email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Monografii Contabile 2014: Cum facem monografia contabila privind plata arendei in natura?

monografie contabilaplata arendei in naturaarendabaza de impozitareinregistrari contabile


Veti regasi mai jos monografia contabila privind plata arendei in natura. Conform contractului, cantitatea de grau cuvenita arendatorului este de 600 Kg*1 leuKg. Vom vedea daca se retine cantitatea de 96 Kg reprezentand cval impozit si se factureaza cantitatea de 504 Kg la care se adauga TVA aferenta sau se factureaza cantitatea de 600 Kg la care se adauga TVA aferenta, precum si daca se descarca gestiunea: cu 600 Kg sau cu 504 kg.

In plus, daca pretul mediu comunicat de Consiliul Judetean este de 0,7 leiKg, impozitul pe arenda se calculeaza pentru 600*1leukg sau pentru 600*0,7 leikg.

In cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

Arenda se poate exprima in lei sau in natura

In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.

In cazul in care preturile medii ale produselor agricole au fost modificate in cursul anului fiscal de realizare a venitului noile preturi pentru evaluarea in lei a veniturilor din arenda exprimate in natura, pentru determinarea bazei impozabile, se aplica incepand cu data de 1 a lunii urmatoare comunicarii acestora catre directiile generale regionale ale finantelor publice.

Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

Pentru recunoasterea deductibilitatii cheltuielii stabilite forfetar proprietarul nu este obligat sa prezinte organului fiscal documente justificative.

Cheltuiala deductibila aferenta venitului, stabilita in cota forfetara de 25% aplicata la venitul brut, reprezinta impozitele si taxele pe proprietate datorate potrivit legii, comisionul retinut de intermediari, primele de asigurare platite pentru bunul cedat spre folosinta eventuale nerealizari ale veniturilor din arendare scontate, generate de conditii naturale nefavorabile, cum ar fi: grindina, seceta, inundatii, incendii si altele asemenea.
 
Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.
Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
           
 Befeciarii veniturilor din arenda, depun anual o declaratie privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
 
Incepand cu data de 1 ianuarie 2014 contribuabilii care  realizeaza venituri din arendarea bunurilor agricole in regim de retinere la sursa a impozitului datoreaza contributie individuala de asigurari sociale de sanatate in cursul anului, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective.

Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate este diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila determinata prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut, si nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

La aceasta baza se aplica cota de contributie individuala de 5,5%.
 
Declaratii depuse de paltitorii de venituri

Platitorii de venituri din arenda (arendasii) au obligatia declararii impozitului pe venit si al obligatiilor reprezentand contributiile individuale de asigurari sociale de sanatate retinute la sursa, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut prin depunerea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - Declaratia 112
 
Din punct de vedere al TVA

Operatiunile de arendare sunt operatiuni scutite de taxa.

In cazul platii arendei in natura trebuie avut in vedere ca operatiunile prevazute la art. 130 din Codul fiscal, includ orice livrari de bunuri/prestari de servicii a caror plata se realizeaza printr-o alta livrare/prestare, inclusiv plata prin produse agricole, care constituie livrare de bunuri, a arendei, care constituie o prestare de servicii.

In cazul unei operatiuni care implica o livrare de bunuri in schimbul unei prestari de servicii, fiecare persoana impozabila se considera ca a efectuat o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii cu plata.

Numai produsele efectiv livrate de arendas arendatorului reprezinta livrare de bunuri in sensul TVA, in conformitate cu prevederile art. 128 alin. (1) din Codul fiscal.
Taxa pe valoarea adaugata colectata se determina in functie de contractele incheiate dupa cum urmeaza:

    prin aplicarea cotei de TVA la contravaloarea livrarii  in cazul in care rezulta ca:
        partile au convenit ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii; sau
        partile nu au convenit nimic cu privire la TVA.

    prin aplicarea procedeului sutei marite in cazul in care rezulta ca partile au convenit ca TVA este inclusa in contravaloarea livrarii.

Conform contract cantitatea de grau cuvenita arendatorului este de 600 Kg*1 leuKg. Se retine cantitatea de 96 Kg reprezentand cval impozit si se factureaza cantitatea de 504 Kg la care se adauga TVA aferenta sau se factureaza cantitatea de 600 Kg la care se adauga TVA aferenta? Cum se descarca gestiunea: cu 600 Kg sau cu 504 kg?

    Daca pretul mediu comunicat de Consiliul Judetean este de 0,7 leiKg, impozitul pe arenda se calculeaza pentru 600*1leukg sau pentru 600*0,7 leikg?
 
 
            Determinarea bazei de calcul a  impozitului si CASS si calculul impozitului si contributiei de asigurari sociale de sanatate precum si a cantitatii de produse aferente arendei nete, pe baza preturilor medii comunicate de consiliul judetean
 
            Venitul brut din arenda: 600 kg x 0,7 lei/kg = 420 lei
            Venitul net: 420 lei - 420 x 25% = 315 lei
            Impozit aferent de retinut si platit: 315 lei x 16% = 50 lei
            CASS de retinut si platit:  315 lei x 5,5% = 17 lei
 
Arenda neta: 420 lei - 50 lei- 17 lei = 353 lei
Produsele ce vor fi livrate sunt cele aferente arendei nete 353 lei
Cantitatea de produse aferenta arendei nete: 353 lei/ 0,7 lei/kg = 504 kg  de grau.

Pentru livrarea graului arendasul emite o factura in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul fiscal.
In factura emisa se va inscrie cantitatea de produse livrate efectiv.
 
In ceea ce priveste TVA
 
Daca prin contract partile nu au convenit nimic cu privire la TVA,  se vor livra efectiv 504 kg de grau, iar la valoarea acestora se va calcula TVA aferenta.
504 kg x 0,7 lei/kg = 353 lei
TVA aferenta 353 lei x 24% = 85 lei

    Inregistrarea facturii emise pentru livrarea produselor:
    411                 =                     %                                                            438

              Clienti                                 701                                                      353
                                      Venituri din vanzarea produselor finite
                                                  4427                                                              85
                                            TVA colectata


    Inregistrarea arendei datorate la valoarea facturii aferenta produselor livrate la care se adauga impozitul retinut la sursa  si valoarea CASS
        lei +50 +17 lei = 505 lei

        612                             =                    462                                         505
Cheltuieli cu redeventele,         Creditori diversi
locatiile de gestiune si chiriile


    Retinerea impozitului din suma datorata:

  462               =                      446                                                       50
     Creditori diversi                  Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate
 
        5. Retinerea contributiei de asigurari sociale de sanatate
            462                                   =                                  4314                     17
  Creditori diversi   Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate
 
           6. Scaderea din gestiune a bunurilor transmise arendatorului la cost de productie
      711                  =                     345                            
Venituri aferente costurilor     Produse finite
stocurilor de produse
 
         7. Compensarea datoriei aferenta arendei cu creanta rezultata din plata prin produsele agricole:
                   462                 =                   411                                              438
        Creditori diversi                       Clienti
 
8. Plata impozitului si a CASS pana pe data de 25 a lunii urmatoare
%                                       =                                  5121                 67
446                                               Conturi la banci in lei              50
Alte impozite, taxe si varsaminte asimilat
              4314                                                                                                   17
Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate
 
 
 Daca, prin contract, partile au convenit ca TVA este inclusa in contravaloarea livrarii,  TVA se va determina prin aplicarea procedeului sutei marite prevazut la pct. 23 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a titlului VI „Taxa pe valoarea adaugata”.
504 kg x 0,7 lei/kg = 353 lei este valoarea totala a facturii, inclusiv TVA
 
            TVA aferenta: 353 x 100/124 x 24% = 68 lei
Valoarea produselor efectiv livrate: 353 - 68  lei = 285 lei
Cantitatea de produse livrate efectiv  285/0,600 = 475 kg grau
 

    Inregistrarea facturii emise pentru livrarea produselor:
     411                =                     %                                                             353

Clienti                                       701                                                        285
                                         Venituri din vanzarea produselor finite
                                                 4427                                                       68
                                          TVA colectata
 

    Inregistrarea cheltuielii cu arenda la valoarea facturii aferente produselor livrate la care se adauga impozitul retinut la sursa:

353 lei + 50 + 17 = 420 lei:
 
            612                       =                      462                                                     420
            Cheltuieli cu redeventele,     Creditori diversi
        locatiile de gestiune si chiriile


            3. Retinerea impozitului din suma datorata:
  462               =                      446                                                              50
     Creditori diversi                  Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate
 
        4. Retinerea contributiei de asigurari sociale de sanatate
            462                                   =                                  4314                     17
  Creditori diversi   Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate
 
5. Scaderea din gestiune a bunurilor transmise arendatorului la cost de productie efectiv


711                 =                      345                                                     1.015 Venituri aferente costurilor          Produse finite
 stocurilor de produse
 
           6. Compensarea datoriei aferenta arendei cu creanta rezultata din plata prin produsele agricole:
          462                            =                    411                                  353
 Creditori diversi                               Clienti
  7.    Virarea impozitului  si a contributiei de asigurari sociale de sanatate retinut la buget:
      %                                       =                                  5121                           67
446                                               Conturi la banci in lei            50
Alte impozite, taxe si varsaminte asimilat
              4314                                                                                                             17
Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate


 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro





de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
monografie contabilaplata arendei in naturaarendabaza de impozitareinregistrari contabile


Data aparitiei: 06 Martie 2014

Votati articolul "Monografii Contabile 2014: Cum facem monografia contabila privind plata arendei in natura?":
Rating:

Nota: 3.29 din 5 din 7 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X