Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Monografie contabila privind cesiunea de creanta. Ce implicatii fiscale apar?

Analizam, prin randurile urmatoare, cazul unei societati care a cumparat creantele a doua societati nerezidente reprezentand imprumut si dobanda catre o societate rezidenta. Cumpararea s-a facut la valoarea economica a creantei, sub valoarea nominala.

Ex.: creanta este de 1.464.546.13 USD si pretul de cumparare este de 914.149,60 USD.

Vom stabili, pe langa implicatiile fiscale, si care este monografia contabila de inregistrare in contabilitate a acestei operatiuni economice.


Solutia consultantului:

Din punct de vedere juridic, cesiunea de creanta este un contract, un acord de vointa intre cedent si cesionar, fara notificarea debitorului, fiind prevazuta in Noul Cod civil la art. 1493 si 1566 si urm.

Noul Cod Fiscal si Normele de Aplicare 2016 - format tiparit
Noul Cod Fiscal si Normele de Aplicare 2016 - format tiparit

Vezi detalii

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii: legislatie fiscal-contabila

Vezi detalii



Din punct de vedere contabil, cesiunea de creanta este stipulata la art. 190 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009:

"190. In cazul cesionarii unei creante, diferenta dintre valoarea creantei preluate prin cesionare si suma de achitat cedentului reprezinta venit la data constatarii drepturilor si obligatiilor, potrivit clauzelor contractuale."

Astfel, cesiunea de creanta imbracind forma unui contract, acesta va trebui sa cuprinda clauze privind momentul in care fapta respectiva (transferul cesiunii de la cedent la cesionar) va vaea loc (de exemplu: la momentul semnarii contractului, la un numar de zile de la data semnarii contractului, dupa ce una din parti indeplineste o anumita conditie etc).

Intre debitor si cesionar va trebui intocmit un act autentic prin care debitorul ia act de cesiunea de creanta si de momentul din care acesta trebuie sa-si plateasca datoria noului sau creditor (art. 1578 din Noul cod civil).

Inregistrarea in contabilitate privind cumpararea creantelor de catre cesionar se realizeaza la data stabilita in contract, astfel:

461/analitic debitorul cedat = % 1.464.564,13 usd
462 914.149,60 usd
7588 550.414,53 usd

Inregistrarile in contabilitate se vor face in valuta si in lei, utilizind cursul valutar stabilit de BNR valabil in data efectuarii operatiunii (punctul 185 alin. (5) din reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009).

Din punct de vedere fiscal, venitul este impozabil, nefiind regasit intre veniturile scutite mentionate in mod expres la art. 20 din codul fiscal
.
Daca cesionarul creantei (firma dvs) nu este o societate specializata in recuperari de creante, atunci venitul (diferenta dintre valoarea nominala a creantei si pretul platit) se inregistreaza in contul 7588 si nu in 70x - care este un cont de venit aferent cifrei de afaceri, pentru care este necesar codul CAEN corespunzator.

Tratamentul TVA al acestei cesiuni de creanta este prevazut la art. 141 alin. (2) litera a) punctul 3 din codul fiscal si, mai ales, la punctul 35 alin. (9 - 10) din norme.

Presupunem ca cesionarul cumpara creanta fara a percepe un comision de recuperare la un pret inferior valorii nominale a creantelor si isi asuma riscul neincasarii acestora.

In acest caz, venitul obtinut de cesionar nu este considerat comision de recuperare (adica nu este un comision perceput pentru un serviciu, pentru o prestare efectuata de cesionar), ci este, mai degraba, un pret pentru riscul de neincasare a creantelor sau a unor parti din acestea.

Conform punctului 35 alin. 9^5 din normele date in aplicarea art. 141 alin. (2) litera a), referitor la alin. 9^1 litera c), operatiunea respectiva nu intra in sfera TVA, iar pentru venitul obtinut de cesionar nu se percepe TVA.

In acest sens, in continuarea punctului 190 din Regelementarile contabile se arata:

"Pentru suma creantei preluate care se estimeaza ca nu poate fi recuperata, concomitent cu preluarea creantei se inregistreaza si deprecierea corespunzatoare, articol contabil 6814 «Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante» = 496 «Ajustari pentru deprecierea creantelor - debitori diversi»".

Asadar, creanta pe care cesionarul o are acum asupra debitorului are un grad de incertitudine, iar cesionarul trebuie sa inregistreze o ajustare aferenta gradului de neincasare a creantei, la momentul primirii creantei, prin formula:
6814 = 496.

Cheltuiala din contul 6814 este nedeductibila fiscal, deoarece nu sint indeplinite conditiile prevazute la art. 22 alin. (1) literele c) si j) din Codul fiscal.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 02 August 2013


Votati articolul "Monografie contabila privind cesiunea de creanta. Ce implicatii fiscale apar?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Declaratii pentru PFA

Intrebare: Buna ziua,

Am inregistrat in anul acesta (3.04.2012) un PFA cu activitatea "Fabricarea imitatiilor de bijuterii si articole similare", cod CAEN 3213. Nu sunt platitoare de TVA si pe baza venitului estimat, platesc impozit si contributii la sanatate la fiecare 3 luni - valori mici deoarece sunt la inceput si nu am putut estima venitul (platesc 24 lei impozit pe 3 luni si 8 lei la asigurari sociale la sanatate).
Intrebarea mea este daca anul acesta trebuie sa mai completez vreo declaratie sau numai anul viitor in ianuarie?

Va multumesc!

Raspuns: Veti depune declaratia 220 privind venitul estimat- vezi OMEF 2371/2007 cu modificarile si...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 02 August 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Declaratii cu termen-limita la 25 februarie 2016. Ce formulare depunem?

    • In randurile de mai jos, va prezentam acele declaratii care au termen-limita stabilit de ANAF la data de 25 februarie 2016. Formular 100 - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar, pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii ianuarie 2016. Reglementare: O.P.A.N.A.F.nr.4.024/2014. Formular 101 – Declararea si plata impozitului pe profit pe anul precedent. Se depune de catre organizatii...» citeste mai departe aici

  • Comunicarea valorii investitiei efectuate de catre chirias. Ce obligatii se mentin in 2016?

    • Discutam, mai intai, de vechile prevederi din Codul fiscal valabil pana la 31 decembrie 2015 in care la articolul 253 se mentiona: "(3^1) In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective...» citeste mai departe aici

  • S-a modificat legislatia privind vanzarea produselor si garantiile aferente acestora

    • Va informam ca Guvernul a modificat si completat legislatia privind vanzarea produselor si garantiilor asociate acestora, in scopul unei mai bune protectii a consumatorilor si a clarificarii unor aspecte atat pentru operatorul economic, cat si pentru consumator. Aceste clarificari legislative au fost facute avand in vedere aspectele semnalate in sesizarile si reclamatiile inregistrate la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor. Principalele elemente de noutate ...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Plata CAS de catre persoanele fara venituri devine optionala

    • O prevedere din noul Cod fiscal, valabil din 2016, a iscat controverse in ce priveste obligatia unei anumite categorii de contribuabili de a plati CAS. Gabriel Biris, secretar de stat in Ministerul Finantelor, a anuntat recent ca devine optionala contributia la asigurarea de sanatate pentru persoanele fara venituri, urmand ca in aceasta privinta sa fie modificate din nou prevederile cuprinse in Codul fiscal potrivit carora persoanele fara venituri ar trebui sa plateasca o contributie la siste...» citeste mai departe aici

  • Operatiuni contabile necesare in cazul vanzarii unui punct de lucru. Cum procedam si ce documente intocmim?

    • Stabilim in randurile urmatoare care sunt operatiunile efectuate in contabilitate in cazul in care se vinde un punct de lucru, cu mentiunea ca punctul de lucru conducea evidenta contabila pana la nivel de balanta. Vom vedea, de asemenea, ce documente financiar-contabile se intocmesc in acest caz. Avand la dispozitie prea putine informatii, nu se poate intelege daca este vorba despre un transfer de active sau o simpla vanzare de active. Din precizarea dvs. ca "acel pun...» citeste mai departe aici

  • Zoom contabil: Faliment si inregistrarea rezultatului evaluarii

    • Cum vom proceda privind rezultatul evaluarii in cazul in care o societate este in faliment conform Legii 85/2006? S-a procedat la evaluarea activelor in cadrul procedurii de faliment. Vom vedea astfel daca rezultatul evaluarii se inregistreaza in contabilitatea societatii in faliment. Operatiunile care se efectueaza in cazul in care societatea comerciala intra in faliment precum si exemple privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni efectuate se regasesc in Norma...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X