Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Legea 149 din 2013: Ce nu mai pot face contabilii. Clarificari in sfera competentelor profesiilor liberale

Autor: Justinian Cucu (jurist, expert in proceduri fiscale, consultant in domeniul proceduri fiscale)


Intrata in vigoare la data de 12 mai, Legea nr. 149/2013 privind aprobarea O.G. nr. 23/2012 pentru modificarea si completarea O.U.G. nr. 90/2008 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate si a O.G. nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati si pentru modificarea altor acte normative aduce modificari unui numar important de reglementari cu impact asupra profesiilor liberale din sfera financiar-contabila.

De-a lungul timpului suprapunerile de competente dintre profesiile liberale a ridicat numeroase dispute cu privire la limitele si conditiile de exercitare. Ca orice organism individual, fiecare organizatie profesionala a incercat sa sublinieze distinctiile dintre profesiile liberale, motivandu-si esenta existentei, chiar daca unele dintre acestea manifesta suprapuneri consistente. Asa este exemplul expertilor contabili, consultantilor fiscali si auditorilor unde se pot constata elemente comune evidente. Treptat, ideea de distinctie totala a profesiilor liberale s-a materializat si in formulari mai mult sau mai putin echivoce si deloc unitare.

Unele formulari puteau fi interpretate chiar in sensul ca o serie de alte profesii pot fi exercitate cu respectarea dispozitiilor legale specifice. Asa este cazul prevederilor art. 17 din OG nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala potrivit carora consultantii fiscali si societatile comerciale de consultanta fiscala pot desfasura, pe langa activitatea de consultanta fiscala, cu respectarea conditiilor prevazute de actele normative in materie, si activitati de expertiza contabila si audit financiar.

Printre modificarile realizate de catre Legea 149/2013 care afecteaza modul de desfasurare a activitatilor de expert contabil, consultant fiscal, auditor si evaluator este faptul ca se mentine exercitarea distincta a profesiilor precizata expres de O.G. nr. 23/2012, subliniindu-se faptul ca trebuie indeplinite toate conditiile pentru exercitarea acestor profesii de la acces si pana la inscrierea ca membrii in organizatiile care coordoneaza respectivele profesii liberale.

Totul despre decontari
Totul despre decontari

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila

Vezi detalii

Contabilitatea activitatilor agricole
Contabilitatea activitatilor agricole

Vezi detalii



Aceeasi formulare de separare clara a competentelor intre profesii care intr-o forma mai putin completa exista in cadrul O.G. nr. 65/1994 este adaugata in forma sa mai precisa in toate actele normative care reglementeaza si celelalte profesii. Astfel este modificat in mod corespunzator art. 30 din O.G. nr. 24/2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor, art. 3 alin. (3) din O.U.G. nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, dar si art. 17 din O.G. nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala si art. 26 alin. (2) lit. b) din O.U.G. nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa.

Asadar, in fine, ansamblul legislatiei care reglementeaza profesiile de expert contabil, consultant fiscal, auditor si evaluator reprezentate de actele normative mentionate mai sus subliniaza in mod coerent distinctia dintre acesta si implicit imposibilitatea exercitarii altei profesii fara parcurgerea procedurii de acces, doar pe baza unor suprapuneri de atributii si competente.

Importanta profesiilor si delimitarea acestora determina intarirea si ajustarea atributiilor autoritatilor prin care se exercita supravegherea acestora. In acest sens sunt aduse modificari la nivelul Consiliului pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar care se transforma in Consiliul pentru Supravegherea in Interes Public a Profesiei Contabile, realizandu-se o autoritate comuna pentru profesia de expert contabil si auditor. Aceasta este autoritatea competenta care instituie sisteme eficiente de investigatii si sanctiuni pentru a detecta, a corecta si a preveni efectuarea necorespunzatoare a activitatilor specifice profesiilor.

Alte modificari procedurale in aceeasi directiei au in vedere componenta Consiliului, dar si a Comisiei de disciplina care trebuie sa cuprinda persoane cu pregatire juridica sau economica.

In ceea ce priveste componenta Consiliului, modificarile au in vedere recent infiintata Autoritatea de Supraveghere Financiara care preia atributiile si prerogativele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si a Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Asadar, prin ajustari legislative succesive are loc deplina delimitare a profesiilor liberale din domeniul financiar -contabil fara a mai fi lasate posibile interpretari in ceea ce priveste suprapunerile. Ramane de vazut daca separarea totala a profesiilor face mai accesibile serviciile acestora catre persoanele interesate in conditiile in care profesionistul din domeniu trebuie sa parcurga proceduri total distincte pentru accesul la fiecare dintre acestea.



Autor: Justinian Cucu (jurist, expert in proceduri fiscale, consultant in domeniul proceduri fiscale)


Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 20 Mai 2013


Votati articolul "Legea 149 din 2013: Ce nu mai pot face contabilii. Clarificari in sfera competentelor profesiilor liberale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Marfuri primite gratuit de la furnizor

Intrebare: Buna seara,
Am urmatoarea situatie : am achizitionat marfa (bere) in valoare de 1000 lei.Furnizorul mi-a acordat bonus inca un bax de bere care apare pe factura cu suma de 0.05 lei.Cum receptionez aceasta marfa?Care este monografia contabila? multumesc!

Raspuns: In aceasta situatie veti putea considera cantitatea gratuita material promotional sau protocol sau...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 20 Mai 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: ma*****
as vrea sa comentez prin cateva intrebari retorice: 1.de ce nu exista colegiul medicilor chirurgi, colegiul medicilor internisti, colegiul medicilor cardiologi s.a.m.d.? 2.de ce nu exista baroul avocatilor comerciali, baroul avocatilor "penali", s.a.m.d.? Cu alte cuvinte de ce s-a faramitat aceasta profesie contabila in ceccar, cafr, ccf ? de ce oameni cu absolut aceeasi pregatire trebuie sa faca parte din trei organisme profesionale diferite, urmand cai de acces lungi si costisitoare? Va raspund tot eu: pentru ca asa exista trei randuri de functionari care trebuie platiti, trei cotizatii anuale fixe,trei cotizatii anuale variabile, trei cursuri de perfectionare anuale, s.a.m.d. Desi platim trei randuri de "dari", le platim doar pentru a nu ne pierde calitatea respectiva, pentru ca de obicei fiecare se canalizeaza pe o anumita categorie de lucrari; exemplul este al meu personal: desi sunt membru al ccf din 2007, nu am obtinut nici un leu din consultanta fiscala;aceasta meserie a fost infiintata fara a i se acorda un obiect al muncii; consultanta fiscala o acorda de obicei expertii contabili care tin evidenta contabila a firmelor, si o fac gratuit, pentru ca nimeni nu plateste in plus pentru aceasta. Pe scurt: o alta magarie romaneasca decisa pentru a satisface interese obscure.
Data adaugarii: 21-Mai-2013
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Sfatul expertului Robert Gearba: Factoringul in 2016

    • Datorita limitarilor actuale impuse creditarii clasice, in principal ca urmare a devalorizarii garantiilor imobiliare, operatiunea de factoring poate fi o alternativa pentru acele firme care au sume semnificative de incasat din furnizarea de bunuri si servicii, si care doresc sa aiba finantari rapide a activitatii. In general, bancile sunt promotoarele activitatii de factoring - banca detine mare parte din capitalul social al societatii de factoring si tot ea ii fur...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Dreptul persoanelor impozabile de a deduce taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor efectuate

    • Persoanele impozabile au dreptul la deducerea taxei achitate sau datorate pentru bunurile/serviciile achizitionate in conditiile reglementate de art. 297-303 din Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015, acesta fiind un principiu fundamental al sistemului de TVA. Acest drept se exercita imediat pentru totalitatea taxei aplicate operatiunilor efectuate in amonte. Dreptul de deducere face parte integranta din mecanismul TVA si, in principiu, nu poate fi limitat. Daca se stabile...» citeste mai departe aici

  • Ce masuri a pregatit ANAF pentru Declaratia 088 in varianta simplificata?

    • Asa cum v-am anuntat si cu alte ocazii, mai multe modificari au fost anuntate in ultimele trei luni pentru Formularul 088. Declaratia a suferit deja unele modificari la cererea mediului de afaceri, insa autoritatile au anuntat recent noi simplificari. Comisia de taiat hartii a reprezentat unul dintre principalele instrumente care au sprijinit mediul de afaceri sa transmita concretizat modificarile pe care si le doresc cel mai mult pentru simplificarea birocratiei, iar o reducer...» citeste mai departe aici

  • Conditii pentru infiintarea unui sediu secundar. Ce tratament fiscal se aplica?

    • In analiza de mai jos, discutam despre cazul in care actionarul unic al unui salon de infrumusetare care are deja inregistrat un punct de lucru cu peste cinci salariati la Administratia Financiara la scara A a unui bloc pentru care are incheiat un contract de inchiriere intentioneaza sa achizitioneze un apartament la scara B a aceluiasi bloc. Care sunt formalitatile de indeplinit pentru ca in apartamentul care va fi achizitionat sa functioneze tot ca salon de infrumusetare: 1...» citeste mai departe aici

  • Scoatere evidenta creante neincasate cedate. Ce implicatii apar privind impozitul pe profit?

    • In analiza de mai jos, subiectul nostru il reprezinta o societate institutie financiara nebancara care acorda credite catre persoane fizice. Institutia vinde portofoliul restant peste 90 zile catre o firma de recuperare creante care se va ocupa de recuperare sau le va da in executare. Pretul de vanzare este 20% din valoarea portofoliului si este inregistrat ca un venit impozabil. In calculul creantelor s-au luat atat ratele restante, cat si cele viitoare. Elementele viitoare inregis...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Regimul fiscal al premiilor acordate in natura

    • Veniturile din premii obtinute de persoane fizice sunt venituri impozabile conform art. 108 din Codul fiscal. Veniturile din premii cuprind veniturile din concursuri, altele decat cele neimpozabile, sumele primite ca urmare a participarii la Loteria bonurilor fiscale, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 166/2015, precum si din promovarea produselor/serviciilo...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X