Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

Contract de comodat. Cum procedam la scoaterea din evidenta imobilizari in curs de executie?

contract de comodatscoatere din evidentaTVAdeductibilitateimobilizaricod fiscallegea 571

In cazul urmator, o societate primeste in comodat, pe perioada nedeterminata, in anul 2012, de la o persoana fizica (care are calitatea de asociat unic si administrator in societate), un imobil cu destinatia de locuinta, in scopul folosirii ca sediu secundar. Pe perioada contractului de comodat, comodatarul contracteaza furnizori pentru efectuarea lucrarilor de amenajare la acel imobil, pentru care deduce TVA, si pe care le inregsitreaza in contabilitatea proprie in contul 231.

In februarie 2015, contractul de comodat este reziliat deoarece proprietarul vinde cladirea respectiva. Pana la momentul rezilierii contractului de comodat nu s-a facut proces-verbal de receptie si amenajarea respectiva nu a fost amortizata.

Conform art. 239, alin. (2) din Ordinul 1802/2014, la expirarea contractului valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare.

Care este modalitatea de inchidere a soldului contului 231 si cum se ajusteaza TVA dedus initial?
Se poate ceda proprietarului valoarea investitiilor cu titlu gratuit? Sub ce forma se poate face cedarea si care sunt monografiile contabile?

Care sunt implicatiile fiscale asupra societatii si asupra proprietarului imobilului, persoana fizica si care sunt obligatiile declarative ale ambelor parti si baza legala care reglementeaza aceste aspecte?


Conform art. 62 alin. (1) din Codul fiscal si pct. 135 – 137  din normele de aplicare, venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii acestora. Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.

Reprezinta venit brut si valoarea investitiilor la bunurile mobile si imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui detinator legal, care fac obiectul unor contracte de cedare a folosintei bunurilor, inclusiv al contractelor de comodat, si care sunt efectuate de cealalta parte contractanta. In termen de 30 de zile de la finalizarea investitiilor, partea care a efectuat investitia este obligata sa comunice proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal valoarea investitiei. Proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal are obligatia sa declare la organul fiscal competent valoarea investitiei, in declaratia privind venitul realizat.

In conformitate cu legislatia in materie, proprietarul are obligatia de a efectua cheltuielile referitoare la intretinerea si repararea locuintei inchiriate, ca de exemplu:

- intretinerea in bune conditii a elementelor structurii de rezistenta a cladirii, elementelor de constructie exterioara a cladirii, cum ar fi: acoperis, fatada, curtile si gradinile, precum si spatii comune din interiorul cladirii, cum ar fi: casa scarii, casa ascensorului si altele asemenea;
- intretinerea in bune conditii a instalatiilor comune proprii cladirii, respectiv ascensor, hidrofor, instalatii de alimentare cu apa, de canalizare, instalatii de incalzire centrala si de preparare a apei calde, instalatii electrice si de gaze;

Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Protectia Datelor cu Caracter Personal. Ghid pentru contabili
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR


- repararea si mentinerea in stare de siguranta in exploatare si de functionare a cladirii pe toata durata inchirierii locuintei.

In cazul efectuarii de catre chirias a unor astfel de cheltuieli care cad in sarcina proprietarului si se incadreaza in cota forfetara de cheltuieli, cu diminuarea corespunzatoare a chiriei, impunerea ramane nemodificata.
 
Cedarea investitiei se poate efectua cu titlu gratuit sau cu titlu oneros, conform intelegerii partilor.
In situatia in care cedarea se face cu titlu oneros, inregistrarile contabile sunt cele specifice vanzarilor de active, respectiv:
 
Vanzarea imobilizarii:
 
                        461                   =                        %
          "Debitori diversi"                                  7583
                                                   Venituri din vanzarea activelor
                                                     si alte operatii de capital"                                        
                                                                          4427
                                                               "TVA colectata"

Scoaterea din evidenta a imobilizarii corporala in curs de executie:
 
                                  6583                 =                      231
"Cheltuieli privind activele cedate      "Imobilizari corporale in
     si alte operatii de capital"                  curs de executie"
 
In situatia in care investitia este cedata cu titlu gratuit acesta se scoate din evidenta prin formula contabila:
 
                                     6583                 =                      231
"Cheltuieli privind activele cedate      "Imobilizari corporale in
     si alte operatii de capital"                  curs de executie"
 
 
Daca societatea si-a exercitat dreptul de deducere a TVA aferenta serviciilor achizitionate iar obiectivul de investitii nu a fost utilizat in vederea realizarii de operatiuni taxabile, la scoaterea din functiune a investitiei societatea are obligatia sa ajusteze TVA dedusa initial. Ajustarea se va inregistra prin formula contabila:
 
                                 635                   =                      4426               
       "Cheltuieli cu alte impozite,               "TVA deductibila"
        taxe si varsaminte asimilate"
 
 
In conformitate cu prevederile pct. 71 indice 8 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, valoarea imobilizarilor necorporale/corporale in curs de executie care nu se mai finalizeaza si se scot din evidenta pe seama conturilor de cheltuieli, in baza aprobarii/deciziei de sistare ori abandonare, precum si valoarea ramasa a investitiilor efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate ori luate in locatie de gestiune, in situatia in care contractele se reziliaza inainte de termen, reprezinta cheltuieli nedeductibile, daca nu au fost valorificate prin vanzare ori casare.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Dumitrescu, economist

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contract de comodatscoatere din evidentaTVAdeductibilitateimobilizaricod fiscallegea 571

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 01 Aprilie 2015


Votati articolul "Contract de comodat. Cum procedam la scoaterea din evidenta imobilizari in curs de executie?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Abuz contabil - pt. retineri salariale ?

Intrebare: In urma unei Inventarieri,
o salariata a fost gasita cu lipsa in gestiune.

In Consiliul Administrativ ( = C.A. ) s-a stabilit ca
in Termen de 60 de zile calendaristice
salariata sa plateasca cval lipsei,
in caz contrar, salariata va fi dat in judecata
pentru recuperarea pagubei.

Au trecut cele 60 de zile.
Salariata a achitat doar o parte din bani.

Contabilul si juristul au cerut directorului
sa spuna ce masura va dispune.

Directorul a dat ca rezolutie
actionarea salariatei in instanta.

Vineri, intrucat este o suma foarte mare de achitat,
salariata a venit cu sotul si
s-a angajat verbal ca va achita
macar pana la 5 salarii minime pe economie
pentru a nu fi data in judecata,
urmand ca, potrivit Codului muncii,
sa i se retina lunar din salariu.

Va rog frumos sa imi spuneti:
1. - directorul va trebui sa-si modifice dispozitia data
- cum se va modifica Hotararea data de C.A. ?
sau directorul poate sa treaca peste Hotararea C.A. ?...
si atunci isi asuma responsabilitatea pentru dispozitia ce o va da ?
2. - pentru a se modifica dispozitia data de director si C.A,,
contabilul va trebui sa faca o Adresa directorului
pentru a-l intreba acest lucru
sau se va respecta dispozitia C.A. -ului
si dispozitia directorului ?
3. - motivul schimbarii deciziilor va fi
recuperarea pe cale amiabila a banilor ?
4. - cum va proceda institutia
daca salariata va achita pana la cele 5 salarii minime pe economie ?
Institutia ii va putea retine salariatei pe Statul de plata
datoria ?
In ce procent ?
Pentru a face retinerea salariala, in fiecare luna,
institutia va trebui sa aibe o hotarare judecatoreasca
sau Codul muncii ii permite sa faca acest lucru ?
Daca Codul muncii nu ii permite institutiei
sa faca retineri, decat doar daca exista o hotarare judecatoreasca,
atunci nu este mai bine ca
salariata sa achite singura, la casieria institutiei,
lunar, la fiecare salariu, o suma de bani,
pana la stingerea datoriei ?
5. - ar fi un abuz contabil - pt. retineri salariale ?

Va rog frumos sa imi spuneti cum trebuie procedat ?

Raspuns: Un angajament incheiat doar intre parti, fara autentificare, nu poate fi executat direct ci trebuie...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 01 Aprilie 2015 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 1 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2018 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"NOU in Codul Fiscal - Monografii Contabile actualizate in 2018"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016