email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli privind provizioanele pentru creante neincasate si datorii neachitate

HG 44/2004monografie contabilaprovizioaneLegea contabilitatiicreante neincasate

Analizam mai jos cazul unei societati aflate in insolventa care, la momentul in care s-a stabilit  tabloul creantelor, s-a inregistrat, pe langa debit, si cu penalitati calculate conform contractului in suma de 300.000 lei. Dat fiind faptul ca se doreste constituirea de provizioane, vom vedea cum va inregistra societatea aceste dobanzi. In plus, si societatea care trebuie sa recupereze creantele doreste constituirea provizioanelor pentru acele dobanzi.

Solutia consultantului:

Potrivit prevederilor art. 14 din Legea contabilitatii 82/1991, republicata, creantele si datoriile se inregistreaza la valoarea nominala. In situatiile financiare acestea se prezinta insa la valoarea lor probabila de incasare. Atunci cand este cazul, creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate, inclusiv TVA aferenta.

In momentul in care se constata ca sunt probleme de respectare a clauzelor contractuale, la intocmirea situatiilor financiare anuale se inregistreaza ajustari pentru deprecierea creantelor. Nu se inregistreaza provizioane din punct de vedere contabil deoarece acestea au un alt regim, conform prevederilor pct. 218 si urmatoarele din OMFP 3055/2009 , cu modificarile ulterioare. Acestea prevad ca provizioane se constituie numai pentru datoriile societatii, care la data bilantului exista, si care vor fi certe la o anumita data viitoare (de ex.: despagubiri, amenzi, litigii, pensii, impozite, cheltuieli legate de service in perioada de garantie etc.)

Cheltuielile privind ajustarile sunt nedeductibile din punct de vedere fiscal, dar, potrivit principiului prudentei trebuie sa se tina cont de deprecierea clientului aflat in stare de insolventa, indiferent daca rezultatul exercitiului este influentat in sensul reducerii profitului contabil.

Din cele prezentate in intrebarea d-voastra rezulta ca ambele societati si-au inregistrat atat factura de livrare cat si factura reprezentand penalitatile de intarziere calculate conform prevederilor legale de la data facturarii.

Primul pas in evidentierea posibilitatii existentei unor clienti care sunt rau platnici este acela al inventarierii. Cu aceasta ocazie se constata ca este previzibil ca anumite sume sa nu se mai incaseze in viitorul apropiat.

Pentru societatea furnizoare, principalele inregistrari in evidenta contabila sunt:

4111              =                     %

"Clienti"                                              707

"Venituri din vanzarea marfurilor"

                                                4427

                                               "TVA colectata"

            4111               =                     7581

"Clienti"                                  "Venituri din despagubiri,
                                               amenzi si penalitati"

Inregistreaza deprecierii creantei cu ocazia inventarierii, inclusiv a penalitatii de 300.000 lei se face:

            4118               =                     4111

"Clienti incerti                                   "Clienti"
sau in litigiu"

Inregistrarea ajustarii creantei (debit si penalitate):

6814              =                     491

"Cheltuieli de exploatare                 "Ajustari pentru deprecierea
privind ajustarile pentru                   creantelor - clienti"
deprecierea activelor
circulante"

Daca in urma falimentului se incaseaza o parte din suma cu care societatea s-a inscris, inregistrarea este:

5121               =                     4118

"Conturi la banci                               "Clienti incerti
in lei"                                                  sau in litigiu"

Se trece apoi la venituri partea de ajustare pentru care s-a incasat suma respectiva

491                 =                     7814   

"Ajustari pentru deprecierea           "Venituri din ajustari
creantelor - clienti"                          pentru deprecierea activelor
                                                           circulante"
 

Pentru cumparator, principalele inregistrari contabile sunt:
 

%                    =                     401

371                                                          "Furnizori"

"Marfuri"

            4426

"TVA deductibila"

Inregistrarea facturii de penalitati primite se face:

6581               =                     401  

"Despagubiri, amenzi          "Furnizori"

si penalitati"

Inregistrarea provizionului pentru datoriile viitoare:

            6812               =                     1518

"Cheltuieli de                        "Alte provizioane"
exploatare privind
provizioanele"

Inregistrarea platii partiale a datoriei catre furnizor (debit si penalitati) rezultata din lichidarea activelor ca urmare a hotararii judecatorului sindic

401                 =                     5121

"Furnizori"                              "Conturi la banci
                                               in lei"

Diminuarea provizionului:

            1518               =                     7812

"Alte provizioane"                 "Venituri din provizioane"
 
Tratamentul fiscal aplicabil cheltuielilor reprezentand deprecierea creantelor este cel reglementat de art. 22 din Codul fiscal . Aceste prevederi se refera la sumele datorate de clientii interni si externi pentru produsele vandute, serviciile prestate, lucrarile executate etc., asa cum rezulta acestea din facturile emise (pct. 53 din normele metodologice aprobate prin HG 44/2004 , cu modificarile ulterioare). Deductibilitatea acestor cheltuieli depinde de indeplinirea cumulata a conditiilor impuse de prevederile art. 22, alin. (1), lit. c) si j) din Codul fiscal , cu modificarile ulterioare.

Pentru furnizor, sumele privind deprecierea creantelor sunt considerate deductibile in limita a 30% din valoarea creantelor (mai putin penalitatile), iar de la data declararii procedurii de deschidere a falimentului in limita de 100%.

Pentru client, cheltuiala cu provizionul este nedeductibila, iar cea privind dobanda penalizatoare este deductibila (pe baza facturii primite de la furnizor).

de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
HG 44/2004monografie contabilaprovizioaneLegea contabilitatiicreante neincasate


Data aparitiei: 08 Ianuarie 2013

Votati articolul "Cheltuieli privind provizioanele pentru creante neincasate si datorii neachitate":
Rating:

Nota: 3.17 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X