email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Produse finite realizate pentru clienti din comunitate. Anularea operatiunii. Cum procedam?

TVAlivrare materii primelivrare intracomunitaraOMFP 2421/2007OMFP 3055/2009anularea operatiunii


Prin cele ce urmeaza, analizam cazul unei societati din Romania, inregistrate in scopuri de TVA, care presteaza o activitate de productie. Aceasta se aprovizioneaza cu materii prime de la furnizori intracomunitari (AIC), o asambleaza si livreaza produsele finite clientilor sai din UE (LIC).

Din cauza crizei de pe piata, se confrunta cu situatia in care clientii sai amana plasarea comenzilor ori le micsoreaza (spre exemplu: initial s-au comandat 100 de bucati, intr-un final clientul doreste doar 50 de bucati) sau chiar le anuleaza. Acestea se intampla intr-un moment in care societatea din Romania deja s-a aprovizionat cu materiile prime de care ar fi avut nevoie ca sa onoreze intreaga comanda.

Aceasta situatie nefavorabila cu care societatea din Romania se confrunta inseamna materie prima fara utilitate, precum si cash flow blocat. In urma discutiilor cu clientul, s-a ajuns la o intelegere in sensul ca acesta accepta sa suporte contravaloarea materiilor prime blocate, solicitand societatii din RO sa tina materialele depozitate in RO pana incepe productia.

Vom stabili care este varianta legala prin care societatea din Romania isi poate recupera costul materiilor prime emitand catre client o factura cu TVA 0%, prin care sa isi scada stocul din balanta (scadere pe conturile de clasa 3) , cu toate ca ele nu pleaca fizic din Romania.

Dupa emiterea acestei facturi, materiile prime ar deveni proprietatea clientului rezident in UE (care nu este inregistrat in scopuri de TVA in Romania), dar depozitate in Romania. Vom stabili astfel cum se procedeaza in situatia in care clientul se razgandeste si solicita expedierea fizica a bunurilor catre el, dupa ce factura mentionata mai sus a fost emisa.

Pentru livrarea materiilor prime catre clientii stabiliti in comunitate societatea poate emite o factura inainte de a interveni faptul generator (data livrarii).In acest caz exigibilitatea TVA intervine la data emiterii facturii.

In conformitate cu prevederile art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) operatiunile care, in sensul art. 128-130, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 si 133;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 127 alin. (1), actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2);

Potrivit art. 128 alin. (9), livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.

Art. 132 alin. (1) lit. a) stabileste ca, din punctul de vedere al taxei pe valoare adaugata, se considera a fi locul livrarii de bunuri locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert.

Astfel, daca bunurile sunt livrate din Romania, locul acestei livrari se considera a fi in Romania, locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul.  Din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, aceasta operatiune este impozabila pe teritoriul Romaniei, fiind indeplinite cele patru conditii prevazute la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal.

In conformitate cu prevederile art. 143 alin. (2) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, cu exceptia:

-    livrarilor intracomunitare efectuate de o intreprindere mica, altele decat livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi;
-    livrarilor intracomunitare care au fost supuse regimului special pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 152 indice 2;

Pentru aplicarea acestei scutiri au fost emise Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 144 indice 1 din Codul fiscal aprobate prin OMFP 2421/2007. Potrivit art. 10 alin. (1) al acestor instructiuni, scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, se justifica pe baza urmatoarelor documente:

a) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;

b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
    si, dupa caz,

c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

Astfel, societatea trebuie sa justifice scutirea prevazuta la art. 143 alin. (2) lit. a) cu documentele mai sus mentionate, printre care se regaseste si documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru.

Astfel cum prevede art. 1 alin. (4) si (5) al instructiunilor mai sus mentionate. pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.

Daca pentru operatiuni scutite de taxa sunt emise facturi pentru valoarea totala ori partiala a unor operatiuni inaintea faptului generator de taxa sau sunt emise facturi pentru avansuri, scutirea se justifica in conformitate cu prevederile acestor instructiuni, in termenul de 90 de zile, de la data faptului generator de taxa.

In situatia in care, dupa emiterea facturii, inainte de livrarea bunurilor, operatiunea este anulata, total sau partial, se efectueaza ajustarea bazei de impozitare a TVA conform art. 138 lit. a) din Codul fiscal, iar societatea are obligatia de a emite o factura cu valorile inscrise cu semnul minus.

Din punct de vedere contabil, in conformitate cu prevederile pct. 156 din Reglementarile contabile conforma cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobata prin OMFP 3055/2009, bunurile vandute si nelivrate se inregistreaza distinct in gestiune, iar in contabilitate in conturi in afara bilantului.
 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Stiati ca lipsa politicilor si procedurilor contabile este amendadata cu pana la 4.000 lei?


Comandati chiar acum pachetul complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile!

In plus, beneficiati de TRANSPORT GRATUIT pentru cumparaturi a caror valoare depaseste 247 lei (TVA inclusa)!

Pachet Complet pentru intocmirea politicilor si procedurilor contabile cuprinde:

  Stick Manual de politici contabile (100% editabil)
  Stick Proceduri contabile pentru societati comerciale (100% editabil)

Grabiti-va sa comandati ACUM pachetul dvs. cu politici si proceduri contabile!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAlivrare materii primelivrare intracomunitaraOMFP 2421/2007OMFP 3055/2009anularea operatiunii


Data aparitiei: 21 Noiembrie 2013

Votati articolul "Produse finite realizate pentru clienti din comunitate. Anularea operatiunii. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X