Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Protocol de la 1 ianuarie 2013 - Regimul TVA al cheltuielilor

1 ianuarie 2013TVAcheltuieli de protocolHG 44/2004achizitii

Vom preciza mai jos care este regimul TVA aferent cheltuielilor de protocol incepand cu 1 ianuarie 2013, precum si daca exista posibilitatea asimilarii si incadrarii acestor categorii de cheltuieli in categoria bunurilor de mica valoare acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol. De asemenea, se va vedea cum e tratata cheltuiala cu ajustarea TVA din punct de vedere al impozitului pe profit.


Solutia consultantului:

Incepand cu 01 ianuarie 2013, prin HG 1071/2012, normele de aplicare pentru art. 128 lit. f) din Codul fiscal , sunt reformulate integral din 2013, in sensul ca sunt recunoscute drept bunuri de protocol numai bunurile acordate in valoare de pana la 100 lei pentru un singur beneficiar al cadoului.

Pentru aceasta suma, se permite deducerea TVA de la achizita bunurilor acordate sub forma de cadouri si nu se colecteaza TVA la acordarea cadoului. Deducerea TVA de la achizitie va tine cont de sistemul utilizat de societate de la 01 ianuarie 2013 (TVA regim normal sau TVA la incasare).

Din analiza textului normativ, observam ca etalonul pentru determinarea sumei deductibile - plafonul de 100 lei, este analiza individuala a fiecarui cadou acordat intr-o perioada fiscala, luna sau trimestrul.

De exemplu, o persoana impozabila acorda cadouri in valoare individuala de 99 lei fiecare la 5 persoane, total valoare cadouri 495 lei. In acest caz, TVA de la achizitie este deductibil, iar la acordarea cadourilor nu se colecteaza TVA.


Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2018

Vezi detalii

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Vezi detalii

PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018

Vezi detalii




O alta persoana impozabila acorda doua cadouri la 2 persoane distincte in valoare de 247,5 lei fiecare, total valoare cadouri 495 lei. Pentru aceasta persoana, valoarea pentru care se depasesc cei 100 lei pe fiecare beneficiar de cadou este o suma in sfera TVA pentru care persoana impozabila colecteaza TVA la acordarea cadoului, prin emiterea unei autofacturi, in ultima zi a perioadei fiscale.

Legiuitorul a stabilit ca aceasta colectare a TVA se va realiza in ultima zi a perioadei fiscale.


Exemplu de calcul:
Valoare cadou acordat = 247,5 lei / persoana
Valoare deductibila = 100 lei
Baza de calcul TVA = 147,5 lei
TVA colectata pe fiecare beneficiar de cadou = 147,5 x 24% = 35,4 lei
Total TVA colectata pentru situatia din exemplu = 35,4 x 2 = 70,8 lei

Legiuitorul a detaliat procedura efectiva de colectare a TVA, la pct. 6 alin. (10) din HG 44/2004 , astfel se emite o autofactura, iar inregistrarea contabila este:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectata" cu suma de 70,8 lei.

Retinem aspectul foarte important ca daca aceste cadouri sunt acordate in scopul stimularii activitatii societatii, cum ar pretrecerile cu clientii, nu se considera acordare de cadouri si nu se colecteaza TVA.

In acest caz, intrebarea esentiala este ce se intampla cu TVA la bunurile utilizate in diverse actiuni de protocol, ce nu sunt acordate unor beneficiari evidentiati distinct, cum ar fi mese festive, servirea unor invitati cu bauturi racoritoare,, apa, cafea, prajiturele etc.

In opinia noastra, TVA - ul acesta nu se poate deduce si reprezinta o componenta a costului de achizitie a acestor produse, conform pct. 51 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea. Dupa introducerea TVA in costul de achizitie, se va analiza deductibilitatea limitata a cheltuielii de protocol, in procentul amintit in prima parte a raspunsului.

Daca cumva a fost dedus un TVA la achizitia bunurilor utilizate in cadrul actiunilor de protocol, la data consumului acestora, societatea are obligatia sa colecteze TVA la valoarea integrala a acestora, prin procedura mai sus amintita ( emiterea unei autofacturi).

Referitor la consumul de apa, noi nu consideram aceasta activitate nici venit de natura salariala, nici cheltuiala de protocol, ci o cheltuiala absolut necesara desfasurarii activitatii, deductibila la calculul impozitului pe profit, iar daca achizitia s-a efectuat de la un furnizor inregistrat in scopuri de TVA, taxa poate fi dedusa.

In ce priveste masa servita de salariati in delegatii, consideram ca valoarea sumei ce depaseste valoarea diurnei deductibila, inclusiv TVA aferenta facturii, reprezinta o suma de diurna acordata peste procentul de 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice, iat suma este venit de natura salariala, supusa impozitului pe venit si asigurarilor sociale obligatorii, conform art. 55 alin. (2) lit. i) coroborat cu art. 296^15 lit. g) din Codul fiscal .

Nu este plauzibila asimilarea acestor sume cu bunuri cadou acordate salariatilor, deoarece s-ar denatura realitatea economica a tranzactiei. Acestea totusi sunt mese acordate salariatilor proprii si nu cadouri. Desigur, trebuie nuantata situatia cand masa este servita cu un client si o anumita componenta a acestei achizitii ar putea fi asimilata cheltuielilor de protocol.

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
1 ianuarie 2013TVAcheltuieli de protocolHG 44/2004achizitii

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 25 Februarie 2013


Votati articolul "Protocol de la 1 ianuarie 2013 - Regimul TVA al cheltuielilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Activitate suspendata cabinet avocat

Intrebare: Cabinet avocat care si-a suspendat activitatea pentru 1(un) an deoarece a intrat in concediu de ingrijire copil cu data de 01.09.2014, s-au facut toate demersurile la finante , mai exact decizie de la finante unde este prevazuta data incetarii, dar cabinetul de avocat a mai avut de incasat onorarii pentru care a trebuit sa taie chitanta , a mai taiat chitanta pentru banii care i-a primit de la Baroul de Avocati reprezentand concediu sarcina si a platit la Barou cotele.Cum inregistrez in contabilitate aceste chitante daca activitatea este suspendata, cum procedez in acest caz.
Multumesc

Raspuns: In cazul suspendarii activitatii, inregistrarile contabile se reiau la data la care se reincepe...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 25 Februarie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Plafoane fiscale 2018: fiti la curent cu noile modificari!

    • UPDATE Plafonul de incadrare in categoria microintreprinderilor si plafonul de inregistrare in scopuri de TVA au suferit recent modificari. **** Data de 1 ianuarie 2018 a adus multe schimbari de ordin fiscal, unele cu care nu este usor sa tineti pasul, mai ales daca nu va informati din timp. Printre aceste modificari importante se numara si plafoanele fiscale pentru anul 2018. ...» citeste mai departe aici

  • ANAF raspunde contribuabililor: cum se completeaza Declaratia unica 212?

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a sustinut, in data de 18 aprilie, o sesiune de asistenta online cu tema “Completarea Declaratiei Unice 212 pentru veniturile din activitati independente - realizate in anul 2017 si/ sau estimate pentru anul 2018". Cititi in randurile urmatoare ce neclaratitati au contribuabilii in ceea ce priveste completarea formularului 212 si ce raspunsuri au oferit specialistii de la Directia Generala ...» citeste mai departe aici

  • Romanii vor primi notificari de la ANAF privind redirectionarea a 2% din impozitul anual

    • ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) va trimite romanilor notificari referitoare optiunea de redirectionare a sumei reprezentand pana la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii si din pensii, anunta manager.ro. Prin Ordinul nr. 1003/2018, intrat in vigoare in data de 11 aprilie, a fost aprobat...» citeste mai departe aici

  • MFP a publicat noile norme de aplicare ale Codului fiscal. Iata modificarile!

    • Pe site-ul MFP (Ministerul Finantelor Publice) a fost publicat proiectul de hotarare, in data de 19 aprilie, pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.   Acest proiect cuprinde prevederi referitoare la impozitul pe profit, impozitul pe veniturile microintreprinderilor, impozitul ...» citeste mai departe aici

  • Dividende platite la persoana fizica nerezidenta. Ce se calculeaza?

    • In data de 17 aprilie a avut loc seminarul online cu tema "Microintreprinderea. Aspecte fiscale", o sesiune de consultanta personalizata prezentata de Portal Codul FIscal. In a doua parte a acestuia, participantii au putut adresa intrebari lectorului Olga Crevelescu: - Expert Contabil - Membru CECCAR.   Iata mai jos una ...» citeste mai departe aici

  • Contract de franciza. Care este tratamentul contabil si fiscal?

    • In analiza de astazi, prezentam o firma care are un contract de franciza incepand cu data de 1 februarie 2018.  Beneficiarul va plati francizorului drepturi de autor la fiecare doua luni si in primele 15 zile din luna, care urmeaza dupa perioada de doua luni, un procent de 3% din sumele totale brute incasate pentru prestarea serviciilor, sume incasate in cele doua luni anterioare. Intrebarea este ce declaratii se depun din punct de vedere fiscal pentru acest contract de franciza ...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile