Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Ce restrictii exista la platile prin transfer bancar ale avansurilor de trezorerie?

platile prin transferavansuriplafonplataavanssumetrezorerie

In randurile de mai jos, se va stabili daca exista vreun plafon pentru avansul spre decontare acordat unui salariat prin ordin de plata bancar (din contul bancar al firmei in contul personal al salariatului).

Ca regula generala, OG 15/1996 privind disciplina financiara limiteaza sumele platite ca avans de trezorerie catre persoane fizice numai daca platile sunt efectuate cu numerar.

Platile de avansuri de trezorerie cu decontare bancara nu sunt limitate.

Desigur, sumele trebuie sa reflecte in mod real tranzactiile economice ale societatii si nu trebuie sa disimuleze tranzactii neconforme cu realitatea.

Ulterior, persoana fizica trebuie sa respecte plafonul platilor cu numerar, cand efectueaza achizitii de la furnizori de bunuri si servicii, platite cu numerar, catre acestia.


ORDONANTA   Nr. 15 din 23 ianuarie 1996
privind intarirea disciplinei financiar-valutare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 24 din 31 ianuarie 1996



    In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie, precum si ale art. 1 lit. b) din Legea nr. 130/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:

    Art. 1
    Agentii economici care detin valuta in cont si au datorii la intern neachitate de peste 60 de zile sunt obligati ca intr-un termen de 5 zile lucratoare sa o schimbe in lei pentru achitarea datoriilor respective, cu exceptia cazurilor in care exista obligatii de plata la extern cu scadenta de pana la 30 de zile, pentru importuri de productie si investitii, precum si pentru achitarea ratelor de credit si a dobanzilor aferente imprumuturilor externe angajate.
    Disponibilitatile in lei obtinute ca urmare a aplicarii prevederilor alin. 1 se vor utiliza pentru achitarea datoriilor restante, in urmatoarea ordine:
    a) plata energiei electrice, termice si a gazelor naturale;
    b) celelalte datorii, potrivit prevederilor Legii nr. 76/1992, republicata.
    Art. 2
    Agentii economici au obligatia de a prezenta societatilor bancare cu capital de stat si privat de la care solicita ridicarea drepturilor salariale, cu 3 zile lucratoare inainte de plata chenzinei a doua, o declaratie privind: situatia disponibilitatilor in lei si in valuta existente in toate conturile bancare proprii, a datoriilor mai vechi de 60 de zile catre furnizorii de energie electrica, termica si gaze naturale, precum si modul de utilizare a disponibilitatilor care exced necesarului de lichiditati pentru plata salariilor, in scopul achitarii obligatiilor de plata mai vechi de 60 de zile catre furnizorii de energie electrica, termica si gaze naturale.
    Declaratia se va prezenta sub semnatura persoanelor imputernicite sa angajeze agentul economic respectiv, care raspund de realitatea datelor prezentate.
    La solicitarea eliberarii efective a drepturilor salariale, agentii economici vor prezenta dovada efectuarii platilor catre furnizorii de energie electrica, termica si gaze naturale, in conditiile prevazute la alin. 1.
    Nerespectarea prevederilor art. 1 si ale art. 2 alin. 1 si 3 constituie contraventii si atrage dupa sine sanctionarea managerului sau a presedintelui consiliului de administratie, dupa caz, al agentului economic respectiv, cu amenzi cuprinse intre 5.000.000 lei si 10.000.000 lei.
    Nerespectarea prevederilor art. 2 alin. 3 atrage dupa sine sanctionarea directorului unitatii societatii bancare respective, cu amenzi de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
    Inscrierea de catre agentul economic de date nereale in declaratia prevazuta la art. 2 alin. 2 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 10.000.000 lei, daca nu constituie infractiune, potrivit legii.
    Art. 3
    Societatile bancare autorizate sa functioneze in Romania au obligatia de a se incadra zilnic in nivelul pozitiei valutare stabilite de Banca Nationala a Romaniei.
    Sumele in valuta care depasesc la sfarsitul zilei, inclusiv dupa efectuarea tranzactiilor pe piata valutara interbancara, nivelul stabilit al pozitiei valutare lungi vor fi vandute Bancii Nationale a Romaniei la cursul acesteia.
    Banca Nationala a Romaniei va stabili prin norme proprii lichiditatea valutara a societatilor bancare.
    Casele de schimb valutar au obligatia de a se incadra zilnic in nivelul pozitiei valutare si de a vinde sumele in valuta care depasesc la sfarsitul zilei acest nivel, potrivit normelor emise de Banca Nationala a Romaniei.
    Nerespectarea prevederilor alin. 2 si 4 constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei; totodata, Banca Nationala a Romaniei va lua masuri de ridicare a dreptului de efectuare a operatiunilor valutare persoanelor juridice contraveniente.
    Art. 4
    Pentru produsele care se comercializeaza pe piata externa, cu plata la termen, conform uzantelor internationale, incasarea si repatrierea valutei reprezentand contravaloarea acestora se vor realiza in maximum 5 zile de la termenele prevazute in contractele externe.
    Agentii economici pot efectua operatiuni de export in contrapartida cu import de marfuri, numai pe baza de licente eliberate de organele competente.
    Agentii economici care au angajat credite bancare pentru productia de export vor beneficia de bonificatia de dobanda acordata prin Banca de Export-Import a Romaniei - S.A. (Eximbank), numai daca au incasat si au repatriat in totalitate valuta aferenta exporturilor anterioare, la termenele scadente stipulate in contractele externe, termene corelate cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 18/1994.
    Nerespectarea prevederilor alin. 1 se sanctioneaza conform celor stipulate in Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata prin Legea nr. 12/1995 si modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 34/1995, aprobata prin Legea nr. 99/1995.
    Art. 5
    Pentru intarirea disciplinei financiare si evitarea evaziunii fiscale, operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice se vor efectua numai prin instrumente de plata fara numerar.
    Persoanele juridice pot efectua plati in numerar in urmatoarele cazuri:
    a) plata salariilor si a altor drepturi de personal;
    b) alte operatiuni de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice;
    c) plati catre persoane juridice, in limita unui plafon zilnic maxim de 5.000.000 lei.
    Este interzisa acordarea unor facilitati de pret clientilor, persoane juridice, care efectueaza plata in numerar.
    Sumele in numerar aflate in casieria proprie a persoanelor juridice nu pot depasi plafonul de 5.000.000 lei. Se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile de la data prevazuta pentru plata acestora.
    Sumele in numerar care depasesc nivelul stabilit conform alin. 4 vor fi depuse in conturile bancare ale persoanelor juridice respective, in urmatoarele termene:
    - in urmatoarea zi lucratoare, daca sediul persoanei juridice se afla in aceeasi localitate cu cel al unitatii societatii bancare la care are deschis contul;
    - in maximum doua zile lucratoare, daca sediul persoanei juridice se afla in alta localitate decat cel al unitatii societatii bancare la care isi are deschis contul.
    Art. 6
    Efectuarea de plati sau de incasari in numerar intre persoane juridice, peste plafonul prevazut la art. 5 lit. c), constituie contraventie si se sanctioneaza cu confiscarea sumei care depaseste plafonul si cu amenda.
    Amenzile se aplica persoanelor fizice vinovate, astfel:
    a) pentru depasirea plafonului prevazut la art. 5 lit. c) cu sume cuprinse intre 1.000.000 lei si 5.000.000 lei, cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei;
    b) pentru depasirea plafonului prevazut la art. 5 lit. c) cu sume ce depasesc 5.000.000 lei, cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
    Nerespectarea prevederilor art. 5 alin. 3 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
    Nerespectarea prevederilor art. 5 alin. 4 si 5, dupa caz, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei.
    Art. 7
    Se interzice societatilor bancare, de asigurari si financiare, sa elibereze persoanelor juridice sume in numerar peste plafonul stabilit la art. 5 lit. c), cu exceptia operatiunilor mentionate la art. 5 lit. a) si b).
    Nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie pentru personalul societatilor bancare, de asigurari si financiare care va fi sanctionat cu amenda la nivelul sumei platite reprezentand depasirea plafonului stabilit conform prevederilor art. 5 lit. c) din prezenta ordonanta.
    Art. 8
    Plafonul maxim al numerarului admisibil la sfarsitul zilei in casieriile societatilor bancare, de asigurari si financiare se stabileste de catre acestea, cu acordul Bancii Nationale a Romaniei.
    Art. 9
    In vederea gestionarii corecte a patrimoniului agentilor economici si al altor persoane juridice si fizice, se stabilesc urmatoarele:
    a) Persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 organizeaza si conduc evidenta contabila la sediul de pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu prevederile art. 3 si 11 din lege.
    Fac exceptie de la aceasta regula sucursalele si alte subunitati fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin unor persoane juridice sau fizice cu sediul in Romania.
    Aceste unitati conduc contabilitatea in tara in care au sediul declarat, dar in conformitate cu reglementarile legale, in domeniu, din Romania.
    b) Persoanele juridice sunt obligate sa pastreze, la sediul declarat, documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate, precum si registrele contabile legale si sa le puna la dispozitia organelor in drept in cadrul exercitarii atributiilor lor legale.
    Nerespectarea prevederilor lit. a) si b), in conditiile in care nu reprezinta infractiune, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei si se suporta de catre persoanele fizice vinovate.
    Art. 10
    Articolele 13 si 17 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 119/1995, se modifica si se completeaza, avand urmatorul cuprins:
    "Art. 13
    La cererea agentilor economici prevazuti la art. 2, societatile bancare cu capital majoritar de stat vor proceda la reesalonarea creditelor restante, existente in sold la data aprobarii, conform art. 4, a programelor de restructurare si redresare financiara pe o perioada de cel mult 3 ani cu pana la un an perioada de gratie.
    Dobanzile la creditele restante datorate societatilor bancare cu capital majoritar de stat de catre agentii economici prevazuti la art. 2 pot fi reduse sau anulate.
    Banca Nationala a Romaniei va analiza impactul financiar rezultat din amanarea creditelor si va lua masuri corespunzatoare de sprijinire a bancilor comerciale."
    "Art. 17
    Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, consiliile locale si judetene, dupa caz, pot acorda, la cererea regiilor autonome si a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat prevazute la art. 2, amanari si esalonari la plata impozitelor, a taxelor si a altor obligatii datorate bugetului de stat, trezoreriei statului, bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat si Fondului pentru plata ajutorului de somaj, precum si amanari, esalonari, reduceri si scutiri de majorari de intarziere calculate pentru neplata in termen a acestora, datorate si neplatite pana la data aprobarii, conform art. 4, a programelor de restructurare si redresare financiara.
    Amanarea si esalonarea la plata prevazute la alineatul precedent se pot acorda pe o perioada de pana la 3 ani, cu o perioada de gratie de pana la un an.
    In cazul impozitului pe profit, Ministerul Finantelor poate acorda, de la caz la caz, o reducere de 15% din suma datorata in conditiile prevazute la alin. 1.
    Acordarea inlesnirilor la plata prevazute la alin. 1 si 3 se face in functie de posibilitatile reale de plata ale agentilor economici, de prevederile programelor de restructurare si redresare financiara si de prevederile acordurilor de conciliere incheiate.
    De la data depunerii cererii pana la achitarea integrala a debitului, in conditiile respectarii inlesnirilor aprobate nu se datoreaza majorari de intarziere si se suspenda termenul de prescriptie extinctiva.
    Nerespectarea de catre debitori a obligatiilor care le revin dupa acordarea inlesnirilor la plata prevazute in prezentul articol, astfel cum au fost aprobate, conduce la pierderea valabilitatii inlesnirilor, la calcularea majorarilor de intarziere pentru intreaga perioada si la executarea silita pentru suma neplatita."
    Art. 11
    Virarea sumelor din transferurile prevazute in bugetele locale, altele decat cele destinate cheltuielilor de capital, se va face dupa deducerea din aceste fonduri, de catre directiile teritoriale ale Ministerului Finantelor, a obligatiilor de plata a energiei electrice, termice si a gazelor naturale livrate, mai vechi de 30 de zile, ale unitatilor beneficiare de astfel de transferuri, aflate sub autoritatea consiliilor judetene sau locale, dupa caz.
    Art. 12
    Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute in prezenta ordonanta se efectueaza de catre organele Ministerului Finantelor, Bancii Nationale a Romaniei si Curtii de Conturi, dupa caz, imputernicite in acest scop.
    Art. 13
    Dispozitiile prezentei ordonante referitoare la sanctiunile contraventionale se completeaza cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25-27.
    Art. 14
    Plafoanele valorice prevazute pentru operatiunile in numerar, precum si cuantumul amenzilor contraventionale stabilite prin prezenta ordonanta vor fi actualizate prin hotarari ale Guvernului, in functie de evolutia preturilor.
    Art. 15
    Banca Nationala a Romaniei, Ministerul Finantelor si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sunt autorizate sa exercite controlul prudential asupra tuturor societatilor nebancare care desfasoara activitati de atragere de resurse financiare de la agenti economici si persoane fizice, precum si de plasare a resurselor respective.
    Art. 16
    In termen de 10 zile de la publicarea prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Ministerul Comertului si Banca Nationala a Romaniei vor elabora norme metodologice pentru aplicarea prevederilor acesteia.
    Art. 17
    Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 10 zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.

                  PRIM-MINISTRU
                 NICOLAE VACAROIU

                         Contrasemneaza:
                         Ministru de stat,
                         ministrul finantelor,
                         Florin Georgescu

                         Guvernatorul Bancii
                         Nationale a Romaniei,
                         Mugur Isarescu


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

 



Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
platile prin transferavansuriplafonplataavanssumetrezorerie

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 04 Noiembrie 2014


Votati articolul "Ce restrictii exista la platile prin transfer bancar ale avansurilor de trezorerie?":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi


Alte articole publicate in data de 04 Noiembrie 2014 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

  • Sistemul split TVA va ramane optional in totalitate. Proiectul a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA a fost adoptat ieri de Senat. Dupa interventia Comisiei Europene, Guvernul este nevoit sa schimbe regulile privind mecanismul de split TVA.   Prezentam mai jos schimbarile preconizate anuntate in expunerea de motive a proiectului privind mecanismul de split TVA: ...» citeste mai departe aici

  • Noi modificari ale Legii societatilor ar putea intra in vigoare curand. Senatul a dat unda verde!

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege ce cuprinde o serie de masuri pentru societatile decapitalizate a fost adoptat, in 16 septembrie, de Senat. Urmeaza ca actul sa mearga la Camera Deputatilor pentru dezbatere. Aceste modificari legislative au fost prevazute initial intr-un proiect de Ordonanta initiat de Teodorovici si publicat la mijlocul lunii august pe site-ul Finantelor, in dezbatere publica. Actul poarte...» citeste mai departe aici

  • Proiectul de lege pentru impozitarea bacsisului a fost adoptat de Senat

    • UPDATE in 17 octombrie 2019. Proiectul de lege depus de ministrul demis al Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, care prevede impozitarea bacsissului si includerea acestei sume pe bonul fiscal, a fost adoptat de Senat. Bacsisul este definit in vederea evidentierii sumelor pe bonul fiscal, instituirea obligatiei de evidentiere pe bonul fiscal a bacsisului incasat de la clienti, in cazul serviciilor de restaurant, baruri s...» citeste mai departe aici

  • CECCAR: grad de promovare de peste 50% la examenul de acces

    • In urma examenului de admitere la stagiu, organizat in zilele de 5 si 6 octombrie 2019, CECCAR a observat un grad de promovare de peste 50%. Cu aceasta ocazie, institutia le ureaza bun-venit celor 467 de noi stagiari: “Ii felicitam pe toti pentru rezultatele obtinute si le uram mult succes in anii de stagiu!”.   Candidatii admisi vor urma un stagiu de trei ani, pe parcursul caruia vor beneficia de pregatire profesionala (teoretica si practica...» citeste mai departe aici

  • Uber si Bolt au obtinut avizul tehnic necesar pentru a face ridesharing

    • Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI) a eliberat avizul tehnic pentru doua aplicatii de ridesharing, potrivit unui anunt facut de ministrul demis al Comunicatiilor, Alexandru Petrescu. Cele doua platforme sunt Uber si Bolt, iar Yango si Clever si-au depus si ele actele necesare pentru obtinerea avizului, potrivit unor surse din domeniu, anunta ...» citeste mai departe aici

  • Prima de casare. Care este monografia contabila?

    • Te gandesti la monografia contabila pentru prima de casare? Expertul nostru prezinta detaliat ce pasi contabili trebuie facuti pentru ca inregistrarea sa fie corecta.   Avem situatia urmatoare: exista o factura fiscala de achizitie masina Toyota, prin programul Rabla.  Datele de pe factura sunt urmatoarele: Baza = 85873.34 TVA = 16315.93 Total de plata = 102189.27 Prima de casare = 9200 Diferenta benefici...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X