Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Completarea registrului de incasari si plati de catre PFA

registrul de incasaripersoane fizicecontabilitatea partida simplajurnal platicompletare


consultant fiscal Mariana Toma

Redam mai jos aspecte esentiale care privesc contabilitatea in partida simpla facand referiri exacte la completarea registrului de incasari si plati de catre persoanele fizice autorizate (PFA).

Persoanele fizice autorizate care desfasoara activitati independente determina impozitul pe venit potrivit prevederilor art. 48 si 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, venitul net care constituie baza de calcul se determina:

- pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, sau
- pe baza normelor de venit.

Impozitul pe venit si Declaratia unica
Impozitul pe venit si Declaratia unica

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili

Vezi detalii



Regulile privind determinarea venitului impozabil pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla sunt cele prevazute la art. 48 din Codul fiscal. Contabilitatea in partida simpla se conduce potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii
nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Contabilitatea in partida simpla are ca principala caracteristica faptul ca este o contabilitate bazata pe incasari si plati, si nu o contabilitate de angajamente. In baza acestor prevederi, contribuabilii care obtin venituri din activitati independente au obligatia completarii Registrului-jurnal de incasari si plati si a Registrului-inventar.

Aceste registre se numeroteaza, se snuruiesc, se parafeaza si se inregistreaza la organele fiscale teritoriale. Contabilitatea in partida simpla se bazeaza pe inregistrarea in Registrul-jurnal de incasari si plati a tuturor incasarilor si platilor efectuate in cursul unei perioade.

Datele inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati stau la baza determinarii venitului impozabil. Venitul net (venitul impozabil) din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile considerate deductibile, efectuate in scopul realizarii de venituri.

In venitul brut se cuprind:
- sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea activitatii;
- veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in legatura cu o activitate independenta;
- castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii;
- veniturile din angajamentul de a nu desfasura o activitate independenta sau de a nu concura cu o alta persoana;
- veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta;
- veniturile inregistrate de casele de marcat cu memorie fiscala, instalate ca aparate de taxat pe autovehiculele de transport persoane sau bunuri in regim de taxi.

Reguli de completare a Registrului-jurnal

Registrul-jurnal de incasari si plati se numeroteaza, se snuruieste se parafeaza si se inregistreaza la organele fiscale, la inceperea activitatii. In conditiile utilizarii tehnicii de calcul la conducerea contabilitatii, fiecare operatiune se va inregistra in ordine cronologica, in functie de data de intocmire sau de intrare a documentelor. Registrul-jurnal de incasari si plati se editeaza lunar, iar totalurile lunare vor fi preluate in Registrul-jurnal de incasari si plati inregistrat la organele fiscale.
Operatiunile inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza anual.

ATENTIE!

Inregistrarea platilor si incasarilor efectuate se face numai pe baza documentelor justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate a oricarei operatiuni efectuate. Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in evidenta contabila in partida simpla, dobandind astfel calitatea de document justificativ.

Documentele justificative trebuie sa cuprinda toate elementele cerute de legislatie pentru a indeplini conditia de document justificativ si a asigura consemnarea completa a operatiunilor efectuate.

in Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza atat operatiunile efectuate cu plata sau incasarea in numerar, cat si cele efectuate cu plata sau incasarea prin contul curent de la banca.
Corectarea greselilor Completarea Registrului-jurnal de incasari si plati se va face astfel incat sa nu existe stersaturi sau spatii libere intre operatiunile inscrise in acestea.

In cazul constatarii unor erori, corectarea se realizeaza prin taierea cu o linie a textului sau a cifrei gresite, pentru ca acestea sa fie lizibile, iar deasupra lor se scrie textul sau cifra corecta. Registrul-jurnal de incasari si plati se intocmeste intr-un singur exemplar. Contribuabilii inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata nu vor evidentia valoarea acesteia in sumele cuprinse atat ca plati, cat si ca incasari in Registrul-jurnal de incasari si plati.

In Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza:

- veniturile din vanzarea marfurilor, a produselor si din prestarea serviciilor ca urmare a desfasurarii activitatii, fara TVA, pe baza documentelor justificative emise.
in conditiile utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, inregistrarea veniturilor se face in baza Raportului fiscal de inchidere zilnica;
- veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in legatura cu o activitate independenta;
- castigurile din vanzarea activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii;
- veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta;
- veniturile inregistrate de casele de marcat cu memorie fiscala, instalate ca aparate de taxat pe autovehiculele de transport persoane sau bunuri in regim de taxi;
- platile efectuate pentru achizitia materiilor prime, materialelor, marfurilor, obiectelor de inventar;
- platile reprezentand rate de leasing conform contractelor incheiate;
- platile reprezentand salarii platite, cheltuieli cu alte servicii prestate de terti, comisioane, cheltuieli postale;
- cheltuielile cu dobanzile si comisioanele bancare.

IMPORTANT!

In Registrul-jurnal de incasari si plati nu se inregistreaza:
- aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati ori in cursul desfasurarii acesteia;
- sumele primite sub forma de credite bancare;
- imprumuturile primite de la persoane fizice ori persoane juridice;
- sumele primite ca despagubiri;
- sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii.

Aceste operatiuni se inregistreaza in Fisele pentru operatiuni diverse distinct pe fiecare tip de operatie. Facturile emise si neincasate, precum si facturile primite si neachitate, se evidentieaza in Fisele pentru operatiuni diverse sau in documentele cumulative.

Aceste sume nu se inregistreaza in Registrul-jurnal pentru incasari si plati, la momentul emiterii facturilor nefiind incasari sau plati de numerar, ci la momentul efectuarii platilor, respectiv al incasarii sumelor. La determinarea venitului brut se va tine seama de toate sumele inscrise in Registrul-jurnal de incasari si plati reprezentand incasari efectuate.

In ceea ce priveste platile efectuate, respectiv cheltuielile deductibile, acestea vor fi ajustate astfel incat la calculul venitului impozabil sa fie luate in considerare cheltuielile deductibile care pot fi egale sau pot diferi de platile inscrise in Registrul-jurnal de incasari si plati.

Un exemplu de situatie in care platile efectuate nu coincid cu cheltuielile considerate deductibile il constituie contractele de leasing. in cazul contractelor de leasing, sumele evidentiate in Registrul-jurnal de incasari si plati reprezinta contravaloarea ratelor platite, in timp ce cheltuiala deductibila la calculul venitului net este amortizarea mijloacelor fixe astfel dobandite.

Registrul-jurnal de incasari si plati se arhiveaza impreuna cu documentele justificative care au stat la baza intocmirii lui si se pastreaza pe o perioada de 10 ani, cu incepere de la data incheierii anului fiscal in cursul caruia au fost intocmite.

ATENTIE!

Conform modificarilor aduse Codului fiscal prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 125/2011, incepand cu anul 2012, Registrul-jurnal de incasari si plati se completeaza si de catre contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit. Acestia vor completa numai partea referitoare la incasari, respectiv veniturile incasate din activitatea specifica desfasurata.

NOTA!

Acesti contribuabili utilizeaza acelasi tip de Registru-jurnal de incasari si plati ca si contribuabilii care conduc contabilitatea in partida simpla.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
registrul de incasaripersoane fizicecontabilitatea partida simplajurnal platicompletare

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 14 Noiembrie 2012


Votati articolul "Completarea registrului de incasari si plati de catre PFA":
Rating:

Nota: 3.89 din 5 din 38 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Merge acest site?

Intrebare: aici detaliez intrebarea.

Raspuns: da... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 14 Noiembrie 2012 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: user
Buna ziua, as dori o lamurire daca se poate: cum se completeaza RJIP: - se merge cu numarul curent pana la sfarsitul anului continuand pe fiecare pagina si la final se aduna si se scrie totalul la toate sau se merge pe fiecare pagina in parte (jos se aduna, iar la final se aduna totalul de pe fiecare pagina.) Va multumesc,
Data adaugarii: 02-Ian-2016
Postat de: di*****
buna seara, cum trebuie completat registrul jurnal de incasari si plati, daca am birou de arhitectura cu sediul la domiciliu si am venit 0 declarat?
Data adaugarii: 22-Apr-2014
Postat de: da*****
Buna ziua, As dori sa stiu daca jurnalul de incasari si plati se poate completa si electronic, iar apoi sa fie semnat electronic si trimis la ANAF.
Data adaugarii: 25-Feb-2014
Postat de: al*****
am completat registru jurnal de incasari si plati cu pix de culoare neagra,ii vreo problema?
Data adaugarii: 15-Nov-2013
Postat de: ci*****
Buna ziua, Cum trebuie completat registrul jurnal de incasari si plati la sfarsitul anului? Trec totalurile in partea de jos a paginii sau pe urmatorul rand liber de pe pagina? Numerotarea in 2013 de la ce numar va incepe? Va multumesc!
Data adaugarii: 08-Mai-2013
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X