Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Legea 70/2015

Inregistrare contabila arenda

Intrebare: Va rugam sa ne prezentati o monografie contabila privind plata arendei in bani. Facem urmatoarele precizari: conform contract cantitatea cuvenita arendatorului este de 1000 kg, din care se retine 120 kg reprezentand cval impozit (1000kg x0.61leikgx75%x16%=73 lei), iar pentru cantitatea de 880 kg i se plateste arendatorului cu dispozitie de plata suma de 704 lei (880kgx0.80leikg).
In acest caz trebuie luat in calcul si cota de TVA si ce inregistrari contabile se fac?


Raspuns: In opinia noastra, chiar daca formularea este ca se retine impozit in natura, observam ca in fapt nu se efectueaza nici o distribuire in natura a produselor si nu este o operatie in sfera TVA pentru ca nici o cantitate de cereale nu se distribuie proprietarului, deoarece impozitul se achita la buget in bani, si nu in produse.

O a doua observatie consta in faptul ca daca impozitul si arenda sunt platite in lei, acesta nu se va determina la preturile comunicate de directiile agricole judetene, conform art. 62 alin. (2^2) din Codul fiscal, ci prin cota de 16% aplicabila la valoarea arendei dupa deducerea cotei forfetare de 25%.

Practic, inregistrarile contabile sunt:
612 „Cheltuieli cu chirii” = 401 „Furnizori” cu valoarea integrala a arendei, respectiv 777 lei

Retinere impozit:
401 „Furnizori” = 446 „Alte impozite si taxe” cu suma de 73 lei.

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile

Vezi detalii

Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale
Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale

Vezi detalii




Va prezentam si o monografie contabila cand arenda s-ar deconta in natura, si urmarim implicatiile TVA.

Intrebare adresata: O societae comerciala, cod CAEN 0111, doreste sa plateasca arendatorilor arenda cuvenita pe anul 2012. Impozitul se retine la sursa, arenda se plateste in cereale, 800 kg ha. Am urmatoarele intrebari:
- la ce pret se factureaza cele 800 kg de cereale? exista ceva publicat pentru anul 2012 in acest sens?
- daca impozitul se retine la sursa, se factureaza 704 kg de cereale (adica cat ramana dupa plata impozitului) sau se factureaza 800 kg?
Va rog sa prezentati si o monografie contabila!

Raspuns:

Din punctul de vedere al arendarii, potrivit art. 62 din Codul fiscal, obligatia platii impozitului este in seama persoanei fizice, insa impozitul se retine de platitorul de venit, si se achita pana pe data de 25 a lunii urmatoare platii arendei. Contractul de arenda trebui inregistrat la autoritatea fiscala.

Pentru dvs se va inregistra o cheltuiala cu arenda, la termenele de plata stabilite in contract:
612 “Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile” = 401 “Furnizori” cu valoarea arendei
401”Furnizori” = 446 „Alte impozite si taxe – analitic impozit arenda” cu suma impozitului
446 „Alte impozite si taxe – analitic impozit arenda” = 5311”Casa”/5121”Conturi la banci” cu suma platii impozitului.

Plata arenda in natura:
Plata in natura a arendei este o activitate supusa TVA deoarece se deduce TVA la efectuarea costurilor cu realizarea productiei agricole, conform art. 128 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal .

Astfel, la predarea productiei agricole se va emite factura, conform art. 155 alin.(1) din Codul fiscal, suma ce se va compensa cu valoarea arendei datorate catre proprietarii terenurilor.

Inregistrari contabile:

461” Debitori diversi” = 701” Venituri din productia proprie” cu valoarea bunurilor acordate ca plata a arendei
461” Debitori diversi” = 4427 “ TVA colectata” cu valoarea TVA
La evaluarea pretului bunurilor, legiuitorul a stabilit la art. 62^2 din Codul fiscal, ca preturile utilizate pe unitatea de produs, vor fi stabilite de catre consiliile judetene, ca preturi medii, ale produselor acordate in natura.

Observam ca acestea sunt in fapt o medie a pretului pietei pentru respectivele bunuri. Aceste preturi se comunica la autoritatile fiscale teritoriale. Din pacate, legiuitorul nu a stabilit un termen de adoptare, astfel ca va recomandam sa le solicitati in scris autoritatilor fiscale pentru a avea o justificare.

Concomitent se efectueaza scaderea din gestiune a productiei acordate arendasilor, la costul de productie, prin inregistrarea:
711 “Costuri aferente productiei” = 345 “Produse finite”.

Observam ca efectul asupra contului de profit si pierdere este numai cheltuiala cu arenda, tinand cont de functionarea contului 711 similar unui cont de cheltuieli. Se retine ca am presupus ca la realizarea prioductiei s-a utilizat costului de productie prin contul 711.

Compensarea sumelor:
401 “ Furnizori – proprietari terenuri” = 461” Debitori diversi”.

Consideram ca aceasta suma nu este supusa regimului de compensare prin ordine de compensare deoarece persoana fizica nu emite facturi si nici nu este o incalcare a principiului necompensarii conform prevederilor de la pct. 45 alin. (2) din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 24 Septembrie 2012


Votati articolul "Inregistrare contabila arenda":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Fier vechi

Intrebare: buna ziua! am o firma care incepand cu luna noiembrie cumpara fier vechi de la populatie si il vinde la o societate platitoare de tva. As dori sa stiu ce documente se intocmesc la achizitionarea fierului vechi de la populatie de catre societatea noastra. Va multumesc anticipat!

Raspuns: Borderou de achizitie 1. Serveste ca: - document de inregistrare in gestiune a produselor cumparate;...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 24 Septembrie 2012 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 3 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
Stiri si analize economice
SATI
X