Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Cheltuieli privind provizioanele pentru creante neincasate si datorii neachitate

HG 44/2004monografie contabilaprovizioaneLegea contabilitatiicreante neincasate

Analizam mai jos cazul unei societati aflate in insolventa care, la momentul in care s-a stabilit  tabloul creantelor, s-a inregistrat, pe langa debit, si cu penalitati calculate conform contractului in suma de 300.000 lei. Dat fiind faptul ca se doreste constituirea de provizioane, vom vedea cum va inregistra societatea aceste dobanzi. In plus, si societatea care trebuie sa recupereze creantele doreste constituirea provizioanelor pentru acele dobanzi.

Solutia consultantului:

Potrivit prevederilor art. 14 din Legea contabilitatii 82/1991, republicata, creantele si datoriile se inregistreaza la valoarea nominala. In situatiile financiare acestea se prezinta insa la valoarea lor probabila de incasare. Atunci cand este cazul, creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate, inclusiv TVA aferenta.

In momentul in care se constata ca sunt probleme de respectare a clauzelor contractuale, la intocmirea situatiilor financiare anuale se inregistreaza ajustari pentru deprecierea creantelor. Nu se inregistreaza provizioane din punct de vedere contabil deoarece acestea au un alt regim, conform prevederilor pct. 218 si urmatoarele din OMFP 3055/2009 , cu modificarile ulterioare. Acestea prevad ca provizioane se constituie numai pentru datoriile societatii, care la data bilantului exista, si care vor fi certe la o anumita data viitoare (de ex.: despagubiri, amenzi, litigii, pensii, impozite, cheltuieli legate de service in perioada de garantie etc.)

Cheltuielile privind ajustarile sunt nedeductibile din punct de vedere fiscal, dar, potrivit principiului prudentei trebuie sa se tina cont de deprecierea clientului aflat in stare de insolventa, indiferent daca rezultatul exercitiului este influentat in sensul reducerii profitului contabil.

Din cele prezentate in intrebarea d-voastra rezulta ca ambele societati si-au inregistrat atat factura de livrare cat si factura reprezentand penalitatile de intarziere calculate conform prevederilor legale de la data facturarii.

Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2018
Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Vezi detalii



Primul pas in evidentierea posibilitatii existentei unor clienti care sunt rau platnici este acela al inventarierii. Cu aceasta ocazie se constata ca este previzibil ca anumite sume sa nu se mai incaseze in viitorul apropiat.

Pentru societatea furnizoare, principalele inregistrari in evidenta contabila sunt:

4111              =                     %

"Clienti"                                              707

"Venituri din vanzarea marfurilor"

                                                4427

                                               "TVA colectata"

            4111               =                     7581

"Clienti"                                  "Venituri din despagubiri,
                                               amenzi si penalitati"

Inregistreaza deprecierii creantei cu ocazia inventarierii, inclusiv a penalitatii de 300.000 lei se face:

            4118               =                     4111

"Clienti incerti                                   "Clienti"
sau in litigiu"

Inregistrarea ajustarii creantei (debit si penalitate):

6814              =                     491

"Cheltuieli de exploatare                 "Ajustari pentru deprecierea
privind ajustarile pentru                   creantelor - clienti"
deprecierea activelor
circulante"

Daca in urma falimentului se incaseaza o parte din suma cu care societatea s-a inscris, inregistrarea este:

5121               =                     4118

"Conturi la banci                               "Clienti incerti
in lei"                                                  sau in litigiu"

Se trece apoi la venituri partea de ajustare pentru care s-a incasat suma respectiva

491                 =                     7814   

"Ajustari pentru deprecierea           "Venituri din ajustari
creantelor - clienti"                          pentru deprecierea activelor
                                                           circulante"
 

Pentru cumparator, principalele inregistrari contabile sunt:
 

%                    =                     401

371                                                          "Furnizori"

"Marfuri"

            4426

"TVA deductibila"

Inregistrarea facturii de penalitati primite se face:

6581               =                     401  

"Despagubiri, amenzi          "Furnizori"

si penalitati"

Inregistrarea provizionului pentru datoriile viitoare:

            6812               =                     1518

"Cheltuieli de                        "Alte provizioane"
exploatare privind
provizioanele"

Inregistrarea platii partiale a datoriei catre furnizor (debit si penalitati) rezultata din lichidarea activelor ca urmare a hotararii judecatorului sindic

401                 =                     5121

"Furnizori"                              "Conturi la banci
                                               in lei"

Diminuarea provizionului:

            1518               =                     7812

"Alte provizioane"                 "Venituri din provizioane"
 
Tratamentul fiscal aplicabil cheltuielilor reprezentand deprecierea creantelor este cel reglementat de art. 22 din Codul fiscal . Aceste prevederi se refera la sumele datorate de clientii interni si externi pentru produsele vandute, serviciile prestate, lucrarile executate etc., asa cum rezulta acestea din facturile emise (pct. 53 din normele metodologice aprobate prin HG 44/2004 , cu modificarile ulterioare). Deductibilitatea acestor cheltuieli depinde de indeplinirea cumulata a conditiilor impuse de prevederile art. 22, alin. (1), lit. c) si j) din Codul fiscal , cu modificarile ulterioare.

Pentru furnizor, sumele privind deprecierea creantelor sunt considerate deductibile in limita a 30% din valoarea creantelor (mai putin penalitatile), iar de la data declararii procedurii de deschidere a falimentului in limita de 100%.

Pentru client, cheltuiala cu provizionul este nedeductibila, iar cea privind dobanda penalizatoare este deductibila (pe baza facturii primite de la furnizor).
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
HG 44/2004monografie contabilaprovizioaneLegea contabilitatiicreante neincasate

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 08 Ianuarie 2013


Votati articolul "Cheltuieli privind provizioanele pentru creante neincasate si datorii neachitate":
Rating:

Nota: 3.17 din 5 din 3 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Drept de practică, activitate permisă ptr. organizare tip PFA

Intrebare: Bună ziua,

Ref. activitate de tip PFA: mi s-a scpus că activitățile posibile sunt conform cu pregătirea/actele doveditoare. Am în vedere cîteva posibilități de a activa sub contract sau fără: pictură/grafică, vânzări, consultanță/proiectare inginerie, formator pentru adulți, operațiuni contabilitate simplă

Deci care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinesc ca
- pictor/grafician (este necesară facultatea pe profil?)
- vanzare nealimentare
- activit din profishare
- formator formator pentru adulți
- activitati contabilitate simplă

Există o formă de activitate gen PFA , PFI, intreprindere individuală, intreprindere familiala etc care să permită răspunderea în urma activității în cadrul unei anumite valori și nu cu toate bunurile personale? In acest sens, ce mă sfătuiți?

Mulțumesc

Raspuns: Ca forma de organizare juridica, pfa sau intreprindere individuala, este mult mai simpla, tinand...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 08 Ianuarie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X