Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Tratamentul cheltuielilor cu diurna acordata incepand cu 1 februarie 2013

Monografii Contabilecontributiidiurnaindemnizatia de delegareinregistrari contabile
expert contabil Anca Ivanov

Incepand cu 1 febuarie 2013, in urma modificarii Codului fiscal prin O.G. nr. 8/2013, cheltuielile cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor vor fi tratate astfel:

- suma care nu depaseste 2,5 x nivelul legal stabilit pentru institutiile publice este considerata cheltuiala deductibila pentru societate (art. l21 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal);
- suma care depaseste nivelul mentionat mai sus va fi tratata ca venit asimilat salariilor (art. 55 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal), impozitata ca atare si se va include in baza de calcul al contributiilor sociale (Titlul IX2 din Codul fiscal).

Nivelul legal pentru institutiile publice - baza de calcul pentru analiza cheltuielilor cu diurna - este prevazut in urmatoarele acte normative:

- pentru deplasarile in tara: H.G. nr. 1.860/2006 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului, cu modificarile si completarile ulterioare;

Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii

Vezi detalii

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende

Vezi detalii

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017

Vezi detalii



- pentru deplasarile in afara tarii: H.G. nr. 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform art. 9 din H.G. nr. 1.860/2006, indemnizatia zilnica de delegare sau de detasare in tara este de 13 lei. Asadar, suma maxima deductibila pentru societatile comerciale este de 13 lei x 2,5 = 32,5 lei/zi.

Pentru indemnizatia de delegare in exteriorul tarii, diurna legala se va alege din Anexa 1, H.G. nr. 518/1995 - Nivelul diurnelor si plafoanelor de cazare, in functie de tara in care are loc delegatia.

La randul lor, sumele prevazute in Anexa 1 s-au actualizat periodic, astfel:

- incepand cu 3 iulie 2010, diurna externa s-a micsorat cu 25%, fata de nivelul stabilit prin H.G. nr.
518/1995, conform Legii nr. 118/2010;

- incepand cu 1 ianuarie 2011, diurna externa s-a majorat cu 15%, fata de nivelul acordat pentru luna octombrie 2010, conform Legii nr. 285/2010;

- incepand cu 1 iunie 2012, diurna externa s-a majorat cu 8%, fata de nivelul acordat pentru luna mai 2012;
- incepand cu 1 decembrie 2012, diurna externa s-a majorat cu 7,4%, fata de nivelul acordat pentru luna noiembrie 2012, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 19/2012.

Suma maxima deductibila pentru societatile comerciale va fi pentru o delegatie in Italia, de exemplu, de 35 euro x 0,75 x 1,15 x 1,08 x 1,074 x 2,5 = 87,5 euro/zi.



ATENTIE!


Atentie la urmatoarele reguli atunci cand se calculeaza diurna pentru delegatiile interne:

- pentru a se considera in delegatie, salariatul trebuie sa fie trimis intr-o localitate aflata la o distanta de cel putin 5 km de localitatea in care isi are locul permanent de munca;
- numarul zilelor calendaristice in care persoana se afla in delegatie se socoteste de la data si ora plecarii pana la data si ora inapoierii mijlocului de transport din si in localitatea unde isi are locul permanent de munca, considerandu-se fiecare 24 de ore cate o zi de delegare;
- pentru delegarea cu o durata de o singura zi, precum si pentru ultima zi, in cazul delegarii de mai multe zile, indemnizatia se acorda numai daca durata delegarii este de cel putin 12 ore.

Atentie la urmatoarele reguli atunci cand se calculaeaza diurna pentru delegatiile externe:

- perioada pentru care se acorda diurna in valuta se determina in functie de mijlocul de transport folosit avandu-se in vedere:

1. momentul decolarii avionului la plecarea in strainatate si momentul aterizarii avionului la sosirea
in tara;
2. momentul trecerii cu trenul sau cu mijloacele auto prin punctele de trecere a forntierei de stat a
Romaniei, atat la plecarea in strainatate, cat si la inapoierea in tara;
- pentru fractiunile de timp care nu insumeaza 24 de ore, diurna se acorda astfel: 50% pana la 12 ore si 100% pentru perioada care depaseste 12 ore;
- in cazul in care masa se suporta de catre partenerii externi sau este platita de catre angajator, angajatul beneficiaza numai de 50% din diurna.

Documentele justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate a cheltuielilor ocazionate de delegatiile interne si externe si modul lor de completare sunt reglementate in O.M.F.P. nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile. Acestea sunt:

1. Ordinul de deplasare (delegatie), cod 14-5-4;
2. Ordinul de deplasare (delegatie) in strainatate, cod 14-5-4/a;
3. Decontul de cheltuieli (pentru deplasari externe), cod 14-5-5;
4. Decontul de cheltuieli valutare (transporturi internationale), cod 14-5-5/a.
in cazul deplasarilor externe, documentele care atesta perioada pentru care se acorda diurna sunt:

1. biletul de avion, in cazul in care deplasarea se face cu avionul;
2. biletul de tren, in cazul in care deplasarea se face cu trenul;
3. copia pasaportului cu vizele de iesire si intrare in tara, in cazul deplasarilor in afara U.E.;
4. copia foii de parcurs, in cazul in care deplasarea se face cu autoturismul.

Justificarea sumelor reprezentand transport si cazare se efectueaza, dupa caz, cu factura fiscala, biletele de avion sau tren, bonul fiscal pentru combustibil etc. care se anexeaza decontului de cheltuieli mentionat mai sus.

Diurna se calculeaza in functie de numarul de zile de delegatie si se consemneaza in Decontul de cheltuieli ca indemnizatie de deplasare, nefiind nevoie ca angajatul sa prezinte documente justificative privitoare la cheltuirea ei.


EXEMPLU:

Delegatia in interiorul tarii

SC ABC SRL trimite in delegatie un salariat pentru incheierea unui contract cu un partener din alta localitate decat cea in care societatea are sediul. Localitatea de destinatie se afla la 300 de km distanta, iar delegatia urmeaza sa dureze 5 zile.


Salariatul primeste la plecare un avans de 4.000 de lei pe baza unei "Dispozitii de plata catre casierie", avans care se inscrie pe verso in formularul "Ordin de deplasare".

Inregistrarea contabila a avansului:

542 = 5311 2.000 lei
"Avansuri de trezorerie" "Casa in lei"


La intoarcerea din delegatie, salariatul prezinta urmatoarele documente:
- bilet de tren dus - intors in valoare de 150 de lei;
- factura de cazare de la hotel in valoare de 600 de lei.

Conform contractului individual de munca, diurna care se acorda de catre societatea in discutie este de 100 de lei/zi. Se calculeaza, asadar, indemnizatia de delegare in valoare de 5 zile x 100 lei/zi = 500 lei.

Salariatul restituie avansul necheltuit in valoare de 2.000 lei - (150 lei + 600 lei + 500 lei) = 750 de lei pe baza de "Dispozitie de incasare" catre casierie.

Cheltuielile deductibile cu indemnizatia de delegare sunt 5 zile x 32,5 lei/zi = 162,5 lei si se vor inregistra in contul 625 "Cheltuieli cu deplasari, detasari si transferari".

Diferenta intre cheltuielile legale cu diurna si diurna acordata de societate in valoare de 500 lei - 162,5 lei = 337,5 lei va fi considerata venit asimilat salariilor pentru angajat si propunem inregistrarea sa intr-un analitic al contului 425 "Avansuri acordate personalului".

Inregistrarile cont abile la decontarea cheltuielilor in urma delegatiei interne

Cheltuielile cu transportul, cazarea si indemnizatia de delegare:


625 = 542 150 lei + 600 lei +162,5 lei = 912,5 lei
"Cheltuieli cu deplasari, "Avansuri de trezorerie"
detasari si transferari"

Evidentierea diferentei de diurna:


425. Dpvl = 542 337,5 lei
"Avansuri acordate personalului/ "Avansuri de trezorerie"
analitic. Diurna peste valoarea legala"

Restituirea avansului necheltuit:


5311 = 542 750 lei
"Casa in lei" "Avansuri de trezorerie"


La sfarsitul lunii, cand se calculeaza salariile cuvenite, diurna acordata in plus fata de diurna legala se adauga la fondul de salarii.

Presupunem ca pe stat este un singur salariat care primeste un salariu brut de 2.000 de lei/luna. Vom suplimenta salariul sau brut cu suma reprezentand diurna acordata peste indemnizatia legala de delegare: 2.000 lei + 337,5 lei (dat fiind ca acordarea unei diurne de 100 de lei/zi este prevazuta in contractul individual de munca, deci nu se va retine din salariul angajatului):


641 = 421 2.337,5 lei
"Cheltuieli cu salariile personalului" "Personal - salarii datorate"
421 = % 1.021,5 lei

"Personal - salarii datorate" 444 298 lei
"Impozitul pe venituri de natura salariilor"
4372 12 lei
"Contributia personalului la fondul de somaj"
4312 245 lei
"Contributia personalului la asigurarile sociale"
4314 129 lei
"Contributia angajatilor pentru asigurarile
sociale de sanatate"
425. Dpvl 337,5 lei
"Avansuri acordate personalului/
analitic. Diurna peste valoarea legala"



6451 = 4311.Fond accidente de munca 4 lei

"Contributia unitatii la "Contributia unitatii la fondul
asigurarile sociale" pentru accidente de munca"

6452 = 4371 12 lei
"Contributia unitatii pentru "Contributia unitatii la fondul de somaj"
ajutorul de somaj"

6452 = 447.Creante salariale 6 lei
"Contributia unitatii pentru "Fonduri speciale - fondul de garantare
ajutorul de somaj" a creantelor salariale"

6453 = 4313 122 lei

"Contributia angajatorului pentru " Contributia angajatorului pentru
asigurarile sociale de sanatate" asigurarile sociale de sanatate"

6451 = 4311 486 lei

"Contributia unitatii la "Contributia unitatii la
asigurarile sociale" asigurarile sociale"

6451 = 4311. Concedii și indemnizatii 20 lei

"Contributia unitatii la "Contributia unitatii la fondul de concedii
asigurarile sociale" si indemnizatii"



Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 16 Mai 2013


Votati articolul "Tratamentul cheltuielilor cu diurna acordata incepand cu 1 februarie 2013":
Rating:

Nota: 4.5 din 5 din 4 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Anulare TVA din oficiu

Intrebare: Buna seara
Doresc si eu o lamurire in mod expres si anume:
Firma la care lucrez nu a avut activitate de la infiintare, adica din 2009, dar a fost inscrisa ca platitor de TVA .
S-a depus decont de TVA la 3 luni. Din august 2012 s-a anulat din oficiu inregistrarea TVA. A inceput sa aiba activitate. Am inteles ca la achizitii taxa nu se deduce in schimb la livrari si prestari de servicii taxa se colecteaza si se plateste .
Daca este asa cum inregistrez facturile de Achizitii? Voi inregistra valoarea totala a facturii fara TVA sau TVA il inregistrez in contul 635? De asemenea facturile emise de firma daca TVA trebuie platit cum trebuie intocmite?

Multumesc mult.

Raspuns: Persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA nu mai beneficiaza de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 16 Mai 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: lu*****
Daca echipa de manageri ai societatii - care este si actionarul majoritar al companiei - nu detine calitatea de angajat al companiei ci este numita printr-un contract incheiat cu o firma de consultanta, in acest caz diurna si toate celelalte cheltuieli efectuate de societate cu echipa manageriala in vederea dezvoltarii firmei sunt deductibile ? Multumesc
Data adaugarii: 11-Aug-2014
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Sfatul expertului Robert Gearba: Operatiuni in numerar pe teritoriul Romaniei

    • Potrivit Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, persoanele care desfasoara acte si fapte de comert au obligatia sa realizeze operatiunile de incasari si plati in lei sau in valuta numai prin instrumente de plata fara numerar. In mod specific, aceste persoane sunt: persoanele...» citeste mai departe aici

  • PFA-urile platesc impozit specific in 2017?

    • Tema sesiunii ANAF de asistenta online de saptamana aceasta a fost IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au indeplinit,...» citeste mai departe aici

  • Anunt ANAF! Avantajele derularii unei esalonari la plata

    • Va informam puteti beneficia de facilitatile la plata obligatiilor fiscale restante in conformitate cu prevederile art.184-208 din Codul de procedura fiscala, aprobat prin Legea nr. 207/2015. Procedura de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organele fiscale subordonate ANAF se regasesc in O.P.A.N.A.F. nr. 90/2016. Esalonarile la plata a obligatiilor fiscale se solicita de catre debitor in baza unei cereri depuse la...» citeste mai departe aici

  • Premierul Grindeanu a semnat decizia de demitere a sefului Antifrauda

    • Premierul Sorin Grindeanu a semnat miercurea aceasta eliberarea din functia de sef al Directiei Generale Antifrauda Fiscala a lui Petre-Dragos Voinescu si numirea lui Marin-Marius Florea, decizia fiind publicata in Monitorul Oficial. Totodata, de la Ministerul Tineretului si Sportului, va ocupa functia de secretar general ANAF,  Ion Cristinel Rujan:  "Decizie privind aplicarea mobilitatii lui Ion Cristinel Rujan din functia publica de secretar general adjunc...» citeste mai departe aici

  • Cine are obligatia detinerii unei case de marcat fiscale?

    • Cu siguranta v-ati intrebat cel putin o data daca activitatea prestata de catre firma  dumneavostra necesita utilizarea unei case de marcat, ce obligatii au firmele care detin o casa de marcat sau cum se anuleaza un bon fiscal care a fost emis gresit.  Vom incerca in cele ce urmeaza sa va raspundem cat mai clar la aceste intrebari, nu inainte de a va aduce la cunostinta ca informatiile complete precum si consultanta in ceea ce priveste achizitionarea unei case de marcat pu...» citeste mai departe aici

  • Vanzare imobile din patrimoniul personal. Obligatii de indeplinit in 2017 pentru a nu fi amendati!

    • Aveti obligatia de a declara la Fisc tranzactiile derulate si castigurile incasate. Pentru a nu incalca prevederile in vigoare, atunci cand depasiti plafonul de TVA, la vanzarea unor imobile, aveti de respectat o procedura distincta, pe care v-o prezentam mai jos pornind de la urmatorul studiu de caz: "O persoana fizica vinde locuinta personala, imobil vechi, inregistrand un venit de 300.000 lei. Conform Codului fiscal, pentru aceasta operatiune nu se considera ca persoana fizi...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI
X