email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inchiriere instalatie cu optiune de cumparare la sfarsitul contractului. Inregistrari contabile

ProceduriInregistrari si Politici Contabileleasing financiarOMFP 3055/2009inchirieremijloc fix
In randurile urmatoare vom analiza cazul unei societati comerciale care incheie un contract de inchiriere cu clauza de cumparare, prin care este de acord sa inchirieze si sa cumpere o instalatie la un pret stabilit.

Valoarea totala a contractului este impartita in 48 rate lunare, urmand ca cea de-a 49-a rata sa fie rata de cumparare a instalatiei.

Incepand cu data contractului, societatea a primit facturi lunare de chirie. La sfarsitul contractului a fost facturata rata 49. Vom stabili care este valoarea mijlocului fix si care sunt inregistrarile contabile.

Solutia consultantului:

Potrivit art. 11 din Codul fiscal la stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe in intelesul prezentului cod, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei, ca o expresie a principiului prevalentei economicului asupra juridicului.

Acelasi principiu este recunoscut pe deplin si in domeniul contabil, nu numai in cel fiscal. Astfel, conform pct. 46 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate cu OMFP 3055/2009 prezentarea valorilor din cadrul elementelor din bilant si contul de profit si pierdere se face tinand seama de fondul economic al tranzactiei sau al operatiunii raportate, si nu numai de forma juridica a acestora. In conditii obisnuite, forma juridica a unui document trebuie sa fie in concordanta cu realitatea economica.

In cazuri rare, atunci cand exista diferente intre fondul sau natura economica a unei operatiuni sau tranzactii si forma sa juridica, entitatea va inregistra in contabilitate aceste operatiuni, cu respectarea fondului economic al acestora. Din acest motiv entitatile au obligatia ca la contabilizarea operatiunilor economico-financiare sa tina seama de toate informatiile disponibile, astfel incat sa fie extrem de rare situatiile in care natura operatiunii, determinata pe baza principiului prevalentei economicului asupra juridicului, sa difere de cea care ar fi stabilita in lipsa aplicarii acestui principiu.

Aplicand principiul anterior enuntat, in limita celor prezentate cu privire la respectivul contract de inchiriere, reiese ca operatiunea de inchiriere reprezinta, in fapt, o operatiune de leasing financiar, in conditiile in care cea de-a 49-a rata (probabil, egala cu celelalte) reprezinta valoarea de cumparare a instalatiei inchiriate (in fapt, valoarea reziduala la care se face transferul dreptului de proprietate asupra instalatiei la sfarsitul perioadei contractuale). In consecinta, valoarea mijlocului fix se determina si notele contabile sunt specifice contabilizarii operatiunilor de leasing financiar la utilizator tinand cont de principiul prevalentei economicului asupra juridicului stipulat la pct. 46 din Reglementari.

De mentionat este faptul ca riscul cel mai mare este din punct de vedere fiscal, in sensul ca organele fiscale pot reincadra tranzactia de inchiriere intr-o tranzactie de leasing financiar, cu toate consecintele ce deriva din deductibilitatea ratelor de chirie lunara in raport de deductibilitatea amortizarii fiscale lunare pentru mijlocul fix achizitionat in leasing financiar.

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
ProceduriInregistrari si Politici Contabileleasing financiarOMFP 3055/2009inchirieremijloc fix


Data aparitiei: 15 Aprilie 2013

Votati articolul "Inchiriere instalatie cu optiune de cumparare la sfarsitul contractului. Inregistrari contabile":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X