Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Aplicarea conventiei de evitare a dublei impuneri. Cum procedam privind veniturile obtinute de nerezidenti?

Taxe si Impoziteconventie evitare dubla impunereimpozit venitactivitate dependentadocumnet portabil A1


Analizam mai jos cazul unei societati care are un administrator nerezident. Vom stabili daca pentru veniturile obtinute din salarii statul roman face raportari catre statul italian, conform legilslatiei romane. Se va vedea astfel cum se va proceda pentru evitarea dublei impuneri, cu mentiunea ca salariatul strain nu poate sa-si declare centrul intereselor vitale in Romania.

Persoanele care au cetatenia unui stat membru al Uniunii Europene au dreptul la libera circulatie si dreptul la prestatii de securitate sociala, in conformitate cu regulamentele comunitare, astfel ca cetatenilor straini proveniti din statele Uniunii Europene li se aplica acelasi regim ca si cetatenilor romani in ceea ce priveste ocuparea pietei fortei de munca, si vor primi acelasi tratament din punctul de vedere al incadrarii in munca in Romania. In temeiul art. 33 indice 2 din OUG 102/2005 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European, fiecarui cetatean al Uniunii Europene, precum si oricarui membru de familie care a fost luat in evidentele autoritatii pentru straini i se atribuie un cod numeric personal care se inscrie in documentul care atesta rezidenta pe teritoriul Romaniei. In scopul obtinerii certificatului de inregistrare si eliberarii unui cod numeric permanent, cetatenii statelor membre se prezinta Oficiului Roman pentru Imigrari, cu documentele solicitate pentru indeplinirea acestei formalitati.

In aceste conditii, administratorului nerezident salariat - angajat cu contract individual de munca in cadrul societatii, ii vor fi aplicabile, in raport cu impozitul pe salarii datorat, prevederile referitoare la impunerea veniturilor din activitati dependente cuprinse in Codului fiscal coroborate cu cele ale conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu Italia. Potrivit art. 115 alin. (2) lit. c) si 88 din Codul fiscal, veniturile impozabile ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania sunt impozitate potrivit conform Titlului III din Codul fiscal.

Astfel cum se precizeaza si la pct. 194 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 88 din Codul fiscal, in aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un stat strain, veniturile din activitati dependente realizate de persoane fizice nerezidente care isi desfasoara activitatea in Romania se impun daca:

-    persoana fizica este prezenta in Romania una sau mai multe perioade de timp ce depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza sau in perioada si conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain si numai daca respectiva persoana fizica face dovada rezidentei in statul cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri.
-    persoana fizica este prezenta in Romania o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza sau in perioada si conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain, si daca este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii: salariul este platit de un angajator care este rezident sau in numele acestuia; salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul nerezident il are in Romania (veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania).

Aplicand prevederile art. 16 din Conventia incheiata intre Romania si guvernul Republicii Italiene pentru evitarea dublei impuneri in materie de impozite pe venit si pe avere si pentru prevenirea evaziunii fiscale, ratificata prin Decretul 82/1977, salariile, retributiile si alte remuneratii similare pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate dependenta sunt impozabile numai in acest stat, daca aceasta activitate nu este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea este exercitata acolo, remuneratiile incasate cu acest titlu sunt impozabile in acest celalalt stat.

Prin derogare de la aceste dispozitii ale conventiei, remuneratiile pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate dependenta exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat, daca:

a) beneficiarul sta in celalalt stat o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in cursul anului fiscal vizat;

b) remuneratiile sunt platite de catre sau in numele celui care angajeaza, care nu este rezident al celuilalt stat; si

c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu stabil sau o baza fixa pe care cel care angajeaza le are celalalt stat.

Contribuabilii sunt obligati ca in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii sa se adreseze organului fiscal in a carui raza teritoriala se realizeaza venitul, in vederea stabilirii regimului fiscal aplicabil acestor venituri, in conformitate cu prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneri, incheiate de Guvernul Romaniei cu alte state.

Pentru a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul sau de rezidenta, precum si de cele ale legislatiei Uniunii Europene, nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania trebuie sa prezinte certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala din statul respectiv sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat.

In conformitate cu dispozitiile art. 25 paragraful 3 din Conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate intre Romania si Italia, daca un rezident al Italiei poseda elemente de venit care sunt impozabile in Romania, Italia, in calcularea impozitului pe veniturile persoanelor fizice datorat in Italia, poate include in baza impozabila veniturile realizate in Romania. In acest caz, Italia trebuie sa deduca din impozitele astfel calculate impozitul pe venit platit in Romania, dar suma deducerii nu poate depasi cota de impozit italian atribuibila mentionatelor elemente de venit in proportia in care ele participa la formarea venitului global. Asadar, in vederea aplicarii metodei de evitare a dublei impunerii a veniturilor realizate din Romania, persoana fizica nerezidenta va putea solicita in conformitate cu art. 120 din Codul fiscal, personal sau printr-un imputernicit, eliberarea certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat de el insusi sau de o alta persoana, in numele sau, cum este cazul in situatia analizata, prin depunerea unei cereri la organul fiscal teritorial in raza caruia platitorul de venit este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.

In materie de contributii sociale obligatorii, Codul fiscal considera contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale persoanele fizice atat pe cele rezidente, cat si pe cele nerezidente, care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. In conditiile legislatiei europene existente, se impune respectarea Regulamentului CE 883/2004 si Regulamentul CE 987/2009, potrivit carora persoanele fizice sunt supuse legislatiei de securitate sociala a unui singur stat membru. Articolul 11 din Regulament stabileste regula generala pe principiului ca persoanele trebuie sa fie supuse doar legislatiei unui singur stat membru. Prin urmare, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De la aceasta regula generala, Regulamentul CE 883/2004 mentionat stabileste exceptii in cazul detasarii salariatilor (art. 12) sau al desfasurarii activitatii in doua sau mai multe state membre (art. 13), cazuri in care este necesara prezentarea documentului portabil A1 pentru a certifica legislatia aplicabila persoanei respective.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Taxe si Impoziteconventie evitare dubla impunereimpozit venitactivitate dependentadocumnet portabil A1

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 09 Decembrie 2013


Votati articolul "Aplicarea conventiei de evitare a dublei impuneri. Cum procedam privind veniturile obtinute de nerezidenti?":
Rating:

Nota: 3.83 din 5 din 3 voturi


Alte articole publicate in data de 09 Decembrie 2013 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X