Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

TVA la incasare, o mare dezamagire: ce se intampla daca NU se plateste factura?

TVA colectataTVA neexigibilatva la incasareplata tva la incasarecontabilitate achizitie
Cel mai recent proiect de modificare a Codului fiscal a iscat mai multe nemultumiri in urma schimbarilor care nu au fost pe masura asteptarilor preconizate de cei care sperau sa poate beneficia de ceea ce ar fi trebuit sa aduca noul proiect.

Astfel, va reamintim ca initial declaratiile din presa, comunicatele si conferintele oferite de reprezentanti oficiali anuntau adoptarea urmatoarei proceduri:

- pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, ce au realizat o cifra de afaceri pana la 500.000 euro, colectarea TVA de la livrarea de bunuri/prestarea de servicii devine exigibila la data incasarii facturii de la clienti;
- in mod similar, deducerea TVA de la achizitiile efectuate de aceste persoane cu cifra de afaceri mai mica de 500.000 euro, este posibila numai la data platii facturilor catre furnizori;
- platile se vor deconta numai prin sistemul bancar, pentru limitarea fraudelor posibile a se realiza prin platile cu numerar.

Cu toate acestea, proiectul de modificare a Codului fiscal demonstreaza urmatoarele aspecte:

Cifra de afaceri luata in calcul se refera la anul precedent si este in valoare de 2.250.000 lei, iar sistemul de deducere, respectiv colectare a TVA la data platii /incasarii facturii este obligatoriu pentru persoanele cu cifra de afaceri mai mica decat aceasta suma.

Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor

Vezi detalii

Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic

Vezi detalii

Clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe 2017
Clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe 2017

Vezi detalii



- Deducerea TVA de la achizitiile de bunuri si servicii se poate face numai la data platii facturii catre furnizorii de bunuri/prestatorii de servicii.
- Colectarea TVA se va face la data incasarii facturii, daca aceasta data este intr-un termen de 120 de zile de la data facturarii, livrarii bunurilor/prestarii serviciilor.
- Daca incasarea acestor facturi nu se realizeaza in acest termen de 120 de zile, exigibilitatea TVA colectata intervine in a 120 - a zi de la data emiterii facturii sau de la data la care trebuia emisa factura. Practic, voi achita acelasi TVA neincasat de la client, cu o perioada de gratie de 4 luni, insa voi pierde anumite drepturi de deducere.

Ce se intampla cu TVA - ul de la achizitie, daca nu se plateste factura? Devine deductibil dupa cele 120 de zile?

Daca din aceleasi motive obiective, pe care le are clientul meu ce nu imi achita factura, atunci cand societatea noastra nu plateste contravaloarea bunurilor si serviciilor catre furnizor o perioada mai mare de 120 de zile, nu isi poate exercita dreptul de deducere a TVA, insa va plati TVA de la vanzare la expirarea celor 120 de zile de la neincasarea facturilor de livrare catre clienti.

Observam in fapt ca prin lipsa TVA - ului deductibil, TVA colectata se datoreaza integral la pretul vanzarii, incalcandu-se principiul neutralitatii TVA.

In esenta, se acorda o perioada de gratie de 4 luni la plata TVA colectat si neincasat, fara sa pot exercita acelasi drept de deducere in mod simetric la facturile neplatite in acest termen.

Desigur, daca plata se efectueaza la o perioada mai indelungata, 1 sau 2 ani, in interiorul termenului de prescriptie, la data platii se poate exercita dreptul de deducere.

Deducerea trebuie sa respecte si celelalte reglementari, respectiv trebuie urmarit scopul pentru care se efectueaza achizitia.

De cand se aplica masura?

Pentru persoanele ce se incadreaza la acest criteriu al cifrei de afaceri, masura se aplica incepand cu 01 ianuarie 2013.

Astfel, incadrarea in plafonul de 2.250.000 lei se va raporta la perioada 01 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012, iar persoana impozabila are obligatia sa depuna la autoritatea fiscala pana pe 25 octombrie 2012, o notificare din care sa rezulte cifra de afaceri pentru perioada amintita.

Cum se va aplica masura in anii urmatori, presupunand ca va fi adoptata in aceasta forma?

Persoanele inregistrate in scopuri de TVA ce in anul precedent au realizat o cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei, aplica masura colectarii TVA la incasare, respectiv deducere TVA la plata facturii, incepand cu 01 februarie a anului urmator.

- Pana pe data de 31 ianuarie, aceste persoane au obligatia sa depuna o notificare la autoritatea fiscala, cu plafonul cifrei de afaceri realizat in anul precedent.

- In luna ianuarie a respectivului an, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, aplica sistemul pe care l-a utilizat in anul precedent.

Ce se intampla daca in perioada de 120 de zile sunt incasari partiale? Cum se colecteaza TVA?

Daca in perioada aceasta de 120 de zile intervine o incasare de la client, colectarea TVA se face proportional cu valoarea incasarii in total factura. Astfel, se va utiliza urmatorul procedeu de calcul:
- se prezuma ca valoarea incasarii cuprinde si TVA facturat catre client;
- se determina TVA colectata din incasare prin metoda sutei majorate. Exemplu cu procentul de 24% este 24 x 100 / 124.

Cum se deduce TVA la platile partiale?

In mod similar cu determinarea TVA colectata la incasari partiale, exercitarea dreptului de deducere a TVA la platile partiale catre furnizori, urmeaza procedura:
- se prezuma ca valoarea platii catre furnizor cuprinde si valoarea TVA deductibil;
- se determina TVA de dedus prin plata facturii, cu metoda sutei majorate.

Cand nu se aplica masura exigibilitatii TVA la incasare?

Fac exceptie de la masurile de exigibilitate a TVA la incasare, urmatoarele tipuri de activitati:
- livrari de bunuri sau prestari de servicii supuse taxarii inverse de catre beneficiarul livrarii bunului/prestarii serviciului;
- livrari de bunuri sau prestari de servicii ce sunt scutite de TVA;
- activitatile economice supuse regimurilor speciale a TVA, cum sunt regimul agentiilor de turism, regimul bunurilor second - hand, regimul operelor de arta;
- livrari de bunuri sau prestari de servicii a caror contravaloare este incasata total sau partial cu numerar, iar platitorul facturii este o persoana juridica, persoana fizica autorizata, un liber profesionist sau o asociere fara personalitate juridica.

Sa ne amintim cateva elemente de contabilitate a TVA ce ar putea fi aplicate.

Legiuitorul nu a stabilit procedura de contabilitate a TVA, astfel incat va propunem urmatoarea forma de contabilizare, ce ar putea fi totusi influentata de normele de aplicare, daca legiuitorul doreste si detalierea acestui aspect.

- TVA achizitii: SC X SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, achizitioneaza marfuri de la SC Y SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, in suma de 10.000 lei + TVA 24%.

Contabilitate achizitie:
371 "Marfuri" = 401 "Furnizori" cu suma de 10.000 lei
4428 "TVA neexigibil" = 401 "Furnizori" cu suma de 2.400 lei

Plata prin banca a facturii:
401 "Furnizori" = 5121 "Conturi la banci in lei" cu suma de 12.400 lei

Exercitarea dreptului de deducere la data platii facturii:
4426 "TVA deductibila" = 4428 "TVA neexigibil" cu suma de 2.400 lei

- TVA livrari: SC X SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, livreaza marfurile achizitionate mai sus catre SC Z SRL, persoana juridica romana, inregistrata in scopuri de TVA, in suma de 12.000 lei + TVA 24%.

Contabilitate livrare:
4111 "Clienti" = 707 "Venituri din vanzarea marfurilor" cu suma de 12.000 lei
4111 "Clienti" = 4428 "TVA neexigibila" cu suma de 2.880 lei

Incasare prin banca a facturii in termen de 90 de zile de la livrare:
5121 "Conturi la banci in lei" = 4111 "Clienti" cu suma de 14.880 lei

Colectarea TVA:
4428 "TVA neexigibila" = 4427 "TVA colectata" cu suma de 2.880 lei.


Autor: Consultant fiscal Adrian Benta
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 21 August 2012


Votati articolul "TVA la incasare, o mare dezamagire: ce se intampla daca NU se plateste factura?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

PFA facturi

Intrebare: Buna ziua! Am o PFA care din 2009 si pana in prezent a fost pe zero, anul asta a inceput activitate agricola, avea utlaje si obiecte de folosinta in agricultura luate din 2010. Eu acum pot sa le pun pe PFA? E suficient un proces verbal, daca pot sa il inregistrez pe baza procesului verbal si sa le calculez amortizarea?

Raspuns: Nu ,nu sunt achizitionate pe PFA, sunt luate de proprietar in numele lui, pe CNP, nu pe CUI, am...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 21 August 2012 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: ma*****
Ce se intampla daca o parte din marfurie achizitionate le livram cu plata cash catre clienti persoane fizice, prin casa de marcat, sau chiar cu plata cash catre pers. juridice? va multumesc
Data adaugarii: 15-Oct-2012
Postat de: da*****
daca cumpar marfa de la o societate care nu aplica plata tva la incasare, platesc cu fila cec la 60 zile, cind deduc tva-ul ? Va multumesc anticipat
Data adaugarii: 09-Oct-2012
Postat de: fi*****
Colegilor, haideti sa facem o scrisoare catre Ministerul de Finante, catre premier in care sa le explicam de ce consideram noi, ca practicieni, ca aceasta masura nu este, cu adevarat, una benefica si, mai ales, ce greutati de gestionare va genera.
Data adaugarii: 21-Aug-2012
Postat de: user
Plata TVA la incasare - o idee cit se poate de nerezonabila si cu aplicabilitate minima. Consider ca si mai abitir firmele nu-si vor plati intre ele facturile - tocmai pentru a nu plati TVA la "stat".
Data adaugarii: 21-Aug-2012
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Descoperiti modalitatile legale prin care sa platiti mai putini bani statului. Secrete dezvaluite de specialisti

    • Intr-o tara in care legile sunt permanent modificate, sa fiti la curent cu noutatile si sa intelegeti toate aspectele fiscal-contabile importante este extrem de dificil. Totusi, trebuie sa va asigurati mereu ca actionati conform legii. Motivele sunt evidente: pentru ca sunteti un profesionist, dar si pentru ca ANAF-ul nu iarta pe nimeni.  Cu siguranta va intrebati care este cea mai buna modalitate de a fi informat si de a aplica legea in mod corect. Aceasta est...» citeste mai departe aici

  • Corectarea erorilor din situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale

    • Regasiti mai jos un material publicat recent de ANAF privind corectarea erorilor din situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial de catre entitatile aflate in aria de reglementare contabila a Ministerului Finantelor Publice. A. Erorile care pot fi corectate sunt cele determinate de completarea eronata a urmatoarelor informatii: 1. denumirile entitatilor raportoare;...» citeste mai departe aici

  • Angajamentul de plata (Cod 14-8-2/a). Model 2017

    •   Regasiti mai jos un model de angajament de plata, din categoria documentelor editabile, alaturi de cateva informatii pe care speram sa le considerati utile. Puteti descarca formularul la finalul articolului.  Angajamentul de plata serveste ca: - titlu executoriu pentru recuperarea pagubelor; - titlu executoriu pentru executarea silita, in caz de nerespectare a angajamentului; - angajament de plata a unei sume ce reprezinta o paguba adusa en...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Tabel comparativ Impozitul pe profit, dupa modificarile aduse de Legea 177/2017

    • Redam mai jos un tabel comparativ pentru TITLUL II - IMPOZITUL PE PROFIT, ca urmare a modificarilor aduse de Legea numarul 177/2017.  Forma Codului fiscal 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare TITLUL II - IMPOZITUL PE PROFIT  Articolul 13 "Contribuabili" alineatul (2):  Nu intra sub incidenta prezentului titlu urmatoarele persoane juridice romane: .................................................» citeste mai departe aici

  • Calculul si plata impozitului pe profit cand anul fiscal e diferit de anul calendaristic

    • Descoperiti mai jos prevederile actuale privind calculul si plata impozitului pe profit in cazul optiunii pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic, conform art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare Regula: Anul fiscal este anul calendaristic. [articolul 16 alineatul (1) din Codul fiscal] Exceptie: Contribuabilii care au optat, in conformitate cu legislatia contabila*, pentru un exercitiu...» citeste mai departe aici

  • Servicii de administrare imobil. Cum faceti monografia contabila pentru fondul de rulment?

    • In analiza de mai jos, va propunem ca subiect o societate comerciala, dezvoltator imobiliar, care presteaza servicii de administrare a unui imobil. In plus, s-a decis constituirea unui fond de rulment si reparatii. Societatea a incasat, in contul bancar deschis in acest scop, sumele reprezentand participarea fiecarui locatar la acest fond de rulment si reparatii. Sumele au fost inregistrate in contul 462.  Vom vedea daca are societatea obligatia de a emite factura pentru aceste...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI