email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declararea operatiunilor intracomunitare si obligatia inscrierii in Registrul Operatorilor Intracomunitari

ProceduriInregistrari si Politici Contabileoperatiuni intracomunitareinscrierea in ROIregistrul operatorilor

Registrul Operatorilor Intracomunitari s-a infiintat in baza O.M.F.P. nr. 2.101/2010 pentru aprobarea Procedurii de organizare si functionare a Registrului Operatorilor Intracomunitari, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, modificat ulterior prin Ordinul ANAF nr. 1.180/2012, in care sunt obligate sa se inscrie, conform art. 158 indice 2 din Codul fiscal, toate persoanele impozabile si  persoanele juridice neimpozabile care efectueaza operatiuni intracomunitare de urmatoarea natura:

- livrari intracomunitare de bunuri care au locul in Romania potrivit art. 132 alin. (1) lit. a) si care sunt scutite de taxa in conditiile prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a)  si d);

- livrari ulterioare de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare prevazute la art. 1321 alin. (5), efectuate in statul membru de sosire a bunurilor si care se declara drept livrari intracomunitare cu cod T in Romania;

- prestari de servicii intracomunitare, respectiv servicii pentru care se aplica prevederile
art. 133 alin. (2), efectuate de persoane impozabile stabilite in Romania in beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in care acestea sunt impozabile;

- achizitii intracomunitare de bunuri taxabile care au locul in Romania potrivit prevederilor
art. 1321;


- achizitii intracomunitare de servicii, respectiv cele pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2), efectuate in beneficiul unor persoane impozabile stabilite in Romania, inclusiv persoane juridice neimpozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 153 sau 1531, de catre persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, și pentru care beneficiarul are obligatia platii taxei potrivit art. 150 alin. (2).

Astfel, Ordinul ANAF nr. 1.180/2012 vine cu o serie de modificari:

- este definita notiunea de asociati, in sensul art. 1.582 din Codul fiscal, respectiv prin asociati se intelege acei care detin minimum 5% din capitalul social al societatii.

Daca impotriva acestor asociati sau impotriva administratorilor s-a pus in miscare actiunea penala in legatura cu operatiuni intracomunitare, societatea comerciala nu poate fi inscrisa in Registrul Operatorilor Intracomunitari sau este radiata din acest registru, dupa caz.

- ANAF extinde si situatiile in care un contribuabil poate fi radiat din Registrul Operatorilor
Intracomunitari. Mai exact, pe langa situatiile deja existente, organul fiscal competent poate radia, din oficiu, din Registrul Operatorilor Intracomunitari si persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat din oficiu, de Fisc.

Clarificari operationale:

- va solicita inscrierea in ROI o societate comerciala care presteaza servicii de traduceri catre clienti din Comunitate, deoarece pentru aceasta prestare de servicii se aplica prevederile art. 133 alin. (2);
- NU va solicita inscrierea in ROI o societate care presteaza servicii persoanelor fizice din Comunitate (intretinere culturi de vita-de-vie de ex.), acestea nefiind persoane impozabile d.p.v. al TVA.
Inscrierea in ROI se va solicita inainte de derularea oricarei operatiuni intracomunitare de natura celor descrise mai sus.

Pentru a putea figura in ROI, solicitantul trebuie mai intai sa detina un cod de TVA:

- daca nu este inregistrat in scopuri de TVA si nici nu doreste sa se inregistreze ca persoana impozabila pentru operatiuni pe teritoriul Romaniei, va solicita inscrierea in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal. Va obtine astfel un cod valid de TVA ce va putea fi utilizat pentru operatiuni intracomunitare, ramanand in acelasi timp neplatitor de TVA pentru operatiuni derulate pe teritoriul Romaniei.

Pentru inscrierea in scopuri de TVA conform art. 1531 se va completa si depune declaratia 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA / Declaratie de mentiuni a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare".

- daca nu este inregistrat in scopuri de TVA, dar nu are nimic impotriva sa devina persoana impozabila pentru operatiuni pe teritoriul Romaniei, va solicita inscrierea in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal. Va obtine astfel un cod valid de TVA ce va putea fi utilizat pentru operatiuni intracomunitare, devenind in acelasi timp platitor de TVA si pentru operatiuni derulate pe teritoriul Romaniei.

Pentru inscrierea in scopuri de TVA conform art. 153 se va completa si depune:

- declaratia 098 "Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal" de catre societatile care abia se infiinteaza;

- declaratia 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" de catre societatile deja infiintate.

Codul de TVA astfel obtinut va deveni cod valid de TVA pentru operatiuni intracomunitare in urma inscrierii in ROI, inscriere ce se realizeaza prin completarea si depunerea declaratiei 095 "Cerere de inregistrare in / radiere din / Registrul operatorilor intracomunitari" impreuna cu:

- certificatele de cazier judiciar pentru administratori, in cazul societatilor pe actiuni si a celor in comandita pe actiuni (numai pentru administratori);
- cazierele judiciare pentru administratori si pentru asociatii ce detin mai mult de 5% din capitalul social pentru celelalte forme de organizare avute de societate (SRL, SNC, SCS etc.);
- daca in caziere sunt inregistrate infractiuni, este necesar sa se justifice ca nu sunt  infractiuni economice;
- Certificat constator de la Registrul Comertului pentru identificarea modului de detinere a capitalului social;
- timbre fiscale.

Atragem atentia ca este foarte important sa va inregistrati in ROI inainte de derularea oricaror operatiuni intracomunitare deoarece incalcarea acestei prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 5.000 de lei conform art. 2192 din Codul de procedura fiscala.

Odata inscrisi in ROI, dupa derularea operatiunilor intracomunitare, se vor naste pentru dvs. urmatoarele obligatii declarative:

* pentru contribuabilii care s-au inscris in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal, deci cei care au cod valid de TVA numai pentru operatiuni intracomunitare si sunt neplatitori de TVA pentru operatiuni derulate pe teritoriul Romaniei:

- declaratia 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata" (conform art. 1563 din Codul fiscal);
- declaratia 390 "VIES Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"(conform art. 1564 din Codul fiscal);

* pentru contribuabilii care s-au inscris in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, deci cei care au cod valid de TVA pentru operatiuni intracomunitare si sunt platitori de TVA si pentru operatiuni derulate pe teritoriul Romaniei:

- declaratia 390 "VIES Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"(conform art. 156^4 din Codul fiscal);
- operatiunile vor fi inscrise si in decontul de TVA 300.

Inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 (platitor de TVA si la intern) sau 1531 (TVA numai pentru operatiuni intracomunitare) este o decizie importanta deoarece, in functie de specificul activitatii firmei, este posibil sa fie avantajoasa pentru firma doar una din cele 2 variante.

Studiul de caz 1:

O societate care se infiinteaza acum intentioneaza sa faca achizitii intracomunitare de textile, pe care sa le vanda in Romania.

a) Daca se inregistreaza in scopuri de TVA si pentru operatiuni interne (deci conform art. 153 din Codul fiscal):

l primirea facturii de marfa de la partenerul din Comunitate se va inregistra:

371                        =             401                     10.000 euro x
"Marfuri"                           "Furnizori"            4,5 lei/euro = 45.000 lei
si, dat fiind ca ambii parteneri au cod valid de TVA,

4426                   =                      4427                     45.000 lei x 24% = 10.800 lei
"TVA deductibila"               "TVA colectata"

Vanzarea marfii cu TVA catre clienti interni:


4111                =              %             86.800 lei
"Clienti"
                                  707              70.000 lei
                    "Venituri din vanzarea marfurilor"
                                  4427           16.800 lei
                            "TVA colectata"

Regularizarea TVA la sfarsitul lunii:
Debit 4426 "TVA deductibila" = 10.800 lei



Credit 4427 "TVA colectata" = 10.800 lei + 16.800 lei = 27.600 lei


4427             =            %                  27.600 lei
                     "TVA colectata"
                             4426                10.800 lei
                     "TVA deductibila"
                            4423               16.800 lei
                        "TVA de plata"



Deci la sfarsitul lunii, societatea va avea de plata TVA in valoare de 16.800 de lei.

b) Daca se inregistreaza in scopuri de TVA doar pentru operatiuni intracomunitare (deci conform art. 153^1 din Codul fiscal):

- primirea facturii de marfa de la partenerul din Comunitate se va inregistra:


371                 =              401                           10.000 euro x
"Marfuri"                        "Furnizori"           4,5 lei/euro = 45.000 lei


si, dat fiind ca ambii parteneri au cod valid de TVA,

4426                =               4427           45.000 lei x 24% = 10.800 lei
"TVA deductibila"             "TVA colectata"


Vanzarea marfii fara TVA catre clienti interni:


4111                     =             707               70.000 lei
"Clienti"                 "Venituri din vanzarea marfurilor"

Regularizarea TVA la sfarsitul lunii:

Debit 4426 "TVA deductibila"          =            10.800 lei
Credit 4427 "TVA colectata"           =            10.800 lei


4427                    =               4426           10.800 lei
"TVA colectata"                   "TVA deductibila"


Deci la sfarsitul lunii, societatea nu va avea TVA de plata.

(desigur, in aceasta situatie nici nu va deduce TVA la cumparari de la furnizori interni, dar am pornit de la ideea ca acestea sunt nesemnificative in comparatie cu operatiunea principala).

Deci pentru acest gen de activitate este mai avantajos sa se inregistreze, in vederea inscrierii in ROI, ca platitor de TVA numai pentru operatiuni intracomunitare conform art. 153^1 din Codul fiscal.



Studiul de caz 2:

O societate comerciala neinregistrata in scopuri de TVA intentioneaza sa presteze servicii de traduceri catre clienti din Comunitate.


Acestui gen de servicii i se aplica regula generala de la art. 133 alin. (2) si locul prestarii serviciilor este considerat locul unde clientul isi are sediul.

a) Daca se inregistreaza in scopuri de TVA si pentru operatiuni interne (deci conform
art. 153 din Codul fiscal):


- primirea facturilor de utilitati , servicii de la furnizori interni, obiecte de inventar,
imobilizari:


%             =                    401             24.800 lei
                                  "Furnizori"
605                                                1.000 lei
"Cheltuieli privind
energia si apa"
628                                                 10.000 lei
"Alte cheltuieli cu
serviciile executate
de terti"
3XX 9.000 lei
"Stocuri" (obiecte de
inventar,
consumabile etc.)
4426                                               20.000 lei x 24% = 4.800 lei


"TVA deductibila"
%                          =                        404                           6.200 lei
                                          "Furnizori de imobilizari"
214                                                                              5.000 lei
"Mobilier, aparatura
birotica, echipamente
de protectie a valorilor
umane si materiale si
alte active corporale"
4426                                                       1.200 lei
"TVA deductibila

- emiterea facturii pentru clientii din Comunitate, clienti care au comunicat la randul lor un cod valid de TVA, se va face fara TVA:

4111                      =                 704                                           10.000 euro x
"Clienti"                        "Venituri din servicii           4,5 lei/euro = 45.000 lei
                                            prestate"


- regularizarea TVA la sfarsitul lunii:
D 4426 "TVA deductibila"            =        4.800 lei + 1.200 lei = 6.000 lei
C 4427 "TVA colectata" = 0 lei



4424                           =                          4426                             6.000 lei
"TVA de recuperat"                       "TVA deductibila"


Deci la sfarsitul lunii, societatea va avea de recuperat TVA in valoare de 6.000 de lei.


b) Daca se inregistreaza in scopuri de TVA doar pentru operatiuni intracomunitare
(deci conform art. 153^1):


- primirea facturilor de utilitati, servicii de la furnizori interni, obiecte de inventar, imobilizari:


%                                =              401                      24.800 lei
"Furnizori"
605                                                                            1.240 lei
"Cheltuieli privind
energia si apa"
628 12.400 lei
"Alte cheltuieli cu
serviciile executate de
terti"
3XX 11.160 lei
"Stocuri" (obiecte de
inventar,
consumabile etc.)
214                                     =             404                                     6.200 lei
"Mobilier, aparatura                    "Furnizori de imobilizari"
birotica, echipamente
de protectie a
valorilor umane
si materiale si alte
active corporale"


- emiterea facturii pentru clientii din Comunitate, clienti care au comunicat la randul lor un cod valid de TVA, se va face fara TVA:

4111                         =                        704                                 10.000 euro x
"Clienti"                               "Venituri din servicii                    4,5 lei/euro = 45.000 lei
                                                        prestate"

- la sfarsitul lunii, firma nu va avea de plata TVA, dar nici nu va reusi sa recupereze TVA platita furnizorilor interni.

Deci pentru acest gen de activitate, este mai avantajos sa solicite, in vederea inscrierii in ROI, inscrierea ca platitor de TVA conform art. 153 din Codul fiscal.

In concluzie, analizati operatiunile intracomunitare pe care intentionati sa le derulati si:

- daca este necesar sa va inscrieti in ROI, faceti-o inainte sa initiati orice operatiune intracomunitara;

- daca nu aveti un cod de TVA, decideti in functie de ponderea operatiunilor intracomunitare in activitatea dvs. si de natura lor daca solicitati un cod de TVA valabil numai pentru operatiuni intracomunitare sau va avantajeaza sa fiti platitori de TVA si pe teritoriul Romaniei;

- declarati operatiunile intracomunitare efectuate in declaratia 390VIES pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care acestea au avut loc.


 

 


de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabileoperatiuni intracomunitareinscrierea in ROIregistrul operatorilor


Data aparitiei: 04 Aprilie 2013

Votati articolul "Declararea operatiunilor intracomunitare si obligatia inscrierii in Registrul Operatorilor Intracomunitari":
Rating:

Nota: 3.9 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X