email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Creante neincasate. Ce regim TVA se aplica si cum se face scoaterea din gestiune?

TVAcreante neincasateinregistrari contabileevidente ONRCscoaterea din gestiune


In randurile urmatoare, vom analiza situatia unei firme cu creante neincasate de la anumiti parteneri, firme radiate, conform evidentelor ONRC. Vom stabili astfel care va fi tratamentul contabil si fiscal privind scoaterea lor din gestiune si regimul TVA.

Solutia consultantului:

Din punct de vedere contabil, in conformitate cu prevederile pct. 187 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009, la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.
 
Astfel, creantele si datoriile se pot scoate din evidenta daca termenele de incasare/plata sunt prescrise, dupa ce au fost intreprinse toate demersurile legale pentru decontarea acestora.
 
Scoaterea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise se poate face, dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora, in urma inventarierii elementelor de activ si de pasiv.

Creantele si obligatiile fata de terti trebuie inventariate anual, verificate si confirmate pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor respective, conform "Extrasului de cont" cod 14-6-3, prezentat ca model in anexele la normele metodologice date in aplicarea OMFP 2861/2009 sau pe baza punctajelor reciproce scrise.

Pe baza propunerilor comisiei de inventariere administratorul, cu avizul conducatorului compartimentului financiar-contabil si al conducatorului compartimentului juridic poate decide scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor prescrise.

Deductibilitatea fiscala a creantelor neincasate nu este conditionata de participarea sau nu la masa credala. In mod logic se presupune ca orice societate va intreprinde toate diligentele ca sa isi incaseze creantele.

Daca creanta nu se mai poate incasa din cauza falimentului clientului, scoaterea din activ a creantei se va inregistra cu ajutorul contulu 654 "Pierderi din creante si debitori diversi".

Astfel cum prevede art. 138 lit. d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
 
Asadar, cu privire la creantele neincasate, baza de impozitare a TVA se reduce doar in cazul falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.

Conform art. 21 alin (4) lit o din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, sunt nedeductibile la calculul profitului impozabil:

" pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n). In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz".

Avand in vedere aceasta prevedere legala, rezulta ca in cazul scoaterii din evidenta a creantelor neincasate, potrivit art. 21 lit. n din Codul fiscal, pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, sunt deductibile fiscal  in urmatoarele cazuri:

a. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
b. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic
c.debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul.

(Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi).

In concluzie, daca nu detineti documente privind inchiderea procedurii de faliment a partenerilor respectivi nu puteti ajusta TVA, iar cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAcreante neincasateinregistrari contabileevidente ONRCscoaterea din gestiune


Data aparitiei: 18 Aprilie 2013

Votati articolul "Creante neincasate. Ce regim TVA se aplica si cum se face scoaterea din gestiune?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X