email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Nou ordin privind auditul statuar. Supravegherea profesiei contabile

Politici ContabileSupravegherea profesiei contabileCAFRreglementari contabileaudit statuar


Va informam ca in Monitorul Oficial nr. 125 din 7 martie 2013 a fost publicata Procedura din 8 februarie 2013 privind supravegherea in interes public a activitatii de audit statutar.


Redam mai jos continutul acestui act:

    ART. 1
    Autoritatea competenta la nivel national in domeniul supravegherii in interes public. Exercitarea si scopul supravegherii


    (1) In cadrul sistemului national de supraveghere in interes public a activitatii de audit statutar, Consiliul pentru Supravegherea in Interes Public a Profesiei Contabile (CSIPPC) este principala structura operationala si reprezinta totodata autoritatea competenta cu atributii in domeniul supravegherii in interes public a activitatii de audit statutar, conform prevederilor art. 38 alin. (3), art. 43 alin. (1) si art. 53 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si supravegherea in interes public a profesiei contabile, aprobata cu modificari prin Legea nr. 278/2008, cu modificarile si completarile ulterioare (OUG nr. 90/2008).
    (2) In temeiul atributiilor sale stabilite prin lege, CSIPPC exercita supravegherea in interes public a activitatii de audit statutar, prin modalitatile prevazute de prezenta procedura.
    (3) Scopul supravegherii este acela al asigurarii urmaririi si alinierii activitatii de audit statutar la deciziile luate la nivelul Comisiei Europene in domeniul standardului international de audit (ISA) si al Codului etic, precum si acela al cresterii increderii publice in activitatea de audit statutar.

    ART. 2  Obiectul supravegherii in interes public

    (1) Obiectul supravegherii in interes public il constituie activitatea auditorilor statutari si a firmelor de audit.
    (2) Activitatea desfasurata de Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) in exercitarea atributiilor sale este supusa supravegherii in interes public, conform prevederilor art. 26 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (OUG nr. 75/1999).

    ART. 3
    Modalitati de exercitare a supravegherii in interes public. Dispozitii generale

    (1) Supravegherea in interes public a activitatii de audit statutar se realizeaza prin:
    a) solicitarea de rapoarte si informatii;
    b) analiza si verificarea acestora;
    c) actiuni de inspectie la fata locului.

    (2) CSIPPC poate face recomandari in vederea adoptarii de masuri corespunzatoare pentru imbunatatirea cadrului de desfasurare a activitatii.
    (3) Independent de formularea unor recomandari, CSIPPC poate dispune masuri de supraveghere si/sau aplicarea de sanctiuni potrivit prevederilor OUG nr. 90/2008.

    ART. 4
    Modalitati de exercitare a supravegherii in interes public.
Dispozitii specifice
    (1) CSIPPC are dreptul de a solicita auditorilor statutari si firmelor de audit orice informatii referitoare la modul de indeplinire a obligatiilor si atributiilor legale ale acestora in desfasurarea activitatii de audit statutar, conform legii.
    (2) In exercitarea atributiilor sale, CSIPPC are dreptul de a solicita CAFR orice informatii referitoare la activitatile supuse supravegherii, considerate utile, pertinente si concludente pentru atingerea obiectivelor urmarite.
    (3) CSIPPC, in exercitarea dreptului sau de a solicita informatii, prin departamentele sale de specialitate utilizeaza instrumente precum raportari, chestionare, intervievari sau alte tipuri de solicitari, in functie de obiectivul avut in vedere.


(4) Chestionarea sau intervievarea se realizeaza conform prevederilor art. 7.
    (5) CSIPPC analizeaza informatiile obtinute din punctul de vedere al alinierii reglementarilor specifice ale CAFR la cerintele directivelor si ale altor reglementari europene din domeniul auditului statutar si la cerintele legislatiei nationale aplicabile activitatii de audit statutar, precum si al aplicarii tuturor acestor reglementari nationale si europene de catre CAFR, auditorii statutari si firmele de audit.
    (6) CSIPPC poate efectua verificari cu privire la informatiile obtinute pentru a constata daca acestea corespund realitatii, cerintelor directivelor si ale altor reglementari europene din domeniul auditului statutar, precum si cerintelor legislatiei nationale aplicabile activitatii de audit statutar.
    (7) CSIPPC, in exercitarea atributiilor sale, dupa caz:
    a) emite instructiuni in aplicarea prevederilor art. 59 alin. (3) din OUG nr. 90/2008, in ceea ce priveste activitatea CAFR;
    b) declanseaza procedura de investigatie si aplicarea de sanctiuni contraventionale sau disciplinare conform prevederilor art. 32, 33, 34, art. 40 alin. (1) si art. 73 din OUG nr. 90/2008, precum si a altor reglementari specifice, potrivit legii, in ceea ce priveste activitatea auditorilor statutari si a firmelor de audit; sau
    c) emite recomandari in aplicarea dispozitiilor legale catre auditorii statutari, firmele de audit, CAFR, dupa caz.
    (8) Instructiunile se adopta prin decizie a Consiliului superior al CSIPPC.


ART. 5
    Activitati principale ale CAFR supuse supravegherii

    Supravegherea in interes public a activitatii CAFR, conform dispozitiilor art. 2 alin. (2), implica cel putin supravegherea urmatoarelor activitati principale ale acesteia:
    a) avizarea sau aprobarea actelor cu incidenta asupra activitatii de audit statutar emise de catre Consiliul CAFR;
    b) supravegherea activitatii CAFR de autorizare a persoanelor fizice si a firmelor de audit;
    c) supravegherea activitatii CAFR de retragere/suspendare a autorizarii persoanelor fizice si a firmelor de audit;
    d) supravegherea activitatii CAFR de adoptare a standardelor de etica, de audit si de control intern al calitatii activitatii de audit statutar;
    e) supravegherea activitatii CAFR de asigurare a calitatii activitatii de audit statutar;

 f) supravegherea activitatii CAFR de formare profesionala continua;
    g) supravegherea activitatii CAFR de asigurare a sistemelor de investigatie si disciplina;
    h) monitorizarea intocmirii, actualizarii si publicarii Registrului public;
    i) supravegherea oricarei altei activitati a CAFR cu impact asupra activitatii de audit statutar.

    ART. 6
    Proceduri de supraveghere a activitatii CAFR specifice CSIPPC

    (1) in vederea efectuarii supravegherii mentionate la art. 5 se vor aplica cel putin urmatoarele proceduri de supraveghere specifice ale CSIPPC:
    a) avizarea sau aprobarea actelor cu incidenta asupra activitatii de audit se realizeaza in baza Procedurii de avizare sau aprobare a actelor cu incidenta asupra activitatii de audit statutar emise de catre Consiliul CAFR;

 b) supravegherea activitatii de autorizare a persoanelor fizice si a firmelor de audit se realizeaza in baza Procedurii privind supravegherea activitatii CAFR de autorizare a auditorilor statutari si firmelor de audit;
    c) supravegherea activitatii de retragere a autorizarii persoanelor fizice si firmelor de audit se realizeaza in baza Procedurii de avizare sau aprobare a actelor cu incidenta asupra activitatii de audit statutar emise de catre Consiliul CAFR;
    d) supravegherea activitatii de adoptare a standardelor de etica, de audit si de control intern al calitatii activitatii de audit statutar se realizeaza in baza Procedurilor privind supravegherea activitatii CAFR de adoptare a standardelor de etica, audit si de control intern al calitatii activitatii de audit statutar;
    e) supravegherea activitatilor referitoare la controlul calitatii activitatii de audit statutar se realizeaza in baza Procedurilor privind supravegherea activitatilor CAFR referitoare la controlul calitatii activitatii de audit statutar;
    f) supravegherea activitatii de formare profesionala continua se realizeaza in baza Procedurii privind verificarea implementarii Normelor de pregatire profesionala continua a auditorilor financiari aprobate de CAFR;
    g) supravegherea activitatii de asigurare a sistemelor de investigatie si disciplina se realizeaza in baza Procedurii de avizare sau aprobare a actelor cu incidenta asupra activitatii de audit statutar emise de catre Consiliul CAFR, a Procedurilor privind supravegherea activitatii CAFR de adoptare a standardelor de etica, audit si de control intern al calitatii activitatii de audit statutar si a Procedurilor privind supravegherea activitatilor CAFR referitoare la controlul calitatii activitatii de audit statutar;
    h) monitorizarea intocmirii, actualizarii si publicarii Registrului public se realizeaza in baza Procedurii de avizare sau aprobare a actelor cu incidenta asupra activitatii de audit statutar emise de catre Consiliul CAFR si a Procedurii privind verificarea actualizarii si publicarii Registrului public de catre CAFR;
    i) supravegherea oricarei altei activitati a CAFR cu impact semnificativ asupra activitatii de audit statutar se realizeaza atât in baza Procedurii de avizare sau aprobare a actelor cu incidenta asupra activitatii de audit statutar emise de catre Consiliul CAFR, cât si a altor reglementari aplicabile activitatii avute in vedere.

    (2) Persoanele implicate in supravegherea in interes public si in aplicarea procedurilor de supraveghere mentionate la alin. (1) trebuie sa respecte cerintele de confidentialitate, conform legii, inclusiv prevederile Procedurii privind respectarea cerintelor de confidentialitate de catre personalul Consiliului pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar.


    ART. 7
    Solicitarea de informatii prin intermediul chestionarelor sau interviurilor

    (1) Chestionarul sau interviul este adresat auditorilor statutari, firmelor de audit sau CAFR, dupa caz.
    (2) Chestionarul sau interviul, adresat auditorilor statutari, firmelor de audit sau CAFR, poate avea cel putin urmatoarele obiective, in mod singular ori cumulativ:
    a) cunoasterea unor elemente de detaliu referitoare la activitatea de audit statutar desfasurata de catre auditorii statutari sau firmele de audit ori cu privire la exercitarea si indeplinirea de catre CAFR a atributiilor stabilite prin lege;
    b) evaluarea capacitatii organizatorice si functionale a respondentului sau respondentilor de a pune in practica o anumita reglementare ori mai multe reglementari din domeniul auditului statutar;
    c) evaluarea modului in care respondentul sau respondentii aplica o anumita reglementare ori mai multe reglementari din domeniul auditului statutar.

(3) Chestionarul sau interviul va prezenta, in preambul, obiectivul urmarit si motivarea necesitatii acestuia.
    (4) Chestionarul sau interviul poate fi urmat de un alt chestionar ori interviu, daca informatiile oferite initial necesita detaliere sau nu sunt clare ori complete.
    (5) Raspunsurile la chestionare sau interviuri sunt analizate de CSIPPC. Rezultatul analizei se centralizeaza si se prezinta, impreuna cu eventualele recomandari, in cadrul unui raport sintetic, membrilor Consiliului superior al CSIPPC.
    (6) In aplicarea prevederilor alin. (1) si (2) se va acorda un timp de raspuns la chestionare cuprins intre 10 si 20 de zile. Timpul de raspuns poate fi prelungit cu maximum 20 de zile, in urma unei solicitari motivate a respondentului. Timpul de analiza si centralizare a raspunsurilor de catre executivul CSIPPC, dupa parcurgerea etapei prevazute la alin. (4), nu va fi mai mare de 20 de zile.
    (7) Cel putin o data la 2 ani, cu respectarea prevederilor alin. (3), (4) si (5), se va adresa un chestionar master catre CAFR, care are ca obiective cel putin evaluarea capacitatii organizatorice si functionale a CAFR de a pune in practica reglementarile din domeniul auditului statutar si evaluarea modului in care CAFR aplica reglementarile din domeniul auditului statutar, conform atributiilor sale legale.
    (8) In aplicarea prevederii alin. (7), prin derogare de la prevederile alin. (6), se va acorda CAFR un timp de raspuns cuprins intre 60 si 75 de zile. Timpul de raspuns poate fi prelungit cu maximum 60 de zile, in urma unei solicitari motivate a CAFR. Timpul de analiza si centralizare a raspunsurilor de catre executivul CSIPPC, dupa parcurgerea etapei prevazute la alin. (4), nu va fi mai mare de 60 de zile.

    ART. 8
    Includerea rezultatelor supravegherii in Raportul anual al CSIPPC


O sinteza a rezultatelor supravegherii in interes public va fi inclusa in Raportul anual al CSIPPC, raport care se publica pe site-ul propriu, conform legii.



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Politici ContabileSupravegherea profesiei contabileCAFRreglementari contabileaudit statuar


Data aparitiei: 11 Martie 2013

Votati articolul "Nou ordin privind auditul statuar. Supravegherea profesiei contabile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X