Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Noutati privind impozitul pe venit, ca urmare a emiterii O.G. nr. 8 din 23 ianuarie 2013

veniturisalariidividendeactivitati agricoleog nr. 8
Aparitia O.G. nr. 8/23 ianuarie 2013 aduce schimbari importante de interes pentru platitorii de impozit pe venit, prevederi care se aplica incepand cu 1 februarie 2013, prin modificarile aduse Titlului III din Codul fiscal de alin. (22) – (35) ale art. 1 din ordonanta in discutie.

Categoriile de venituri ale caror reglementari au suferit modificari sunt:

1. Veniturile din salarii;
2. Veniturile din dividende;
3. Veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura.

Veniturile din salarii (modificate prin alineatele (25), (26), (27) ale art. 1 din O.G. nr. 8/2013 referitoare la art. 55 si 57 din Codul fiscal).

Daca pana la 31 ianuarie 2013, majoritatea profesionistilor contabili inregistrau indemnizatiile de delegare/detasare care depaseau limita impusa de art. 21, alin. (3), lit. b) de 2,5% x nivelul legal stabilit pentru institutiile publice la cheltuieli nedeductibile, de la 1 februarie 2013, in urma modificarii art. 55, alin. (2), lit. i) din Codul fiscal prin art. 1, alin. (25) din O.G. nr. 8/2013, aceste sume vor fi considerate asimilate salariilor si li se vor aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii.
Pana la 1 februarie 2013, aceasta regula se aplica doar organizatiilor nonprofit si altor entitati neplatitoare de impozit pe profit. De la aceasta data se elimina precizarea referitoare la angajator:

Manualul mijloacelor fixe 2018
Manualul mijloacelor fixe 2018

Vezi detalii

Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018

Vezi detalii

Penalitati, dobanzi si majorari de intarziere
Penalitati, dobanzi si majorari de intarziere

Vezi detalii



Art. 55, alin. (2), lit. i) inainte de O.G. nr. 8/2013
Art. 55 Definirea veniturilor din salarii
(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
(...)
i) sumele acordate de organizatii nonprofit si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru salariatii din institutiile publice.

Art. 55, alin. (2), lit. i) dupa O.G. nr. 8/2013
Art. 55 Definirea veniturilor din salarii
(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
(...)
i) indemnizatia primita de angajati pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, precum si orice alte sume de aceeasi natura, pentru partea care depaseste 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice.

De asemenea, acelasi articol modifica si litera j1) a alin. (2), art. 55 din Codul fiscal, in sensul ca se considera venituri asimilate salariilor si dobanzile acordate in legatura cu salariile si diferentele de salarii.
Pana la 1 februarie 2013, erau considerate venituri asimilate salariilor doar sumele reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, precum si actualizarea acestora cu indicele de inflatie, dobanzile acordate in legatura cu acestea nefiind incluse.

Ca urmare a modificarii art. 55, alin. (2), lit. i) din Codul fiscal, alin. (26) al art. 1 din O.G. nr. 8/2013 modifica art. 55, alin. (4), lit. g) dupa cum urmeaza:
Art. 55, alin. (4), lit. g) inainte de O.G. nr. 8/2013
„(4) Urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
(...)
g) sumele primite de angajati pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare a indemnizatiei primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului. Sunt exceptate de la aceste prevederi sumele acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice (...)”

Art. 55, alin. (4), lit. g) dupa O.G. nr. 8/2013
„(4) Urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:
(...)
g) sumele primite de angajati in conditiile prevazute de lege sau de contractul de munca aplicabil, pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, ca indemnizatii si orice alte sume de aceeasi natura, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, precum si cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare (...)”

Asadar, la fel ca si in cazul modificarii art. 55, alin. (2), lit. i) este eliminata precizarea privind persoanele juridice fara scop patrimonial si celelate entitati neplatitoare de impozit pe profit, regula devenind astfel aplicabila tuturor angajatorilor, indiferent de forma de organizare si vectorul fiscal.

Normele metodologice de aplicare a acestui punct raman aceleasi, precizandu-se ca in categoria cheltuielilor de delegare si detasare se cuprind cheltuielile cu transportul, cazarea, precum si indemnizatia de delegare si de detasare in tara si in strainatate, stabilite in conditiile prevazute de lege sau in contractul de munca aplicabil.

De asemenea, acelasi articol modifica si lit. m) a alin. (4), art. 55 din Codul fiscal, in sensul ca nu nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activitati dependente desfasurate intr-un stat strain, indiferent de tratamentul fiscal din statul respectiv.

Fac exceptie veniturile salariale platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, care sunt impozabile in Romania numai in situatia in care Romania are drept de impunere.

Modificarea consta in faptul ca inainte de O.G. nr. 8/2013 nu exista conditia ca veniturile in discutie sa fie impozabile in Romania numai in situatia in care Romania are drept de impunere. In reglementarea anterioara era suficient ca veniturile in discutie sa fie impozabile indiferent de perioada de desfasurare a activitatii in strainatate.

O ultima prevedere noua referitoare la determinarea impozitului de veniturile din salarii este introducerea alin. (22) la art. 57 din Codul fiscal, adaugare prevazuta la art. 1, alin. (27) din O.G. nr. 8/2013: „Art. 57 Determinarea impozitului pe venitul din salarii (...) (22) In cazul veniturilor reprezentand salarii, diferente de salarii, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii pentru veniturile realizate in afara functiei de baza, si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite.(...)”

Anca IVANOV,
Expert Contabil
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
veniturisalariidividendeactivitati agricoleog nr. 8

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 06 Martie 2013


Votati articolul "Noutati privind impozitul pe venit, ca urmare a emiterii O.G. nr. 8 din 23 ianuarie 2013":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

In Penal - ce efecte are Anularea unui Contract ? + plata expertului ?

Intrebare: Buna seara !

Intr-un proces penal, fosta conducere a fost acuzata de fapte de coruptie.
Procurorul a cerut instantei penale sa anuleze un Contract de prestari servicii
incheiat de institutie si un expert bunuri culturale muzeale.
Anularea Contractului a fost ceruta pentru ca nu s-a incheiat legal,
prin procedura licitatiei deschise cf. OUG 34 /2006,
ci s-a incheiat nelegal prin procedura Oferta de pret,
avand in vedere pretul Contractului /plafonul prevazut de OUG 34/2006.

Va rog frumos sa ma lamuriti si sa imi spuneti ce se va intampla ?
- daca judecatorul va anula Contractul,
plata expertului va fi prejudiciul pe care fosta conducere
va trebui sa il plateasca institutiei ?
- daca va fi anulat Contractul,
ce se va intampla cu Expertizele efectuate de expert ? Vor fi valabile ?
sau instanta va anula si aceste Expertize ?
.... odata ce Expertizele au fost recunoscute de Ministerul Culturii .....,
iar bunurile au fost clasificate in bunuri de fond si bunuri de tezaur
in functie de Expertiza facuta ... ce efecte va avea anularea Contractului de Expertiza ?

- institutia va trebui sa ceara Executarea silita a hotararii penale ?!?
pentru a obtine de la inculpati contravaloarea pretului platit expertului ?

Raspuns: sau cum va putea institutia obtine inapoi acei bani platiti expertului ? daca va fi anulat...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 06 Martie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X