email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Monografia contabila pentru Taxa Clawback. Cum procedam?

Monografia contabilataxa clawbackCNASmonografieOUG 104/2009TVAdeducerea


In randurile urmatoare, veti constata cum se calculeaza (formula de calcul) taxa de clawback si ce documente stau la baza calculului acestei taxe pentru perioada 2009-2012, precum si modul in care se intocmeste o monografie contabila pentru clawback.

Taxa de clawback a fost introdusa in Romania pentru prima data prin OUG 104 / 2009 publicata in 7 octombrie 2009, insa de atunci si pana in prezent a suferit o serie de modificari.

Clawback-ul este o taxa speciala aplicata in industria farmaceutica care presupune ca toti detinatorii autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor care realizeaza incasari din comercializarea in Romania a medicamentelor incluse in programele nationale de sanatate trebuie sa contribuie la finantarea sistemului public de sanatate cu o suma de bani ce variaza intre 5% si 11% din veniturile realizate din vanzarea produselor dupa deducerea taxei pe valoarea adaugata.
Contributia se platea trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului in care a avut loc livrarea medicamentelor, intr-un cont special, deschis la Trezoreria Statului pe numele Ministerului Sanatatii.
 
Dat fiind faptul ca OUG 104/2009 a continut destul de multe neclaritati cu privire la algoritmul de calcul si la data cand trebuia platita aceasta taxa au fost aduse completari prin OMS 928/2010.
Noul ordin aduce o serie de clarificari in ceea ce priveste interpretarile anterioare ale prevederilor
referitoare la declararea, calculul si plata taxei "clawback".

Cele mai importante modificari vizeaza:

- Data la care contributia (taxa "clawback") devine exigibila – numai dupa incasarea in totalitate a
veniturilor din vanzarile aferente unui trimestru;
- Data la care contributia trebuie platita - data platii taxei "clawback" este stabilita de catre Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate printr-o notificare adresata fiecarui platitor;
- Introducerea unor declaratii suplimentare continand detalii cu privire la contravaloarea
medicamentelor incasate intru-un anumit trimestru;
- Inlocuirea sintagmei "2010" cu sintagma "anul…." in cuprinsul anexelor 1-5 ale Ordinului
928/2010.
 
In aprilie 2011 se publica OMS 351/2011 care modifica regulile de calcul, declarare si plata pentru taxa clawback. Taxa "clawback" devine exigibila doar dupa incasarea in totalitate de catre platitori a veniturilor aferente unui trimestru. In conformitate cu prevederile Ordinului 928/591/2010, totalul veniturilor trimestriale reprezinta valoarea rezultata din comercializarea in Romania de catre platitorii taxei de:

- Medicamente incluse in programele nationale de sanatate de care beneficiaza asiguratii in
tratamentul ambulatoriu, cu sau fara contributie personala, pe baza de prescriptie medicala, in
sistemul de asigurari sociale de sanatate, si
- Medicamente de care beneficiaza asiguratii in tratamentul spitalicesc.

Conform normelor emise anterior, persoanele obligate la plata taxei declarau Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate vanzarile de medicamente catre furnizorii de medicamente utilizate in tratamentul ambulatoriu sau catre unitati sanitare cu paturi, prin intermediul formularelor 2a si, respectiv, 2b. Prin normele introduse de OMS 351/2011 este introdusa si obligatia de a declara, prin intermediul noilor formulare 2a1 si 2b1, incasarea integrala a acestor venituri trimestriale aferente vanzarilor anterior declarate. Noile declaratii se depun in primele 5 zile ale lunii urmatoare celei in care au fost incasate in totalitate veniturile aferente unui trimestru.

Cat priveste modul de calcul al taxei, Ordinul 351/2011 aduce clarificari cu privire la faptul ca procentul stabilit in functie de totalul veniturilor din vanzari de medicamente pentru tratament ambulatoriu si uz spitalicesc aferente fiecarui trimestru se aplica asupra incasarilor rezultate din vanzarile de medicamente pentru tratament ambulatoriu si uz spitalicesc aferente aceluiasi trimestru (precum prevede si OUG 104/2009 care a introdus aceasta contributie).
 
Conform noilor prevederi, succesiunea procedurilor pentru stabilirea si plata taxei "clawback" ar urma sa se desfasoare astfel:

1. In primele 5 zile ale lunii urmatoare incheierii fiecarui trimestru este, in continuare, obligatorie depunerea la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a Declaratiei privind lista medicamentelor vandute intr-un trimestru, pentru furnizorii de medicamente, utilizate in tratamentul ambulatoriu (Formularul 2a), si/sau a Declaratiei privind lista medicamentelor vandute intr-un trimestru pentru unitatile sanitare cu paturi (Formularul 2b). Se mentine pentru unitatile sanitare cu paturi obligativitatea transmiterii la casele de asigurari de sanatate a listelor cu medicamentele achizitionate in acel trimestru;

2. In primele 15 zile ale lunii urmatoare incheierii fiecarui trimestru se mentine pentru Casa Nationala de Asigurari de Sanatate obligativitatea transmiterii centralizatorului medicamentelor achizitionate de catre unitatile sanitare cu paturi in trimestrul respectiv;

3. In primele 5 zile ale lunii urmatoare celei in care au fost incasate in totalitate veniturile aferente unui trimestru (unde veniturile aferente acelui trimestru au fost declarate anterior prin Formularul 2a si/sau 2b).

Persoanele obligate la plata taxei sunt obligate sa depuna la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, daca este cazul, Declaratia privind lista medicamentelor utilizate in tratamentul ambulatoriu aferente unui trimestru a caror contravaloare a fost incasata (Formularul 2a1), si/sau Declaratia privind Lista medicamentelor utilizate de catre unitatile sanitare cu paturi, aferente unui trimestru, a caror contravaloare a fost incasata (Formularul 2b1 );

4. In termen de 15 zile de la data depunerii Formularului 2a1 si Formularului 2b1: Casa Nationala de Asigurari de Sanatate notifica contributia datorata in functie de datele raportate;

5. Pana la data prevazuta in notificarea primita de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, persoanele obligate la plata taxei trebuie sa faca virarea acesteia pana la data prevazuta in notificare (anterior, plata se facea pana in data de 25 a lunii urmatoare fiecarui trimestru).

Plata contributiei se va face in contul RO25TREZ700500320X001488, deschis la Activitatea de
Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti pe numele Ministerului Sanatatii.
 
In prezent, taxa de clawback este reglementata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 77/2011 ("OUG 77/2011"), cu aplicabilitate de la 1 octombrie 2011 (pentru marea majoritate a prevederilor sale) si de la 10 octombrie 2011 (pentru cateva prevederi).

Prin OUG 77/2011 s-a incercat imbunatarirea reglementarii taxei "clawback", pe fondul nenumaratelor controverse si nemultumiri pe care le-a starnit vechea reglementare a clawback-ului, si anume, OUG 104/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit OUG 77/2011 contributia trimestriala se calculeaza prin aplicarea unui procent "p" asupra valorii consumului de medicamente, suportate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii, consum aferent vanzarilor fiecarui platitor de contributie. Acest procent "p" se calculeaza de catre CNAS si se comunica detinatorilor autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor pana la finele lunii urmatoare expirarii trimestrului.

La randul sau, OUG 77/2011 a suferit cateva modificari importante prin OUG 110/2011 care schimba din nou formula de calcul a contributiei si prin OG 17/2012 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, intrata in vigoare in data de 24 august 2012,  care vizeaza urmatoarele aspecte:

- anularea "penalitatilor de intarziere" pentru persoanele care datoreaza taxa de clawback pentru perioada cuprinsa intre trimestrul IV 2009 si trimestrul III 2011, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele 2 (doua) conditii: (1) persoanele care datoreaza taxa clawback declara si achita integral taxa in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a OG 17/2012 si (2) achita in termenul legal de plata dobanzile datorate pentru obligatiile principale;

- instituirea obligatiei de depunere la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a listei actualizate a medicamentelor pentru care se datoreaza taxa clawback, pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare incheierii trimestrului pentru care se datoreaza taxa;

- eliminarea taxei pe valoare adaugata (TVA) din formula de calcul aferenta medicamentelor suportate din bugetul stat, insa numai incepand cu trimestrul IV al anului 2012.

In data de 5 februarie 2013 Curtea Constitutionala a stabilit ca includerea taxei pe valoare adaugata (TVA) in formula de calcul a clawback-ului (pentru perioada anterioara trimestrului IV al anului 2012) este neconstitutionala. Prin urmare, chiar daca OG 17/2012 a eliminat TVA-ul din formula de calcul a clawback-ului doar incepand cu trimestrul IV al anului 2012, potrivit deciziei Curtii Constitutionale, TVA-ul nu trebuia luat in calcul nici inainte de aparitia OG 17/2012.

In concluzie calculul taxei "clawback" este o speta laborioasa care presupune o legatura stransa intre contribuabil si CNAS, intocmirea declaratiilor prevazute de actele normative prezentate mai sus pentru fiecare perioada in care acestea au fost in vigoare, calculul si plata cotributiei / taxei venind ca o consecinta a acestora si a datelor comunicate de catre CNAS direct catre contribuabil (detinatorii autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor).

Nu in ultimul rand calculul taxei "clawback" implica asumarea unor decizii ale reprezentantului legal al entitatii cu privire la interpretarea si punerea in aplicare a cadrului legal aplicabil.

Evidenta contabila a taxei "clawback" se tine cu ajutorul contului 446 "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" analitic distinct.

Cand avem o valoare certa a taxei inregistram datoria:

635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" = 446 "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"/ Clawback
Cand se achita suma taxei datorata se inregistreaza:
 
446 "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"/ Clawback          =          5121 "Conturi la banci in lei"


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Monografia contabilataxa clawbackCNASmonografieOUG 104/2009TVAdeducerea


Data aparitiei: 07 Mai 2014

Votati articolul "Monografia contabila pentru Taxa Clawback. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 2.5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X