Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Legea 149 din 2013: Ce nu mai pot face contabilii. Clarificari in sfera competentelor profesiilor liberale

Autor: Justinian Cucu (jurist, expert in proceduri fiscale, consultant in domeniul proceduri fiscale)


Intrata in vigoare la data de 12 mai, Legea nr. 149/2013 privind aprobarea O.G. nr. 23/2012 pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 90/2008 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si a O.G. nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati si pentru modificarea altor acte normative aduce modificari unui numar important de reglementari cu impact asupra profesiilor liberale din sfera financiar-contabila.

De-a lungul timpului suprapunerile de competente dintre profesiile liberale a ridicat numeroase dispute cu privire la limitele si conditiile de exercitare. Ca orice organism individual, fiecare organizatie profesionala a incercat sa sublinieze distinctiile dintre profesiile liberale, motivandu-si esenta existentei, chiar daca unele dintre acestea manifesta suprapuneri consistente. Asa este exemplul expertilor contabili, consultantilor fiscali si auditorilor unde se pot constata elemente comune evidente. Treptat, ideea de distinctie totala a profesiilor liberale s-a materializat si in formulari mai mult sau mai putin echivoce si deloc unitare.

Unele formulari puteau fi interpretate chiar in sensul ca o serie de alte profesii pot fi exercitate cu respectarea dispozitiilor legale specifice. Asa este cazul prevederilor art. 17 din OG nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala potrivit carora consultantii fiscali si societatile comerciale de consultanta fiscala pot desfasura, pe langa activitatea de consultanta fiscala, cu respectarea conditiilor prevazute de actele normative in materie, si activitati de expertiza contabila si audit financiar.

Printre modificarile realizate de catre Legea 149/2013 care afecteaza modul de desfasurare a activitatilor de expert contabil, consultant fiscal, auditor si evaluator este faptul ca se mentine exercitarea distincta a profesiilor precizata expres de O.G. nr. 23/2012, subliniindu-se faptul ca trebuie indeplinite toate conditiile pentru exercitarea acestor profesii de la acces si pana la inscrierea ca membrii in organizatiile care coordoneaza respectivele profesii liberale.

Preturi de transfer conform Noului Cod fiscal
Preturi de transfer conform Noului Cod fiscal

Vezi detalii

Cum sa completezi si sa depui la timp Declaratia 101
Cum sa completezi si sa depui la timp Declaratia 101

Vezi detalii

Autorizatiile si documentele esentiale de functionare
Autorizatiile si documentele esentiale de functionare

Vezi detalii



Aceeasi formulare de separare clara a competentelor intre profesii care intr-o forma mai putin completa exista in cadrul O.G. nr. 65/1994 este adaugata in forma sa mai precisa in toate actele normative care reglementeaza si celelalte profesii. Astfel este modificat in mod corespunzator art. 30 din O.G. nr. 24/2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor, art. 3 alin. (3) din O.U.G. nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, dar si art. 17 din O.G. nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala si art. 26 alin. (2) lit. b) din O.U.G. nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa.

Asadar, in fine, ansamblul legislatiei care reglementeaza profesiile de expert contabil, consultant fiscal, auditor si evaluator reprezentate de actele normative mentionate mai sus subliniaza in mod coerent distinctia dintre acesta si implicit imposibilitatea exercitarii altei profesii fara parcurgerea procedurii de acces, doar pe baza unor suprapuneri de atributii si competente.

Importanta profesiilor si delimitarea acestora determina intarirea si ajustarea atributiilor autoritatilor prin care se exercita supravegherea acestora. In acest sens sunt aduse modificari la nivelul Consiliului pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar care se transforma in Consiliul pentru Supravegherea in Interes Public a Profesiei Contabile, realizandu-se o autoritate comuna pentru profesia de expert contabil si auditor. Aceasta este autoritatea competenta care instituie sisteme eficiente de investigatii si sanctiuni pentru a detecta, a corecta si a preveni efectuarea necorespunzatoare a activitatilor specifice profesiilor.

Alte modificari procedurale in aceeasi directiei au in vedere componenta Consiliului, dar si a Comisiei de disciplina care trebuie sa cuprinda persoane cu pregatire juridica sau economica.

In ceea ce priveste componenta Consiliului, modificarile au in vedere recent infiintata Autoritatea de Supraveghere Financiara care preia atributiile si prerogativele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si a Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Asadar, prin ajustari legislative succesive are loc deplina delimitare a profesiilor liberale din domeniul financiar -contabil fara a mai fi lasate posibile interpretari in ceea ce priveste suprapunerile. Ramane de vazut daca separarea totala a profesiilor face mai accesibile serviciile acestora catre persoanele interesate in conditiile in care profesionistul din domeniu trebuie sa parcurga proceduri total distincte pentru accesul la fiecare dintre acestea.



Autor: Justinian Cucu (jurist, expert in proceduri fiscale, consultant in domeniul proceduri fiscale)


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 20 Mai 2013


Votati articolul "Legea 149 din 2013: Ce nu mai pot face contabilii. Clarificari in sfera competentelor profesiilor liberale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Pensionare limita de varsta

Intrebare: Buna ziua,
Va rog sa mi spuneti care este articolul corect pt incetare CIM pt pensionare limita de varsta , in codul muncii nou apare la art 56 lit c , dar pe site ITM , am gasit formulare unde apare art 56 lit d asa era in vechiul cod al muncii

Raspuns: Art. 56. [cazurile incetarii de drept a contractului individual de munca] 1 Contractul individual de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 20 Mai 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: ma*****
as vrea sa comentez prin cateva intrebari retorice: 1.de ce nu exista colegiul medicilor chirurgi, colegiul medicilor internisti, colegiul medicilor cardiologi s.a.m.d.? 2.de ce nu exista baroul avocatilor comerciali, baroul avocatilor "penali", s.a.m.d.? Cu alte cuvinte de ce s-a faramitat aceasta profesie contabila in ceccar, cafr, ccf ? de ce oameni cu absolut aceeasi pregatire trebuie sa faca parte din trei organisme profesionale diferite, urmand cai de acces lungi si costisitoare? Va raspund tot eu: pentru ca asa exista trei randuri de functionari care trebuie platiti, trei cotizatii anuale fixe,trei cotizatii anuale variabile, trei cursuri de perfectionare anuale, s.a.m.d. Desi platim trei randuri de "dari", le platim doar pentru a nu ne pierde calitatea respectiva, pentru ca de obicei fiecare se canalizeaza pe o anumita categorie de lucrari; exemplul este al meu personal: desi sunt membru al ccf din 2007, nu am obtinut nici un leu din consultanta fiscala;aceasta meserie a fost infiintata fara a i se acorda un obiect al muncii; consultanta fiscala o acorda de obicei expertii contabili care tin evidenta contabila a firmelor, si o fac gratuit, pentru ca nimeni nu plateste in plus pentru aceasta. Pe scurt: o alta magarie romaneasca decisa pentru a satisface interese obscure.
Data adaugarii: 21-Mai-2013
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Analiza zilei: Consecintele neaplicarii masurilor de simplificare

    • Taxarea inversa se aplica pentru urmaoarele operatiuni, daca  atat furnizorul, cat si beneficiarul sunt inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal:    a) livrarea urmatoarelor categorii de bunuri:    1. deseuri feroase si neferoase, de rebuturi feroase si neferoase, inclusiv produse semifinite rezultate din prelucrarea, fabricarea sau topirea acestora;    b) livrarea de masa lemnoa...» citeste mai departe aici

  • Modificarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului. Ce declaratii se impun?

    • Incepand cu 1 ianuarie 2016, prin Legea nr. 227/20151 privind Codul fiscal, au fost modificate regulile de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii atat in ceea ce priveste conditiile de aplicare si cotele de impunere, cat si regulile privind schimbarea regimului de impunere. Sistemul de impunere este obligatoriu pentru persoanele juridice romane care, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: ...» citeste mai departe aici

  • Lipsuri neimputabile. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?

    • In randurile de mai jos, vom vedea care este opinia specialistului in ce priveste tratamentul fiscal si contabil corect pentru cheltuiala si TVA-ul aferente unor produse lipsa din gestiune si neimputabile. Incepand cu 01 ianuarie 2016, conform art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal aprobat prin legea 227/2015, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precu...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X