Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Operatiuni pentru care NU se emit facturi


Asa cum stiti, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 621/29.08.2012, a fost publicata Ordonanta Guvernului nr. 15/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.


Va prezentam principalele prevederi referitoare la regimul facturilor fiscale, care vor intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2013, mai exact exceptiile de la emiterea facturilor.

Prin exceptie, pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate, persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii pentru urmatoarele operatiuni, cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita factura:

a) livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, pentru care este obligatorie emiterea de bonuri fiscale, conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) livrarile de bunuri si prestarile de servicii, altele decat cele mentionate la lit. a), furnizate catre beneficiari persoane neimpozabile, altele decat persoanele juridice neimpozabile, pentru care este obligatorie emiterea de documente legal aprobate, fara nominalizarea cumparatorului, cum ar fi: transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau abonamentelor, accesul pe baza de bilet la: spectacole, muzee, cinematografe, evenimente sportive, targuri, expozitii;

c) livrarile de bunuri si prestarile de servicii, altele decat cele mentionate la lit. a) si b), furnizate catre beneficiari, persoane neimpozabile, altele decat persoanele juridice neimpozabile, care prin natura lor nu permit furnizorului/prestatorului identificarea beneficiarului, cum sunt: livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate, servicii de reincarcare electronica a cartelelor telefonice preplatite. Prin norme se vor stabili documentele pe care furnizorii/prestatorii trebuie sa le intocmeasca in vederea determinarii corecte a bazei de impozitare si a taxei colectate pentru astfel de operatiuni.

Cum sa completezi si sa depui la timp Declaratia 101
Cum sa completezi si sa depui la timp Declaratia 101

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila

Vezi detalii

Autorizatiile si documentele esentiale de functionare
Autorizatiile si documentele esentiale de functionare

Vezi detalii



Persoana impozabila care nu are obligatia de a emite facturi poate opta pentru emiterea facturii.

Cazuri in care se opteaza pentru emiterea facturii

Persoana impozabila care are obligatia de a emite facturi, precum si persoana impozabila care nu are obligatia de a emite facturi dar opteaza pentru emiterea facturii pot emite facturi simplificate in oricare dintre urmatoarele situatii:

a) atunci cand valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea in euro a valorii facturii este cursul prevazut la art. 139^1;

b) in cazul documentelor sau mesajelor care modifica si care se refera in mod specific si fara ambiguitati la factura initiala si au acelasi regim juridic ca si o factura.

Persoana impozabila poate intocmi o factura centralizatoare pentru mai multe livrari separate de bunuri, prestari separate de servicii, catre acelasi client, in urmatoarele conditii:

a) sa se refere la operatiuni pentru care a luat nastere faptul generator de taxa sau pentru care au fost incasate avansuri intr-o perioada ce nu depaseste o luna calendaristica;

b) toate documentele emise la data livrarii de bunuri, prestarii de servicii sau incasarii de avansuri sa fie obligatoriu anexate la factura centralizatoare.

Pot fi emise facturi de catre beneficiar in numele si in contul furnizorului/prestatorului in conditiile stabilite prin norme.

Pot fi emise facturi de catre un tert in numele si in contul furnizorului/prestatorului in conditiile stabilite prin norme, cu exceptia situatiei in care partea terta este stabilita intr-o tara cu care nu exista niciun instrument juridic referitor la asistenta reciproca.

Alte precizari

Pe langa cele precizate mai sus, Ordonanta Guvernului nr. 15/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal mai prevede si urmatoarele reglementari:

- sumele indicate pe factura se pot exprima in orice moneda cu conditia ca valoarea TVA colectata sa fie exprimata in lei. n situatia in care valoarea taxei colectate este exprimata intr-o alta moneda, aceasta va fi convertita in lei utilizand cursul de schimb prevazut la art. 139^1;

- utilizarea facturii electronice face obiectul acceptarii de catre destinatar;

- autenticitatea originii, integritatea continutului si lizibilitatea unei facturi, indiferent ca este pe suport hartie sau in format electronic, trebuie garantate de la momentul emiterii pana la sfarsitul perioadei de stocare a facturii. Fiecare persoana impozabila stabileste modul de garantare a autenticitatii originii, a integritatii continutului si a lizibilitatii facturii;

- semnarea si stampilarea facturilor nu constituie elemente obligatorii pe care trebuie sa le contina factura;

- persoana impozabila trebuie sa asigure stocarea copiilor facturilor pe care le-a emis sau care au fost emise de client ori de un tert in numele si in contul sau, precum si a tuturor facturilor primite;

- persoana impozabila poate decide locul de stocare a facturilor, cu conditia ca acestea sau informatiile stocate sa fie puse la dispozitia autoritatilor competente fara nicio intarziere ori de cate ori se solicita acest lucru. Cu toate acestea, locul de stocare a facturilor ales de persoana impozabila nu poate fi situat pe teritoriul unei tari cu care nu exista niciun instrument juridic referitor la asistenta reciproca;

- prin exceptie de la prevederile aliniatului de mai sus persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania are obligatia de a stoca pe teritoriul Romaniei facturile emise si primite, precum si facturile emise de client sau de un tert in numele si in contul sau, altele decat cele electronice pentru care persoana impozabila garanteaza accesul on-line organelor fiscale competente. Aceeasi obligatie ii revine si persoanei impozabile stabilite in Romania printr-un sediu fix cel putin pe perioada existentei pe teritoriul Romaniei a sediului fix;

- in situatia in care locul de stocare nu se afla pe teritoriul Romaniei persoanele impozabile stabilite in Romania in sensul art. 125^1 alin. (2) trebuie sa comunice organelor fiscale competente locul de stocare a facturilor sau a informatiilor stocate;

- facturile pot fi stocate pe suport hartie sau in format electronic, indiferent de forma originala in care au fost trimise sau puse la dispozitie. n cazul facturilor stocate prin mijloace electronice, persoanele impozabile vor stoca prin mijloace electronice si datele ce garanteaza autenticitatea originii si integritatea continutului facturilor;

- in scopuri de control, organele fiscale competente pot solicita traducerea in limba romana, in anumite situatii sau pentru anumite persoane impozabile, a facturilor emise pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania, conform prevederilor art. 132 si 133, precum si a facturilor primite de persoane impozabile stabilite in Romania in sensul art. 125^1 alin. (2);

- in scopuri de control, in cazul stocarii prin mijloace electronice a facturilor emise sau primite in alt stat, garantand accesul online la date, persoana impozabila stabilita in Romania in sensul art. 125^1 alin. (2) are obligatia de a permite organelor fiscale competente din Romania accesarea, descarcarea si utilizarea respectivelor facturi. De asemenea, persoana impozabila nestabilita in Romania care stocheaza prin mijloace electronice facturi emise sau primite pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii impozabile in Romania are obligatia de a permite organelor fiscale din Romania accesarea, descarcarea si utilizarea respectivelor facturi, indiferent de statul in care se afla locul de stocare pentru care a optat.

Ministerul Finantelor Publice va emite Norme metodologice de aplicare a prevederilor art. 155 din Codul Fiscal.
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 24 Septembrie 2012


Votati articolul "Operatiuni pentru care NU se emit facturi":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Facturi dpdv TVA

Intrebare: Am urmatoarea situatie:
Firma A din Franta vinde marfa firmei B din Italia care vinde mai departe marfa firmei C din Romania. Firma C din Romania are inchiriat un spatiu pentru depozitare la o firma D din Romania.
Marfa circula direct de la firma A din Franta la firma D din Romania, asa cum s-a stabilit in contractul de vanzare dintre firma A din Franta si firma B din Italia. Pe CMR apare stampila firmei D din Romania intrucat la depozitul acesteia s-a primit marfa, urmand ca firma C din Romania sa o ridice de aici.
Facturile circula asa: A - B (vanzare), B - C (vanzare), D - C (inchiriere depozit).
Cum trebuie intocmite facturile pt. fiecare d.p.d.v. al tva?
A mai avut cineva aceasta situatie?

Raspuns: Ce documente justificative trebuie sa detina fiecare firma? Rog raspuns urgent, multumesc!... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 24 Septembrie 2012 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • In atentia firmelor: Obligatii privind cresterea salariului minim de la 1 mai 2016

    • Salariul minim brut pe economie va creste de la de la 1.050 de lei pe luna la 1.250 de lei, incepand de duminica, 1 mai 2016. Majorarea salariului minim brut cu 19%, care va intra in vigoare de la sfarsitul acestei saptamani, trebuie inregistrata, de catre angajatori, in sistemul electronic REVISAL. Potrivit unei hotarari de guvern adoptate pe 30 decembrie 2015, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi majorat la 1.250 lei incepan...» citeste mai departe aici

  • Sfatul expertului Robert Gearba: Registrul Operatorilor Intracomunitari

    • Conform legislatiei in vigoare, persoanele impozabile care intentioneaza sa efectueze tranzactii cu operatori economici din alte state membre au obligatia sa se inscrie in Registrul Operatorilor Intracomunitari, inaintea efectuarii acestor tranzactii. Au obligatia sa se inscrie in Registrul Operatorilor Intracomunitari persoanele inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal (inregistrare in scopuri normale de TVA) atunci cand au intentia sa efect...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale si declarative ale persoanelor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor

    • Redam mai jos cateva aspecte curente incluse de ANAF in Ghidul fiscal actualizat al contribuabililor persoane fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor. Retinem, in primul rand, ca veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decât veniturile din activitati independente. ...» citeste mai departe aici

  • Depunerea declaratiei 100 pentru ultimul trimestru al unui an fiscal modificat. Cum procedam corect?

    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societatea a schimbat anul fiscal si financiar. Este primul an modificat si are 15 luni (01.01.2015-31.03.2016). Pentru ultimul trimestru al anului (ianuarie-martie 2016), stabilim daca se mai depune declaratia 100 sau daca se depune direct declaratia 101 pana pe data de 25 Iunie 2016. Pentru un an normal pentru ultimul trimestru nu se depune 100 astfel ca vom stabili daca se pastreaza aceeasi regula. Prevederile OG nr. 102/2013 pentru mo...» citeste mai departe aici

  • Seful ANAF anunta cum se va modifica Formularul 088

    • Declaratia 088 va suferi noi modificari, in contextul unor controversate dezbateri, inclusv cele exprimate prin intermediul platformei Maisimplu.gov.ro. Daca in cele din urma declaratia 394 nu a avut parte de un traseu de eficientizare, exista sperante cu privire la formularul 088. Asa cum arata unele declaratii facute recent de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), Dragos Doros, noul formular 088 este cu adevarat simplificat, iar firmele obligate sa il com...» citeste mai departe aici

  • Schimbare an fiscal. Care sunt implicatiile fiscale si ce raportari se fac in 2016?

    • Analiza noastra face referire, prin cele ce urmeaza, la o societate care face parte dintr-un grup international care a decis schimbarea anului fiscal de la ianuarie 2016-decembrie 2016 la iulie 2016-iunie 2017. Vom vedea care sunt pasii de urmat pentru a putea face aceasta schimbare tinand cont de statutul de microintreprindere al companiei, precum si ce obligatii de raportare exista in 2016. Depuneti formularul electronic S1055 – Instiintare privind modificarea exercitiului f...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X