email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ContaUtil: Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice. Modificari la nivel european

Taxe si Impoziteachizitii publiceIMMcheltuieli publiceadministratie publica


Comisia Europeana a propus recent un proiect de directiva privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice, insotit de o comunicare in care este expusa viziunea pentru digitalizarea completa a procesului de achizitii publice, asa-numitele "achizitii publice electronice de la un capat la altul".

Facturarea electronica este un pas important catre o administratie publica informatizata (e-guvernare) in Europa - una dintre prioritatile Agendei digitale - si ofera posibilitatea de a inregistra importante beneficii pe plan economic si ecologic. Comisia estimeaza ca adoptarea facturarii electronice in sectorul achizitiilor publice din intreaga UE ar putea genera economii de pana la 2,3 miliarde EUR.

Comisarul pentru piata interna si servicii, Michel Barnier, a declarat: "Asigurarea unor administratii publice moderne si eficiente in UE reprezinta o prioritate pentru Comisia Europeana. Trecerea la achizitiile publice electronice, in special la facturarea electronica, poate sa genereze economii semnificative si sa faciliteze activitatea atat pentru guverne, cat si pentru mii de intreprinderi care isi desfasoara activitatea in cadrul pietei interne. Trecerea de la documentele pe hartie la facturarea complet automatizata poate reduce costurile primirii unei facturi de la 30-50 de euro la 1 euro. Aceste economii sunt binevenite si utile in actualul climat economic. intrucat sectorul public realizeaza cele mai multe cheltuieli in UE, acesta trebuie sa indeplineasca un rol de conducere in stimularea adoptarii acestui nou sistem."
    
Elemente-cheie ale initiativelor:

Facturarea electronica


Proiectul de directiva privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice propune instituirea unui standard european de facturare electronica, care se spera ca va imbunatati interoperabilitatea intre diferite sisteme de facturare electronica, in principal cele nationale.

Scopul sau este de a elimina incertitudinea juridica, complexitatea excesiva si costurile de functionare suplimentare pentru operatorii economici care, in prezent, trebuie sa utilizeze diferite facturi electronice in statele membre. Acest act legislativ va contribui, de asemenea, la stimularea adoptarii facturarii electronice in Europa, care ramane la un nivel foarte scazut, reprezentand numai 4-15 % dintre toate facturile transmise.

Achizitii publice de la un capat la altul

Comunicarea privind achizitiile publice electronice de la un capat la altul inscrie proiectul de directiva privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice intr-un context mai larg si prezinta viziunea Comisiei privind digitalizarea procesului de achizitii publice. Documentul identifica situatia actuala in ceea ce priveste punerea in aplicare a serviciilor de achizitii publice electronice si de facturare electronica in intreaga UE si stabileste domeniile in care este necesar sa se ia masuri pentru a realiza tranzitia catre achizitiile publice electronice de la un capat la altul:

-    transformarea facturarii electronice in regula, mai degraba decat exceptie in domeniul achizitiilor publice;

-    impulsionarea activitatii de standardizare;

-    elaborarea de strategii nationale for achizitii publice electronice de la un capat la altul;

-    realizarea de schimburi de bune practici.

Comunicarea va servi ca baza pentru eventuale initiative viitoare privind alte activitati de digitalizare a procesului de achizitii publice.
    
Context

Agenda digitala pentru Europa, unul dintre pilonii Strategiei UE 2020, identifica e-guvernarea si piata unica digitala ca elemente esentiale ale unei economii moderne si competitive a UE. in acest cadru, Comisia a depus eforturi semnificative pentru a digitaliza achizitiile publice in UE. La sfarsitul anului 2011, ca parte a procesului de modernizare a cadrului juridic privind achizitiile publice (IP/11/1580), Comisia a propus ca etapele procedurii, notificarea electronica, accesul electronic la documentele de achizitii si depunerea electronica, sa devina obligatorii pe teritoriul UE. Negocierile privind aceasta revizuire a normelor privind achizitiile publice sunt in curs de finalizare.

In aprilie 2012, aceasta propunere a fost urmata de comunicarea intitulata "O strategie pentru achizitiile publice electronice" (IP/12/389), care stabileste o strategie pentru tranzitia la achizitiile publice electronice. in 2010, Comisia a publicat o comunicare intitulata "Cum poate Europa sa profite din plin de avantajele facturarii electronice", in care a invitat statele membre sa adopte facturarea electronica si sa rezolve problemele care rezulta din lipsa de interoperabilitate intre sistemele de facturare electronica existente. Comunicarea a propus ca "pana in 2020, facturarea electronica sa devina metoda predominanta de facturare". in 2012, Consiliul European a solicitat masuri pentru a promova facturarea electronica, iar Parlamentul European a solicitat ca aceasta sa devina obligatorie in achizitiile publice pana in 2016. Ca rezultat al acestor solicitari si avand in vedere avantajele generate, in octombrie 2012, Actul privind piata unica II (IP/12/1054) a identificat o propunere privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice ca fiind una dintre cele douasprezece actiuni-cheie.

Gestionarea achizitiilor publice este de prima importanta in contextul actual de consolidare bugetara. Intrucat cheltuielile publice pentru bunuri, lucrari si servicii reprezinta 19 % din PIB-ul UE, gestionarea lor cat mai eficienta poate contribui in mod semnificativ la imbunatatirea generala a eficientei cheltuielilor publice. O administratie publica eficienta este un element esential al competitivitatii economiei UE. Modernizarea administratiei publice a fost identificata ca fiind una dintre cele cinci prioritati ale analizei anuale a cresterii efectuate de Comisie in 2012 si in 2013. Reforma achizitiilor publice, digitalizarea administratiei publice, reducerea sarcinii administrative si cresterea transparentei sunt toate elemente de crestere.

Tranzitia la achizitiile publice electronice de la un capat la altul poate genera toate aceste avantaje si multe altele: aceasta poate avea ca rezultat economii semnificative si simplificarea pentru actorii de pe piata, poate facilita inovarea si poate initia o regandire structurala a anumitor sectoare ale administratiei publice. De asemenea, poate facilita participarea IMM-urilor la achizitiile publice prin reducerea sarcinii administrative, prin cresterea gradului de transparenta cu privire la oportunitatile de afaceri si prin reducerea costurilor de participare.
       
Etapele urmatoare

Propunerea Comisiei privind facturarea electronica va fi transmisa Consiliului de Ministri si Parlamentului European in vederea adoptarii.

Sursa: Comisia Europeana



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Taxe si Impoziteachizitii publiceIMMcheltuieli publiceadministratie publica


Data aparitiei: 27 Iunie 2013

Votati articolul "ContaUtil: Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice. Modificari la nivel european":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Fisa Postului pentru Contabil Sef [Model]

    • Fisa de post a contabilului sef defineste responsabilitatile si asteptarile asociate acestui rol important. Aceasta pozitie necesita nu doar cunostinte solide in domeniul contabilitatii, ci si abilitati de leadership si capacitatea de a se adapta cu succes intr-un mediu financiar in continua schimbare. In plus, contabilul sef este adesea implicat in procesul decizional al organizatiei, oferind analize si interpretari financiare care sustin obiectivele generale ale afacerii....» citeste mai departe aici

  • Casele de marcat devin obligatorii si la automatele comerciale: Fiscul va incepe sa dea amenzi de la 1 octombrie

    • Operatorii economici care desfasoara livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale si care nu au instalate case de marcat vor fi sanctionati cu o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei. Sanctiunea se aplica incepand cu 1 octombrie 2024. In plus, ANAF va confisca sumele nejustificate si va suspenda activitatea operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor. Prin interm...» citeste mai departe aici

  • Majorare de capital social: studiu de caz privind monografia contabila

    • Potrivit art 210 din Legea 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (1) Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii din nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura. (2) ...» citeste mai departe aici

  • Recuperarea pierderilor fiscale: ce prevede art. 31 din Codul Fiscal si un studiu de caz practic

    • Legislatia clarifica modalitatile prin care companiile care au functionat initial ca microintreprinderi si au trecut apoi la sistemul de impozitare pe profit pot sa recupereze pierderile fiscale. In nota de fundamentare a OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene, s-au cuprins unele prev...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X