Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Legea 70/2015

Legea 149 din 2013: Ce nu mai pot face contabilii. Clarificari in sfera competentelor profesiilor liberale

Autor: Justinian Cucu (jurist, expert in proceduri fiscale, consultant in domeniul proceduri fiscale)


Intrata in vigoare la data de 12 mai, Legea nr. 149/2013 privind aprobarea O.G. nr. 23/2012 pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 90/2008 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si a O.G. nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati si pentru modificarea altor acte normative aduce modificari unui numar important de reglementari cu impact asupra profesiilor liberale din sfera financiar-contabila.

De-a lungul timpului suprapunerile de competente dintre profesiile liberale a ridicat numeroase dispute cu privire la limitele si conditiile de exercitare. Ca orice organism individual, fiecare organizatie profesionala a incercat sa sublinieze distinctiile dintre profesiile liberale, motivandu-si esenta existentei, chiar daca unele dintre acestea manifesta suprapuneri consistente. Asa este exemplul expertilor contabili, consultantilor fiscali si auditorilor unde se pot constata elemente comune evidente. Treptat, ideea de distinctie totala a profesiilor liberale s-a materializat si in formulari mai mult sau mai putin echivoce si deloc unitare.

Unele formulari puteau fi interpretate chiar in sensul ca o serie de alte profesii pot fi exercitate cu respectarea dispozitiilor legale specifice. Asa este cazul prevederilor art. 17 din OG nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala potrivit carora consultantii fiscali si societatile comerciale de consultanta fiscala pot desfasura, pe langa activitatea de consultanta fiscala, cu respectarea conditiilor prevazute de actele normative in materie, si activitati de expertiza contabila si audit financiar.

Printre modificarile realizate de catre Legea 149/2013 care afecteaza modul de desfasurare a activitatilor de expert contabil, consultant fiscal, auditor si evaluator este faptul ca se mentine exercitarea distincta a profesiilor precizata expres de O.G. nr. 23/2012, subliniindu-se faptul ca trebuie indeplinite toate conditiile pentru exercitarea acestor profesii de la acces si pana la inscrierea ca membrii in organizatiile care coordoneaza respectivele profesii liberale.

117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile

Vezi detalii

Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale
Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale

Vezi detalii

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri – conform Noului Cod Fiscal
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri – conform Noului Cod Fiscal

Vezi detalii



Aceeasi formulare de separare clara a competentelor intre profesii care intr-o forma mai putin completa exista in cadrul O.G. nr. 65/1994 este adaugata in forma sa mai precisa in toate actele normative care reglementeaza si celelalte profesii. Astfel este modificat in mod corespunzator art. 30 din O.G. nr. 24/2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor, art. 3 alin. (3) din O.U.G. nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, dar si art. 17 din O.G. nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala si art. 26 alin. (2) lit. b) din O.U.G. nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa.

Asadar, in fine, ansamblul legislatiei care reglementeaza profesiile de expert contabil, consultant fiscal, auditor si evaluator reprezentate de actele normative mentionate mai sus subliniaza in mod coerent distinctia dintre acesta si implicit imposibilitatea exercitarii altei profesii fara parcurgerea procedurii de acces, doar pe baza unor suprapuneri de atributii si competente.

Importanta profesiilor si delimitarea acestora determina intarirea si ajustarea atributiilor autoritatilor prin care se exercita supravegherea acestora. In acest sens sunt aduse modificari la nivelul Consiliului pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar care se transforma in Consiliul pentru Supravegherea in Interes Public a Profesiei Contabile, realizandu-se o autoritate comuna pentru profesia de expert contabil si auditor. Aceasta este autoritatea competenta care instituie sisteme eficiente de investigatii si sanctiuni pentru a detecta, a corecta si a preveni efectuarea necorespunzatoare a activitatilor specifice profesiilor.

Alte modificari procedurale in aceeasi directiei au in vedere componenta Consiliului, dar si a Comisiei de disciplina care trebuie sa cuprinda persoane cu pregatire juridica sau economica.

In ceea ce priveste componenta Consiliului, modificarile au in vedere recent infiintata Autoritatea de Supraveghere Financiara care preia atributiile si prerogativele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si a Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Asadar, prin ajustari legislative succesive are loc deplina delimitare a profesiilor liberale din domeniul financiar -contabil fara a mai fi lasate posibile interpretari in ceea ce priveste suprapunerile. Ramane de vazut daca separarea totala a profesiilor face mai accesibile serviciile acestora catre persoanele interesate in conditiile in care profesionistul din domeniu trebuie sa parcurga proceduri total distincte pentru accesul la fiecare dintre acestea.



Autor: Justinian Cucu (jurist, expert in proceduri fiscale, consultant in domeniul proceduri fiscale)


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 20 Mai 2013


Votati articolul "Legea 149 din 2013: Ce nu mai pot face contabilii. Clarificari in sfera competentelor profesiilor liberale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Logare pe site anaf - Tva extern-D318

Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu o problema : Pentru autentificarea pe site anaf.ro , pentru a putea vizualiza
depunerea D318 , recuperare tva extern , este nevoie de certificat digital cu semnatura EXTINSA ? fiindca tot incerc sa ma loghez si nu reusesc. Am scris email pe portal anaf , am facut tot ce mi-au recomandat cu privire la
certficatul .digital , totul este ok cu certificatul. Am scris firmei care a eliberat certificatul digital , mi-au intrat in calculator, ..e ok cu certificatul. Declaratiile celelalte 300,390,..etc.POT sa le transmit .
Totusi nu ma pot loga pe site. Trebuie sa am semnatura extinsa ?
Multumesc anticipat pentru raspuns.

Raspuns: declaratiile fiscale (112,300,...) le pot depune cu certificatul digital. Este vorba doar de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 20 Mai 2013 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 1 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: ma*****
as vrea sa comentez prin cateva intrebari retorice: 1.de ce nu exista colegiul medicilor chirurgi, colegiul medicilor internisti, colegiul medicilor cardiologi s.a.m.d.? 2.de ce nu exista baroul avocatilor comerciali, baroul avocatilor "penali", s.a.m.d.? Cu alte cuvinte de ce s-a faramitat aceasta profesie contabila in ceccar, cafr, ccf ? de ce oameni cu absolut aceeasi pregatire trebuie sa faca parte din trei organisme profesionale diferite, urmand cai de acces lungi si costisitoare? Va raspund tot eu: pentru ca asa exista trei randuri de functionari care trebuie platiti, trei cotizatii anuale fixe,trei cotizatii anuale variabile, trei cursuri de perfectionare anuale, s.a.m.d. Desi platim trei randuri de "dari", le platim doar pentru a nu ne pierde calitatea respectiva, pentru ca de obicei fiecare se canalizeaza pe o anumita categorie de lucrari; exemplul este al meu personal: desi sunt membru al ccf din 2007, nu am obtinut nici un leu din consultanta fiscala;aceasta meserie a fost infiintata fara a i se acorda un obiect al muncii; consultanta fiscala o acorda de obicei expertii contabili care tin evidenta contabila a firmelor, si o fac gratuit, pentru ca nimeni nu plateste in plus pentru aceasta. Pe scurt: o alta magarie romaneasca decisa pentru a satisface interese obscure.
Data adaugarii: 21-Mai-2013
Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Grile fiscale pentru examenul din 2015: Consultant fiscal certificat!

    • Vreti sa deveniti consultant fiscal? Avem 120 de intrebari si raspunsuri care va ajuta sa treceti de acest examen cu brio! "Lucrarea Grile fiscale pentru examenul de consultant fiscal 2015 se adreseaza inclusiv celor care au absolvit deja acest examen si care doresc sa isi testeze cunostintele conform celor mai recente modificari legislative. De asemenea, lucrarea este ext...» citeste mai departe aici

  • Regimul compensarii datoriilor intre firme. Rezolvarea propusa de consultantul fiscal

    • In cazul analizat in randurile urmatoare, avem ca subiect o societate care achizitioneaza un echipament tehnologic in suma de 250.000 RON. Profitul impozabil aferent trimestrului in care are loc achizitia este in suma de 180.000 RON. Cum se calculeaza impozitul pe profitul reinvestit, precum si modul de reflectare in rezerva legala, conform art 19 Cod Fiscal? Da, compensarea  intre persoane juridice se poate face si pentru dividende, care se incadreaza in baza legala,...» citeste mai departe aici

  • Case de marcat si bacsis. Dosar

    •   Expert contabil Anca Ivanov             Actele normative de capatai care reglementeaza utilizarea caselor de marcat sunt Ordonanta de Urgenta nr. 28 din 25 martie 1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal, republicata si modificata de nenumarate ori, impreuna cu Hotararea nr. 479 din 18 aprilie 2003, republicata si modificata privind aprobare...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Firmele sanctionate cu suspendarea activitatii isi vor putea recupera amenzile platite

    • Va informam ca in Monitorul Oficial, Partea I nr. 460 din 25 iunie 2015, a fost publicata Legea 166/2015  privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale care modifica OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. In prezent, persoanele sanctionate cu suspendarea activitatii (in urma depistarii in casele de marcat a unor sume nejustificate) pot sa is...» citeste mai departe aici

  • Cum s-au supus firmele unor abuzuri si ce veste buna au primit. Inspectiile ANAF continua

    • Reprezentantii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) au transmis zilele trecute un comunicat prin care au anuntat rezultatele obtinute in urma celor mai noi controale derulate. De asemenea, in acelasi comunicat citat de Money.ro se preciza: "Subliniem faptul ca, in paralel cu instrumentarea cazurilor de mare evaziune, actiunile Directiei Antifrauda Fiscala pentru verificarea modului in care sunt respectate obligatiile legale de a utiliza casa de marcat ele...» citeste mai departe aici

  • Nou buletin informativ: acte normative importante din perioada 19 - 25 iunie 2015

    • Revenim cu o serie de noutati legislative cu incidenta in materia fiscala si contabila. Urmariti mai jos noutatile, impreuna cu explicatiile oferite pentru fiecare act in parte: 1. Legea nr. 150/2015 pentru modificarea si completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996 (M. Of. nr. 459 din 25 iunie 2015) √ in cadrul lucrarilor de inregistrare sistematica in cadastru si cartea funciara nu se dato...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X