email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reglarea in balanta a unor solduri. Cum facem inregistrarile contabile?

inregistrari contabilecod fiscalmarfuriperisabilebalantadatoriiimpozabilcreanteclienti incerti


In urma analizei de catre asociati a soldurilor balantei la data de 31.12.2013 s-a constatat urmatoarea situatie:

1. Stoc marfa = 4.000 lei
2. Datorii = 17.000 lei
3. Creante = 26.000 lei
Aceste sume au o vechime mai mare de 4 ani.


Stocul de marfa provine din alimente perisabile la care termenul de garantie este depasit si nu a mai putut fi valorificata. Datoriile sunt la furnizori, acestia nu au putut fi platiti din lipsa de lichiditati, nu au emis nicio pretentie asupra societatii.

Pentru clienti s-a deschis actiune in instanta, fara a se obtine vreo solutie deoarece aceste firme nu au putut fi gasite la domiciliul lor fiscal sau nu mai exista.

Se mentioneaza ca societatea in cauza a fost platitoare de TVA pana in septembrie 2012 si in prezent are activitatea suspendata.

Avand in vedere cele prezentate mai sus, vom stabili care sunt inregistrarile contabile corecte.

In urma inventarierii, daca s-a constatat ca stocul de marfa nu ma poate fi valoificat, s-a popus probabil scoaterea sa din gestiune.

Fiind voba de mafuri perisabile, cheltuielile inregistrate la scoaterea din gestiune a marfurilor : 607 = 371 vor fi analizate astfel:

1) Conform art. 21, alin. (3), litera d) din Codul fiscal perisabilitatile sunt deductibile in limita stabilita de lege, respectiv prevederile H 831/2004.
 
2) Conform punctului 53, alin. (12) din Normele metodologice de aplicare a art. 148 din Codul fiscal:

"(12) In conformitate cu prevederile art. 148  alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei in cazul perisabilitatilor, in limitele stabilite prin lege, (...) In cazul depasirii limitelor de perisabilitate (...), se ajusteaza taxa aferenta depasirii acestora."
 
Deci o parte din cheltuieli - calculata prin aplicarea coeficientilor pe care ii veti regasi in Anexa de la H831/2004 - vor fi deductibile.

In ceea ce priveste TVA aferent cheltuielilor cu marfurile ce depasesc limitele de perisabilitate acceptate , dat fiind ca dvs. nu mai sunteti platitori de TVA , iar la iesirea din acest sistem (al persoanelor impozabile dpv al TVA) ati ajustat deja TVA aferent stocurilor aflate in gestiune, acum nu mai aveti nicio obligatie in acest sens.Argumentatia este valabila si in ceea ce priveste TVA aferent datoriilor si creantelor.

    Datoriile de 17.000 de lei, - dat fiind a au o vechime mai mare de 3 ani (deci prescrise) si inteleg ca nu aveti de gand sa le achitati si nici nu au fost facute demersuri care sa va oblige sa o faceti – vor fi tecute la venituri :

4XX = 758 17.000 veniturile acestea fiind impozabile.
 

    Creantele de 26.000 de lei - de asemenea prescrise - vor fi date pe cheltuieli :

Probabil ca atunci cand ati obervat neplata creantelor si ati actionat firmele in instanta ati inregistrat evidentierea lor la Clienti incerti

4118   =   4111
Si ati constituit Ajustari pentru deprecierea creantelor

    =  491 la nivelul sumei pe care ati presupus ca nu o mai puteti recupera.

 
La scoaterea din evidenta a creantelor neincasate se inregistreaza :


    =  4118          

      Si concomitent veti relua la venituri ajustarile pentru depreciere ramase fara obiect :

    =  7814.

     1) Deductibilitatea cheltuielilor inregistrate la scoaterea din evidenta a clientilor incerti

Conform art. 21, alin. (2), litera n) din Codul fiscal:

"(2) Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si:

(…)
n) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:
1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
2. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
4. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul (Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi.)"

Conform art. 21, alin. (4), litera o) :

"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:

(...)
o) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum si pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor incerte sau in litigiu, neincasate, in alte situatii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2) lit. n). In aceasta situatie, contribuabilii care scot din evidenta clientii neincasati sunt obligati sa comunice in scris acestora scoaterea din evidenta a creantelor respective, in vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dupa caz."



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrari contabilecod fiscalmarfuriperisabilebalantadatoriiimpozabilcreanteclienti incerti


Data aparitiei: 20 Februarie 2014

Votati articolul "Reglarea in balanta a unor solduri. Cum facem inregistrarile contabile?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X