Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Teste ceccar

Monografie contabila. Model pentru calculul contributiilor

Consultant fiscal Adrian Benta

Cadrul normativ principal care reglementeaza situatiile de incapacitate temporara de munca si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca este dat de:

- Legea nr. 346/2002 privind accidentele de munca, cu modificari ulterioare;
- O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate.

Ca principiu general, indemnizatia se stabileste ca medie a veniturilor salariale realizate in ultimele 6 luni, recalculata ca medie zilnica, corespunzator numarului de zile lucratoare din aceasta perioada.
in cazul concediilor medicale, pentru accidente de munca, primele 3 zile se suporta de catre angajator, iar urmatoarele se suporta din bugetul fondului pentru risc si accident.

In cazul indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca ce nu sunt cauzate de accidente de

Cartea Verde a Contabilitatii Institutiilor Publice, editia noua 2015
Cartea Verde a Contabilitatii Institutiilor Publice, editia noua 2015

Vezi detalii

Cartea rosie a fiscalitatii 2015. Aflati ce greseli fiscal-contabile puteti comite
Cartea rosie a fiscalitatii 2015. Aflati ce greseli fiscal-contabile puteti comite

Vezi detalii

Pe Gaura Cheii: Ministerul de Finante. Informatii si sfaturi legislative
Pe Gaura Cheii: Ministerul de Finante. Informatii si sfaturi legislative

Vezi detalii



munca, cum ar fi boala obisnuita, interventii chirurgicale, sarcina si lauzie, primele 5 zile se suporta de catre angajator, iar urmatoarele din bugetul fondului de concedii si indemnizatii. Pentru determinarea bazei lunare a indemnizatiei care va fi incasate de persoana aflata in concediu medical, se tine cont de tipul riscului asigurat, determinandu-se in ce procent se incadreaza aceasta.

Astfel:
- pentru accidente de munca se va acorda o indemnizatie in procent de 85%;
- pentru boala obisnuita 75%;
- pentru interventii chirurgicale 100%.

Din punctul de vedere al contributiilor, pentru sumele suportate de angajator se datoreaza integral cotele de contributii si asigurari sociale, ca pentru o persoana care isi desfasoara activitatea in mod curent, cu unele exceptii pentru contributia la sanatate, ce vor fi detaliate in exemplele de mai jos.

Pentru sumele suportate din bugetul asigurarilor sociale, sau pentru aceste sume se datoreaza punctual anumite asigurari sociale si impozit pe venit, ce vor fi detaliate in urmatoarea structura:
a) cadrul general normativ privind impozitarea indemnizatiilor medicale;
b) exemple;
c) cateva precizari privind legislatia si impozitele datorate pentru indemnizatia incapacitatii temporare de munca ca urmare a accidentelor de munca.

a) Cadrul normativ
Baza de calcul al indemnizatiei de incapacitate temporara de munca se determina, potrivit art. 10
alin. (1) din O.U.G. nr. 58/2010, ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, pe baza carora se calculeaza contributia pentru concedii si indemnizatii.

Totodata, conform art. 8 alin. (2) si (3) din O.U.G. nr. 158/2005, se asimileaza stagiului de cotizare in sistemul de asigurari sociale de sanatate si perioadele in care asiguratul:
- a beneficiat de concediile si indemnizatiile prevazute de O.U.G. nr. 158/2005;
- a beneficiat de pensie de invaliditate;
- a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normala a studiilor respective, cu conditia absolvirii acestora;
- a beneficiat de concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului.

In situatia in care, la stabilirea celor 6 luni din care se constituie baza de calcul al indemnizatiilor se utilizeaza perioadele asimilate stagiului de cotizare prevazute la art. 8 alin. (2) si (3), veniturile care se iau in considerare sunt:

- indemnizatiile de asigurari sociale de care au beneficiat asiguratii,
- salariul de baza minim brut pe tara din perioadele respective, pentru situatia in care salariatul a beneficiat de pensie de invaliditate sau a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normala a studiilor respective, cu conditia absolvirii acestora;
- indemnizatia lunara pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu handicap, de pana la 3 ani.

Dispozitiile art. 37 alin. (2) din Norma de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 158/2005 stabilesc o exceptie de la regula determinarii bazei de calcul in situatia acordarii succesive, pentru aceeasi afectiune, a concediilor medicale.

Astfel, in situatia in care unui asigurat i se acorda doua sau mai multe concedii medicale pentru aceeasi afectiune, fara intrerupere intre ele, durata lor se cumuleaza, iar plata se suporta conform art. 12 din O.U.G. nr. 158/2005.

In aceasta situatie, la calculul indemnizatiilor pentru certificatele de concediu medical in continuare se mentine baza de calcul determinata pentru certificatul de concediu medical initial. Indemnizatiile aferente concediilor medicale se calculeaza dupa urmatoarele reguli:
1. Se constituie baza de calcul din ultimele 6 luni inaintea lunii de acordare a concediului medical. Se stabileste numarul de zile lucrate pentru care s-a calculat CCIASS. Se totalizeaza numarul zilelor
identificate in cele 6 luni luate in calcul.
2. Se totalizeaza veniturile persoanei pentru cele 6 luni luate in calcul.
3. Se calculeaza media zilnica a veniturilor impartind totalul veniturilor la numarul total de zile stabilit la punctul 1.
4. Se calculeaza indemnizatia propriu-zisa inmultind media zilnica de la pct. 3 cu numarul de zile lucratoare din perioada de concediu medical, la care se aplica procentul stabilit pentru tipul de concediu.

Contributii sociale datorate

Contributii sociale pentru indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din fondurile angajatorului:

- Contributiile la sistemul asigurarilor sociale de stat datorate de angajator si salariat (CAS)
Conform art. 29611 din Codul fiscal, pe perioada in care salariatii beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical.

In baza art. 17 din Legea nr. 294/2011, a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2012, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2012 este de 2.117 lei.

Contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu se datoreaza.

Contributia angajatorului la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se datoreaza. Conform art. 29617 alin. (6) din Codul fiscal, angajatorii datoreaza contributia de asigurari sociale de
sa na tate calculata asupra sumelor reprezentand indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, acordate in baza O.U.G. nr. 158/2005, numai pentru zilele de incapacitate temporara de munca, suportate de angajator.

Contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate (CCI) se datoreaza.

Conform art. 29617 alin. (7) din Codul fiscal, angajatorii datoreaza contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate calculata asupra sumelor reprezentand indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, acordate in baza O.U.G. nr. 158/2005, numai pentru zilele de incapacitate temporara de munca, suportate de angajator.
- Contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj se datoreaza. Contributia angajatorului la sistemul asigurarilor pentru somaj se datoreaza.
- Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale se datoreaza.
- Contributia pentru accidente de munca si boli profesionale se datoreaza. Baza de calcul o constituie, potrivit art. 2965 alin. (5), salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical.

Conform art. 1 din H.G. nr. 1.225/2011, incepand cu data de 1 ianuarie 2012, salariul de baza minim
brut pe tara garantat in plata se stabileste la 700 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 169,333 ore in medie pe luna in anul 2012, reprezentand 4,13 lei/ora.
Contributii sociale pentru indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din FNUASS:
- Contributiile la sistemul asigurarilor sociale de stat datorate de angajator si salariat (CAS)
Conform art. 29611 din Codul fiscal, pe perioada in care salariatii beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical.
- Contributia individuala si a angajatorului la sistemul asigurarilor sociale de sanatate nu se datoreaza.
- Contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate (CCI) nu se datoreaza.
- Contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj nu se datoreaza.

Contributia angajatorului la sistemul asigurarilor pentru somaj nu se datoreaza.

- Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale nu se datoreaza in baza art. 29616 lit. f) din Codul fiscal.
- Contributia pentru accidente de munca si boli profesionale se datoreaza. Baza de calcul o constituie, potrivit art. 2965 alin. (5), salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical.

Conform art. 38 alin. (2) din O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin normele de aplicare a acestei ordonante de urgenta.
Aceste sume nu pot fi recuperate din sumele constituite reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate.

Normele metodologice stabilesc la art. 77 alin. (1) ca sumele reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate de acestia in luna respectiva, se recupereaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate (FNUASS) din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie.

Astfel, in prezent, singura modalitate de recuperare a sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajatori asiguratilor, care depasesc suma contributiilor datorate in luna respectiva, este din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate din creditele bugetare prevazute cu aceasta destinatie, in conditiile reglementate prin Normele de aplicare a O.U.G. nr. 158/2005.

Potrivit alin. (2) al art. 77 din aceleasi norme, pentru recuperarea sumelor reprezentand indemnizatii
achitate care depasesc obligatia lunara de plata a contributiei pentru concedii si indemnizatii, angajatorul depune la registratura casei de asigurari de sanatate solicitarea scrisa conform modelului prevazut in anexa nr. 12 la care se ataseaza Centralizatorul privind certificatele de concediu medical prevazut in anexa nr. 18, precum si, dupa caz, dovada achitarii contributiei pentru concedii si indemnizatii, pentru perioada anterioara pentru care se solicita restituirea.

Inregistrari contabile

Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din fondurile angajatorului:

6458 = 423
"Alte cheltuieli privind asigurarile "Personal - ajutoare materiale datorate"
si protectia sociala"


Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata din FNUASS:


4313 = 423
"Contributia angajatorului pentru "Personal - ajutoare materiale datorate"
asigurarile sociale de sanatate"

Retineri:


423 = 444
"Personal - ajutoare materiale datorate" "Impozitul pe venituri de natura salariilor"
423 = 4372
"Personal - ajutoare materiale datorate" "Contributia personalului la fondul de somaj"
423 = 4312
"Personal - ajutoare materiale datorate" "Contributia personalului la asigurarile sociale"


Recuperarea din FNUASS a sumelor reprezentand indemnizatii platite de catre angajator:


5121 = 4313
"Conturi la banci in lei" "Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate"/analitic CCI"


Exemplu de calcul salariu fara medical, salariul brut de 5.000 lei plus un spor de 10%, fara a mai preciza reglementarile aferente.

Contributii angajator
Presupunem ca, in aceeaşi luna, angajatul se afla 5 zile in concediu medical - boala obişnuita, cele 5
zile se suporta din fondul de salarii.

In aceasta situatie, vom avea:

Salariu brut: 5.000 lei
Ore lucrate luna iulie 2012: 176 ore
Spor permanent de vechime: 10% = 5.000 lei x 10% = 500 lei
Salariu realizat: 5.500 lei
CAS 10,5%: 578 lei
Somaj 0,5%: 28 lei
Sanatate 5,5%: 303 lei
Impozit 16%: 735 lei
Rest de plata: 3.856 lei

Contributii angajator:

CAS: 5.500 x 20,8% = 1.144 lei
CCI: 5.500 x 0,85% = 47 lei
Şomaj: 5.500 x 0,5% = 28 lei
Sanatate: 5.500 x 5,2% = 286 lei
Fond garantare: 5.500 x 0,25% = 14 lei
Accidente de munca (procentul este in functie de codul caen), presupunem ca procentul este de
0,205%, fond accidente: 5.500 x 0,205% = 11 lei


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei:


Votati articolul "Monografie contabila. Model pentru calculul contributiilor":
Rating:

Nota: 3.33 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Pentru Intreprindere Individuala

Intrebare: Buna ziua! Contributiile lunare, platite la stat pentru un salariat ( imp.ven, CAS, CASS, SOMAJ ETC.) si IMP.PE VEN.si SANATATEA platite trimestrial pentru ven. net estimat, sunt CHELTUIELI NEDEDUCTIBILE???? Acestea nu se iau in calcul pentru stabilirea VENITULUI NET de la sfarsitul anului? As dori trimitere la legislatie.
Va multumesc !!!

Raspuns: Conform prevederilor art. 48 din codul fiscal, sunt considerate cheltuieli deductibile, cheltuielile...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 30 Octombrie 2012 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Codul fiscal a fost aprobat de Parlament. Principalele amendamente

    • Forma finala a Codului fiscal a fost aprobata de Parlament, for decizional, cu  279 voturi "pentru", 8 "impotriva" si 5 abtineri. Codul fiscal a fost aprobat pe articole, iar principalele modificari se refera la reducerea cotei de TVA, impozitul pe constructii si supraaciza la carburanti. Astfel, ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a redat principalele prevederi ale Codului Fiscal. Dintre acestea retinem reducerea cotei TVA...» citeste mai departe aici

  • Noi reguli pentru intreprinderile debutante. Prevederile aduse de 679/2015

    • Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial nr. 0654 din 28 august 2015 s-a publicat HG 679 din 19 August 2015. In concret, HG nr. 679 din 19 August 2015 reprezinta hotararea privind modificarea i completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii i dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 96/2011 ...» citeste mai departe aici

  • HG 679/2015: modificarea si completarea Normelor OUG 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor

    • Redam mai jos HG 679/2015 privind modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 96/2011 In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare. Articolul I Normele metodologice de ap...» citeste mai departe aici

  • OG 40/2015. Recuperarea taxei de poluare pentru autoturisme

    • In Monitorul Oficial nr. 0655 din 31 august 2015 a fost publicat OG 40/2015. Discutam astfel despre Ordonanta pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule. Actul normativ analizat astazi reglementeaza restituirea la cererea persoanei interesate a "taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule", respectiv "taxa pe poluare" pentru autovehicule sau "taxa pentru emisiile poluante...» citeste mai departe aici

  • Aplicare conventie de evitare a dublei impuneri. Cum procedam in ce priveste plata dividendelor pentru nerezidenti?

    • In cazul platii de dividende unui nerezident din UE pentru plata impozitului se poate aplica conventia de evitare a dublei impuneri cu statul? Care este mai favorabila fata de Codul fiscal fara sa se tina cont de cele 4 conditii stipulate la art. 117 lit. h) din Codul fiscal? Nerezidentul a prezentat certificat de rezidenta fiscala. Se aplica conventia sau Codul fiscal, fara a corobora conditiile dintre cele doua variante? In primul rand, conform art.117 lit.h di...» citeste mai departe aici

  • Bunuri primite cu titlu gratuit. Ce documente intocmim?

    • In cazul urmator, avem ca subiect o firma de IT, platitoare de TVA si impozit pe profit, care colecteaza  cu titlu gratuit produse stricate sau dupa caz produse functionale, dar uzate moral, de la persoane fizice, pe care ulterior le repara si le vinde. Care sunt inregistrarile contabile aferente achizitiei de produse IT si electrocasnice cu titlu gratuit de la persoane fizice? Ce documente trebuie intocmite la preluarea produselor care sa fie si documente pe baz...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X