email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrare in scopuri de TVA. Platitor prin optiune

inregistrareSRLinfiintaremicrointreprinderiTVAimpozit pe profit



Vom analiza mai jos cazul unui SRL nou-infiintat in Romania (din septembrie 2012) declarat la Registrul comertului ca fiind neplatitor de TVA si platitor de impozit pe venit microintreprinderi, care doreste sa se declare platitor de TVA prin optiune. Vom stabili astfel cand se poate efectua aceasta operatiune si ce etape vom urma.

Solutia consultantului:

Cadrul normativ aplicabil situatiei descrise in intrebare este prevederea de la art. 153 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal, ce da dreptul societatilor comerciale sa se inregistreze in scopuri normale de TVA prin optiune, fie de la infiintare,  fie ulterior infiintarii, cand cifra de afaceri in sfera TVA realizata  intr-un an este mai mica dacat plafonul de scutire de TVA, de 220.000 lei.

Procedura efectiva de inregistrare in scopuri de TVA, este reglementata de OMFP 2795/2011 pentru stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA.

O persoana juridica interesata de inregistrarea in scopuri de TVA, ulterior inmatricularii la Registrul Comertului, va depune la autoritaea fiscala urmatoarele documente:
- cerere de inregsitrare in scopuri de TVA formular 098
- cererea este insotita de o anexa,  completata in programul electronic, pus la dispozitie de catre autoritati,  ce va detalia cateva elemente ce justifica inregistrarea in scopuri de TVA, cum ar fi modul de detinere al spatiului, daca administratorii au fapte inscrise in cazier, unde au rezidenta fiscala;

In principiu, autoriatile fiscale analizeaza o analiza a documentelor transmise de societate, iar daca societatea indeplineste criteriile de inregistrare in scopuri de TVA, se va efectua o verificare faptica, pe teren, la sediul societatii pentru a se stabili daca aceasta poate efectua activitati economice.

Printe criteriile analizate de autoritati si punctajul aferent acestor criterii, amintim:
a) se analizeaza daca societatea are dreptul sa desfasoare activitate la sediul social sau la sediile secundare declarate. In acest caz, se depune o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte daca se desfasoara sau se pot desfasura activitati economice;
b) nici unul dintre administratori sa nu aiba inscrise in cazierul fiscal fapte sanctionate de legislatia in domeniu;
c) sa existe spatiul destinat sediului social;
d) se analizeaza criteriile de evaluare, conditionate de modul de detinere al spatiului, daca administratorii au mai detinut societati comerciale si daca acestea au ajuns in faliment, daca administratorii sunt rezidenti in UE sau in state terte, etc.

Fiecare dintre aceste criterii se puncteaza  de la 0 la 10. Se va permite inregistrarea in scopuri de TVA pentru societatea comerciala ce realizeaza un  numar de minim 45 de puncte.

Autoritatea fiscala analizeaza primele doua criterii, respectiv dreptul de a efectua activitati economice si daca administratorii nu au fapte inscrise in cazierul fiscal.

Daca conditiile sunt indeplinite, se trece la controlul faptic a situatiei de la sediul social sau sediul secundar al societatii comerciale.

Daca in urma controlului faptic se constata existenta spatiului unde se poate desfasura activitatea economica, atunci se trece la analiza criteriilor in baza punctajului. Legiutorul a enumerat un numar de 24 de criterii de analizat pentru inregistrarea in scopuri de TVA.

 Analizam cateva criterii si punctajul  pentru acestea:

 1) daca sediul social este in proprietatea persoanei impozabile se acorda 10 puncte;
 2) daca sediul social este utilizat in cadrul unui contract de comodat sau leasing cu perioada mai mica de 1 an, se acorda 1 punct;
 3) daca sediul social este utilizat printr-un contract de inchiriere sau printr-un contract de leasing cu perioada mai mare de 1 an se acorda 3 puncte;
 4) daca sediul social este inchiriat sau concesionat, printr-un contract cu o perioada mai mica de un an, dar societatea detine in proprietate sedii secundare, se acorda 6 puncte;
 5) daca nici unul dintre administratori/asociati nu a mai detinut societati comerciale, ce nu sunt lichidate se acorda 10 puncte;
 6) daca cel putin unul dintre administratori/asociati a mai detinut calitatea de administrator/asociat la 1-3 societati comerciale lichidate, se acorda 7 puncte;
 7) daca cel putin unul dintre administratori/asociati a mai detinut calitatea de administrator/asociat la 4-6 societati comerciale lichidate, se acorda 5 puncte;
 8) daca nici un administrator/asociat nu detine acituni/parti sociale la societati in inactivitate declarata la Registrul Comertului se acorda 10 puncte;
 9) daca toti administratorii sau reprezentantii legali sunt cetateni UE se acorda 10 puncte;
10) daca toti administratorii sunt cetatini non-UE si nu detin viza de sedere pe termen lung in Romania se acorda 0 puncte.

Se va permite inregistrarea in scopuri de TVA pentru societatea comerciala ce realizeaza un  numar de minim 45 de puncte.

Daca cererea de inregistrare in scopuri de TVA este depusa dupa inmatricularea societatii constatata prin certificatul de inmatriculare, termenul de emitere a deciziei de inregistrare in scopuri de TVA este de maxim 3 zile lucratoare.


de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor legislative 2024:


TAX MEMO - MEMORATOR TAXE SI IMPOZITE!

->>  Numele obligatiei fiscale respective
->>  Ce act normativ se aplica
->>  Categorii de contribuabili vizati
->>  Termene de plata
->>  Ce declaratii trebuie depuse obligatoriu
->>  Exceptiile de la regula (daca exista)
->>  Observatii, precizari, recomandari, atentionari

Iti sunt acum disponibile doar in 30 sec.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrareSRLinfiintaremicrointreprinderiTVAimpozit pe profit


Data aparitiei: 08 Noiembrie 2012

Votati articolul "Inregistrare in scopuri de TVA. Platitor prin optiune":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X