Pentru 2015 sunt valabile modificarile aduse de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 93/2014 (OPANAF 93/2014) care aproba modelul si continutul unor formulare de declaratii informative. UPDATE 2015: Declaratii fiscale 2015 pentru PFA. Click aici!...» citeste mai departe aici

  • Totul despre Declaratia 394! Modificari 2015!

    • Va informam ca Declaratia 394 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national", in format PDF, a fost actualizata  la data de 25 februarie 2015 si a ajuns astfel la versiunea 2.0.3 care poate fi descarcata mai jos. Declaratia 394 se completeaza si se depune de catre: a)  persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Roma...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 actualizata 20 FEB 2015 - Noi versiuni disponibile

    • Declaratia 101 a fost actualizata in data de 20 FEBRUARIE 2015. Noile versiuni sunt disponibile mai jos. Va informam ca a fost publicat Ordinul ANAF nr. 4024/2014 pentru modificarea si completarea OPANAF nr. 1.950/2012 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa. ********************************************* ...» citeste mai departe aici

  • Comunicat Finante privind emiterea si solicitarea bonurilor fiscale

    • A fost emis Ordinul Ministrului Finantelor 159/2015 pentru stabilirea modelului si continutului anuntului de atentionare a clientilor referitor la obligatia de respectare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, publicat in Monitorul Oficial nr. 131/2015, in care se detalieaza dimensiunile, continutul si modul de expunere al afiselor prin ...» citeste mai departe aici

  • Analiza consultant. Modificare procedura comunicare intre contribuabil si autoritatea fiscala

    • Analiza de mai jos prezinta aspectele care tin de modificarea procedurii de comunicare intre contribuabil si autoritatea fiscala. OMFP nr. 161 din 17 Februarie 2015 este ordinul pentru modificarea si completarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta între Agentia Nationala de Administrare Fiscala si persoanele fizice, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.154/2014.     Consul...» citeste mai departe aici

  • Declaratii MFP: Noua impozitare a PFA-urilor si reintroducerea impozitului forfetar

    • Ministrul de Finante, Darius Valcov, a raspuns recent, prin intermediul unor discutii online, intrebarilor adresate de catre persoanele care au avut nelamuriri sau care au dorit sa isi exprime nemultumirea fata de unele modificari incluse in proiectul noului Cod fiscal. In cadrul interviului organizat cu sprijinul HotNews.ro, persoanele interesate au dorit sa afle in ce masura se justifica impozitul forfetar, de ce se majoreaza impozitele pe veniturile PFA-u...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Impozitul pe profit, venit si salarii
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Impozitul pe profit, venit si salarii".
X