email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lichidare societate. Leasing si ajustarea TVA la dizolvarea societatii

ProceduriInregistrari si Politici Contabilelichidare societateinregistrari contabileOMFP 1376/2004
Analizam astazi cazul unei societati care are ca asociat unic o persoana juridica. Asociatul hotarareste dizolvarea si lichidarea simultana a SRL conform art. 235 din Legea 31/1990. In patrimoniul societatii exista un teren si un autoturism, nu exista datorii catre furnizori si bugete, dar exista un imprumut al asociatului. Achizitia terenului a fost facuta de la o persoana juridica neplatitoare de TVA, iar autoturismul a facut obiectul unui contract de leasing achitat anticipat.

Vom raspunde astfel urmatoarelor intrebari:

1) Cum se aplica art. 128 alin. 5) din Codul fiscal?

2) Se va proceda la ajustarea TVA?

3) Care sunt inregistrarile contabile aferente operatiunilor de mai sus care trebuie reflectate in bilantul de lichidare care se va depune la ANAF?

4) Ce alte recomandari sunt utile pentru aceasta situatie?

Solutia consultantului:

Cadrul normativ ce reglementeaza reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de lichidare a societatilor comerciale este OMFP 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale.
 
Conform prevederilor acestui act normativ, operatiunile care se fac cu ocazia lichidarii societatii comerciale sunt:

a) inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze.
c) stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
d) valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
e) achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;

f) stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
g) calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
h) intocmirea bilantului de partaj;
i) efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:

-    prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
-    hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
-    cota de participare la capitalul social.

In esenta, prevederea de la art.128 alin. (5) din Codul fiscal stabileste ca va fi considerata o livrare de bunuri si se colecteaza TVA pentru distributia de bunuri catre asociati ca urmare a lichidarii persoanei juridice, daca taxa a fost dedusa initial.
 
Avand in vedere ca valoarea terenului si a autoturismului vor inchide intai datoria catre asociati, prin procedura recunoscuta si reglementata de Codul civil ca "dare in plata", daca terenul pe care dvs il veti distribui/compensa cu imprumutul catre asociati, este unul construibil, aveti obligatia de a colecta TVA, conform art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal .
 
Ca si propunere de optimizare fiscala, va recomandam in masura in care este posibil, sa solicitati anularea inregistrarii in scopuri de TVA a societatii, inainte de a efectua lichidarea, urmand procedura de la art. 153 din Codul fiscal .
 
In acest caz, veti avea obligatia ajustarii TVA numai pentru autoturismele achizitionate in leasing, fie conform norme pentru art. 148 din Codul fiscal , fie conform norme pentru art. 149 din Codul fiscal .
 
Inregistrari contabile, considerand ca distribuiti terenul construibil, contra stingerii imprumutului asociat:
4551 "Asociati -  conturi curente" = 2111 "Terenuri"
4551 "Asociati -  conturi curente" = 4427 "TVA colectata"
 
Inregistrare contabila ajustare TVA in cazul in care solicitati anularea inregistrarii in scopuri de TVA inaintea lichidarii:

635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectata".

NOUTATI Contabile 2024

Va invitam la Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate


Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Modificari fiscal-contabile 2024

  1. CRAIOVA - 26 martie 2024
  2. TIMISOARA - 1 aprilie 2024
  3. CLUJ-NAPOCA - 2 aprilie 2024
  4. SIBIU - 3 aprilie 2024
  5. CONSTANTA - 9 aprilie 2024
  6. IASI - 15 aprilie 2024
  7. BUCURESTI - 19 aprilie 2024 + transmis LIVE
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabilelichidare societateinregistrari contabileOMFP 1376/2004


Data aparitiei: 15 Aprilie 2013

Votati articolul "Lichidare societate. Leasing si ajustarea TVA la dizolvarea societatii":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X