Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Monografie contabila privind scoaterea din evidenta contabila a clientilor incerti

Conform art. 21 alin. (4) lit. o) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, sunt cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil: "o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n). in aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz".

Avand in vedere aceasta prevedere legala, rezulta ca, in cazul scoaterii din evidenta a creantelor neincasate, cheltuielile respective sunt nedeductibile la calculul profitului impozabil, cu exceptia a 2 situatii:
1. daca sunt constituite provizioane, cheltuielile sunt deductibile in limita a 30% din valoarea creantelor asupra clientilor, in urmatoarele conditii:

a. sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2004;
b. sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;
c. nu sunt garantate de alta persoana;
d. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata contribuabilului;
e. au fost incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului (art. 22 lit c) din Codul fiscal).

Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016

Vezi detalii

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2016
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2016

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016

Vezi detalii



2. In urmatoarele cazuri, conform art. 21 alin. (2) lit. n) din Codul fiscal:

a. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
b. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
c. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
d. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul. (Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi.)
Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este reglementata de art. 138 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, in situatii cum ar fi:

"a) daca a fost emisa o factura si, ulterior, operatiunea este anulata total sau partial, inainte de livrarea bunurilor sau de prestarea serviciilor;
b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul anularii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sau in urma unui arbitraj;
c) in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret prevazute la art. 137 alin. (3) lit. a) sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;
e) in cazul in care cumparatorii returneaza ambalajele in care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circula prin facturare".

Cu privire la creantele neincasate, baza de impozitare a TVA se reduce doar in cazul falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.

In conformitate cu prevederile pct. 187 din O.M.F.P. nr. 3.055/2009 privind reglementarile contabile conforme cu directivele europene, la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Astfel, creantele si datoriile se pot scoate din evidenta daca termenele de incasare/plata sunt prescrise, dupa ce au fost intreprinse toate demersurile legale pentru decontarea acestora. Scoaterea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise se poate face, dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora, in urma inventarierii elementelor de activ si de pasiv. Pe baza propunerilor comisiei de inventariere, administratorul, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic, poate decide scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise.

Creantele prescrise, scutite sau anulate, potrivit legii se inregistreaza cu ajutorul contului 658, astfel:


658 = 4111
"Alte cheltuieli de exploatare" "Clienti"

Monografie contabila:



inregistrarea clientilor incerti prin decizie a administratorului societatii, la propunerea compartimentului financiar-contabil:

4118 = 4111
"Clienti incerti sau in litigiu" "Clienti"

Constituirea unei ajustari pentru deprecierea creantelor:


6814 = 491
"Cheltuieli de exploatare privind "Ajustari pentru deprecierea
ajustarile pentru deprecierea activelor circulante" activelor circulante"


Scoaterea din activ a creantelor incerte, in baza deciziei administratorului societatii, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic:


654 = 4118
"Pierderi din creante "Clienti incerti sau in litigiu"
si debitori diversi"



In cazul creantelor pentru care a fost pronuntata hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila, se va ajusta baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata:


4427 = 4118
"TVA colectata" "Clienti incerti sau in litigiu"


Anularea ajustarii pentru deprecierea creantelor:


491 = 7814
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din ajustari pentru deprecierea
activelor circulante" activelor circulante"


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 12 Decembrie 2012


Votati articolul "Monografie contabila privind scoaterea din evidenta contabila a clientilor incerti":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Monografie cheltuieli piese de schimb

Intrebare: Am inlocuit o piesa uzata la un utilaj.(buldoexcavator).
Am tratat operatiunea ,ca o cheltuiala in perioada in care a fost efectuata conf.art.107-(1)OMF3055
(nota receptie si bon consum)costul reparatiilor efectuate la imobilizarile corporale ,in scopul asigurarii utilizarii continuie,Nu a fost recunoscuta ca o componenta a activului respectiv !
Pe langa nota de receptie pentru piesa noua si bonul de consum la data inlocuirii,trebuia sa intocmesc si "proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale"pentru a se face dovada inlocuirii piesei uzate?

Va multumesc mult!

Raspuns: Pentru a inlocui piesa trebuia sa aveti un referat cu deviz din partea unor specialisti interni sau...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 12 Decembrie 2012 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: an*****
Daca un chirias a plecat fara sa-mi plateasc ultima chirie, s-a desfiintat, pot sa-l scot din evidenta contabila 654=4118 client incert, a trecut de cand a plecat 3 ani,va rog vreau un raspuns
Data adaugarii: 21-Mar-2013
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • MFP anunta masuri de simplificare a Codului de Procedura Fiscala

    • Ministerul de Finante propune, prin Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, masuri destinate sprijinului mediului de afaceri si a contribuabililor prin simplificarea administrativa. Se creeaza premisele pentru cresterea gradului de incredere a contribuabilului in sistemul fiscal prin masuri care elimina incertitudinile cu privire la modul de indeplinire a obligatiilor sau mod...» citeste mai departe aici

  • Modificarile anuntate de MFP vor permite bancilor sa inregistreze firmele la Fisc

    • Prin noul proiect anuntat recent de Ministerul Finantelor Publice, se aduc mai multe modificari Codului de procedura fiscala, din dorinta de a clarifica si completa unele reglementari care se pot aplica mai usor in practica. Se defineste mai clar notiunea de organ fiscal, fiind atrasa atentia asupra faptului ca potrivit art. 1 pct. 30 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, in categoria organelor fiscale sunt incluse, pe langa organul fiscal central si organele fi...» citeste mai departe aici

  • In premiera: ghidul complet al preturilor de transfer in format VIDEO

    • Dosarul preturilor de transfer a devenit obligatoriu pentru o mare parte dintre contribuabili, de la 1 ianuarie 2016. Nu e de mirare ca ANAF demareaza tot mai multe actiuni de control care vizeaza in mod exclusiv existenta acestui document. Lipsa dosarului preturilor de transfer se sanctioneaza cu amenda de pana la 14.000 de lei! Acum aveti acces, in premiera absoluta, la un ...» citeste mai departe aici

  • Reevaluam avansurile din conturile 4551 si 462?

    • In cazul interpretarii art. 316^1 din Ordinul 1802/2014 si privind caror avansuri acordate/primite in valuta entitatilor afiliate asociate si entitatilor controlate in comun se aplica prevederile articolului mai sus mentionat, se va vedea daca se reevalueaza sau nu avansurile inregistrare in conturile 4551 si 462 (primite de la persoanele afiliate). Iata raspunsul oferit de specialist: La pct. 325  din OMFP 1802/2014 se prevede ca: ...» citeste mai departe aici

  • Rambursarea TVA prin formularul 318. Cum poate beneficia firma de scutire pentru livrare intracomunitara?

    • In randurile urmatoare, analiza noastra are ca subiect o societate de transport inmatriculata in Romania care presteaza transport intracomunitar. Alimenteaza masinile cu carburant in Belgia si se primeste factura cu TVA belgian pe care ulterior firma il recupereaza. Stabilim cum trebuie sa procedeze firma romana pentru a primi direct de la benzinariile din statul strain pe factura scutire pentru livrare intracomunitara. Alimentarea pe teritoriul comunitar a vehiculelor cu combustibi...» citeste mai departe aici

  • Noul proiect pentru organizarea Ministerului de Finante Publice. Cum arata noile propuneri?

    • Redam mai jos proiectul de de hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, publicat recent pe site-ul propriu al MFP. Avand in vedere prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 11/2016 privind stabilirea unor masuri de reorganizare la nivelul administratiei publice centrale si ale art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159/1999 privind infiintarea Companiei...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X